söndag 30 december 2012

En jävla lista om julen?

Julen börjar lida mot sitt slut och hela Sverige skryter på sociala medier om planerade nyårslöften och nyinköpta gymkort samtidigt som de fortfarande rapar Janssons frestelse och smygäter de där sista äckliga bitarna ut Aladdinasken. Är det nu det händer? Är det nu ALLA ska börja sina nya fantastiska liv...igen? Borde jag också göra det? Lova en massa saker som jag absolut inte kommer att hålla..? Jag ger er två nyårslöften: Jag ska inte börja röka i år. Jag ska absolut inte sluta äta choklad heller. Jag kommer att hålla båda. För sån é jag.



Man vet att det är jul när...

...företaget Vistaprint mailar sex gånger om dagen och berättar att ALLT ÄR GRATIS! Hur är det möjligt!? Allt är gratis?! ALLT! Ja, men skicka över skiten då så kan jag försöka sälja det åt er! Med tanke på antalet mor- och farföräldrar som finns i det här landet så borde det ju inte vara så svårt att gå med vinst. För om man är mormor eller farmor så blir det ingen jul utan den obligatoriska almanackan...med bilder på barnbarnen ifrån alla tänkbara vinklar i. Suck! Föräldrarna inbillar sig att mormor och farmor uppskattar kalendern för att de självklart vill se sina fina barnbarn VARJE gång de går ut i köket. Sanningen är att de uppskattar skiten för att VARJE GÅNG de går ut i köket påminns de om att det är över! Barnen är ute ur huset - de är fria! För alla vet ju att trotsiga 3-åringar gör sig bäst på stillbild...även om de är tomteluva på sig. Nästa jul ska jag göra en almanacka med Kaninhelvetet och ge till svärmor! 

...mellandagsrean retar skiten ur oss. Hela december månad säger folk "vänta med att köpa den tills Mellandagsrean börjar!". Och varje år blir alla lika besvikna. Skiten är inte på rea alls eller så är den dyrare än den var INNAN rean började. TV:n som kostade 5000 kronor i november kostar 5400 kronor på Mellandagsrean. En lysande affärsidé. Sätt röda lappar på allt och hela Sverige förvandlas till en lång bilkö. Vad det står på lapparna är helt oväsentligt - bara de är röda. Här hemma kör vi också Mellandagsrea. Freddy har en röd prick i pannan sen sugproppen och ett ligg har aldrig varit dyrare. Barnen är vakna till elva varje kväll och det skulle krävas allt uppiggande medel i världen för att trigga igång kropp och snopp på de trötta föräldrarna. Det kallas julledighet...och jag har aldrig varit tröttare.

...man spenderar en massa tid i bilen. Julen är en tid för avkoppling och den sker bäst i bilen med skrikande barn i baksätet, en svag bajsdoft som man helst ignorerar och stress mellan släktingar och vänner som vill "ha lite julmys nu när vi ändå är lediga". 


...det står en Aladdinask på bordet hemma hos ALLA man besöker. Ingen tycker egentligen att det är gott men ALLA köper den. Man gillar två eller tre bitar och resten bara finns där för att reta den som är sugen på "riktig" choklad. Varför köper man inte det som är gott?! Nu finns det dessutom en ny ask med bara mörka bitar. Det måste ju vara en bitter chokladälskare på LCHF som uppfunnit den bara för att reta oss dödliga sockerätare? Varför köper man inte 1 kilo Geisha och häller upp i en skål och njuter tills volangerna nästan vibrerar av utspänning (<--bra ord!)? Nej, alla envisas med att duka fram mörk äcklig choklad, dadlar (wtf!?), sega knäck och annat konstigt och klagar sedan på att "det aldrig tar slut!". KÖP SÅNT SOM ÄR GOTT! Då jävlar tar det slut lagom tills det nya gymkortet och det traditionella nyårslöftet ska invigas.

...konstiga mörkröda döda blad slickar krukorna i fönsterna. De fina orkidéerna som självklart aldrig har mått bättre byts ut mot fula julstjärnor som inte bara förstör symmetrin i vardagsrummet - de kräver även vatten! Mina håller i fem dagar...om jag inte lyckats få tag i ett måndagsexemplar som envist överlever torkan i månader! Jag hatar dem. Men man måste ha dem. Det har mamma lärt mig. Är det jul...ska man ha julstjärnor. Idag vattnade Alice våra med julmust så jag ger dem tre dagar till...innan de slaknar och bladen sitter som fastklistrade på krukorna. DÅ får jag äntligen ta fram mina fina orkidéer som gömmer sig i skamvrån igen.

...alla klagar på maten och envisas med orden "Jag önskar att man inte blev mätt så fort". Det där är ju VERKLIGEN ett i-landsproblem. Stackars oss blekfeta svenskar som straffas med mättnad såhär i juletid... Folk kan kränga Pizza, Kebabtallrikar och Big Tasty-menyer var och varannan dag toppat med chips som TV-mys - men om de får i sin en prinskorv och lite potatisgratäng med fisk i får de "fettoångest" delux och upprepar orden "Det är ju gott en eller två dagar men sen blir man verkligen trött på det!" Hur mycket äter ni egentligen?! Vi äter makaroner och köttbullar flera gånger i veckan ibland och DET är jag ärligt talat lite trött på. Men julmat..? Det där är ju helt ologiskt och bara något folk säger av gammal vana. Freddy äter Kellogs Specialflingor två gånger om dagen och har gjort det i snart 10 år. På juldagen säger han "Skönt att slippa julmaten idag. Nu är man less på det! Vi gör en sallad!" HALLÅ?!



...alla slänger sig med konstiga hälsningsfraser som man blir obekväm av. Folk säger "God fortsättning" och man undrar "på vadå?!" På kaoset som kallas julen...eller på året...eller livet?! Vadå "God fortsättning"? Jag känner mig lika bortkommen varje gång någon säger det och vet inte riktigt vad jag ska svara. Varför säger man inte det varje dag - året om? Önskar vi bara våra medmänniskor att de ska ha det gott de sista sex dagarna på året? Eller är det ett välmenande "Du klarar det - håll ut! Snart är skiten över?". I så fall borde "Glad Midsommar" bytas ut mot "Yeyh - halva inne!". Snart är det dags för den dummaste av alla - "Gott slut!". DET är ett jävligt konstigt uttryck. Pappa brukar alltid ringa och önska mig ett "gott slut" och det känns som att jag ska dö snart och att han önskar att jag får dö med munnen full av Geisha...typ. Gott slut? Vafan?


over and out. Och God Fortsättning på er...på LIVET! "Rapa, fis och trivs" som de sa på mammas avdelning på sjukhuset efter hennes stora operation. Jag har aldrig känt mig så obekväm som i det där besöksrummet. Kroppsljuden tog liksom över kaffesuget...totalt.

//Meekatt...

23 kommentarer :

  1. Som vanligt underbar och träffsäker läsning. Jag var hon innan, som plockade bort blommor för att få in julstjärnor som med nöd och näppe överlevde julhelgen, ända till jag upptäckte vita orkidéer. I år vissnade tyvärr min ena stängel med alla sina 20 blommor (men två överlevde och det blev jul ändå)! ;-)

    För en icke fläskkötts-, nötkötts- eller kycklingätare är det inte så mycket att bli trött på efter jul. Sill, lax och inlagd strömming är gott till en massa olika saker och en underbar sallad gjorde jag redan på julafton med grapefrukt, physalis, mixsallad, granatäpple och katrinplommon - smaskens. Håller helt med om att Gott slut är makabert att säga till folk, speciellt som min pappa dog vid halv två, natten till nyårsafton........Saknar dig pappsen! Kan meddela att det inte alls blev ett Gott slut för någon i vår familj och det är fortfarande svårt efter 8 år!!!!!!!

    Nej om jag skulle gå och lägga mig igen. Vaknade med riktigt ont i halsen vid 05 snåret. Kanske slipper jag fira slutet på detta året och kan bara stanna hemma med fina sonen i mysbyxor, drickandes te med honong i........:-)

    Önskar ivarje fall dig och familjen en trevlig Nyårsafton och en bra start på det nya året. Själv håller jag tummarna att du fortsätter skriva så jag ivarje fall inte blir av med dom trevliga stunderna med små anekdoter ur ditt liv, som i mångt och mycket påminner om mitt!

    Kram Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du fick en skön nyårskväll i mysbyxor! Bästa avslutningen på året!

      Jag fortsätter blogga såklart - sån é ju jag!

      Kram!

      Radera
  2. Gud vilken härlig läsning. Du har verkligen hittat det alla andra inte fattat än. Tror många har ångest över det nya som ska komma, hur kunde jag misslyckas med löterna från förra året. ETT nytt försök (igen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, på det igen bara. Plötsligt händer det? ;)

      Radera
  3. I hear you sister! I hear you. Mitt i prick som vanligt.

    Att inte börjar röka tror jag banne mig att jag kan hålla även i år, 44 året i rad! Bra va?

    Låt volangerna fladdra, de måste ju få tag i en eller? :)

    Önskar nyfiket 2013 och packar ihop 2012 och lägger i sophögen för det har inte varit något roligt år på långa vägar, men nu är skiten över så vi tar nya tag, eller omtag. Bara att välja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju lysande! 44 år som rökfri - GRATTIS! ;)

      Ja, tänk om någon tappar oss!? De måste ju få ett stadigt grepp, haha.

      Nya tag! Nu kör vi!

      Radera
  4. Namnen i söder :)30 december 2012 kl. 09:43

    Tipsa barnen om att salta i julstjärmans kruka... Då går lilla stjärnan mot en snabb & säker död... Ett annat förslag är ju att bara slänga dom...... ?! eller att göra som jag skita i att köpa dom....

    Ha en bra näst sista dag på detta året..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saltar själv - tack för tipset, haha. Jag får inte slänga dem levande för Freddy. ;)

      Radera
  5. Hahaha! Brukar läsa men har aldrig kommenterat förut. Nu var jag tvungen. Bland det bästa jag har läst på länge. Otroligt tänkvärt inlägg. Klockrent helt enkelt:) Jag har också undrat över uttrycket, "Gott slut"
    Kommer att tänka på det här och gå med ett leende på läpparna en lång stund. Tack för att du gjorde min dag!
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du lägger en kommentar! Tack för att du kikar in!

      Radera
  6. Jaá du Malin ;)
    Jag tycker trotts allt väldigt bra om julen, om mina julstjärnor (som trotts att jag tycker om dem överlever nån längre stund), mina hyacinter och min (bortglömda Alladinask). Fast det ÄR sant, det finns bara en två tre goda där i asken.

    Fast jag vet inte om det egentligen inte vore en bättre ide att ara fira med sig själv. Det är ju allt detta med att försöka anstränga sig för att göra det mysigt med skitungarna som gör att allt går åt skogen.

    Ja vi har haft en HELVETESmorgon och jag är inte glad på dem eller min familj just nu.
    Jag är skit pist-off...

    Idag ska jag baka lussebullar med mandelmassa i och jag tänker INTE INTE INTE fråga någon om de ska vara med och hjälpa till.
    Det går bara åt skogen och så förjänar de det inte.
    Jag ska baka själv, på MITT sätt, kan ske med ett glas glögg och med MIN julmusik på, på högsta volym.

    God fortsättning....på denna jul, på julliv, på familjebråk och på chokladätning. Och lycka till med överlevandet som jag idag verkar ha lite svårt för.
    Moooooorrrrrrrr!

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är klok du! Julen ensam låter skönt och lugnt. Baka ensam låter inte dumt heller. Och har man inte bakat får man inte äta heller? ;)

      Radera
  7. Dina underbara rader är verkligen som en livlina för mig dessa dagar - jag är ensamstående med fem barn och behöver nog inte förtydliga att det är rätt tröttsamt. "Det kallas julledighet...och jag har aldrig varit tröttare" - hahahaa,kan bara hålla med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ensamstående med fem barn.... Kan jag få komma och gnugga mig mot dig lite och bli smittad med tålamod? Keep it up! Jag orkar inte ens med två, haha. Och då ÄR vi två!

      Radera
  8. Jessica

    har läst ett tag men inte kommenterat så nu är det dax på tal om mellandagsrea så är det som man skulle ha dessutom alltid slut. Har stressat runt idag och det borde jag låtit bli. Det blir en tur till skräddaren efter nyår och laga min vinterjacka istället. Så det firar vi nyår då, jag älskade ditt nyårslöfte att inte börja röka ar det med mig. Många kramar till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skippa mellandagsrean och nätshoppa i värmen istället, haha.
      Och ja, börja inte röka!

      Kram!!

      Radera
  9. HAHAHAHA!!! Du är underbar!!!

    SvaraRadera
  10. Haha!! Så sant alltihop!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!