söndag 24 maj 2020

Stopp min kropp?

Jag får väldigt ofta frågor om min viktnedgång och jag får ofta ganska arga påhopp om varför jag inte skrivit/bloggat om min "bantning" och delat den resan med er. Många vill veta detaljer om vad jag äter, dricker, hur mycket jag rör mig, vad jag vägde förut och vad jag väger idag. Om jag opererat mig, gått på dieter av olika slag...om jag har ätstörningar...och ja, you name it - allt. Fick denna kommentaren idag:  

"Varför kan man inte läsa om din viktnedgång någonstans? Du som alltid är så öppen och ärlig och säger att man ska säga som det är och stå för den man är. Varför finns det inget om din vikt att läsa? Du måste ha gått ner halva din vikt och det är ju konstigt att du inte skriver om hur du gjort utan skriver på som vanligt. Viktväktarna? Operation? LCHF? Du kan väl skriva om det? Vi är många som vill veta."

Häromdagen kom ett mail. "Vad väger du nu? Hur mycket har du gått ner? Var kan man läsa om din bantning?" Har också fått mail med "Du börjar se sjuk ut, har du ätstörningar?". Så ja, nu svarar jag - en gång för alla och sen skriver jag aldrig mer om vikt igen. För sån...é ju inte jag. 

Hej Alice. Min vackra, kloka, roliga, omtänksamma (ofta lata) och påhittiga lilla tös. Snart är du 13 år gammal. Livet. Nyss låg du i min famn och tittade på mig med dina bruna fina ögon och jag var livrädd och hade inte en aning om hur jag skulle kunna ta hand om dig. När de släppte hem oss ifrån BB tänkte jag "Herregud!? Ska de bara släppa hem oss?! Helt själv? Hur fan tänker de?!" Men det gick ju bra det där. Vi lärde oss på vägen och oftast har vi klarat av livets alla med- och motgångar på ett bra sätt. Vi har alltid älskat varandra. Även när vi har hatat varandra. Såna é ju vi. Du är min bästa vän, du har mammas själ i din kropp och du kan alltid få mig att skratta. Tack. Du och mamma kunde inte finnas i mitt liv samtidigt. Jag brukar säga att ni möttes och bytte plats och att det faktum att du kom precis när du gjorde...räddade mitt liv. Jag vet det. Och du vet det. Och det viktigaste jag kan ge dig är det här:

Du är en fantastiskt tjej. Du vill alltid alla väl. Du får alla oss i din omgivning att må lite bättre alltid. Du får oss att tycka om oss själva, att skratta, att hitta på konstiga saker och att leva lite mer. Du får oss att känna oss fina, att våga prova nya saker, att skratta tills tårarna sprutar och att våga slappna av och bara vara. Du är så värdefull. Du är sockerdrickan i mitt hjärta, du är min mammas varma hand när jag behöver den och du är solen, vinden och det mjuka kliandet i nacken. Du är tokig, fjantig och irriterande. Du är rörig och slarvig.  Du är en grym simmare! Och du är alltid snäll. God. Varm. Du är halva jag. Halva din fina pappa. Alldeles alldeles perfekt. Älskade Krabaten, Kravallis, Bubbelskakel. Älskade älskade Alice. 

Du är snart 13 år gammal och du studerar dig själv mer noggrant för varje dag. Varje millimeter av dig är perfekt. Alltid. Med och utan tonårsfinnar, med och utan flottigt hår, med och utan dina nya snygga jeans och med och utan smink. Min kropp med. Med och utan hängiga bröst, med och utan bristningar, med och utan gråa hårstrån och med och utan concealer över mina pigmentfläckar i pannan. Vi pratar om kroppen. Ofta. Vi driver med den, berömmer den och vi skrattar åt den tillsammans men vi är överens om att den är sjukt jävla bra. För tänk vad den kan och tänk vad den har gått igenom. Du har följt min resa. Odramatiskt och aldrig ett enda prat om kilon eller om vad man "ska" eller inte ska äta. För det spelar ingen roll vad man väger. Och man ska äta allt man vill. Däremot har vi pratat om hjärtat. Att hjärtat behöver pumpa på bra så att man kan hålla sig frisk och leva länge. Att hjärtat applåderar och gör vågen när vi rör på oss och att alla kroppar är fina och fantastiska - oavsett storlek och form. Förra året var min kropp så trasig att jag många gånger trodde att den skulle ge upp. 13 gånger med ambulans...operation...många många nätter på sjukhus, slangar, kisspåse på benet, en urkopplad njure och mängder med morfin. Vad fan betyder en smal midja då? Absolut ingenting. Och det vet vi. Vi vet vad som betyder något. Livet.

Det kom till en punkt när jag insåg att jag själv måste välja livet. Livet väljer inte mig. Livet valde inte mamma. Men jag kunde välja livet. För dig och Elton. För att ni ska få ha mig här - länge. För att ni ska få spela tennis med mig, springa slingan, bada i Glänninge sjö, klättra i träd och spela fotboll med mig. Inte se mig som den trötta mamman som alltid säger nej. Önskar så att jag bara kunde få EN dag till med min mamma. Det kan jag inte. Men jag kan ge er många fler dagar med mig - om jag håller mig så frisk jag bara kan. I kroppen OCH i själen. Jag springer för att hjärtat ska applådera och göra vågen. Jag äter choklad för att själen ska flossa. Balans. Så jobbar jag. Jag pratar aldrig om vikt med er och jag springer naken och stolt genom huset varje dag. Och Elton står bredvid och flossar med kalsongerna på huvudet. Jag inser ju att vi nu har några oerhört tuffa år framför oss Alice. Du kommer bli påverkad ifrån miljontals olika håll och ditt självförtroende och din självkänsla kommer få stryk så många gånger. Men JAG ska kämpa mig blå för att göra allt i min makt för att du ska inse ditt eget värde - alltid alltid! Och för att du ska inse att det sitter i ditt varma fina hjärta. Inte i det som så många andra kommer vilja trycka i dig. Och ALDRIG i några dumma jävla siffror! Och de som försöker säga motsatsen...är inte lika starka som vi Alice. Det är piggelinsant! Jag älskar dig - alltid!

Jag har kämpat hårt med mitt hjärta och fått många applåder. Jag är starkare och gladare och jag är en mycket bättre mamma. Jag är så tacksam för den resa min kropp och jag gjort tillsammans och den fortsätter ju livet ut. Allt blir annorlunda när man kommit på att det är något man gör MED sin kropp och inte MOT sin kropp. Men det är ändå en kamp - även för mig. En del dagar är bra. Andra dåliga. Men jag har aldrig skrivit om min vikt för det är totalt ointressant och det absolut SISTA som behöver rotera i cyberspace bland all annan jävla skit som får folk att må dåligt och hata sig själv. Jag vill aldrig(!) vara med och bidra till någon slags hets eller till dåligt samvete över hur man ska/bör/vill leva. Vi är chefer över våra egna liv och kroppar och vi ser ut och lever precis så som vi själv vill! Alla är bra! Bara för att jag till viss del valt att vara "offentlig" med mycket så betyder inte det att jag har någon slags skyldighet att dela med mig av allting. Det är egentligen väldigt lite jag delar med mig av. Och jag överväger varje ord noga - alltid. Jag vill bidra till att människor ska må bra, känna igen sig, skratta, våga öppna upp, vara ärliga och dela med sig och jag vill ta bort allt dåligt samvete vi föräldrar så ofta känner. Jag vill lyfta oss mammor! För att vi nästan alltid gör det absolut bästa vi kan och för att det faktiskt oftast är alldeles tillräckligt! Heja oss för det!? 

Det finns tusentals bloggar där ni kan läsa om kroppshets, bantning, kläder som får oss att "se smala ut", träning och dieter av alla de slag. Min är inte en av dem. Och kommer aldrig bli. Här skriver jag om livet, döden, chokladen, kärleken, de jobbiga ungarna, katten, Geisha...och om ärtskotten...för fan. För sån é ju jag!



over and out. 

//Meekatt...



Min bok beställer ni på info@meekatt.com 

106 kommentarer :

  1. Heja dig!!
    Bara man själv mår bra, motion är aldrig fel. Sen om man väger för mycket eller för lite har ingen betydelse. Mer kärlek och Geisha åt folket!!

    SvaraRadera
  2. Jag kommenterar aldrig i bloggar, men jag har läst dej sedan du skrev om ditt gynbesök (du vet vilket) och känner att nu är det dags att skriva nått. Det var tamejfan det bästa jag läst på länge!!!! Hurra för dej och fler borde få den insikten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack snälla. Jag vet vilket! ;) ❤️

      Radera
  3. Word!!!! Kunde inte sagt ett ord bättre själv!!

    SvaraRadera
  4. Som vanligt ett alldeles fantastiskt bra inlägg. Och jag som följt dig i snart sju(!) år beundrar sig något enormt för att du alltid är du, för att du aldrig låter dig påverkas och för att du fortsatt förmedla det du är ämnad att göra. Du är stark, snygg och klok och hatten av för dig och för ditt jobb du gör som förebild både för oss och dina barn! Du är SÅ viktig!!

    Kram Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men tack snälla! ❤️ Vad glad jag blir!

      Radera
  5. JAG. ÄLSKAR. DIG.

    Tack för detta inlägg och heja heja dig katten!!!!

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig kommenterat innan, men nu är jag bara tvungen. Det här var världens bästa blogginlägg. På riktigt. Bara så att du vet.

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt skrivet, som alltid! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ❤️ Kul att se att du hänger kvar här inne! Glad jag blir!

      Radera
  8. Det bästa jag har läst på länge! Tack! Tack för att du är du!

    SvaraRadera
  9. Där fick de sig en knäpp på näsan. Fan va bra du är Malin❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en knäpp ska de ha!

      Tack! ❤️

      Radera
  10. Så himla bra! Våra ungdomar är utsatta för mycket tryck från olika håll "fel sorts väska, fel sorts jeans, fel kropp" och allt annat som man aldrig ens kunnat ana skulle kunna uppfattas som fel 😟 så det vi kan göra är just att visa att friska kroppar orkar och hänger med länge oavsett om man är pinnsmal (som också är "fel") eller rund, blond eller mörk, korta ben eller långa, stora bröst eller små och så vidare i all oändlighet! Och var kommer det här ifrån att ni som bloggar har någon sorts redovisningsskyldighet till oss som läser, hur tänker man när man tycker att man har rätt att ställa krav på en annan människa att blotta allt? Gör man ju inte med de man har i sin närhet så varför med människor man inte ens känner?
    Nej kör på som vanligt du! Är så glad när du skriver igen 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Henny! ❤️
      Ja, barnen har så mkt press på sig ifrån alla håll - gällande allt! Så vi mammor måste ta vårt ansvar där vi kan. Ge dem självförtroendet att våga vara sig själv.

      Radera
  11. Du är underbar. Tack Malin.

    SvaraRadera
  12. SÅ J-VLA BRA!
    Tack för ett superbt inlägg, heja dig!

    SvaraRadera
  13. BÄSTA och finaste jag läst och våra kroppar! Du är en enastående mamma!

    SvaraRadera
  14. Så bra! Amen! ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna! Tänker på dig varje morgon här när jag vispar pannkakor och fattiga riddare, haha. TACK igen! ❤️

      Radera
  15. Du är då klok i h skriver så fint, bra och förståndigt fina Malin. Kram till dig och dina fina barn ������/ Jenny "Nockinocki" Ageton

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Kul att se dig här inne! ❤️ Kram!

      Radera
  16. Heja dig! Fantastiskt inlägg. Alla borde ha en sådan dialog om kroppen med sina barn. 👏🏻

    SvaraRadera
  17. 👊
    Hejja dig ❤

    SvaraRadera
  18. Men I LOVE YOU😍 Årets blogginlägg! Blir man sådär klok av att äta Geisha (och ärtskott) så ska jag också börja äta det 😘

    SvaraRadera
    Svar
    1. Do it - oavsett, haha. Det är ju GOTT!

      Tack! ❤️

      Radera
  19. Bara du kan ge svar på tal på rätt sätt. På ditt sätt!
    Att man kommenterar så mycket runt vikt är skrämmande, som att det vore din plikt att berätta för att du driver en blogg?
    Fantastiskt bra skrivet. Så viktigt och så himla sant!!

    SvaraRadera
  20. Varför skriver du inte böcker dygnet runt?! Du är tamejfan den bästa författaren jag vet. Förlagen borde slåss om dig!! Klok, ärlig och rak alltid. Älskar allt du skriver och detta var bland det bästa någonsin!

    SvaraRadera
  21. Helvete vad bra du är!!!!

    SvaraRadera
  22. Bryr mig inte det minsta om vad du väger eller äter !! Inte min sak att rota i. Ha en bra dag ��

    SvaraRadera
  23. Underbart!! Skrev själv en viktblogg, började 2008 med Extravaganza (pulver), gick ner 40, gick upp allt. Opererades i Tyskland 2010. Sen i slutet av 2012/början av 2013 blev min pappa sjuk i cancer. Då ville jag skriva om det. Men han förbjöd mig. Det var på något sätt som att det var skämmigt att han var sjuk. Så jag fick inte skriva om vad jag kände, och då slutade jag blogga. Ett par år efter det skrev jag något inlägg i månaden, men det blev inte samma terapi som innan. För jag ville ju inte hänga ut min pappa i hur HAN mådde, utan jag ville skriva hur JAG mådde. Men det fick jag inte. Och nu saknar jag det. Massor. Går igenom massa skit just nu som jag verkligen hade behövt skriva av mig om, men det går inte. Absolut inte. Man kanske skulle starta en anonym blogg??? Hejar på dig och alla dina sjukdomar med njuren. Skit i alla som säger att du skall skriva din vikt. Har de följt dig (följer dig bara på FB) så vet de att du har varit sjuk. Hur ända in i f-n kan du då "krävas" på att skriva om din vikt? GET A LIFE!! De som klagar måste ha problem. Jag hejjar på dig. Bara så att du vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Starta en anonym blogg och SKRIV SKRIV SKRIV. Bästa medicinen som finns!

      Tack snälla. Ta hand om dig. ❤️

      Radera
  24. Det var bland det bästa jag läst på nätet någonsin! Perfektion från början till slut. Vilka är de som mer eller mindre kräver att du ska redovisa din resa mot ett friskare och piggare liv? Är det de som själva inte mår bra i kropp och själ och helst av allt skulle vilja ha en quickfix som vi alla vet inte existerar? Sticker det i ögonen att se hur du lyser, glittrar och ser ut som hälsan själv? Nä, bitterhet är inte klädsamt på någon. Var och en har ansvar för sitt eget liv och att ta sig friheten att kommentera andra människors kroppar känns både förlegat och extremt respektlöst.

    Fortsätt precis som du är, du är en förebild för så många, på massor av olika sätt!

    SvaraRadera
  25. Åh, så bra och vackert formulerat! ❤️

    SvaraRadera
  26. Jag läser det mesta som du skriver och det här var det bästa hittills. Med en dotter på snart 14, med en ätstörning och hets från andra hur man ska se ut. Det spelar ingen roll hur man ser ut. Så länge man mår bra. ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Ja, det spelar ju ingen roll...alls. Men oerhört svårt att vara tonåring idag med tryck ifrån alla håll, sociala medier och skit. Förstår att det är en jäkla kamp för dig som mamma. ❤️

      Radera
  27. Du är fantastisk, fortsätt vara du! ❤ jag har några kilon som ska bort,och pratar också med barnen om hälsan inte vikten. Jag vill också leva länge och inte få diabetes eller andra sjukdomar.
    Du är en förebild och det är alltid lika roligt att få följa dig i både glädje och sorg. 💖

    SvaraRadera
  28. Lyllos Alice som har dig som mamma! Lyllos oss som hittat din blogg. Du är amazing❤️

    SvaraRadera
  29. Att man väljer öppenhet i många lägen betyder inte att mN måste vara öppen i alla. Ytterst märkligt att folk tar sig ton och kräver förklaringar på saker som ändå är privata.

    Nötter.

    Bra jobbat hur som haver, ditt hjärta Och dina hjärtan behöver dig länge till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man blir ju lite förvånad...

      Tack! ❤️

      Radera
  30. Kunde inte sagt det bättre själv. Stå på dig, annars gör någon annan det. KRAM <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du är kvar här! ❤️ Glad jag blir!

      Radera
  31. Så jävla bra! Fasen katten villket inlägg. Tårarna rinner och jag tar med mig varje ord till mig själv och till min dotter som snart är tonåring !

    SvaraRadera
  32. Fantastiskt - insiktsfullt - klokt - vackert - berörande!
    🥰🥰🥰🥰

    SvaraRadera
  33. Men Malin, då har de inte följt dig... Du har ju verkligen berättat hur du har mått, när cykeln blev din bästa vän, hur kärleken till alla bara brast...
    Kramar ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Ni som vet...ni vet ju. ❤️

      Kram!

      Radera
  34. Har aldrig någonsin hört talas om dig, men hamnade eller fick detta skickat till mig så jag läste. Blev så rörd och berörd. Tack för dina kloka ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hittade in till mig! ❤️

      Radera
  35. Djävlarns så bra skrivet! ❤️👍🏻
    Helt rätt.


    Alla andra som skriver en massa dumheter - skit på er!

    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, min standardfras - skit på er! ❤️

      Radera
  36. Du är så klok!!🥰🥰🥰🥰

    SvaraRadera
  37. Kanonbra 👏🏻👏🏻👏🏻

    SvaraRadera
  38. Så bra formulerat. Igen.
    Det är ju precis så....Vi som är sunda i tänket vill inte smitta våra tonårsdöttrar med vikthets, smalprat och bantningstips. Det är helt tabu här hemma med. Om ALLT annat snackat vi. Men inte det.

    SvaraRadera
  39. Tycker det är det att inte svara på frågorna när man är offentlig. Varför hemligt? Man bloggar väl för att man har något att dela med sig om och blir ju ganska ointressant om allt personligt skaa vara hemligt och sånt man inte får prata och fråga om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt Anna men jag förstår verkligen inte din kommentar. Tycker du att det är konstigt att Meekatt väljer att ha vissa saker privata?

      Man har väl inget ansvar att berätta om ALLT som sker i ens liv bara för att man är offentlig! Jag skulle påstå att hon väljer att dela rätt mycket med oss men det hon väljer att ha privat ska oxå respekteras.

      Radera
    2. Jag bloggar för att jag har något jag vill förmedla. Jag vill inte förmedla allt - men saker som jag tycker är viktiga. Min vikt är ju absolut inte en del av det, haha. Det är inte hemligt. Men det ger liksom ingen nytta till någon...alls.

      Radera
    3. Svar till anna: vilken del är det du inte förstår? Tycke Meekat gav både raka och väldigt konsisa svar i sin text. Läs den igen så kanske poletten trillar ner.

      Radera
  40. Vilket fantastiskt inlägg! Så viktigt det du skriver, TACK! ❤️

    SvaraRadera
  41. Du är en fantastisk person och helt underbar mamma!!
    Älskar att Du väljer att visa att livet ska levas för så många glömmer av det 🥴
    Största kramen från mig och fortsätt få ditt hjärta att göra vågen och själen att flossa ❤

    SvaraRadera
  42. Tack, från djupet av mitt hjärta. Så välformulerat och bra skrivet. Fortsätt precis som du gjort hittills
    Geisha, vin och ärtskott��

    SvaraRadera
  43. Du fick mig att brista ut i tårar (som så många gånger förut). Du berör på ett otroligt sätt och jag kommer verkligen att ta med mig det du skrev här. Har själv en sjuk kropp (inte viktmässigt) och det är svårt att hitta balansen.
    Tack för allt du skriver om och jag uppskattar verkligen att du inte skriver om vikt i vanliga när vi pumpas fulla av det överallt annars ❤

    SvaraRadera
  44. Så bra så bra ❤️

    SvaraRadera
  45. Åh så oerhört klokt och insiktsfullt skrivet! Sitter och har tårfyllda ögon, tänker på min egen dotter som jag ska lära så mycket klokskap. Du inspirerar! Tack! ❤️❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  46. Så viktigt och helt riktigt! Jag är så glad att jag får läsa dina blogginlägg igen!

    SvaraRadera
  47. så bra skrivet.. du inspirerar verkligen.. nu har jag en son men där är det samma sak.. försöker verkligen inte att fokusera på mitt utseende utan att kroppen ska må bra.. all kärlek till dig..

    SvaraRadera
  48. Så jädra bra skrivet!! Heja dig. Kramar

    SvaraRadera
  49. Hittade hos via Bloggbevakning och har aldrig läst din blogg förut. Men satan vad bra du är på att skriva. Sitter här och tokgråter och snoret rinner. För du beskriver det så fint. Att kroppen är till för att leva tillsammans med. Vilket text!

    SvaraRadera
  50. Har följt din blogg i så många år nu och du får mig ömsom att gråta ömsom att skratta. Detta inlägg fick mig dock att fundera på HUR kan jag spara denna text för att läsa om och om och om igen. Den är så otroligt bra skriven och jag vill inte glömma ett ord. Jag vill kunna förmedla samma klokskap till mina barn i sinom tid (de är bara 1, 3 och 5 än så länge men är såklart aldrig för tidigt att börja). Jag försöker prata ofta om att alla ser olika ut och att det är ok, försöker hålla det på deras nivå men det du förmedlar är så fint och jag tar till mig det rakt i hjärtat! Tack bästa Meekatt!! Må Alice och Elton få oändligt med roliga stunder med sin starka mamma! Kram

    SvaraRadera
  51. ❤️❤️❤️ Malin bra och ärligt, som vanligt ��

    SvaraRadera
  52. Men wow, jag tror jag älskar dig Katten!! Får nog överväga att bli bi, lämna familjen, flytta söderut och börja ragga på dig. =D
    Du är så jäkla bra!

    SvaraRadera
  53. Väldigt bra inlägg!! 👍

    SvaraRadera
  54. Människor är verkligen underliga. Eller ja, vissa av dem.
    Att tro att man har rätt att kräva ens något av någon som bloggar är ju inte bara dumt, utan också helt korkat.
    Jag har följt dig och några andra i många år nu, och upphör aldrig att förvånas över vilka underliga förväntningar en del har.
    Att de tar sig rätten att kräva något de själva aldrig skulle ge.
    Det blir ju liksom som att slita upp grannens dörr och kräva att få reda på hur hen gått ner i vikt.

    Du har gjort, och gör, en fantastiskt resa, och vi som följer dig kan bara gissa en liten del av det du gått igenom.
    Jag är helt säker på att du gör din mamma stolt, varje dag och vad du än gör.
    För du är jäkligt grym, och som den vackra katt du är, ramlar du på något sätt alltid ner med fötterna först.
    Så småningom iaf.

    Du, min fina etervän, sluta aldrig skriv, och sluta aldrig att hålla din integritet och ditt innersta för dig själv.

    SvaraRadera
  55. Fan så bra, heja dig. Du är bara bäst ❤ kramisar i massor Jenny

    SvaraRadera
  56. Också en som aldrig brukar kommentera men som bara måste skriva efter att ha läst ditt inlägg.
    Jag har själv levt med en ätstörning i 30år men nu frisk, dock inte fri ännu. Har dotter på 13 år. Det är tufft att prata om saker/mat som jag själv haft så onormalt förhållande till hela mitt liv.

    Dina ord slog an i mig direkt. Så fantastiskt bra och fint , okomplicerat och så himla rätt!!!
    Hoppas att jag får sno några av dina formuleringar i mina samtal med dottern!

    Som många andra sagt - helt makalöst bra text! Du är fantastisk med ord och formulering och din sunda inställning till mammor och livet är en helt oslagbar kombination!
    Tack! Tack! Tack! ❤️❤️❤️❤️

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!