söndag 9 december 2012

Genus, Anonymitet & Hämnd!

Stort tack till alla för ert engagemang i föregående inlägg! Mailen haglar in här och jag försöker hinna med att svara er alla så snabbt jag bara kan. Jag har fått massor med fantastiskt fina mail och ett tiotal riktigt jävla otrevliga mail. JAG tar inte åt mig det minsta utav "kritik" som ges på sandlådenivå. Jag tycker att orden säger mer om den som skriver dem än om mig.

Jag valde att ta upp ämnet genus då jag får många mail med frågor angående hur jag ställer mig till detta. Som jag skrev så frågas det ofta hur jag tänker när jag väljer att klä Alice som jag gör mm. Därför blev också svaren till viss del fokuserade på just kläderna. Så att genus handlar om så mycket mer än klädval var ingen nyhet för mig....trots att man kan tro det då jag både är tjock, arbetslös, dum och en "skam för mammakåren". JAG är nog fan mer påläst än många utav er som debatterar och kommenterar ANONYMT med påhopp, kränkningar, idiotförklaringar och rena lögner. Jag har valt att inte publicera en del kommentarer då jag anser att mina läsare ska få lov att "tycka" utan att bli påhoppade av idioti ifrån andra. Detta är inte Familjeliv eller Flashback. 

Jag väljer att lämna ut en del av mitt liv och min familj via bloggen. Jag väljer att lyfta fram min vardag - precis så oglamorös och jobbig som den kan vara - men på mitt sätt. När jag skriver så väljer jag mina ord väl - alltid. Och jag står för dem - alltid.  Jag skriver ner min syn på saker och ting så som jag ser dem. Jag förväntar mig ABSOLUT inte att folk ska hålla med mig i allt. Jag skriver för att jag älskar att skriva och för att jag älskar kommunikationen med alla härliga människor här ute. Hade jag velat ha folkets jubel och hade jag skaffat mig en fluffig bakblogg med LCHF-recept och bilder på kattungar som leker i snön. Men sån é inte jag!

Jag har på ett eller annat vis hamnat i genusdebatten ett tiotal gånger och VARJE gång blir jag lika förvånad. För mig handlar det mesta om sunt förnuft och det anser jag mig ha alldeles tillräckligt utav. Hatten av för alla er som har tid, lust och engagemang för att debattera i ett ämne som lockar fram mer idioti än något annat. Jag blir bara trött...och det gör mig uppenbarligen till en USEL mamma. Ja...och då måste det göra de människorna som ägnar sig åt rena påhopp, mobbning, skitsnack och näthat till supermorsornas supermorsor? För DET är ju helt okej...att ägna sig åt - bara hen tänker "genus".

Återigen - mammor attackerar mammor. Mammor idiotförklarar andra mammor och framställer dem som sämre föräldrar. För att..? För att lyfta sig själva? För att kunna slå sig själva på bröstet och känna "NU lärde jag henne hur hon ska leva sitt liv! FAN vad jag är bra?!" Vänta bara....tills livet ger er en riktig jävla käftsmäll och ni sitter höggravida med en döende mamma bredvid er...eller kämpar er igenom ett år av helvetescancer - så jävla brutal att man vill lägga sig ner och dö...fast man bara står bredvid. DÅ JÄVLAR får man perspektiv på saker och ting! Då lär man sig att uppskatta det lilla och det enkla i livet. Små saker...som en geléskål...eller en tröja som luktar mamma.

"... Och den där lite glättiga, halvfalska humorn med lite överdrivna situationer och "Allt går att rädda med ett skämt" mentaliteten och ironin funkade på 90-talet. Inte nu. Ibland tycker jag det är kul att tycka till. Kanske även där alla andra "slickar röv" på en som säger eller skriver något. Om du nu har lite läsare på din blogg (de hittar snart något annat och skratta åt), gör något bra av det. Eller lägg ner den och gör något viktigare. Skaffa ett jobb och lite riktiga intressen som kan utveckla dig, dina barn och din familj...."


Du vet det där krysset uppe i hörnan? Klicka på det så försvinner jag. Poff! Till och med Alice som är 4 år gammal har listat ut det. Lägg ingen energi på att reta dig på mig. Det ger dig inget...alls. Det är väldigt enkelt att ha en massa åsikter när man gömmer sig som anonym. JAG har inte den möjligheten här.

Jag skriver om saker som berör och engagerar mig. Jag går aldrig till personangrepp och jag lämnar aldrig ut en annan människa. Jag är väldigt noga med att inte framställa någon på ett sätt som kan vara sårande eller kränkande om denne inte uppenbart förtjänat det. (Kan minnas mig skrivit en del negativt men relevant om Jimmie Åkesson och Katrin Z). Jag anser mig inte ha rätten att göra det bara för att (eller just för att) jag når ut till en hel del människor via bloggen. Jag försöker sprida en positiv anda och jag känner att jag många gånger lyckas med just det.

Så, slutligen... Återigen får jag bekräftat för mig själv att det sätt vi lever vårt liv på - är alldeles utmärkt för oss. Jag känner att jag lägger min energi på precis rätt platser och att jag kan sova med gott samvete och veta att vi gör det som är bäst för våra barn. Vi lär dem kärlek, respekt, empati och nyfikenhet. Vi lär våra barn att uppskatta olikheter, att värdesätta sig själva och att bry sig om andra människor. Vi lär dem att säga tack...och förlåt - och mena det. Vi lär dem att världen är orättvis och att vi är lyckligt lottade. Vi lär också dem att pruttkuddar och fejkade hundbajsar är JÄTTEROLIGT och att man får lov att skratta åt varandra om man gör det med hjärtat. Livet blir lite roligare att leva - om man har lite ironi och humor med i vardagen.

Nu ska jag smyga in och måla en mustasch på Freddy med permanent cd-penna. Imorgon ska vi till Göteborg och jag måste hämnas för att han stängde ute mig i bara jeans och bh idag - i åtta minus!! Mouhahaha!

Avslutar med en bild som är ganska rolig i sammanhanget. För sån é jag!

Årets Kyrkisbild.

over and out.

//Meekatt...

71 kommentarer :

  1. Ja jag har då aldrig sett mer idiotiska kommentarer än de som kommit här. Tänker man inte genus är man mindre värd tydligen. Du är fenomenal! Sluta aldrig va den du är! Att säga att man inte vill ha debatten är inte det samma som att man inte bryr sig. Du är en fantastisk mamma till dina barn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla. Och nej, med facit i hand så är det inte konstigt att man väljer att inte ta debatten. ;) Det är en oerhört laddad fråga och nivån på diskussionen (på båda hållen) är så låg att man skäms. Men mitt liv fungerar utmärkt utan diskussionerna. ;)

      Radera
  2. Skitbra skrivet!

    Tycker de kan lägga sin energi på att göra alla kvinnor sams istället. Systerskapet, ena oss mammor, stötta varandra istället.

    Tänk om de kunde lägga lika mycket tid åt det som färgval... då kanske det skulle vara litet snällare och trevligare och roligare värld därute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just fokus på färgval och leksaker gör ju debatten ganska enformig och tråkig. Jag önskar också att man la mer energi på att stötta varandra och förstå varandra - trots olika åsikter.

      Radera
  3. Haha hoppas på bild på mustaschen sen :-) Härliga ärliga du sluta aldrig skriva. Dina inlägg och din humor förgyller mångas dag.

    Till hela genusdebatten har jag bara ett tillägg. Om det nu är så viktigt att vara könsneutral, varför säger man då mamma och pappa?? Modern är väl själva sinnebilden av kvinnan. Är alla vi som inte är mammor bara en hen och sen blir vi plötsligt kvinnor, eller förlåt mammor.

    Lägg energin på att lära era barn alla människors lika värde och sitt egenvärde istället för att fokusera på genus.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Han vaknade så det blev ingen mustasch. Jag har den till godo, haha.

      Ja, man kan dra debatten hur långt som helst. Nästan alltid diskuteras det på en skittråkig nivå och därför har jag valt att inte ta debatten. Mitt personliga engagemang i frågan är dock inte obefintligt. ;) Jag tror också på att jobba med självkänslan, egenvärdet och empatin.

      Radera
  4. Stackars bittra, avundsjuka människor med sina genus-bloggar som ingen vill läsa. Oj, vad det verkar sticka i ögonen på dem att du är så uppskattad och har så många läsare.
    Jag älskar din blogg och tackar för alla goa skratt man får!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad kul att du gillar bloggen!

      Ja, vi är ju alla olika och vi har "olika" läsare. Man måste få tycka utan att bli stämplad som idiot.

      Radera
  5. Brukar aldrig skriva sånt här men .....
    Oh my gaaaadh !!!! bara måste kommentera hela den töntiga " debatten" ,ursäkta alla men löjligt är bara förnamnet undrar egentligen hur orkar alla patetiska ynkliga människor ...kanske läge att skaffa sig ett liv istället ????!!!!!!
    Härligt inlägg av dej precis som vanligt , du är otrolig på att utrycka dej :-)
    Å kan en femåring hitta x så säger det väl något.....
    Läs å gilla eller som sagt låt bli eller tryck på exet .Vad är problemet ? Typiskt osäkra trettiofemåringar som tror att de har facit på livet !
    Me like din blogg a lot även om jag är i en helt annan fas än vad du är ,numera fortfarande ung men med barnbarn .
    Har en Prins och Prinsessa som vuxit upp med Barbie , finfina dyra tjejkläder,tennis,tjejlego,rosa överallt ,resp hockey,transformers, bekväma killkläder mm mm.
    Konstigt nog har vi sett till att ge dem styrkan att vara sig själva och möjligheten att välja tvärtom.
    De har mot alla odds båda blivit starka individer som själva är trygga i sina könsroller och båda funntit lyckan i bästa partnern ever :-)
    Tur att var och en har möjlighet att göra det som känns bäst . Svärdottern är förskollärare och konsigt nog har hon exakt samma uppfattning som svärmor !
    Återigen väx upp ni svaga generation mellan trettio och fyrtio ...äldre å yngre vågar helt enkelt göra det som känns rätt oavsett ... generalisering javisst men det bjuder jag på .....alltid retar det någon :-)
    Ha en fortsatt mysig helg .

    Kram Bittan
    Härru fortsätt att köra ditt race å skit i alla .
    Magkänslan mår barnen bäst av .
    Lycka till med jobbsökandet.
    Kraaaaaaaam Bittan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ut med känslorna bara! ;) Heja dig Bittan!

      Och tack - jag tror också på magkänslan!

      Kram!

      Radera
  6. Jag tycker du är bra !!! Angående hendebatten så fanns redan på 60_talet ordet henom vilket menades vara en homosexuell person eller en transvesit o i mina öron tycker jag hen låter likadant så de så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henom...ville väl ingen kallas för? Låter helskumt.

      Radera
  7. Ok. Malin - kärlek till dig. De andra kan göra så som jag gör när just Åkesson eller Katrin Z kommer på tal. Jag stänger av. Punkt. Så slipper jag bli irriterad. Om man nu blir irriterad av dig.

    Kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stänga av-funktionen är ganska praktisk att ha. Jag använder den OFTA. ;)

      Kram!

      Radera
  8. Men ååååååå. Jag blir så arg på såna idioter. Önskar att jag kunde formulera mig lika bra som du. Men det som är svårt i vanliga fall blir ju en fullkomlig omöjlighet med så mycket ilska bubblande. *dunkar huvet i sänggaveln i stället... And not in a good way*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ajdå. Jag blir lite järnrörs-arg men jag har lärt mig att behärska mig. ;)

      Radera
  9. Hmm.Det här tyckte inte jag om. Vi måste väl inte hålla med om allt för att läsa bloggen? Och om vi inte håller med, ska vi inte skriva det? Då ska vi trycka i krysset i hörnan. Och det är bara du som får hänga ut någon? Och du publicerar bara det du vill?
    Jag forskar om twitter, bloggar, Facebook och annat och läser en del bloggar i forskningssyfte och det är väldigt lika problem som uppstår vid dessa tillfällen då bloggaren får mothugg, provokationer eller påhopp. Den (bloggaren) klarar inte av det riktigt. De trogna läsarna som alltid håller med har svårt att förstå, det blir jobbigt att läsa för i denna världen är det minsta motståndets lag som är Gud.
    Genusdebatten är viktig, rasism är viktigt, skoldebatten är viktigt, omvärlden är viktig för oss föräldrar och jag tror att det kan reta en del folk att man i vissa världar, denna bloggen exempelvis, ägnar sig åt lättsamma saker när det finns viktigare saker att diskutera för oss föräldrar.
    Precis som att det retar dig att alla inte håller med dig. Dock blir det lite fel när du ber folk dra när de inte håller med. I skolan eller i yrkeslivets värld är det en mycket dålig egenskap. Diskussion och debatt utvecklar alla media och alla människor.
    Avslutningsvis (du brukar ju avsluta med ett skämt som är en mycket gammal metod för att få folk att uppleva det man läst som positivt och kul) så ska jag avsluta med, om det här nu blir publicerat att alla bör tänka till en liten stund på vad som är viktigt i livet och hur man kan bidra till en bättre värld, då brukar det bli bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som väntat ifrån en anonym avsändare! Ironiskt efter detta inlägg. Meekatt skriver ju att hon inte förväntar sig att folk ska hålla med henne? Vad är det du inte förstår? Att man hellre ska klicka bort bloggen än att lägga ner sin tid åt att smutskasta? Är det i din forskning en konstig uppmaning? Är det mobbning som man ska uppmuntra inom skola och i arbetslivet? Att om du tycker annorlunda - gå på och idiotförklara och tryck ner?! Hoppas innerligt att du inte arbetar med barn! Och är det någon som faktiskt kan möta och svara på kritik och påhopp så är det väl Meekatt?


      Radera
    2. Om du "anonym" tycker att det finns viktigare saker att diskutera för oss föräldrar, varför slösar du då tid med att sitta här och kommentera? Starta en tråd på FL istället. Lite mer passande forum för sånt, vilket du borde förstå om du forskar i ämnet.
      Jag hävdar fortfarande att det handlar om ren och skär avundsjuka och en vilja att provocera (rätt typiskt för folk som inte har så mycket att säga till om IRL). Rätt patetiskt faktiskt. Som om jag skulle kommentera i en modeblogg och ifrågasätta varför de inte skriver om svälten i världen istället. Du borde pröva "den gamla metoden" att dra ett skämt ibland. Det kallas humor och det verkar vara en bristvara hos dig.

      Radera
    3. Du kan komma med ett sakligt inlägg, uppge att du forskar i ämnet socialamedier så som twitter, facebook, bloggar , men du kan inte uppge ett namn?

      Du skriver även att, Genusdebatten är viktig, rasism är viktigt, skoldebatten är viktigt, omvärlden är viktig för oss föräldrar, jag som bög kommer snabbt och tänka på att du glömde HBTQ frågan, den är minst lika viktigt för dig som förälder som övriga "kategorier" du uppgav.

      Och jo jag håller med Meekatt, tycker du inte om bloggen, dess innehåll, så klicka på krysset, vet du inte hur man gör, så tror jag säkert Meekatt bjuder hem dig på en koppkaffe så kan Alice säkerligen finna tiden bland allt "fikamus" lära dig hur man klickar på krysset där i högra hörnet.

      Och gillar du inte den gamla metoden med att dra ett skämt eller 2 och se verkligheten ur ett roligare perspektiv så är det upp till dig.
      Och nästa gång, uppge ditt namn nästa gång du kommenterar, om inte annat - skit på dig!



      Radera
    4. Här var det redan svarat.

      Men jag vill tillägga: Det retar absolut inte mig att alla inte håller med mig. Hade alla hållt med mig i allt hade det varit förbannat tråkigt att blogga. Jag älskar debatterna...om de hålls på en saklig och vuxen nivå. Påhopp och hot ser inte jag som en del i debatten och därför väljer jag att inte publicera kommentarer av sorten "Du är en trög jävla fitta!". Tycker du "anonym" att den sortens kommentarer hör hemma i cyberspace säger det mer om dig än om mig.

      Att reta sig på allt som är "lättsamt" verkar oerhört jobbigt...

      Radera
  10. Jag älskar att läsa din blogg. Det stämmer verkligen med verkligheten att ha barn. Jag var själv hemma med mina tre barn och passade några. Tyvärr fanns det ingen blogg på den tiden när mina barn var små men jag älskar att läsa din blogg för jösses vad man känner igen sig i mycket. Skrattar glatt åt mycket du skriver.

    SvaraRadera
  11. Meekatt, du får folkets jubel. Från oss som vet hur det är med jobbiga småbarn som aldrig lyssnar, och är det sötaste som finns när de sover. Vi jublar åt dig och ditt underbara sätt att skriva. Du får oss att skratta och le de dagar när ungarna är som värst. Tyvärr är det synd om alla genusperfekta, überekologiska FL-morsor som inte verkar haft någon närvarande mor under sin uppväxt. De verkar så olyckligt bittra på din, min och många andras underbara Svenssonvardag. Till alla er som orkar/har tid med att smutskasta folk (anonymt eller ej) angående genusets vara eller icke vara: Ni har för mycket fritid! Skaffa er ett heltidsjobb och slappna av lite! Gooo Meekatt! Vi älskar dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack Thomas! :) I feel the love!

      Radera
  12. Att folk orkar?!? Som du säger, kolla efter krysset, det är ju superenkelt. Det kan aldrig vara bra att bli så himla upprörd som dessa människor blir...

    Välkommen till Göteborg i dag! Ni ska inte till Liseberg möjligtvis? För det ska vi!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, personligen lägger jag inte tid på att läsa bloggar (eller annat) som gör mig upprörd. Så mycket tid har inte jag "över". Tror det är bättre för hjärtat att stänga ner... ;)

      Blev inget Liseberg. Blev Scandinavium och Ricky Gervais!

      Kram!

      Radera
  13. Ironi og humor er vel nok nogle af de vigtigste faktorer at huske og ha med i sin hverdag. Et virkeligt godt indlæg.... he he - men også stof til endnu mere debat. Der er visse ting jeg synes godt om ved genus.... men som med alt andet som har med bestemté livsstile at gøre, får fanatisme mig til at slå bak.
    Hav en rigtig dejlig 2. advent :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på båda hållen är debatten på en låg nivå och just därför orkar jag inte med den. Självklart är debatten i sig viktig men jag tar mitt ansvar i hur jag uppfostrar mina barn. Att slå huvudet i en vägg hjälper inte mig. ;)

      Ha det gott!

      Radera
  14. Jättebra skrivet! Jag kan inte fatta hur folk kan sitta och spy galla såhär i en blog?! Fatta hur bittra och negativa dessa personer är. Vilken tur att man inte har sådana i sin närhet! Ha en fin andra advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Nej, hur orkar folk?

      Ha det gott!

      Radera
  15. Du skriver så bra! Det här med SAK och PERSON är som oftast svårt att hålla i sär...Din Alice är ju en klok liten dam :)..alla kan ju inte älska alla här i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Alice är klok som en bok! Vi vuxna tappar mycket av den klokheten på vägen... ;)

      Radera
  16. Vad jag inte kan fatta är att det finns de som anser att bara för att man har en blogg så har man ett ansvar att ta upp alla dessa viktiga ämnen till diskussion.
    Och tar man då kanske någon gång upp ett djupare ämne så får man mothugg för att "barnen svälter i Afrika, djuren slaktas ickehumant, isarna svälter" osv.
    Det finns alltid något som är värre än det man talar om men så kan man för fanken inte gå runt och tänka.

    Sedan har faktiskt alla människor ett ansvar att vara medvetna om tragiken runt omkring oss, inte bara bloggare.
    Bloggaren ifråga har inte mer jävla ansvar än vad en annan har, bloggaren bestämmer vad denna väljer att skriva. Inte vi läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK för kloka ord!

      (Imorgon ska jag ta upp ämnet kärnkraft, haha.) :)

      Radera
  17. Nej nu verkar det som att jag varit frånvarande en FÖR lång stund igen. Så fort som man hittar på lite roligheter och kommer i säng sent och inte hinner läsa bloggar så händer det FÖRFÄRLIGT mycket viktigt/roligt ;)

    Jag får läsa ikapp och återkomma.

    Hälsningar
    Yohanna, som hade julafton igår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje gång du är borta händer det grejor! ;)

      Radera
  18. Har nyligen hittat till din blogg då jag sökte på roliga bloggar, o kunde inte sluta läsa. Blev en hel kväll med gapflabb, igenkännande, berört hjärta o återigen SKRATT! Nu har jag inte varit här på ett par veckor, för precis som många av oss med barn är det ibland svårt med egentiden. Jag vill bara säga BRA SVARAT! Förstår att du får kritik av ett fåtal människor - inte för att det är RÄTT, utan för att vissa människor har nån jäkla åsiktsinkontinens - s'rskilt om de kan få trycka till nån lite, få ut lite av allt det där som skaver där inne under den "perfekta" ytan....det kommer sorgligt nog alltid finnas små människor som har behov av att försöka få andra att känna sig mindre - så att de för en stund kan få känna sig lite större, bättre, klokare....lindra det där skavet... Jag är fullt medveten om att du INTE behöver även min åsikt, haha lite åsiktsinkontinens även här kanske ;) men hos MIG skaaaaver det som faaaan när man som ser sig som förmer är andra på såna här grunder. Jag är inte förmer än just såna personer, jag är bara bättre på att inte lägga mitt jäkla skav på nån annan morsa utan dealar med det själv. De är bättre på att käka rätt, fota snyggt och fixa sina fasader. Och jag hittar INTE till dom om jag söker på roliga bloggar! Det är lika säkert som amen i kyrkan. ;) Stå på dig (som du gör) - så ingen annan gör det! Och du, TACK för att just du & din helt normala familj gör så att jag får känna mig lika normal o får skratta o beröras. // Sussie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för fina ord! Vad glad jag är att du hittade in hit!

      Radera
  19. Heja dej! Du är fantastisk. Tack varde dej och din väldigt sunda syn på verkligheten (alltså inte alltid rosenrött och snuttegulliäckelfint) kanske till och med jag en vacker dag vågar skaffa barn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack. Det finns alltså hopp för mänsklighetens överlevnad...trots mina ord? ;)

      Radera
  20. Jag är så glad att min blogg är ointressant för genusvetare. Jag tycker att radikala människor har en förmåga att inte kunna se att bara för att man tycker olika betyder inte det att man har fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis...alla har ju en egen uppfattning om vad som är rätt i just deras familj. Det är inte fel i en annan...bara annorlunda.

      Radera
  21. Du är klok du Malin.

    Jag håller inte alltid med dig. Mina kommentarer i förra inlägget var inte riktat till dig så mycket som till alla andra som kommenterade.

    Jag tycker inte det är viktigt att för sakens skulle klä sina barn neutralt, det viktiga är att själv låta dem välja och vara öppen för att man påverkar sina ungar. För det gör man ju, hela tiden, med sitt liv.
    Men många är inte öppna, utan livrädda för förändring och det som är olika.

    Dina värderingar gör mig alltid glad dock. Du känns öppensinnad, enkel och kärleksfull och jag tycker alltid om att läsa din blogg.

    Sen kan man alltid gå i affekt och skriva upprört, men man behöver inte vara ett jävla arsle för att uttrycka sig på norrländska.

    Keep on truckin'
    /Lättretliga Katten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tar inte åt mig heller. ;)

      Jag fick en hel del kommentarer som jag valde att inte publicera. Typ "Du är en dum jävla fitta". Där känner jag lite att debatten är idiotisk. Inga andra frågor har någonsin lockat till sig den sortens kommentarer. Det säger en del om debatten.

      Men du har rätt, man behöver inte vara ett jävla arsle! Haha

      Radera
  22. Jag tycker det är trist att de som irriterar sig på de elaka kommentarerna inte är så mycket trevligare själva. Alla måste inte tycka som Malin, men varför sjunka till samma låga nivå och hålla kommentarerna på pajkastarnivå? Vissa mammor trivs med nystädat hem varje dag, andra trivs med genustänk och hen. Vissa vill ha fredagsmys och andra vill slippa baka med barnen. Varför måste vi fördöma "de andra"? Bara för att jag håller med Malin i mångt och mycket så känner jag inget behov av att kasta skit på de som inte håller med. Jag försöker lägga energin på annat. Däremot tycker jag det är bra att Malin säger ifrån! Precis som någon annan skrev måste hon inte tycka nåt om allt. Fortsätt roa oss med dina fina texter, Malin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Och ja, helt rätt. Hela debatten förs på en väldigt låg nivå. På alla håll. DET måste förändras om folk ska vilja engagera sig.

      Radera
  23. Det är så skönt att läsa en blogg med omväxlande innehåll, skrivet av en människa med hjärta och verklighets-tänk. Tack för det, du är kanon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofie! Vad roligt att du känner så! :)

      Radera
  24. Håller med Malin i förra kommentaren. Så j-a farligt var det väl inte.Debatt är viktigt och utvecklande. Har man en blogg och skriver till många läsare måste man också klara av att ta en diskussion utan att bli förbannad och sjunka lågt. Och jag tyckte inte det varit speciellt hög nivå på era svar. Vi är alla annorlunda, och tycker annorlunda. Det är utvecklande. Inte att bara ta bort det "fula" eller det vi inte tycker lika med. Det är mycket värre att bara hålla med, tycker jag. Någon skrev, är det bra att vara mamma och vara tjock, arbetslös och ointresserad av viktiga frågor? En provokation. Eller? Vilka tog åt sig? Vilka svar gavs det? JAg tyckte Meekatts blogg är helt okej. Ibland kul att läsa, ibland mindre kul. Men eftersom den är offentlig bestämmer jag själv om jag vill läsa eller kommentera eller? Nu får man ju vara anonym enligt Meekatt, så då är cet väl inget att gnälla över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, debatt är viktigt och utvecklande...så länge den förs utan påhopp och idioti. De kommentarer jag väljer att ta bort är totalt orelevanta i diskussionen. Det har inget att göra med att man tycker olika. Just olikheterna och diskussionerna gillar jag oavsett vad folk tycker.

      Ja, man får vara anonym. Och jag får välja att ta bort idiotiska kommentarer.

      Radera
  25. Haha polare som skrev på skämt att det borde ju vara "pepparkakshen";-)

    SvaraRadera
  26. Orkar inte läsa alla kommentarer så kanske fler skrivit som jag...Seriöst, jag är helt övertygad om att det är fan så mycket farligare att frånta ett barn sitt kön än att köra på rosa/ blåa kläder!! Att inte tala om för barnen att de duger som de är, att de inte duger om de som flickor gillar rosa och dockor eller att de inte duger om de är killar och föredrar bilar och tröjor med tåg på....DET, DET är farligt!! Låt barnen vara barn, låt dem leka med vad de vill och klä sig hur det vill. Allt annat är hämmande för barnen och rent jäkla patetiskt!! Till 90% kan ni räkna med att era "könslösa" barn kommer välja trsditionella tjej/ killleksaker...Ve och fasa!!!
    Till alla er som meekatt kallar mammamaffian vill jag bara tillägga: Det är kanske ni som ska skaffa er ett jobb och ett liv! Hela hendebatten är satans påfund för folk som inte har annat att lägga sin tid på. LÅT BARNEN VÄLJA!!!! och ni kommer bli överraskade över hur otäckt traditionella era små hens är, mohahahaha!

    SvaraRadera
  27. Jag som trodde att mammor var väna trevliga och allmänt omtänksamma..men men man får sig en tankeställare..gillar man inte att läsa Meekatt så kan man söka sig vidare men det är väl lite så att ni som inte riktigt gillar det ni läser ändå inte kan låta bli..så är det ju ännu ett gott betyg till Mekattbloggen..
    Låste han ut dig i bh..hmm då fick grannarna lite huvudbry..men vem bryr sig bara man inte förfryser vitala delar..hämnden blir väl is i kallingarna...eller i nacken..en klassiker.
    Genusdebatten går het.....var det inte så att vi ska uppfatta varann som just heta? men hen neee jag vet inte fan nästa gång jag sitter på krogen så vill jag då fan inte ha en hen..utan en hon...FÖR SÅN ÄR JAG!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju ett gott betyg! ;)

      HUR ska du veta att du väljer rätt?! Hahaha

      Radera
  28. Malin, jag älskar din blogg! Känner igen mig i mycket av det du skriver, skrattar ofta och läser högt för min man! Tycker det är tråkigt att människor skriver så elaka saker, håller man inte med så kan man vara tyst.
    Jag tycker genusdebatten år viktigt och kan bli sjukt irriterad på folk som slår bakut så fort ordet nämns eller de som missuppfattar ordet Hen - men jag låter bli att lägga mig i, såvida ingen ber om min åsikt.
    Jag älskar t ex mina vänner oavsett hur de klär sina barn ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna. Kul att du gillar bloggen!

      Ja, det gör du klokt i. Du ser ju hur det går, haha.

      Radera
  29. HEJA Malin!
    HEJA, HEJA, HEJA!!

    Jag älskar din blogg!

    SvaraRadera
  30. Du har en härlig blogg med sunda åsikter tycker jag! Och varför inte bjuda på lite elände (sanning) i bland och skratta till sammans med andra i samma sits för MÅNGA känner igen sig i dessa vardagens "bloopar" :)
    Jag gör som du i alla fall och bjuder på tokigheter i vår familj :) och jag gör det utan att hänga ut någon, skriver med alias :)
    http://askmolnochrosaludd.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi behöver alla lite mer verklighet! ;)

      Radera
  31. Vojne vojne skulle "bara" kika in o säga hej, längesen sist kände jag och sen fastnade jag i en del träskläsning eller vänta var det sträckläsning jag utförde ;-) Tänk vad några rader ur ens egna agenda kan ställa till det för andra ändå ... Att man inte får tycka om sitt egna längre på sin egna blogg är ju märkligt .. och som du skriver, gillar man inte är det bara ett kryssklick bort :-D

    Ha en suveränt härlig måndag Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man ska inte tycka alls...eller så ska man tycka om ALLT!

      Ha det gott!

      Radera
  32. Det är ju konstigt att de som dissar inlägg i princip aldrig vågar skriva sitt namn...??? Under den patetiska anonymitetens flagga skriver de ner bloggaren, slår sig för bröstet och tycker de är så jävla bra!!! Bra på vaddå blir min fråga??? Så fort man skriver något som någon inte gillar, när man är ärlig, skriver direkt ur livet som verkligen inte är lätt ibland - då ska det dissas och skrivas ner... och min erfarenhet brukar säga mig att bakom de kommentarerna gömmer sig de största skitsnackarna, de som faktiskt skäller ut sina små barn utan noter, de som ljuger mest, de som rider på andras framgång...

    Malin - vad du än gör - sluta aldrig att vara just Malin - med allt vad det innebär. Roa oss med vardagen, för det är så den ser ut för många av oss. Fortsätt våga vara stark och ett föredöme för dina barn - för det är du är. Du fostrar genom ditt sätt att vara starka, sunda individer till barn - fortsätt med det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lätt att ha en massa åsikter om man inte behöver stå för dem...

      Tack för fina ord - jag fortsätter vara jag. Sån här é ju jag! ;)

      Radera
  33. Jag blir riktigt FÖRBANNAD nu när jag läser din blogg... På alla idiotiska och hemska kommentarer som du får! Hur är det möjligt att tycka något illa om dig eller bloggen!? Du är en stor förebild och jag har aldrig någonsin tidigare läst en blogg som är så rolig och härlig! Låt ingen trampa på dig! Du är så himla bäst och det är det så många som tycker! De elaka kommentarerna måste bara handla om avundsjuka! Det är bara dom som mår dåligt själva som mobbar andra! Kram på dig! Jag hejar på dig! :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!