tisdag 4 december 2012

Jag behärskar mig...

"Så jävla korkat att uppta en kommunal förskoleplats när man inte behöver det. Det finns många (jag!) föräldrar som inte har något val utan måste välja heltid för barnen då både jag och pappan jobbar heltid. Idiotiskt att tvinga iväg gråtande barn till dagis för att ligga hemma på soffan. En dag måste du ha barnen på heltid och först då behöver du din plats. Mammor som inte orkat ta ansvar och orkar umgås med sina barn gör mig förbannad. Många skulle ge sin högra arm för ditt liv och dina barn.

/Mamma som umgås med barnen"


Tack Jeanette...för att du tog dig tid att kommentera mitt inlägg. Det har varit lite snålt med kommentarer på sistone så jag undrade just om ni börjat tröttna på mig? Men mammamaffian är tydligen vaken och på hugget jämt. Din kommentar och dina ord...var precis vad jag behövde idag. Så tack igen...för att du påminner mig om hur viktigt det är att faktiskt säga som det är - och inte tysta ner det faktum att det ibland känns SKIT att vara mamma. Just du...och dina ord påminner mig om vad som är viktigt - och det är att stå upp för alla dem som INTE tycker som du. Alla vi...vanliga trötta mammor. (Här hänger ett "Skit på dig" i luften...men jag ska behärska mig.)



Återigen - och det kan inte sägas ofta nog: Det ÄR inte bara fantastiskt och underbart att vara förälder! Det ÄR inte bara familjemys, nybakade bullar, Blingokläder och scrappade familjealbum som kännetecknar en lycklig familj! Det är så mycket mer än instagrammade bilder på varm choklad i pulkabacken och perfekt snurrade lussekatter som kännetecknar en lyckad förälder. Det är hela paketet liksom. Och ingen är perfekt på alla plan. Inte ens du Jeanette...som jobbar heltid och lämnar barnen långa dagar på dagis...om vi ska sjunka till den nivån. Alla gör vi vårt bästa. Eller hur? 

Jag gör det som är bäst för min familj och för mina barn. Jag har studerat under stora delar av Alice liv och detta har jag gjort för att kunna ha henne hemma så mycket som möjligt. En del föräldrar har inget val - de måste arbeta heltid för att få det att gå runt ekonomiskt. Vi stapplar oss fram med betydligt mindre pengar än vi hade när jag arbetade...men det är det värt när man kan hämta klockan tolv...eller ringa på morgonen och säga "Idag är Alice trött, vi tar en ledig dag och gör något mysigt istället!". Så har vi kunnat göra under de tre åren som Alice har gått på dagis. De dagar Alice lämnats ledsen under de här tre åren kan jag nog räkna på en hand. Idag var en sån dag...och så ledsen som jag har varit idag har jag inte varit på länge.


  
Du har helt rätt i att "en dag måste jag ha barnen på heltid" och det är EXAKT av den anledningen som jag skolar in Elton nu...innan jag "behöver det". För om han kan få inleda sin dagiskarriär...med 3 timmar om dagen - tre eller fyra dagar i veckan så tycker jag att det är alldeles fantastiskt bra för honom! Din åsikt här är bara korkad och totalt ointressant. Jag gör det som jag anser är bäst för mina barn och inte det som är bäst för andra föräldrar. 

Jag vet inte om du just snubblade in här? För till saken hör att jag sedan ett par veckor tillbaka är arbetssökande. Detta innebär att jag ska vara "tillgänglig på arbetsmarknaden" och ska lägga all min vakna tid på att jaga efter ett arbete för att slippa bli utkastad ifrån A-kassan. Utan dagisplats är jag inte speciellt tillgänglig på arbetsmarknaden. Dessutom - är jag ibland så JÄVLA TRÖTT på skrik, gnäll, tjat, gråt, snor, trots och diskussioner på "björnes-magasin-nivå" att jag SPYR på att vara förälder! Och då är dagis alldeles alldeles underbart! 

Vi som har världens bästa dagis med fantastiskt engagerad och härlig personal kan skratta oss lyckliga som får ha våra barn där! Det är ett privilegium och jag uppskattar varje sekund av det! Jag lämnar inte mina barn till någon "förvaring" för att jag ska kunna ligga på soffan och leta navelludd - jag lämnar mina barn till människor som står dem nära, som lyssnar på dem, som lär dem och visar dem intressanta saker, som ger dem upplevelser och som torkar deras tårar när jag inte är där. Skulle inte Alice gå på dagis skulle hon inte få vara med och leta efter Sjörövar-Fabbes nergrävda skatter på stranden...eller träffa Pippi Långstrump i skogen...eller få läsa flaskposten som kommer...eller få se spåren som "tomtarna på loftet" lämnar efter sig på nätterna. Då skulle hon missa allt det där. För vadå? 

Jag älskar mina barn. Ibland hatar jag att vara mamma. Ibland samtidigt. Som idag - när jag lämnade två gråtande barn på dagis. Imorgon blir säkert en bättre dag då Alice puttar ut mig genom dörren och säger "Snälla mamma, kom inte direkt efter maten!"

over and out.

//Meekatt...
Snygga barnkläder ifrån Wild Mango med upp till 70% rabatt hittar ni HÄR! 

140 kommentarer :

  1. Så bra skrivet! Tack för att "du är sån" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv...för att du kikar in! :)

      Radera
  2. Du är helt underbar o mänsklig Malin! Tack för att du verkligen sätter ord på hur verkligheten är och synd bara att det finns tragiska präktiga mammor som tror de vet bäst och att de vet precis hur ditt liv o vardag ser ut varje sekund! Fortsätt stå på dig o sluta för all del aldrig med bloggen! :) dåligt med kommentarer är bara lathet från oss men vi älskar er o din blogg! Kram på dig tjejen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, lathet är en okej ursäkt! Bara ni inte överger mig!? ;)

      Tack snälla du. Jag tar inte åt mig av alla dumma kommentarer jag får. Utav 100 är 2 negativa. Jag räknar inte med att alla ska tycka som mig och jag tar gärna debatterna. Dock kan jag ibland förundras över förväntningarna en del verkar ha på mig. Att jag ska ta ställning i precis allt... ;)

      Kram! Och TACK för att du övervann din lathet, haha.

      Radera
  3. Du har helt rätt! Läser här ofta men tror aldrig jag kommenterat innan. Var dock tvungen nu! Stor kram

    SvaraRadera
  4. Att folk bara orkar.. Sitter i samma sits som du med arbetslöshet och vet ju med att man måste ha plats på förskola både för att vara tillgänglig och för att få sina a-kassepengar.. Helt sjukt, men så funkar ju vårat system här! Och jag håller med att det är förbannat skönt att lämna på dagis vissa dagar och jag älskar med min dotter!! Tack för en bra blogg, du skriver helt makalöst bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju skönt. Och dessutom vill man ju inte hamna i en situation där någon säger "du ska börja jobba på måndag" utan att ha skolat in barnen. Så systemet är konstigt och folk kan reta sig på det - men för barnen är det bra att vara förberedda!

      Tack snälla!

      Radera
  5. Verkligen skit påre J

    SvaraRadera
  6. Jag brukar inte kommentera, men väntar alltid på nästa inlägg. Idag va jag bara tvungen, så bra skrivet!! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Vad kul att du gillar bloggen!

      Radera
  7. <3
    Jag står helt klart på din sida..
    Utöver alla bra anledningar du redan har räknat upp så tror jag faktiskt att lite egentid för mamma (även om man bara har en massa måsten då) är bra för hela familjen.. Bara en stund utan skrik och trots eller vad det nu kan vara gör att man hinner ladda om batterierna lite och vara en mycket bättre mamma resten av dygnet.. Det är vad jag tror..
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller fullständigt med dig!!

      Radera
    2. Ja, visst är det så! Jag kan till och med bli avundsjuk på bilfärden fram och tillbaka till jobbet som Freddy gör varje dag - utan barn, haha. Så egentid behöver även vi - såklart!

      Kram!

      Radera
  8. Som alltid skriver du så träffande!

    SvaraRadera
  9. Dessutom är det ok att lägga sig på soffan när barnen är på dagis och BARA leta navel ludd. Jag pluggar heltid men barnen går bara 3 dagar i veckan. Dessa tre dagar går jag raka vägen hem och sover ett par timmar innan jag Pluggar. Om jag inte skulle göra det skulle jag antagligen vara sämre mamma än OM jag gör det eftersom jag då får ny energi tills dom kommer hem, istället för att vara en trött och grinig mamma. Vad ska man göra liksom när man har en ett åring som ligger och sparkar en hela nätterna och en fem åring som går i sömnen. JAG MÅSTE också få sova någon gång, just för att kunna vara en bra mamma. Dagis är verkligen min räddning, och jag betalar för våra barns platser precis som alla andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man MÅSTE få sova...annars bryter man ihop.

      Radera
  10. Tycker du e en kalasbra mamma, dessutom är det viktigt för barnen att träna social lek med andra barn så det är inte bra för dom att gå hemma hela dagen. Så kör på och bara gör det du gör för du e fantastisk. Skit i mamma maffian för ofta har dom inte sopat utan för sin egen dörr innan dom dömmer andra .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det sociala är viktigt - i allra högsta grad för Alice som börjar skolan nästa år.

      Radera
  11. "Det finns många (jag!) föräldrar som inte har något val utan måste välja heltid för barnen då både jag och pappan jobbar heltid " Vadå MÅSTE jobba heltid? DU har väl ett val, precis som pappan till ditt barn Jeanette, om du nu vill så gärna vara med ditt/dina barn, så gå ner i tjänst, byt jobb, dra ner på lyxigheter, inte MÅSTE du och pappan jobba 100% det handlar om prioriteringar!! Nu är JAG förbannad...
    You go Malin <3 <3 <3
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skrev precis det jag tänkte. Jeanette sluta jobba 100% och va med dina barn, om du så gärna vill. Allt går, man måste inte jobba heltid. Har haft 4 barn och jobbat 50% under stora delar av deras småbarns tid. Visst var det mycket vi fick dra in på. Inga utlandsresor, inga märkeskläder m.m Men den tiden kommer när barnen är stora och flyttat hemifrån. Jag blir också så jävla förbannad på er "präktiga" föräldrar där allt ska va så jäkla bra, men skrapar man lite på fasaden så.....
      Malin glöm aldrig att vi är så många som kan se vilken supermamma du är!!!
      Bamsekram till dig <3

      Radera
    2. Carina: Ja, alla har vi ju val...mer eller mindre. Haha, bli inte förbannad!! <3

      Marita: <3

      Radera
  12. Läste oxå denna kommentar! En del har huvudet uppkört någonstans där solen aldrig lyser och detta är garanterat en av dessa "perfekta fl-mammor"! En del människor har man lust att visa verkligheten.. Bra där att behärska dej, hade nog inte jag kunnat.. Du verkar vara en kanon mamma! Du är precis som mej och alla mammor jag känner, ibland är livet som mamma helt åt helv... Din blogg är fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, en del mammor verkar leva en helt annan verklighet än min. Inte utan att man blir lite nyfiken på hur det fungerar. Kan man få göra ett studiebesök i en perfekt familj kanske? ;)

      Radera
  13. Bra skrivet. Har haft det likadant, med gråtande barn och ett hjärta som går i bitar när man går därifrån. Men det är viktigt att få in en rutin där barnen lär sig att idag är det dagis och då hjälper det inte hur mycket jag än gapar och skriker, mamma/pappa bestämmer. Det gör det så mycket lättare att lämna när man jobbar heltid och bara har 5 minuter på sig att lämna och sen stressa iväg till jobbet, då vill man defenitivt inte ta fighten och stå med ett ledset barn som brukar få gå hem igen om dem gråter.
    Det vi gör är för våra barns bästa och som föräldrar är vi experter på våra egna barn. Alla andra kan skita på sig.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Ta inte åt dig av Jeanette och alla andra perfekta(?) mammor, du om nån har väl försökt vara tillsammans med dina barn så mycket det går!
    Till syvende och sist handlar allt om avundsjuka, du har en känd blogg, och bloggar skiten av de flesta, vem skulle inte vilja vara i den positionen??
    Stor bamsekram/ Annamaria

    SvaraRadera
  15. Så tröttsamt med dömande människor som tror sig veta allt & vara perfekta. Tack för att du finns & balanserar upp maammamaffians dåraktigheter med sunt förnuft & äkthet! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv - för att du kikar in här!

      Kram!

      Radera
  16. Heja dej! Barn behöver sina föräldrar OCH sin förskola! Styrkekramar från förskolläraren<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, barn behöver fler människor omkring sig än sina föräldrar. <3

      Radera
  17. Heja dig Malin! Du är bara bäst! Tack för att du skriver som det är och inte skönmålar verkligheten. Du har så himla rätt i det du säger och ger uttryck för. (Fast det heter iofs "skatta sig lycklig" och inte "skratta" men det behöver vi inte bry oss om ;)) Kram på dig och kämpa på! Livet som förälder är verkligen ingen dans på rosa fluff...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, man kan väl skratta sig lycklig med?! STAVFEL!! (skjut mig, haha)

      Kram!

      Radera
  18. Ja guuuuud så känslokall du måste vara som knappt hinner hem innan du ringer och kollar om barnen är okej.....???? Att låta barnen vänja sig vid dagis gradvis är jag övertygad om är en lysande ide. Och när är det tänkt att du annars ska hinna söka jobb? Och få andas ut och kunna få gå på toaletten ifred? Jag hade varit glag om jag hade råd att inte jobba och vara hemma med min lille men tror inte jag överlevt utan avlastning någon gång. Att dygnet runt bara finnas till för någon annan och att inte få sova ifred tar oerhört hårt på både krafter och psyke. Speciellt när det är trots trots trots och mer trots som står på schemat.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag tror att det är bra för barnen att få vänja sig i sin egen takt - om man nu har den möjligheten. Jag älskar mina barn och spenderar nästan all min vakna (och sovande) tid med dem. Och det gör mig tokig ibland. Man är fortfarande människa...trots att man är mamma. ;)

      Radera
  19. Så jäkla dum kommentar :(
    När mina barn var små och på dagis hände det ibland att jag lämnade dem där på lediga dagar... men... sån e jag ;)
    Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om barn hade mått dåligt av att vara på dagis hade vi verkligen behövt se över en stor yrkesgrupp. ;) Jag vet många som har barnen på privat förskola just för att kunna ha dem på dagis under lediga dagar ibland. Storstädning, Ullaredsbesök, VILA och annat görs oftast bäst utan barn, haha,

      Kram!

      Radera
  20. Jeanette mår nog inget vidare, har nog inget bra dagis och dålig självkänsla. Jag har ingen annan förklaring :(

    Jag älskar din blogg och läser här så fort jag har tid, men kommenterar inte alltid. Jag älskar att du är uppriktig och ärlig och jag fattar inte riktigt vad "mammamaffian" retar sig på?? För mig är du alldeles perfekt som prioriterar barnen och glädjen före perfekta lussebullar!

    Kram Nina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du. Ja, jag gör det jag tror är bäst för vår familj. Hellre en halvtimmes Gangnam Style än bråk i köket, haha. ;)

      Kram!

      Radera
  21. Tack!!! Har redan kommenterat på facebook, men är helt övertygad om att vi blir bättre föräldrar om vi får vara ifrån våra barn emellanåt!! Fortsätt skriv om hur det verkligen är att vara förälder! Visst är det alldeles underbart men också ett helvete ibland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så...alldeles underbart men ett rent helvete ibland.

      Radera
  22. Åh vad jag beundrar din förmåga att svara sakligt och med känsla. Jag hade brustit i sakligheten och kört på känslonivå. Järnrörskänslonivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, känner igen den där nivån. Jag har den inom mig...ofta. ;)

      Radera
  23. Heja Malin! Jag blev så ledsen när jag läste Jeanettes kommentar. Det kommer alltid finnas personer som tror de vet mkt mer om alla andras saker. Stå på dig, för du är en "idol" för många! Jag är en av dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gulliga du. Jag tar inte åt mig ett dugg av kommentaren - tycker bara det är viktigt att ta upp diskussionen i sig.

      Kram!

      Radera
  24. Jag har nog inte kommenterat hos dig innan, då jag är relativt ny läsare. Du beskriver mamma livet precis som det är och jag beundrar dig starkt för det och din blogg lyfter min vardag med fem förvisso lite större barn, till en nivå där jag kan erkänna för mig själv att vi är alla mammor som kämpar på. Tack för att du är så ärlig och framförallt härlig som person!
    Kram, Maria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack snälla du! Vad glad jag blir. Kul att du hittat in hit och att du trivs här!

      Kram!

      Radera
  25. Hinner inte läsa igenom allas kommentarer (för jag jobbar ;-) ) så om någon har skrivit detta innan blir det en upprepning.

    Finaste Malin,
    världens bästa mamma!
    Det finns en knapp på datorn som heter delete. Använd den när du får såna där konstiga kommenterar är mitt tips. Lägg ingen energi på det.
    Jag läste nått med att hon som kommenterat hävdar att hon arbetar för att hon inte har något val och där tappade hon mig. VADDÅ inte har något val? I Sverige är det valfrihetens land! Bor hon i något annat land men kan så bra svenska så ja, då har hon valet att flytta hit. I Sverige får ALLA samma chans. Alla får välja utbildning, alla får välja själva vilken karriär man tar och då också vilken summa pengar man får varje månad. Hon kan till och med faktiskt välja att göra som du, studera och söka arbete samtidigt som hon kan umgås med sina barn.

    Jag prioriterar också att umgås med mina barn. Jag arbetar heltid men jag är på jobbet 6.30 varje morgon för att jag har valt det, då kan jag hämta barnen på dagis kl 15. En perfekt tid för dem! Jag väljer att ta en halvtimmes lunch och jag väljer att arbeta en halvtimme varje kväll för att jag vill se mina barns blåa ögon.
    Visst, alla har inte samma förutsättningar till valen men i Sverige får man stöd om man inte har det så vill man kan man faktiskt välja.

    Gör era val men säg ALDRIG att du inte har något val!

    Jag anser att du Malin gör helt rätt val, jag ser upp till dig som mamma och jag blir så glad varje gång det finns ett inlägg här för mig att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för din kommentar! (Läsa bloggar på arbetstid?!) haha

      Jag deletar en hel del kan jag säga, haha. Jag tar inte åt mig men tycker att diskussionerna är viktiga och tar gärna dem. :)

      Kram!

      Radera
  26. Äsch, klart du ska lämna dina barn - vilken fördel dina barn har som får det bästa av båda världar. Önskar alla barn skulle få ha det så. Alla älskar vi våra barn och vill det bästa för dem - och jag som förskollärare skulle ibland vilja att ni föräldrar fick vara små flugor på väggen så att ni såg hur fantastiskt utvecklande det är för era barn och vad de lär sig varje dag! Och det är en lärdom i sig att frigöra sig från mamma/pappa, för de kommer tillbaka igen! Lika ofta får jag trösta föräldrar som barn.. Sluta klanka på varandra, har man behov av det speglar det mer en själv än andra känner jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och hur mkt önskar man inte att man kunde vara en fluga på väggen? Så mycket kul som barnen verkar ha! *drömmer mig bort*

      Radera
  27. Debatten om "15 timmars barnen"....
    Med dagens fulla barngrupper så är det möjligt att man har en åsikt om "15hbarnen"....men regelverket är som det är....och det är där man man skall lägga debatten ....
    inte vad mammorna gör eller hur det påverkar barnen....(förstå mig rätt nu)
    Vad är maxantalet för antal barn i grupp och hur många pedagoger skall bistå och hur är lokalerna uppbyggda...det är viktiga frågor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som fsklärare tycker jag det är perfekt med 15-timmars barn i gruppen, de gör ju att 2 dagar i veckan har vi lite färre barn och vi hinner med lite annat som vi inte hinner med full barngrupp. Däremot förstår jag inte de som vill ha barnen MER än 15 timmar fast man är hemma? Har man inte skapat sina barn för att umgås med dem? Jag jobbar 75% och känner ibland att det är för mkt att vara i stor barngrupp för mina små....

      Älskar bloggen! Och ditt sätt att vara som förälder verkar alldeles utmärkt i mina ögon!

      Radera
    2. Ja, visst är det viktiga frågor! Barngrupperna är på tok för stora och jag beundrar all personal inom barnomsorgen som arbetar under de förhållandena och fortsätter vara eldsjälar!

      Jag upplever det som att man uppskattar 15-timmarsbarnen just av den anledningen. Man räknar "antalet barn" i gruppen och sätter personal efter det. Om nu en del utav barnen "bara" är på förskolan 15 timmar ger det ju övriga barn mer tillgång till personal och mindre barngrupper än om alla var "heltidare".

      Radera
  28. Alla familjer är olika och alla behöver olika saker - mammor är olika, pappor är olika, barnen i familjen är olika. Som jag ser det gäller det att hitta vad som är rätt för just er oavsett vad omgivningen tänker om det hela. (Kvantitet ÄR inte detsamma som kvalitet) Men det är inte lätt. Säkert tycker många att du gör det ena faux pas efter det andra men DET ÄR BRA tycker jag! Ju fler som ser att det är ok att sticka ut hakan och göra det på SITT sätt desto bättre. Alla kanske inte vågar/orkar gå i bräschen för något fastän de vill och då kan det vara skönt att kunna heja på någon annan som gör det, lite på distans sådär. Jag är själv förskollärare på en småbarnsavdelning och uppmuntrar alltid föräldrarna att göra vad som känns rätt för dem och barnen. Märker jag sen att barnet eller föräldern behöver något annat än vad som sagts talar jag om det för familjen som oftast (men inte alltid, fast jag gör det ändå 'för sån är jag' - tack för det uttrycket) uppskattar en annan synvinkel men det är ytterst sällan jag har behövt göra det.
    Vidare är jag überpedagogisk på jobb men privat den mest opedagogiska mamma man kan tänka sig - men det är just det som gör dagis/skola så bra: jag vet att när barnen är där får pedagogik, kompisar, bus, skratt och mat enligt kostcirkeln och sist men inte minst en paus från föräldrarna.

    Kram från en annan Mellbystrandsmamma
    (My god vilket långt inlägg det blev!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det möjligen våran Kikki (bad-Kikki) som skrivit inlägget? :-)ngrid

      Radera
    2. Så skönt att få en sån här kommentar ifrån en Förskollärare! Tror det är viktigt för många föräldrar med dåligt samvete att läsa att alla inte är perfekta - inte "ens" ni. Att man med gott samvete FÅR LOV att tänka att "de får pedagogik, kompisar, bus, skratt och mat enligt kostcirkeln - och en paus ifrån föräldrarna" när de är på dagis och att man inte är värdelös för att man inte alltid får ihop det hemma-.

      Kram! Och tack!

      Radera
  29. Väldigt bra skrivet! Jag känner verkligen igen mig. Jag är också arbetslös och min dotter går på dagis 3 dagar i veckan. Och det är inte heller för att jag är lat och inte orkar ta hand om henne, utan för att hon ska få träffa andra barn och ha ROLIGT för det är precis det dom har på dagis. Har du inte dagisplats till dina barn så får du inte ens vara inskriven på AF!
    Jag är glad att min dotter får dom timmarna i veckan på dagis för hon utvecklas och lär sig så otroligt mycket.
    Eftersom du inte sa det till Jeanette rätt ut, så säger jag det.... Skit på dig!!!!

    SvaraRadera
  30. Vilken korkad kommentar !

    Älskar dina inlägg!

    SvaraRadera
  31. Tråkigt med såna kommentarer, bara för att man lämnar sitt/sina barn på dagis även om man egentligen inte behöver betyder ju det inte att man inte älskar sina barn. Min son skriker vid varje lämning på dagis, så har det varit sen han började där i februari, men så fort jag gått så glömmer han bort att vara ledsen och har jätte roligt. Då jobbade jag och hade inget val, nu är jag föräldraledig och skulle mycket väl kunna ha honom hemma, men jag anser att han behöver komma iväg och leka med andra barn istället för att bara umgås med mamma som inte har tillräckligt med tid till honom pga. en skrikande bebis i famnen.
    Min son är 2 år och trotsar som f*n och gör allt han inte får så ärligt talat är det ganska skönt ibland att få lämna honom på dagis och tanka lite energi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det skönt! Och härligt att få egentid och mys med nya bebisen - precis som man fick med det första barnet.

      Radera
  32. Jag håller med dig i ALLT du skriver...stå på dig. Mammamaffian borde vakna upp och inse att de inte är perfekta!!
    Kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen är perfekt! Inte ens jag...typ. haha

      Kram!

      Radera
  33. Jag undrar hur Jeanette hinner umgås med sina barn så mycket när hon jobbar heltid?
    Men det är väl just där det hennes dåliga samvete och behovet av att klanka ner på nån annan kommer ifrån. Det är iaf vad jag tror.

    Jag är arbetslös, jobbar bara som timvik. Min sambo jobbar heltid och våran son är på dagis 15 timmar i veckan. Jag varken KAN eller FÅR ta med min son till jobbet då jag väl får jobba.
    Är vi inte heller i behov av en plats? För att jag inte vet när och hur mycket jag får jobba?
    Min son älskar sin förskola och det är där han har sina kompisar!
    Allt för många förskollärare och föräldrar dömer mej och mitt "15-timmarsbarn" (tragiskt)!
    MEN jag gör det bästa för oss och kunde jag trolla fram ett jobb så hade jag gjort det och då hade jag förmodligen mått dåligt för att jag aldrig hinner se min son. Ingen är perfekt.

    Kram på dej Meekatt och sluta ALDRIG stå på dej! /maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det ska jag inte. Och inte du heller! Ni behöver er förskoleplats precis lika mycket som alla andra! Eller menar folk att du ska tacka nej till arbete? Idioti! JAG är glad att personalen på mina barns förskola har full förståelse och respekt för att jag skolar in Elton nu. Och utan förskoleplats - ingen A-kassa. Så man har inget val. Oavsett val så är det BRA för barnen att vänja sig innan det blir långa dagar...om man nu har den möjligheten!

      Kram!

      Radera
  34. Får en gammal Lakritsdrake som jag göra ett litet inlägg?
    Äh, jag ber inte om lov, jag tycker till ändå! ;)
    Jag kan förstå tanken hos "Jeanette", det måste vara frustrerande att ha barn som kanske har svårt att att få en dagisplats när man själv jobbar heltid, när man ser andra barn vars mammor är hemma och deras barn minsann får en plats. Men tanken är väl ändå att alla som vill ska ha möjlighet att jobba heltid? Då måste faktiskt ALLA barn få en plats inom barnomsorgen oavsett om man jobbar för tillfället eller ej. Jag har också gått arbetslös i båda många och långa perioder när mitt barn var litet. Jag hade mitt barn halvtid på dagis, inte för att jag kanske var den flitigaste jobbsökaren, utan mer för att mitt barn skulle få den sociala kontakten med andra barn som jag anser är jätteviktigt. Alla föräldrar kanske inte har så stor umgängeskrets, eller kanske inte känner så många föräldrar med barn som man kan umgås med och hitta på saker med.
    Däremot gillar jag inte de föräldrar som jobbar heltid och som ändå tvingar sina barn att gå på dagis/fritids under loven för att de inte orkar ha sina barn hemma även fast de själva har tagit ledigt. Det är en helt annan sak!
    Fortsätt att göra det som är bäst för dina barn, de verkar helt underbara!
    *kram*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart får du det! :)

      Ja, alla föräldrar som har för avsikt att arbeta eller arbetar måste ha en dagisplats...så är det ju. Och om alla föräldrar som är hemma med syskon/är arbetslösa eller inte arbetar skulle ta hem sina barn...vad skulle förskollärarna och barnskötarna göra då? Sitta med oss på arbetsförmedlingen?

      Kram och tack för kloka ord!

      Radera
  35. Om jag inte skulle få lämna mitt äldsta barn på förskolan några timmar om dagen skulle jag få frispel ganska fort! Här är förskolan gratis och jag är föräldraledig (snart över, tack o lov!) /Sofia

    SvaraRadera
  36. Du gör rätt... barnen behöver få ett större socialt nätverk så tidigt som möjligt för att fungera i grupp och anpassa sig till något annat än "bara vara hemma". Inskolning är jätte-viktig och precis som Du skriver kära Malin, så är det en lugn och planerad sådan som gagnar barn och föräldrar allra bäst. Älskar Din blogg och högaktar Dig för att Du är så ärlig och rättfram. Många skulle må bra av att vara mer ärliga mot sig själva, inte försöka förgylla en tillvaro som är krasst jobbig emellanåt, och bara helt fantastisk andra stunder. Du njuter av Din familj och värnar om den - Du gör ett bra jobb Malin!
    Massor av kramar från :-)ngrid

    SvaraRadera
  37. Jeanette = IQ badboll. Önskar det var fler som värderade tid med barnen istället för nya dyra prylar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. IQ badboll har jag inte hört sen högstadiet. Tack för påminnelsen, haha.

      Radera
  38. När min son skulle skolas in hade jag ett helvete. Maken arbetade glatt dessa dagar! Årstiden var som idag vinter och kallt. Sonen trilskades redan när han skulle klä på sig. Jag drog på och han drog av alla kläder. När jag tillslut hade fått på honom ytterkläderna och ut ur huset, började nästa helvete. Då vägrade han att gå in i bilen. Han hade åtta armar och ben med sugkoppar som satt fast i ramen i dörröppningen. Jag fick trycka ner honom i barnsätet. Han bara vrålade som en stucken gris. När vi till slut kommer fram till dagis/förskola vägrade ungen att gå ur bilen, samma procedur igen. Väl inne i hallen vägrade han att ta av sig ytterkläderna. När jag hade gått därifrån 1 och 1/2 timme senare, ringde jag för att höra hur det var med honom. Så fort jag hade gått utanför dörren, sken han som en sol och var hur glad som helst. Gissa om jag var tvungen att åka hem och lägga mig på soffan efter den turen. Tacksam var jag att dottern inte alls hade dessa utbrott. Vi höll på så i 14 dagars tid. Jag var helt slut efter varje gång. Jag förstår dig så väl. Njut av lugnet hemma i några timmar och ladda batterierna med lite choklad. Det är du värd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad hemskt! Hur orkar de hålla på så?! Jag blir helst slut bara jag tänker på det. Snart är det måndag och ny vecka. Jag får ont i magen. Men snart...snart släpper det nog!

      Kram!

      Radera
  39. För att inte tala om all den sociala kompetens, respekt och samspel med de andra barnen som dina barn får träna på, som dom helt skulle sakna om de bara var hemma - hur mycket man än VILL orka med att ha hand om sina guldklimpar 24/7.
    Du gör helt rätt för dina barn, jag tycker synd om de barn som bara måste vara hemma tills de är i skolåldern och sedan får en chock när de andra barnen kräver att hon/han måste anpassa sig efter någon annan än sig själva. Det är verkligen att göra barnen en björntjänst, tycker jag.
    Vi som har barnen på dagis har något att längta efter, att få det där leendet och den go'a kramen när man hämtar. Fastän barnet inte vill följa med hem, så får man iallafall en känsla av att vara behövd, saknad och älskad! :)

    Nu jobbar ju även jag, 80% visserligen, men jag brukar ta ut någon enstaka flex- eller semester dag ibland då och då, bara för att få vara hemma med min dotter. Så man får mamma-dotter-tid, tid som blir liiite mer speciell.

    Dagis är bra för hela familjen, du ska inte skämmas för att du gör det du känner är bäst för DINA barn! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så. Att barnen ska förberedas inför skolstart och om 95% har gått på dagis (ofta tillsammans många utav dem) blir det svårt för övriga barn att komma in i gruppen och anpassa sig.

      Och ja, det där med att få längta - det är viktigt!

      Kram!

      Radera
  40. Tack gode gud att det finns sådana som du :) :)

    SvaraRadera
  41. Bra svarat! Jag blev så förbannad och upprörd när jag läste hennes kommentar! Jag är föräldraledig med min minste son på 4 månader, men den store killen på 3,5 år går på förskolan 3 dagar/vecka. Detta gör han för sin skull, men också för min och lillebrors skull. Han behöver den stimulans och sociala gemenskap som förskolan ger, och jag och lillebror behöver bebistiden med varandra. När storebror kommer hem kan jag koncentrera mig mer på honom, och ändå veta att lillebror fått uppmärksamhet, mys och lek under dagen. Måndag och fredag när vi alla är hemma får vi fokusera på storebrors aktiviteter och önskemål och då får lillebrorsan "hänga med" på det.

    Ibland kan vi ringa till förskolan och så får storebror en extradag ledigt, men oftast knatar vi dit och han går sina timmar. Då hamnar han inte utanför den sociala gemenskapen heller för sen när vi arbetar båda två efter föräldraledigheter så måste han ju vara där och då vill jag inte att han ska ha tappat sina vänner för att han varit borta 1,5-2 år därifrån!

    Stor kram till dig och tack för en underbar blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det är ju alldeles utmärkt att göra så! Alla får ut det bästa av tiden!

      Tack! Och kram!

      Radera
  42. Bra skrivet Malin.
    Att folk inte förstår sig på barn som har en annan % än 100 är bara okunniga. Jag jobbar heltid och det gör min man med, men vi jobbar om varandra eftersom båda jobbar natt och dygn. det betyder att vi egentligen ska ha barnen hemma ALLTID (omg vill inte ens tänka på det, haha)men vi har valt att ha dem på dagis de där 15%en och det betyder att dem kan längta efter oss och vi efter dem. Jag kan också räkna dagarna på en hand som barnen har varit ledsna vid lämning. och för mammamaffian som tror att det är nyttigt att vara med sina föräldrar heeela tiden borde läsa på lite mer, barn behöver variation och utmaningar som vi föräldrar inte kan ge dem, så sluta vara blinda och ego och tror att ni är dem enda som gör något för ert barns utveckling, det ni istället gör är att hämma dem!
    Ärlighet varar längst vill jag också tillägga att inte erkänna ens för sig själv att livet som småbarns förälder är jobbigt i bland är ju rent av livsfarligt, många tickande bomber i mammamaffian vill jag tro...
    vet inte vad jag ville säga egentligen men blev så oroligt triggad av det som du hade fått från Jeanette. haha. ha en toppen dag i allt jobbletande, OCH om du får en halvtimme över innan du ska hämta barnen passa på att göra något för DIN skull för det är vi alla mammor värda!
    Kram Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ida för kloka ord! Och ja, det är vi värda! <3

      Kram!

      Radera
  43. HEJJA DIG!
    HEL KANON SVARAT! TYCKER DU ÄR SUPOER OCH SÅ JÄKLA ÄRLIG! LÄSER DIN BLOGG VARJE DAG OCH SITTER OFTA OCH LE ÅT IGENKÄNNANDEFAKTORN:)
    // HELENA

    SvaraRadera
  44. Varje gång jag har det jobbigt med min dotter, då jag bara vill bara säga rakt ut "jag önskar just nu att aga vore lagligt" fast att jag innerst inne inte menar det. MEN när man har sagt "om inte du är snäll ringer jag Tomten" för tiotusende gånger och hon inser att det bara är tomma hot. Då Meekatt tänker jag på dig, du ger mig sån STYRKA och du får mig att inse att det är OKEJ att vara trött mor, att den lyckligaste stunden på dagen är när hon somnat och jag kan plocka fram julmust och vilken sötsak som helst som ligger och samla damm i godisskåpet och kolla på något gött program på tvn. Jag är mestadels själv då jag och min dotters pappa inte lever ihop. Så jag har en hel del psykbryt om dagen ! Och det är så JÄVLA underbart att du har visat oss alla normala föräldrar att det fanimig är okej att vara som man är.. trött sliten och egentligen jävligt lycklig. Tack som fan ! / Ensamma Mamman i Kalmar ;)

    SvaraRadera
  45. Kunde inte skrivit det bättre själv!
    Älskar din Blogg tack vare att du skrivet VAD du känner och HUR du känner...
    Du är ÄRLIG!
    Tack för att du finns och delar med dej till oss andra föräldrar.
    //kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du kikar in och tack för fina ord!

      Kram!

      Radera
  46. ♥ Underbara fina du! Fortsätt va som du är! UNDERBART att läsa!

    SvaraRadera
  47. Du är underbar och din blogg får mig att skratta och/eller gråta varje dag! Världen vore inte densamma utan dig! Mammamaffian från familjeliv skulle ingen sakna, men skulle du inte finnas vet jag många som skulle bli ledsna! Så fortsatt stå på dig och berätta sanningen om föräldralivet, vi älskar dig!

    SvaraRadera
  48. Du vågar onekligen säga allt det där man "inte får" säga! Tack för det! Jag HATAR också att vara mamma! Älskar min son över allt som finns på denna jord, men saknar så mitt gamla liv där jag fick sköta mig själv. Säger man detta högt ryggar folk tillbaks. Vem fan har med det att göra liksom. Du vågar iaf säga som det är och det känns väldigt skönt att känna att man inte är ensam!

    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är ingen maskin bara för att man blir mamma! Men tydligen ska man bete sig som om man vore en. Man får inte tänka, inte känna, inte sakna. GODE GUD vad jag kan sakna mitt "gamla" liv ibland men jag hade ju inte bytt för allt i världen. Men man måste få känna att man ibland hade velat pausa ifrån det och bara vara...jag!

      Så nej, du är inte ensam!

      Radera
  49. Du borde ha ett mamma-maffia-filter som rensar bort superperfekta mammor, som gör "allt" för sina barn... t.o.m bor själv för att visa hur perfekta dom är...

    Stå på dig gumsan!!!!! Vi vanliga dödliga mammor håller på dig!!! <3

    Kraaaaamis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, undrar om man kan få ett sånt?! ;)

      Kram på dig kloka du!

      Radera
  50. BLÄÄÄÄ för såna kommentarer :-( man blir bara lessen.....

    Jag ifrågasätter hennes "/Mamma som umgås med barnen".....eehh NÄR DÅ???? Du jobbade ju heltid!!!! Säger som många andra här: dra ner på t ex märkeskläder....för vem bryr sig egentligen om vad barnen har för kläder?? Jag tror inte byxorna håller sig renare för att dom heter Nova Star eller dylikt....*suck*

    Fast å andra sidan, det är ju (kanske) bättre att gråta i en Ferrari än i en Ford!! Men vad fan vet jag.....*blink-blink*

    Jag får energi av att vara utan min dotter när jag jobbar! Och då blir man en bättre mamma, framför allt en roligare :-)

    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är ju sant! Jag gråter hellre i en Ferrari! ;)

      Ja, man behöver ju fylla på det där kontot...med energi, tålamod och kärlek emellanåt!

      Kram!

      Radera
  51. Jag är med dig Malin. Har aldrig kommenterat innan men det är nog många som är som jag, som bara läser och mår bra av det du skriver. Lyfter på hatten för dig!

    SvaraRadera
  52. Inte heller jag har kommenterat tidigare men nu måste jag bara...
    Jag känner så väl igen mig i ditt förra inlägg, många gånger har jag lämnat mina barn ledsna och med mitt dåliga samvete. Det jag är lite förvånad över är att ingen här inne ifrågasätter trovärdigheten i "Jeanettes" inlägg. Glöm inte bort att det finns de som provocerar bara för att... Och nog fick hon reaktioner ;-) Men om nu inlägget var på riktigt så är det bara tragiskt då hon förmodligen inte mår bra själv. Tack för en underbar blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns många som bara är ute efter att provocera - de flesta genomskådar man ganska snabbt. ;)

      Jeanette har dock tagit sig tiden att maila också så hon har ju engagemang iaf! ;)

      Radera
  53. Har själv vart hemma länge med mina 3barn, dom har fått börja 15 timmars vid 4års ålder för att dom själva velat det. Nu ska min minsta på 2 år börja dagis för att min mammaledighet som varat i 6,5år är slut...men kommer att jobba kvällar så mina barn kommer vara ca 10 timmar i veckan, vilket känns kanon! Hur kan man tro att man är en supermorsa när man jobbar heltid och har ungar på dagis heltid? Alla gör så gott dom kan men den som skrev det där behöver inte umgås mer än nån timme eller 2 på kvällen med sitt barn och då är det ju lätt att va trevlig rolig pedagogisk mm allt det där man inte orkar va med barn hemma heltid, då är dagis super både för barnen och mammorna!! Hon är säkert bara avundsjuk på oss med mycket tid med barn hemma, som kanske måste jobba så mycket eller så är hon inte ett dugg supermorsa som väljer att jobba så mycket för att slippa barntid....nåt av det är det ju!! Kram och hejja oss latmaskar som " utnyttjar" 15 timmars plats!! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hade jag umgåtts två-tre timmar/dag med mina barn - då jävlar hade jag varit en cupcakemorsa på riktigt, haha. Då hade man haft energi och tålamod att oeka med alla konflikter utan att bli irriterad och trött! Dessutom lyxen av en lunchrast, kisspaus och fikarast på jobbet - utan barn!! ;)

      Radera
  54. Du är bäst! Tack för att du står upp för oss vanliga mammor som varken är robotar eller är medlem i maffia-mammornas riksförbund. Fy vilka oförskämda kommentarer du får ibland. Ta aldrig åt dig för du är superbra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tar inte åt mig! :) Men ja, en del kommentarer är fan konstigt onödiga.

      Radera
  55. Jag tycker fortfarande att det är idiotiskt. Man lämnar inte barnen om man är hemma. Och gällande vårt liv som många verkar ha åsikter om så kan jag säga att vi arbetar båda heltid och detta gör vi för att vi ska kunna ge barnen livskvalitet. Ni som ligger hemma o lämnat barnen tjänar ju knappast pengar så ni ger varken barnen er tid eller livskvalitet i annat. Pinsamma exempel på egoistiska föräldrar. Vi ger barnen allt de behöver på kvällar och helger. Tänk vi lämnar inte bort dem på helger heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det i sammanhanget: förskoleplacerade barn <-> tillgänglig på arbetsmarknaden <-> arbetsförmedlingen <-> a-kassa som är svårt för dig att få grepp om? Man har "inget val" där heller.
      (När man "ligger hemma" som du så insatt och fint omskriver arbetssökande och föräldraledighet till så har man dock inte rätt till mer än 15 h/per vecka.)

      Jag hänger inte med på dina resonemang alls!
      Tror du att det gör någon skillnad i barnets reaktion på och dennes uppfattning om sin situation när denne blir lämnad på förskolan om föräldern går hem "och lägger sig" eller om denne går till sitt "jag har inget annat val"-arbete?

      Om nu det är så vansinnigt illa för barnen att vara på förskola om de har en "max 15-timmar i veckan går hem och lägger sig förälder", blir det i så fall en bättre upplevelse för barnet att vara där bara för att föräldern är en "jag har inget annat val än att arbeta heltid förälder"?

      På vilket sätt kan pengar och "livskvalitet" ens kompensera ett barn för "tid som gått", om det nu redan är en sån oerhörd förlust för ett barn att vara ifrån föräldrarna 15- timmar i veckan "när de inte behöver"?

      Om det är idiotiskt att lämna (ledsna) barn på förskolan, så är det ju idiotiskt oavsett varför man gör det och oavsett omfattning.
      Om nu du som heltidsarbetande förälder klarar att ge barnen allt vad de behöver från dig som förälder på kvällar och helger, då är det väl för 17 inget problem för en "15-timmars går hem och lägger sig förälder" heller? Hur menar du att en "heltidsarbetande förälder" någonsin kan avsätta lika mycket tid för barnen som en "15-timmar i veckan förälder"?

      Jag tycker du är ett pinsamt exempel på en person med huvudet så långt upp i sin egen röv att ringmuskeln har kapat syretillförseln till den grad att hjärnfunktionen är nedsatt...

      Radera
    2. Haha, känner inte att jag har något att tillägga här. Alla familjer hittar ett sätt som fungerar för dem...och det är det som är det viktiga - att vardagen fungerar.

      Radera
  56. Kära Janette, lägg ner.
    Som du märker blir många flr mammor irriterade på din kommentar än på Meekatt's inlägg.

    Meekatt .... jag håller med dig!

    SvaraRadera
  57. Jag tycker att det var bra att du fick den där kommentaren, Malin, för då fick du ju skriva ett av de bästa inläggen jag läst. Du skriver sanning, så enkelt är det.

    Till Jeanette skulle jag vilja säga att det alltid finns två sidor av slanten. Alla upplever inte samma sak på samma sätt, och alla har rätt att göra det val som passar sin familj bäst. DÖM INTE utan att veta och vara insatt i den andras liv. Bara för att en sak är idealisk för dig, betyder det inte att alla andra måste agera på samma sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker ju om diskussioner, så länge de kan föras på en vuxen nivå. ;)

      Alla hittar ett sätt som fungerar...för just sin familj.

      Radera
  58. Hade inte tänkt kommentera men måste bara få fråga Jeanette: Vad är livskvalitet då? Är det att jobba heltid och få massa pengar så man kan köpa kläder, saker och resor? Eller är det att kunna hämta barnen lite tidigare ibland från skola/dagis och ha kvalitetstid i vardagen?
    Vi har världens envisaste och skrikiga 3-åring och en mini-tonårs-7-åring. Skulle inte jag få ha egen tid någon gång (jobbar heltid men kan flexa) så blir jag galen. Jag har fått ta väldigt mycket med barnen senaste tiden pga dödsfall i familjen och om inte jag hade möjlighet att lämna mina barn till omsorg, som dom faktiskt trivs med, hade jag inte orkat.
    Ja, jag har valt att skaffa barn men jag är inte mer än människa.
    /Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, livskvalitet är ju uppenbarligen olika för alla. När man skaffar barn förväntas man att vara en maskin...men så är ju inte verkligheten. Man måste få en chans att ladda batterierna för att orka.

      Radera
  59. Ok, Jeanette så då är det bättre att Malin inte får någon A-kassa & har barnen hemma? DÅ om något lär det bli jobbigt med ekonomin... HUR lever ni dessutom om ni MÅSTE jobba heltid båda två för att barnen ska få livskvalitet? Kanske dags att plugga lite så att ni kan få bättre lön?! Här hemma funkar livskvaliteten tämligen ok (om än utan utlandsresor, nya märkeskläder & villa) trots att vi lever på en heltidslön (dock med treskift=lediga dagar/fm både här och där + makens sjukersättning. Våra barn har nog under sina år snittat på ca 30-35 t/vecka vilket känns helt accetabelt i storstan med pendeltider.

    Så lägg ner Jeanette och acceptera att dina val känns fel för andra som väljer att göra andra val. Märk väl, dina barn & mina barn är nog eniga just DE har världens bästa mamma. Sen att deras mammor gjort HELT olika val och ser livet olika, visst är det väl liiiite kul!!!


    Och nej jag håller inte med Malin alla gånger - men hon bjuder på underhållande läsning om sin vardag och det gillar jag massor!

    //miia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla gör vi ju olika val och tur är ju det. :)

      Radera
  60. tror den här Jeanette behöver komma ner på jorden!!
    ...ja kanske prova på att vara 100% arbetslös och umgås med sina barn istället för att jobba heltid och ge dem "livskvalité" ???
    hade varit kul att se vad hon hade haft för åsikt sen ???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland skulle det vara skönt och praktiskt att få byta vardag med någon annan. ;)

      Radera
  61. Så bra skrivet! Dina barn har en helt underbar & fantastisk mamma! Kram

    SvaraRadera
  62. Jag var hemma med min dotter i 1 år & 7 månader. Vi hade inte stått ut med varandra en dag till om inte förskolan kom in i bilden.
    Hon är väldigt aktiv och väldigt ego (inte konstigt eftersom hon är ensambarn & ensambarnbarn) Hon behöver lära sej att vänta på sin tur, hon behöver lära sej att universum inte bara kretsar kring henne.
    Jag kan INTE aktivera mitt barn som förskolan gör. Jag kan INTE lära mitt barn vad barn lär varandra... etc.

    Jeanette din pisspotta !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, känner igen känslan. "Dagis nu - annars dör jag!" Och ja, du har så rätt - man kan aldrig ersätta det barnen lär sig på dagis. Barn behöver förbereda sig inför skolstarten och det är inte alla som har ett jättestort kontaktnät med massor av barn i sin omgivning.

      Radera
  63. Så om jag går upp och jobbar heltid, barnen får va nästintill från öppning till stängning på dagis. Då först har mina barn livskvalite? Du menar på kvällarna och helgerna då den tiden går åt till städ och tvätt och ibland andra nöjen? Allt det där för att kunna ge barnen allt dom pekar på och fina resor?? Öhh nej!! Livskvalite du, det är att kunna finnas hemma för familjen och barnen framför allt, tid är värfefullare än pengar!! Är såå sjukt nöjd över att jag haft möjlighet och valt att tillsammans med pappan såklart uppfostrat och format mina barn helt och hållet här hemma! Nu ska jag börja nyttja dagis och fritids på riktigt, mina barn är 6, 4 och 2 år.Mer än 10-12 timmar per vecka blir det inte, DET DU!!! DET är livskvalite!!!!! När jag dör kan jag säga att jag följde mina barns uppväxt helt o hållet, dom hade inga extrema märkeskläder vilket jag anser totalt onödigt för växande barn och skulle inte köpa även om jag kan...Vad kan du säga? Att dina barn hade ett flott hem åkte flott bil och hade dyra kläder? Men du hade inte tid? Och då snackar vi TID!!! Skulle va skoj och höra vad du menar med att ni skulle ha bättre livskvalite än oss andra? Skulle oxå va skoj att veta vad som får dej att tro att varenda kotte som brukar 15timmars går hem och lägger sej igen och har noll inkomst????? Tål du inte faktum att de flesta har så dom klarar sej ändå och att dom flesta passar på att städa röja och handla på den tiden så att man får än mer livskvalite och tid för barnet /barnen...eller i Malins fall förberedande inskolning för att kunna ta ett arbete, alla har oöika skäl! Men att hävda att båda måste jobba heltid är lögn!! Prioritera!! Man kan dra ner på ganska mycket bara man vill!!! Och nej, jag tillhör faktiskt inte mammamaffian men att resonera som Jeanette och klanka på Malin gör mej redigt upprörd!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla värderar helt klart olika saker i livet och det är väl just de olikheterna vi måste acceptera. Att klanka ner på någon och tro att man själv är världsmästare i föräldraskap blir väldigt fel. Jag tror på tid före pengar. En del MÅSTE arbeta heltid, en del vill arbeta heltid och en del vill inte. Det sätt som fungerar för just mig och min familj är bra för oss...

      Radera
  64. Josephine - mamma till Devin och Isabel.8 december 2012 kl. 10:41

    Jag har just hittat till din blogg och jag är fullständigt hooked. Det finns alldeles för få brutalt ärliga bloggar och jag SPYR på alla dessa rosaskimrande bloggar som florerar som får en bara att må dåligt och känna sig som en usel mamma - för att man känner som du. Så TACK än en gång! Du är så jävla mänsklig och det behövs fler som du.

    Kram från Josephine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack Josephine! Vad kul att du hittat in här! Välkommen in!

      Kram!

      Radera
  65. Jag tycker du är så modig som vågar skriva sanningen Malin! Det tycker jag är inspirerande. Att du ens orkar med alla kommentarer och mail du måste få om hur "fel" du gör med dina barn eller att du skulle vara en dålig mamma för att du inte bakar med dina ungar. Fy! Det skulle knäcka mig. Jag förstår inte hur man som mamma kan klandra en annan mamma för att de inte gör som just jag gör med mina barn. Jag tror att alla gör så bra man kan. Vissa dagar blir saker som man tänkt sig och vissa inte. Du skriver så bra och gör det lätt för mig som ung mamma att kunna slappna av lite! Tack!!

    Angående förskolan! Jag har tvillingar som började gå på dagis för en tid sedan. Från början skrek dom som att dom höll på att dö! Jag grät varje gång än fast jag visste att personalen där är helt underbar och att dom bara kommer att ha kul men ändå. Det gör så ont! Ibland kändes det som att jag knappt kunde andas. Fy! Får tårar i ögonen bara av att tänka på det nu. I alla fall, håll ut! Det kommer att lösa sig. Snart kommer din son hitta någon som han känner sig trygg med i personalen och det kommer gå fint! Ge det lite tid och var inte för hård mot dig själv. Han har det kul där, får god mat och kärlek av all underbar personal.

    Kram!
    /Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord! Ja, jag får hålla ut. Snart får Elton kläm på dagisbiten han med... :)

      Och ja, angående kritiken... Jag tar inte åt mig av den - men jag kan tycka att det är ett tråkigt beteende. Jag är 100% trygg i mammarollen och jag vet att jag gör mitt bästa. Oftast räcker det alldeles utmärkt. ;)

      Kram!

      Radera
  66. Åh underbara Malin! Vi diskuterade just detta på utbildningen till förskollärare och våran kloka lärare sa att förskolan är inte till för föräldrarnas skull, den är till för barnen! Det finns en väl genomtänkt läroplan för förskolan, det är ingen förvaring utan det finns syften med hela verksamheten FÖR barnen:) puss på dej du gör min dag<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så! Folk måste sluta prata om dagis som om det vore något som är dåligt för barnen. Det är en fantastisk verksamhet många gånger! Alice ÄLSKAR sitt dagis! Hon lär sig massor med saker som jag inte kan läsa henne. Hon förbereds inför skolstarten, lär sig att fungera i en grupp, vänta på sin tur. att prata inför en grupp och att samverka och vara en kompis. Hur gärna jag än vill - så kan jag inte lära henne allt. Och tack gode gud för det, haha. ;)

      Kram! <3

      Radera
  67. Åh tack för detta superinlägg! Jobbar kvällpass och har superångest vad folk ska tycka om att jag har mitt barn på dagis 3 dagar i veckan fast jag är hemma på dagarna. Men han har ju hundra gånger roligare på dagis än att vara hemma med mig och han utvecklas...nej du ser, nu börjar jag förklara mig igen. Måste sluta upp.

    Ps. Hittade bloggen idag. Lägg av vad bra den är=))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul med nya läsare! Välkommen in hit! :)

      Ja, sluta upp med det, haha! Barnen har det bra på dagis!

      Radera
  68. Har nu läst upp mig lite på bloggen, har haft lite för mycket att göra här i grannlandet för att ha hunnit detta innan. *skäms*

    Jag förundras över Jeanette och den inställning hon verkar ha till livet.

    "Vi ger barnen allt de behöver på kvällar och helger. Tänk vi lämnar inte bort dem på helger heller."
    Ehh, jaha och vad säger det mig? Jo, hur bra är ditt förhållande till din man om ni aldrig unnar er tid med bara varandra? Hur kan man ge barnen allt de behöver på kvällar och helger? Vad räknas som livskvalitet? Saker? Fluffiga kodak-moments?

    Nä, tror du och mannen ska ta er en riktig date-night så du får lite romantik i livet så ska du se att du ser mer positivt på livet.
    Ring, så ställer jag upp som barnvakt! ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!