torsdag 13 december 2012

Luciamorgon, Handsprit & Bajskorvar!

Klockan sju i morse hämtade vi Alice kompis och begav oss mot dagis. I bilen hade vi en liten Tomte och två förväntansfulla små Pepparkaksgummor. Jag sjöng högt hela vägen så att vi alla skulle komma i stämning. När vi parkerade bilen sa Alice "Mamma, när vi kommer in får faktiskt bara barnen sjunga!" Vafan? Jag är ju grym på "Lusse Lelle"!

Alla barn var jätteduktiga och världens sötaste såklart!! Elton höll sig i pappas trygga famn. Självklart fanns det en som sjöng alldeles för högt (haha), en som vägrade sjunga alls och en som spydde. Waaaah!?! Jag fick såklart panik och började nästan gråta av skräck, haha. Jag vet...att det inte är sunt att ha sån bacillskräck. Men MAGSJUKA!? Jag dör hellre. Personalen tittade medlidande på mig och försökte övertyga mig om att det säkert bara var nervositet och inte ALLS magsjuka när jag skulle köra henne hem igen. En fröken sa "Åk nu hem Malin och svälj några vitpepparkorn!" Jag svarade: "Jag åker hem och dricker en liter handsprit!" sen slängde jag ihop alla våra saker och nästan sprang ut... Sån é jag! Stackars lilla tjej som fick åka med mig hem, haha. Men hon var glad och förstod inte alls varför inte hon och Alice fick leka idag. Hennes mamma sa att hon ibland kräks när hon är jättetrött så nu hoppas vi på det och går vidare. ;)
  
Min fina Pepparkaka: 
Man kan ju bara älska personalen som gör bajskorvs-pepparkakor, haha:

Nu ska vi våffla håret. Ikväll ska vi Lussa för våra gamla grannar. Freddy är stjärngosse, jag är Lucia (ÄNTLIGEN!!), Alice är Pepparkaka och Elton Tomte. För såna é vi!

over and out.

//Meekatt...

26 kommentarer :

  1. Ha ha vi hade också Lussetåg här hemma, VÄRLDENS sötaste, mina föräldrar ;)
    Så sköna.
    NU vet jag att jag är RIKTIGT vuxen för nu har jag fått lussuppträdande på sängen.

    Foton kommer på bloggen till mina föräldrars stora skräck (förtjusning) ;)

    Hälsningar
    Yohanna som önskar GLAD LUCIA o tat lugnt med spriten...handspriten alltså ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vilka underbara föräldrar du har! Det är kärlek det!

      Radera
  2. Ha en fin Lucia :) Mysigt att lussa för sina grannar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite halvmysigt när barnen skriker och jag står med mitt mentalt ostabila leende och sjunger Lusse Lelle alldeles för högt, haha. ;)
      Men grannarna uppskattade det!

      Kram!

      Radera
  3. Åh, fina bilder! :) Haha, illa med sån bacillskräck!
    Rolig blogg du har. :) Man får sig ett gott skratt varje gång man kikar in! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad kul att du gillar bloggen!

      Ja, det är illa. Men fy fan för magsjuka...

      Radera
  4. Vilken fantastisk pepparkaka!

    Jag fick också med mig en sjuklig från vårt lussefirande i morse. Tyvärr var det min egen, så jag kunde inte lämpa av honom någonstans...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den fin!? Åh, hoppas han kryat på sig!

      Kram!

      Radera
  5. Amanda modellade som tärn/lucia/tomte/pepparkaksgumma. allt-i-ett....så blir det kanske rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skitsmart unge! Bra att välja allt så att man inte går miste om något! Hon kommer gå långt! ;)

      Radera
  6. Vi hade lussefirande på förskolan igår.
    Dexter 2,5 har nyss slutat sova middag vilket gjorde att han visade sig från sin truligaste sida & vägrade klä på sig nån dräkt alls. Gröna kläder fick han på sig iaf till slut & jag försöktesälja in konceptet "gran-kille" :) St slutade dock med kommentaren "granen gråter" & en kille som spenderade luciafirandet i mitt knä istället. Jaja, dte blir väl fler tillfällen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grankillar behövs ju också, haha. Ni kom i alla fall iväg - bara det är en prestation! ;)

      Radera
  7. Vad härlig morgon. Länge sedan man jobbade på dagis och upplevde dessa (o)roliga lussemornar. Lite lugnare nu när dotera är tonåring och min Förskollärareperiod lagd på hyllan. Ha det gott !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stackars personalen på Lucia säger jag, haha. Det är därför jag belönar dem med stora kartonger Geisha efteråt! ;)

      Jag är också glad att min karriär inom barnomsorgen är över. Tror det skulle bli dyrt för kommunen med all handsprit. ;)

      Ha det gott!

      Radera
  8. Förstår din känsla mot magsjuka. Har själv panik vid ordet, för att inte tala om någon blir sjuk....

    SvaraRadera
  9. Haha! Ett helt vanligt dagis-lusse-tåg med andra ord ;)
    Håller med, underbart att personalen skrivit bajskorv (antar att det är en beställning från något barn... haha)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var barnen som envisades med att det skulle stå bajskorv på pepparkakan. ;)

      Radera
  10. Åh.... Jag har också magsjukefobi och förstår dig så himla väl! Känner ångestkrypet i kroppen bara av att läsa ditt inlägg. Lider med dig samtidigt som jag är så sjukt tacksam att jag inte är/var i dina kläder! Är du lika "sjuk" som jag (?) och har stenkoll på barnen 48 timmar framåt nu, rycker till vid minsta lilla och mår allmänt skit? Jävla skitfobi det här...
    Håller alla mina timmar för att det var något ickesmittsamt!
    Kram Katta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, minsta lilla andetag som låter konstigt och jag rycker till direkt. Jagar barnen med hinkar här när de hostar, haha. Men det är hemskt. Men ingen konstig fobi...det ÄR ju vidrigt att drabbas.

      Kram!

      Radera
  11. Vi hade lussetåg igår... Utomhus - 14 grader... Massa föräldrar som står i en slänt, ungarna står i ljuset av två stora lampor som får det att likna små rådjur framför strålkastare... Inte direkt sugen på "fika efteråt.."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utomhus i 14 minusgrader. Hur tänker man då? Stackars barn! Vi slapp i alla fall frysa. Alice vägrade ha overallen under Lussedräkten på kvällen så hon hade fått stå inpomhus oavsett, haha.

      Radera
  12. Hahaha bajskorvspepparkakor... den ska jag INTE visa för Frallan för då skrattar hon så hon får hicka!!
    Jag dricker oxå en liter handsprit bara någon nämner "det" ordet....
    Kram snygging

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skönt att inte vara ensam. Skål då? ;)

      Kram!

      Radera
  13. "Granen gråter":-) så sött :-)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!