måndag 17 december 2012

Jullov, Disco & Partnerbyte?

Då var det måndag igen och barnen är på dagis. Imorgon går de sista dagen och sen är det jullov till den 8:e januari. Har jag verkligen tänkt igenom det där? Är det nu jag ska leka supermorsa och julpyssla med barnen dagarna i ända? Hjälp! Vi kommer längta efter dagis redan på fredag! Jag kanske kan smyga dit och kasta in dem lite snabbt och springa därifrån om det blir kris... För ja, jag är en sån mamma. En sån som behöver dagis emellanåt...för att orka med mina barn. 


Helgen har bestått att längtan, förberedelser, fixande och pyntande - följt av ett lyckat kalas och en nöjd tös. Kalaset gick över förväntan. Inget bråk...förutom ett litet slagsmål á la "jag-ska-slita-av-dig-håret-om-jag-inte-får-bilhelvetet!". (Det var barnen som slogs - inte föräldrarna!) Alla skötte sig jättebra, inget blod och inget kräk. Tack. Gode. Gud. Jag hade lite ångest över det där. Tänk om någon ropar att de spyr!? Vad gör jag då? Kastar ut alla barnen i snön och ringer föräldrarna? Då hade man nog blivit poppis, haha. Supermorsan i Mellbystrand. Till mitt försvar dock (om jag nu behöver något): Får någon i min närhet magsjuka så får till 100% jag också det. Så mottaglig är jag. Och jag får lite lätt dödsångest när jag mår illa och ligger i sängen och upprepar "Skjut mig! Skjut mig! Skjut mig!" Så ja, jag vägrar magsjuka i år helt enkelt. Sån é jag.

Och vafan, får jag magsjuka går jag ju ner flera kilo! Hur skulle det se ut?! Nej, här håller vi semlevolangerna spända och rynkorna på avstånd!
Men som sagt - discot var lyckat! Grabbarna satt och spelade spel på någons iPad, tjejerna dansade som vildar till "Barbie Girl"och "Gangnam Style" och föräldrarna satt och fikade kladdkaka med saffransgrädde i köket. Alla barnen fick pimpa sin egen cupcake (<--hahaha, supermorsa eller vad?!) och det gick nog åt strössel för 300 kronor. Men fina blev de. Dock hade jag sån bry med att hålla strösslet på bordet att jag glömde fota mästerverken. Jag lyckades samla ihop gänget för lite "dansstopp" och en omgång av Fågeldansen men annars roade de sig bra själv. Min lilla tös har blivit stor. Nu räknar hon ner till Nyårsafton...den "riktiga" födelsedagen. TACK för alla fina grattishälsningar till Alice! Men hon fyller 5 år först på Nyårsafton...världens sämsta dag att anordna kalas på, haha. Så vi firade i förskott och har släkt och vänner på Nyår. 

Min lillasyster Anna kom och hjälpte oss med kalaset. Hon är 16 år yngre än mig vilket innebär att JAG (är skitgammal) har styrt upp hennes kalas som lektant när hon var liten. Nu inkasserar jag den "skulden" och det är väldigt praktiskt! (Tro inte att du kommer undan Anton. Du får Eltons sommarkalas, haha.) Det blev dock lite konstigt stämning igår när alla gästerna hade åkt. Sist ut var Naomi. Hennes mamma och jag hade en rolig diskussion i dörren:

Naomis Mamma säger "Hur brukar ni göra den 24:e?" samtidigt som hon blinkar lite till Freddy. (Två nyfikna tjejer stod och lyssnade, därav en något konstig diskussion.) Jag svarar lite fnissigt "Ja, det löser vi med honom" och tittar på Freddy och ler. "Hur brukar ni göra då?" Naomis mamma skrattar lite och säger "Samma. Men vi kanske skulle byta i år?" Jag skiner upp som en sol och säger "JAAA!! Det gör vi!! Det är ju jättebra! Blir ju lite mer spännande då!" Anna börjar se lite konstig ut här... 


"När brukar ni göra det?" Naomis mamma svarar "Ja, vi äter vid sextiden...så på kvällen sen?" Anna lämnar köket. Jag ler med hela ansiktet och svarar "Vi med! Det blir skitbra! Då bestämmer vi det! Vi byter i år!" 

Här trodde Anna att hon hade hamnat mitt i en väldigt obehaglig diskussion. Senare på kvällen när vi skojade om det fick vi ett "JAHAAAAAAA!!? TOMTE menade ni?!" Anna trodde att vi diskuterade något HELT annat. Men nej, inga partnerbyten på julafton. Till och med jag har gränser, hahaha. Fina Anna!



Dags att hämta barnen! Glöm inte tävlingen om brickan till Tripp Trapp-stolen! Sista dagen att tävla idag. Klicka HÄR för att vara med!

over and out.

//Meekatt...

18 kommentarer :

  1. *vrider mig* ja det kan ju bli lite missförstånd .....
    Men du vet väl varför Tomten har så bister uppsyn?







    han kommer bara en gång om året ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, stackarn! Inte konstigt att han vill byta! ;)

      Radera
  2. Vilket underbart kalas ni har haft. Jag borde kanske göra som du och inkassera lite tjänster inför min tös 7 års kalas. Jag är sladdis och har varit lektant till 5 syskonbarn. Nu är det deras tur ;-). Vill bara säga en sak till att jag fullkomligt älskar din blogg för jag känner igen mig i så mycket som du skriver om. Jag är rund och go jag med och min man brukar kalla mig sin pizza just för att jag är rund och go och så har är där mycket skinka :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inkassera på bara! ;)

      Tack! Vad roligt att bloggen uppskattas! Pizza har jag aldrig blivit kallad, haha. Men det ligger ju kärlek i det! Ha det gott!

      Radera
  3. Jag har inte facebook att gilla på...men jag har irl prackat på din blogg till alla jag känner. :-)
    Förövrigt har jag varit magsjuk i helgen...jag hade också dödskräck inför kräkningar. Men sen blev jag gravid och spenderade de fyra första månaderna med vad som kändes som en enda lång magsjuka. Nu är det ingen big deal längre men inte kul att underhålla en tiomånders mellan spyorna, men det går det med....plus att nångång kommer jag vara gravid m tvåan (förhoppningsvis) nu har jag övat typ :-S.
    Kram (Eira behöver verkligen en bricka!! Stackars vårt matbord)
    Det var min motivering.. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skickar in din kommentar i tävlingen!

      Fy fan för magsjuka! Hoppas du är immun nu resten av säsongen!

      Radera
    2. Så nu var det Eiras tur att kräkas...

      Radera
  4. Haha, Ibland kan de bli lite missförstånd.
    Men, är inte tomten far till alla barnen? :)

    En riktig God jul till er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, han är ju det! ;)

      God Jul till dig med! <3

      Radera
  5. Till och med jag började fundera på om det var byte av partner. . Sånna tankar du får i gång , i like!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit en konstig diskussion på ett barnkalas, haha. ;)

      Radera
  6. Jag håller med dig om "inga partnerbyten på julafton"! Då har man ju fullt upp ändå så vi brukar vänta tills annandagen....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Vem hinner raka benen när man har Jansson i ugnen? haha

      Radera
  7. Du är inte ensam om att behöva dagis. Jag var allvarligt nervös för dom fyra veckorna i somras då dagis stängde och jag skulle vara själv hemma med obstinat treåring och en tremånaders... mycket glad över att sambon tog semester då me ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet känslan. Hade 11 veckor i somras...varav 7 ensam med barnen! ÄLSKAR DAGIS! ;)

      Radera
  8. Och jag vet inte hur vi ska klara av att ha ett fridfullt julov. Min 5 åring kommer klättra på väggarna, han behöver dagis och kompisarna där. Du kan väl tipsa i bloggen hur man aktiverar barn, så man har ett äss i skjortärmen hela tiden. ;-)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!