fredag 11 januari 2013

Värdelös mamma, Barnmisshandel & Barnfritt?

Ja, jag vet att det finns många som tycker att jag är dum i huvudet, totalt oansvarig, korkad och en värdelös förälder som utsätter mitt barn för "övergrepp" som håltagning i öronen. Jag har förstått det nu. Det är okej att ni tycker så.


Vi är alla olika och vi gör olika val som föräldrar. Alice har velat ha hål i öronen i lite mer än två år. Jag tycker att 5 är en lagom ålder. Man kan prata om det, förklara att det gör lite ont samt att man måste tvätta och hålla öronen rena. Så Alice har längtat och tjatat. Jag gjorde själv hål i öronen när jag var 5 år tillsammans med min mamma och det är ett minne jag har varmt om hjärtat. Idag gjorde jag samma sak med Alice och hon är jättestolt och jättefin med sina nya blå örhängen! 

Jag valde att ta henne till en salong där en utbildad person gör hålen i ett sterilt rum avskilt ifrån frisördelen i salongen. Jag tog henne inte till en bakgata på Reperbahn. Håltagningen gjordes av en nära vän till oss och en person som Alice är väldigt trygg med och det hela var en positiv upplevelse för henne. Inte en tår, inte ett "aj" - bara lycka och stolthet. Det finns gott om utrymme för öronsnibben att svullna. Ikväll har hon nog speglat sig 250 000 gånger.

Jag respekterar allas åsikter. Det är okej att tycka olika. Det är okej att tycka att barn inte ska ha hål i öronen och att det ska vara 18-årsgräns. Det är okej att välja att ta sina barn till en piercingstudio och få hålen gjorda med nål istället. Det finns med all säkerhet människor som är mindre noga med hygien och säkerhet - även i piercingbranschen.

Tycker man inte som jag är man mer än välkommen med sin åsikt! Men anonyma mail med texter som "Du borde fan inte ha barn!" och "Du är så jävla dum i huvudet!! Hoppas dina barn får hepatit och att du får leva med det sen!"?! Allvarligt? Önskar du verkligen att min dotter ska bli sjuk för att du ska få "rätt"? Det säger ganska mycket om dig som person. Jag önskar dig all lycka med dina relationer i livet...

I övrigt kan jag tillägga att ja, jag älskar faktiskt mina barn. Trots att jag utsätter dem för "den här formen av barnmisshandel". 11 mail ifrån "anonyma" avsändare. ÅH, vad jag blir avundsjuk på all ledig tid ni verkar ha! Lycko er!

Att jag inte borde ha barn över huvud taget har jag redan förstått att en del tycker. Ibland håller jag med dem. Nu till exempel! Det är fredag kväll, klockan är snart elva och Elton står upp i spjälsängen och vrålar samtidigt som Alice springer fram och tillbaka och vägrar sova. Nu hade det varit jävligt gött att vara barnfri! Och det är okej att säga så...för sån é jag. ;)


over and out.

//Meekatt...

(Och ja, diskutera gärna här nedan - men håll personangrepp utanför. Detta är inte Familjeliv. Alla åsikter är välkomna om de framförs på ett vettigt sätt.)

117 kommentarer :

  1. Äh, skit i alla såna kommentarer gumman! Mina tre tjejer gjorde ju hål i öronen när de var i samma ålder som Alice, har gått superbra och de älskar örhängen, de är stolta och har aldrig haft några infektioner eller problem. Det gör ont i en sekund! Hon blev superfin !! Visade flickorna bilden på henne och de sa aaaaaw och åååååh! :) Saknar och älskar er! DU är bäst! Kram storasyster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tar inte åt mig. ;)

      Saknar och älskar er! <3

      Radera
  2. Det är klart att gullungen ska ha hål i öronen om hon har längtat i två år... Att du kunde hålla emot så länge. Mina tjejer har också hål i öronen efter mycket tjat och de är väldigt glada och känner sig fina med örhängen.
    Skit i alla idiotiska kommentarer. Hoppas att "dom" skaffar sig ett eget liv i stället för att hacka på ditt. De är nog bara avundsjuka.

    SvaraRadera
  3. Allvarligt? Menar du att det verkligen finns sådana människor? På sant???? Jag säger som Baloo på julafton: jösses!!

    Då kan jag berätta följande ( att vi förenas i denna värdelösa skitmammagropen) att båda mina killar har velat ta hål i öronen. Helt deras eget val då varken deras pappa eller jag har eller någon annan kompis hade. De gjorde det båda då de var 8 år. 4 år emellan. De har båda sedan låtit det växa ihop, men de fick prova. Så. Då är det väl dags att jag går och packar väskan inför att psyk kommer och hämtar mig. För värdelösare mamma än jag får man ju leta efter!

    Krampå dig Malin <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja...på sant! <3

      Du är nästan sämre än mig då. Skönt! ;)

      Kram fina du!

      Radera
  4. Äh man blir bara så trött på avundsjuka människor. Fick också ta hål i öronen vi Alice ålder, och precis som du säger är det ett kärt minne. Och alla barn är olika, känner inte er men det jag kan läsa här verkar din dotter vara ett väldigt klok och skarpsynt barn. Lycka för henne och hennes bror, att ha en mamma som vet vad som är bäst för dom. / Susanne Rosenblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla. Ja, Alice är en klok liten tjej som vet vad hon vill. :)

      Radera
  5. Äh lyssna inte på de idioterna!! De vet inte vad de pratar om. Du är en underbar mamma som inte förskönar o hittar på. Du lever mitt i verkligheten. Stå på dig!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i min verklighet finns inte mycket tid för någon annans idioti i alla fall. ;)

      Kram!

      Radera
  6. Vi hade inte gjort det valet ni gjorde, men era barn är era barn och våra barn är våra barn. Svårare än så är det inte. Vi gör säkert val ni inte skulle göra, och tvärtom. Hål i öronen växer ihop om man senare ångrar sig helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla tycker vi olika och det är ju bra det. Själv har jag gjort nya hål flera gånger då jag låtit dem växa igen och som du skriver - ångrar man sig är det bara att ta ur dem. :)

      Radera
  7. Har aldrig hört talas om att folk går med barn till piercare för hål i öronsnibben?? Och alla jag känner har hål i öronen. Skulle aldrig komma på tanken att gå till en piercare med ett barn. En nål genom örat och sen örhänget? DÅ blir det pirater av alla barn misstänker jag för jag hade då inte gjort två!

    Förstår inte detta behov av att kasta skit som finns idag. Som katten säger vi behöver inte hålla med i saken men från det till idiotangrepp är ju ganska långt. Skäms!

    Älskar dig Meekatt och jag ÄLSKAR att du alltid ger svar på tal och hur du gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, I feel the love! <3

      Nej, jag har inte heller hört talas om det. I vår familj/släkt/vänkrets har vi alltid gjort det hos frisören och alla har överlevt. Tror inte heller att nålen hade varit ett alternativ för Alice. Hon hade blivit livrädd.

      Radera
  8. Men usch är det verkligen folk som säger så elaka saker. Du är en underbar, härlig mamma Malin och din kärlek till dina barn lyser igenom så starkt i din blogg. Det är synd om dom stackars människorna som inte kan se det! Tragiskt att vara så trångsynt och jag kan lova dig att dom känner sig misslyckade i sina egna små liv. Även om du vet att dom har fel i allt dom skriver, så kan jag förstå hur ont det gör att läsa men det ger bara dig mer cred att du delar med dig av din vardag (som för övrigt A L L A vi andra delar, men som bara några av oss vågar erkänna). Lycka till med att få huliganerna i säng. Kramar till er
    alla fyra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag är ganska van. Tar inte åt mig av idiotin men kan tycka att formuleringarna är lite väl låga ibland. Det är lätt att tycka en massa när man inte behöver stå för det.

      De somnade till slut! Men samtidigt somnade Freddy, haha.

      Kram!

      Radera
  9. Äsch, fem år är väl en bra ålder! Då kan ju iallafall barnet välja själv! Det finns ju många som tar hål på sina 6-månaders!!!! Och det kan jag väl tycka är inte helt ok. Älskar din blogg! Ändra dig inte! :)
    /Katharina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för Alice är det lagom. Hon är redo! När hon fyller sex får hon en tatuering! ;)

      Nej, jag har svårt att se hur en bebis ska ha glädje av hål i örat...

      Tack! :)

      Radera
  10. Äh, det var hål i öronen, inte läppförstoring eller nåt. Hon vill, du tycker det är okej, what's the problem? Det blev ju fint :-) Att folk skickar mail till dig, DET är fan skamligt! Hur orkar man sätta sig ner och författa det ens? För en gångs skull tog du nog åt dig lite, lite grann. Don't. Folk kunde bry sig om viktigare saker, skicka hatmailen till folk som gör illa någon istället t.ex....
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läppförstoringen tar vi nästa vecka! ;)

      Jag tar inte åt mig. Men jag tar ingen skit heller, haha.

      Radera
  11. Efter att ha tjatat ihjäl min morsa...lääänge!!...fick jag också hål i öronen när jag var 5 år. Jag har inte mått dåligt för det, min mamma har inte mått dåligt för det...ingen har mått dåligt för det!! Att IQ-befriade personer med alltför mycket tid en fredagskväll när de istället borde ligga och pippa med sin man/kvinna ska du definitivt inte lyssna på (och det vet jag att du inte gör heller ;) ). Ta du det lugnt, mys med tösen din och fira hennes lycka istället...hon är en stor tjej nu...med hål i öronen!

    <3
    Kram
    /Wiveca

    SvaraRadera
  12. Hur faan tänker dessa haters? Skulle det vara lika okej att gå fram till en granne och säga "Du är helt dum i huvet" eller "Du ska fan inte ha barn"? Skulle inte tro det, men på nåt sätt blir det okej att såra och utsätta människor för deras hat när det över nätet. Jag tycker att 5 är för litet, min fick vänta till 11, då stod jag inte ut med tjatet längre... ;) Men det är jag och jag är varken en bättre eller sämre mamma än dig, bara med andra åsikter! //en anonym beundrare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är konstigt det där. Att man kan gömma sig bakom skärmen och bara kasta skit utan konsekvenser. Ett fredagsnöje för den uttråkade kanske...

      Två års tjat räckte för mig! ;)

      Radera
  13. Åh, jag skulle också vilja ha så mycket tid!!! Men nej, tror fan inte jag skulle hålla på och fjanta mig sådär ändå! Fattar inte att folk kan hålla på så, snacka om att inte ha något liv....

    Min Linn fick ta hål i öronen förra våren. Med pistol!!!
    Tyvärr vart det någon infektion efter 8 veckor och hon ville ta ut dem. Jag frågar ibland om hon vill ta hål igen, först sa hon "när jag blir 6 år" men nu när det inte är så lång tid kvar till hon blir 6 så säger hon 7 år... :-) Helt upp till henne!

    Själv tog jag mina när jag var 16-17, med pistol, och de läkte jättebra, och de sitter jättebra och på "rätt plats", jag har tre hål i ena örat och två i det andra...

    Jag tror att det visst kan bli bra om man gör med pistol, sen är riskerna kanske större med infektioner än om man gör med nål, men ändock - resultatet kan ändå bli bra med pistol, det blev ju det på mig! :-)


    Jag tycker Alice blev jättefin!!! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man är ju inte garanterad 100% säkerhet för att man gör det hos en piercare. Tror dock inte att Alice skulle våga det.

      Ja, hon blev fin lilla tösen! <3

      Radera
  14. Jag gjorde hål i öronen själv på en Piercingstudio i Helsingborg 2009. Fick världens infektion och fick äta två omgångar pencillin och fick ta ut dem på akuten. I september 2012 gjorde jag nya hos min frisör och de läkte fint och blev toppen. Isn´t that ironic?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh yes it is! ;)
      Skönt att du fick det rätt till slut!

      Radera
  15. Haha, älskar dig katten! Översta bilen är bara så du! HAHAHA

    Love!

    SvaraRadera
  16. Ind imellem får jeg sgu ondt af dig, at du skal udstå sådanne mails, som oven i købet også er ANONYME!!! At folk ikke kan stå for deres holdninger med navn og ansigt. Føj, men ret så typisk for personer, som har så evigt ondt i røven over hvad andre gør eller ikke gør. (ursäkta Meekat for tonen)... IIIIIH Guder!!! Jeg spyr!
    Hvor godt du giver svar på tiltale...

    Kram til dig M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bra där! Håll inte inne med känslorna! ;)

      Alltid anonyma...lite komiskt.

      Kram kloka du!

      Radera
  17. Ja, alla gör sina val, o jag e helt på din sida! Har för mej att mina töser va ungefär i samma ålder o vi gjorde som du.. o vi pratade om va de innebär med allergier o äkta grejor o så.. Deras brorsa fick åsså hål (för han ville åsså) men han fick bara i ena örat. E väl inget att göra så stor affär av.. E ju bara att plocka bort om man inte vill ha de! När de började pratas om tatuering o dom va 18, hade vi långa samtal då med - om att de inte e så lätt att ångra sej... Stora tjejen kom aldrig till skott, medan lilla har en skitfin drake på sitt smalben... Som Karlsson säger.. De e ju världsliga ting, de här!
    Stå på dej! De e ett fritt land (hyfsat) =)
    Ps. Impad över din träning - vet att de e en plåga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är en plåga, haha. Men bara att kämpa på!

      Och ja, tatueringar är ju en annan grej. Det vill man ju helst att de överväger ordentligt och inte kommer hem med efter en utlandsresa. ;)

      Radera
  18. Haha det är så sjukt. Googlade lite om just detta för några dagar sedan (JA JAG HAR DET I TANKARNA OCH MIN DOTTER ÄR BARA TVÅ; RING SOC!)
    Men så kunde jag ju inte låta bli att läsa trådarna på fl om just detta. Som ALLTID kommer fram i sökresultaten... Het debatt. My god. Men där var det talan om barnmisshandel blahablahablaha... Helt sjukt blir det. Var är det för människor vi delar tid och rum med. Blir mörkrädd. Heja dig! Mammamaffian är (förhoppningsvis) undertaliga och kan lägga ner kampen direkt. Du (vi) vinner. De förlorar ;-) trevlig helg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, hur vågar du?! Soc är säkert redan inkopplade! ;)

      Åh nej, Fl-maffian?! Vågar man titta in? ;)

      Radera
  19. Jag fick ÄNTLIGEN ta hål i öronen när jag var 6 och då hade redan alla kompisar de! Tycker de är en bra ålder bara man håller det rent! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Alice är redo för det nu, hon har längtat länge!

      Radera
  20. Äh skit i idioterna....du är coolast och jag känner mkt lika i allt du skriver! :) skönt att inte va ensam. Mina två pojkar har hål i öronen..stackars barn : D och jag hörde nyligen att jag var dålig mamma som köpt ipads åt dem i julklapp. Öh ok. jag är hemsk. :/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hemska du! Hur kunde du? Vi ses på soc! (Jag tar med vin!) ;)

      Kram!

      Radera
  21. Jag förstår mig inte på mammamaffian och kommer aldrig göra. Tur är väl det. Skit i vad dessa bittra surpruttar säger. Du är en jättebra mamma! Dom som inte borde ha barn är dom som sprider hat omkring sig på nätet för dom kan nog inte må så gott i sig själva. Så det så! GO KATTEN!

    SvaraRadera
  22. Familjelivs kärringar som skickar sådant. I deras värld kan man aldrig göra rätt. Det börjar direkt från sperman nått ägget.
    Har du druckit vin innan du viste att du var gravid? -dålig mamma, du ska inte titta på sprit om du ens har sex.
    Har du bedövning när du föder? - dålig mamma, vill du riskera att dra ut på förlossningen så dit barn kanske dör.
    Samsover du med ditt barn? - dålig mamma, du svettas på ditt barn så de dör.
    Samsover du inte med ditt barn- dålig mamma, då kanske de dör utan att du ens märker det.
    Ammat du inte din ettårig - dålig mamma, det är bevisat att amning är bäst annars så blir de dumma.
    Ammar du din ettårig- dålig mamma det är ju fan incest.
    Lämnar du sin ettårig på dagis- dålig mamma, bevisat att de får relations problem.
    Ger du burkmat till din bebis? - dålig mamma, vet du hur många E ämnen där är, nu blir de dumma.
    Värmer du flaskan i micron? - dålig mamma, frigörs ämnen som gör barn dumma.
    Har du barnet i vagn från dig? - dålig mamma, barnet blir stressad otrygg och hämmar språkutvecklingen.
    Ger du din tvååring godis? - dålig mamma de kommer dö av övervikt vid tre.

    Det finns många fler men jag pallar inte mer. Om inte du skulle ha barn så borde inte jag heller. Fast jag är världens bästa mamma! Att kalla dig för en dålig förälder är ett stort fett hån till alla utsatta barn i Sverige!! En loska rakt i ansiktet på de barn som inte velat något annat än att ha någon som dig att älska dem. Skäms på dem. Ja ta åt er ni som skickat mail, det är er jag menar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du hela FL i en kommentar! ;)

      Och ja, du har så rätt i det du skriver. Det finns många barn som har hemska hemförhållanden. Jag har svårt att tro att "hål i öronen" hör till den skaran...

      Radera
  23. Jag är helt avundsjuk på läsarresponsen du får. Jag tycker att du ägnar för mycket tid åt att försvar dig mot dessa idioter. Kan du inte bjuda in dem till min blogg genom att fråga dem om vad de tycker om att man tolkar bakom en skoter med en två-åring http://www.prinsessanpaarten.se/en-stadsbobb/
    så att jag kan välkomna dem på samma sätt som jag välkomnade mannen som hade frågor om bröst http://www.prinsessanpaarten.se/lasarfraga-om-brost/.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, jag lägger inte mer ön några minuter på det. Det kommer liksom av bara farten, haha.

      Haha, svart på tal: " Jag är väldigt kunnig om bröst, för jag har två stycken." Love it!

      Radera
  24. Jag har skrivit det förr och vill gärna upprepa mig. De där fega, anonyma kommentarerna säger mer om 'författarna' än om alla femåringars öronhål. Man kan bara hoppas att de någon gång vaknar och kliver ut hit, till världen och livet. De är nog väldigt olyckliga där inne i sina missunnsamhetsbubblor, som saknar både kärlek, syre och annat livsnödvändigt. Olyckliga och bittra, medan din fina unge är glad och stolt. Precis så glad som alla ungar är när de fått göra hål i öronen.

    Vad vi borde skydda våra barn ifrån är knappast håltagningspistoler eller för sena vakentider, men snarare och FRAMFÖR ALLT sådana människor som de du nämner i ditt inlägg. Att önska att ett barn ska få hepatit är ett riktig oroväckande beteende och min magkänsla mår riktigt illa när jag tänker på att sådana individer promenerar omkring ibland oss.

    Hur som helst, Alice var minsann mycket modigare än vad jag var när jag gjorde hål i mina öron som 6-åring. Jag vill minnas att jag visst sa "Aj" och jag vågade knappt göra båda hålen samma dag. Jag minns också att jag var precis lika glad och stolt efteråt som Alice. Hon är jättefin i sina blå små pärlor!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är jättefin och stolt! :) Och mycket modigare än jag var när jag var fem och skulle göra det!

      Ja, det är skrämmande...att folk sitter tänker sådana tankar. Helt sjukt.

      Radera
  25. Oj oj oj jag måste oxå vara en hemsk mamma som lät min dotter ta hål i öronen när hon va i samma ålder... Och dubbelskjut var det inte tal om heller enligt hon som gjorde det heller... " du e väl en stor tjej" frågade hon min dotter och det gick ju hur bra som helst... Två veckor senare var det min dotter som höll mig i handen när jag skulle ta mina första hål i öronen 26 år gammal... Hahaha hon va för härlig! (jag tycker inte om nålar å dylikt, blää)

    skit i de där som skickar tokiga mejl, huvudsaken är ju faktiskt att din lilla är nöjd å såå är ju hon så fin i sina små örhängen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, konstigt att de är modigare än oss. ;)

      Radera
  26. Avundsjuka? På vadå? Att barnen blir blodförgiftade av tattarredskap och Malin får stå där med skammen? Inte ett dugg avundsjuk. Dagens slappa föräldrar som inte ens kan läsa på om riskerna utan bara ser till det yttre. Fint ska det va allt annat kvittar. En femåring som styr och bestämmer låter ju helt normalt. Lycka till i framtiden säger jag. Mina barn får då inga skador på sina kroppar så länge jag får bestämma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, skador på kroppen får barn mer eller mindre hela tiden. Elton är 18 månader och har nog 10 blåmärken efter att ha trillat, sprungit in i bordet, kört Bobbycaren rakt in i bokhyllan osv. Jag tycker inte att ett hål i örat är en "skada på kroppen".

      Och ja, barnen styr en hel del här. När vi vaknar, när vi somnar, middagsvalen och en hel del annat. I övrigt känns det som att vi har koll på läget.

      Radera
    2. Tattarredskap :D ..är det så dom där pistolerna heter, well thank you det visste jag inte. Varje dag lär man sej något nytt.
      Vad fint då att fina barn aldrig ramlar och slår sig, hela världens barn ramlar och skrubbar knäna utom just dina för du är superdupermorsan deluxe.

      Man behöver inte vara ett drygo mc-smygo -perfekta människor vill man ju såklart veta vilka det är så man vet vem man ska göra honnör för när man möter dej på gatan.

      /Madde.. med buliga plåstriga barn.

      Radera
  27. Anonym Skiiit på dig!!!

    SvaraRadera
  28. Håller med dig Anna! Stackars "anonyms" barn skulle jag vilja säga... ;-) Undrar om de får göra något här i livet eller om de går runt hemma inlindade upp till halsen i bubbelplast "ifall"de skulle råka ramla...

    SvaraRadera
  29. Jag är fan avundsjuk! Avundsjuk på att Alice vill ta hål. Jag tjatar på min dotter som är 5 år att ta, hur dålig mamma är inte jag då om du är dålig som sa ja!!! Haha!! Så du kan ju trösta dig med att det finns dom som är "värre" hehe!
    Kram, hälsa Alice att hon är jättefin i sina örhängen!

    SvaraRadera
  30. Herre Gud!? Är detta ett skämt? Att folk har såna åsikter om allt? Jag märkte också sv det lite på min förra blogg (slutade inte blogga för det men det blev bara mindre och mindre skrivet - tiden) jag undrar med hur mycket frihet dom har? Men Malin, till någon tröst jag minns inte exakt hur gammal jag var men första gången jag tog hål var jag 3 eller 4 och jag har överlevt jätte bra :)

    Kram Hannaa cramer
    Ps älskar din ärliga blogg, känns skönt att fler känner som jag också gör :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, folk har en massa åsikter...om allt. Jag förväntas också ha det. ;)

      Glad att ha dig här inne! Tack för alla kommentarer och all kärlek!

      Radera
  31. Fortsätt vara den du är å skriva som du gör! Jag tycker det är så underbart befriande att läsa din blogg. Jag är så trött på alla präktiga människor som inte vågar visa vad de egentligen vill eller gör. Familjeliv.se har vi flera tillfällen fått mig att gråta och jag går aldrig mer in där. Det är skönt att läsa att du också vågar kritisera. Fortsätt så! Kram Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för det! Vad glad jag blir! :)

      Kram!

      Radera
  32. Jag läser din blogg varje dag och nästan varje dag bara mååååste jag läsa upp ett stycke för min sambo för jag skrattar så jag gråter. En fantastiskt härlig blogg med allt var vardagens kaos innebär, berättat med en glimt i ögat trots att man just då (kan jag tänka mig) slet sitt hår.

    Tycker du har svarat SÅ bra på den kritik som någon idiot har haft ork att faktiskt pränta ner och skicka på mail... *suck* Jag vill också hinna skicka mail... Ett snabbt nerkraffs på bloggen är jag nöjd över, då uppdaterar jag alla som är intresserade av mitt kaosaktiga mammaliv.. Fortsätt som du gör så jag får mig ett gott skratt varje dag!!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack snälla!

      Ja, tänk om man hade tiden att engagera sig i sån skit? ;)

      Kram!

      Radera
  33. När jag bodde utomlands så gjorde de hål i öronen på barn som bara var några veckor gamla. Det tyckte jag kändes lite onödigt tidigt eftersom de små liven inte förstår varför de utsätts för den smärtan, de kan inte protestera, förstår inte att man måste hålla rent och dessutom så kan hålen hamna helt fel på örat när barnen växer. I de länderna skar de i killarnas snoppar när de var nyfödda också så jag antar man helt enkelt tänker att det gäller att passa på när barnen inte kan protestera (mer än skrika huvudet av sig).

    En femåring kan ju själv uttrycka sig och vad jag förstått så har du en liten tjej som verkligen har skinn på näsan. Klart hon måste få vara med och bestämma över sin egen kropp och om hon absolut önskar detta så får man väl som förälder väga för och nackdelar och sen se till at det görs i en säker miljö. Trevlig helg!/Sari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i vissa länder görs det redan på BB. Har också svårt att känna att det är okej när man inte kan förklara vad det är som gör ont. Men å andra sidan...det kan man inte när det ska vaccineras heller om man bara tänker på smärtan. ;)

      Men Alice är stor nog att bestämma själv tycker jag när det gäller detta. Hon är en klok tjej. :)

      Ha det gott!

      Radera
  34. Jag förstår inte riktigt varför man blir så irriterad av hål i öronen. Om det inte vore ok skulle det vara åldersgräns på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har hört att den policy som "gäller" hos de som tar hål oftast är att barnen ska vara stora nog att själv säga att de vill ha det. Men någon åldersgräns finns inte.

      Radera
  35. Jag gjorde hål i öronen i ungefär samma ålder som Alice och jag var såååå stolt! Vi gjorde hos frisör vet jag och jag fick då inga infektioner. Om 3 år när min dotter är 5 så får hon ta hål i öronen om hon VILL!
    Sen det där med delade åsikter.... Ja, man kan vara av en annan åsikt men ändå vara TREVLIG! Vad är det som är så jävla svårt?! Treåringar är fan mer civiliserade. Personliga påhopp är totalt jävla onödigt och omoget. Det är ju lätt att sitta och leka tuff bakom en dataskärm.

    Ta inte åt dit och keep on blogging!! Du är bäst! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! <3

      Och ja, man får gärna tycka olika...men man kan uttrycka sig bättre. ;)

      Radera
  36. Jag skulle personligen inte låta min 5-åring få hål i öronen. Men det är min personliga åsikt som endast gäller mina barn. Hur andra gör med sina barn är helt fritt att välja. Jag förstår bara inte vad det är som gör att folk måste ge sig på de som gör annorlunda än man själv skulle valt. Vad är det som säger att en åsikt skulle vara facit? Det kan ju vara så att flera kan ha rätt, alla sätt är rätt så länge man tänker på barnet i första hand och det gör vi ju alla! Det måste bara vara folk med för mycket tid och för lite självinsikt som ägnar sig åt anonyma påhopp på nätet. Riktigt folk har vettigare saker för sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk så mycket vi människor tycker olika om. Skulle man gå till attack varje gång man hade en annan åsikt skulle världen bli bra tråkig... ;)

      Radera
  37. Du kanske skulle ta med Alice till en tatuerare (<--- jag vet ett par stycken med godkända lokaler där hygienen följer konstens alla regler, så bara hojta till om ni blir sugna...) när du ändå är igång med din misshandel av det stackars flickebarnet. Vad sägs om en Geisha på överarmen med MAMMA inristat i nära anslutning. Hade inte DET varit något... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bra idé! En ryggtavla vore väl på sin plats till sommaren! ;)

      Radera
  38. Nästan lite läskigt att det finns så många bittra människor:-S När jag var liten så hade jag blivit överlycklig av att ha en kul och knäpp morsa som du! Och Alice blev ju "asafin"!

    SvaraRadera
  39. Jag har sett pyttesmå barn (vi snackar ett-två-åringar) med hål i öronen. Där är det ju solklart att det är en förälder som tagit beslutet. Finns väl inget barn i den åldern som är mogen att besluta över en sån sak? Men om man är fem år och har önskat och längtat i två år, ja, då tycker i alla fall jag att man är redo att få bestämma själv. Dessutom har du ju informerat om att det kan göra ont mm mm. Att det dessutom var en välkänd person som genomförde håltagningen var ju bara ett plus i kanten. Att du själv har positiva minnen från när du gjorde det bevisar ju bara att det är en ålder som funkar.
    Lycka till med läkningen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Ja, det var bara positivt allting. Hon är så stolt och nöjd! :)

      Radera
  40. Intressant att folk tycker att det är barnmisshandel... Som jag fattat det så finns det vissa länder där man tar hål i öronen redan på b.b...?
    Och det där med sjukdommar... Jag sitter själv med en väldans massa gamla hål i öronen och kan konstatera att de som läkte allra bäst var de jag gjorde i en sunkig liten guldbutik för 25:- för sisådär en 15 år sedan. De jag betalade 380:- st för hos en piercer gjorde bra mycket ondare och läkningen var sjukt lång på det.
    Jag säger att det är tur att det finns sådana härliga och ärliga människor som du som visar olika typer av familjeliv och inte bara den där rosendansen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, går gränsen för barnmisshandel där ligger jag illa till... ;)

      Alla lever vi våra liv på olika sätt. Vårt är kanske inte så glammigt men kul har vi, haha.

      Radera
  41. Oj oj oj.....det finns folk till allt....hahaha. De som letar fel & skriver anonyma meddeladen till dig, måste ha ett fruktansvärt tråkigt liv. Tur de har dig som egentligen förgyller deras liv, men de vågar inte erkänna det....hahaha
    Jag fick ta hål när jag var 7år.....då hos en guldsmedsfirma och med nål!!!! Hur tänkte min mamma.....hahaha.....(jag har hålen kvar än idag...nästa 40 år senare).
    Måste bara tipsa dig! Sen när dina barn är så stora att de ska lära sig att räkna ut arean på en triangel.....lär dem att tänka på BH (Basen gånger Höjden delat på 2 = en BH delar brösten)....kan bli lite fniss och skratt först men enkelt att komma ihåg :)
    kramkram på´re och fortsätt att vara den du är <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket tid har de i alla fall! Och hänger inne hos mig gör de ju uppenbarligen fast de hatar mig. ;)

      Jag kommer aldrig glömma hur man räknar ur arean på en triangel nu! Tack! ;)

      Kram!! <3

      Radera
  42. Malin, jag måste bara säga att en härligare, roligare och bättre mamma till Alice och elton har jag träffat. & detsamma gäller barnen, de har två föräldrar som älskar dem oerhört och som visar dem det verkliga livet. Ni är bäst, hela familjen Birgersson. Jag vet att du är så smart så du inte tar åt dig av ett enda negativt ord som skrivs eller sägs till dig, stå på dig, för du vet att du har rätt! Vi ses sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världens bästa barnmisshandlare, haha! <3

      Underbara du! Barnen älskar er, är så glad att ni finns i vårt liv!

      Kram!

      Radera
  43. Som vanligt hejjar alla idioter på när Meekatten gör dumma saker. Hur fan är ni funtade när ni uppmuntrar att man plågar och stylar sitt barn för egenintresse? En femåring vet inte vad hon gör. Det beslutet har man rätt att få fatta åt sig själv när man är stor nog!! Men ni kanske vill vakna upp med piercingar överallt utan att få tycka till själv? Stackars dina barn!! Du borde fan inte ha barn om du inte är mer rädd om dem!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära lilla Anonym!
      Vad har hål i öronen att göra med hur rädd man är om sina barn?

      Radera
    2. Anonym: Snacka om att dumförklara en tänkande varelse bara för att hon är fem år gammal. DET om något är barnmisshandel. Att inte tro på den enskilda individens utveckling och förmåga att tänka själv bara för att det råkar vara ett barn.

      En förälders jobb/uppgift är att (enligt Föräldrabalken) främja sitt barns självständighetsprocess/frigörelse samtidigt som man ska trygga barnets vardag och det är precis det Meekatt gjort. No more, no less. Vill Alice inte ha sina örhängen när hon blir vuxen kan hon ju bara att låta bli att sätta i dom. Svårare än så är det ju inte.

      Det finns inget olagligt/fel i att ändra sej, men jag tror inte att Alice kommer att göra det. Jag tror snarare på att Meekatt känner sin dotter bättre än du. Och när det kommer till renlighet och infektioner: HAR DU MISSAT ATT MEEKATT MER ELLER MINDRE HA BACILLSKRÄCK (<--- Sorry Malin, men så är det ju. Nästan, i alla fall...)

      Radera
    3. Du tycks va en mycket arg och bitter liten Hen! Och varför läser du denna blogg?

      Radera
    4. En 5åring kan veta precis vad de vill.

      En 30 åring (som jag) vet inte alls vad hon vill!
      Hål i öronen.... Ja det måste vara något riktigt hemskt efter som du reagerar som du gör. Jag fick ta hål när jag va 6 år och sen fick jag fler när jag var 15. Nu 15år senare så har jag inga. Det var mina val alltihop.

      Stå på dig Malin! Du är bäst!!!

      Radera
    5. Och du "Anonym" borde låta bli att skriva anonyma kommentarer på en personlig blogg!!! Hur lamt är det? "Plåga sina barn i egenintresse" !?!?! Har du ens läst hela bloggen? Massor av flickor vill ha hål i öronen. Detta är en kulturellt accepterad "piercing", och handlar inte om att man ska riskera att vakna en morgon med nya hål gjorda överallt på kroppen. Du måste vara galen... Visst finns det vissa risker med att göra hål i öronen, men det är i alla fall under kontrollerade former. Vad är risken med att ta med sig barnen i bilen (se olyckstatistiken), eller låta dom vistas bland andra snoriga barn på dagis. Eller umgås med djur, eller äta saker som chips, godis, glass och läsk. Hu, så många hemskheter våra barn måste överleva. Nej, lägg din energi på att göra en insats för barn som verkligen behöver det. Det finns barn som inte ens har föräldrar, mat eller tak över huvudet. Inte Meekatts barn, som har en kärleksfull mor (med en stor portion humor)

      Radera
    6. Mina läsare är inte idioter. (Ett "skit på dig" hänger löst, haha.)

      Min Alice är en klok tjej som vet vad hon vill.

      Radera
  44. Haha, kanske är dags för vissa att insee att 5åringar har egen vilja? Tösen har tjatat om hål i öronen i 2 år, och nu fick hon det. Ångrar hon sig sen är det ju bara att plocka ut å så säger det *TJOFF* så har hålen växt igen. TADA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och inte så lite vilja heller! Haha.

      Radera
  45. Gjorde hål i tungan på en frisörsalong. Självklart skedde det i ett enskilt sterilt rum, precis som när man gör hål i öronen. Mannen som utförde det var utbildad i piercing och hade de rätta verktygen och var noga med hygienen. Inte blev det infekterat bara för det var gjort på en frisörsalong! Hygienen efter håltagningen är a och o, och det har egentligen inget med salongen att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också mycket att det handlar om hygienen och skötseln efteråt.

      Radera
  46. Vilken rolig blogg-kanske lite sen med att hitta hit, bättre sent än aldrig! Vad bra att en del människor inte har några problem i sina liv så dom hinner hänga härinne och gnälla! Kanske vill ni komma till mig i min verklighet? Utbränd,deprimerad och vänner och släktingar som dör i cancer..... Skärp er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittat hit! Välkommen in! :)

      Radera
  47. Min brorsdotter fick hål i öronen vid 3 månaders ålder. Hennes spanska mamma skämdes för att det gjordes så sent. I Spanien verkar det vara så att flickor ska ha hål i öronen så fort de är födda. Och friska och fina tjejer blir det där med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk att de överlever även där. :)

      Radera
  48. Det är väl upp till var och en hur man vill göra så länge man vet vad som är barnens bästa och det vet ju mamma och pappa bäst.
    Det är ju jättebra att du väntat tills du vet att din dotter är mogen för det och kan ta in vad det innebär.
    Tänk alla de som tar hål i ören på sina bebisar, de stackars små har ju ingen aning om varför de blir farthållna eller varför de får ont. Klaga på dem i stället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller klaga inte alls? Finns så mycket större problem här i världen att ägna sitt klagande åt än 2 sekunders smärta. Barn växer upp i kärlekslösa hem...barn far illa eller ser sina föräldrar fara illa. Där har vi något att engagera oss i om vi känner att energin rusar. ;)

      Radera
  49. Tänk vad folk ska lägga sig i allt och tycka hur man ska sköta sig som mamma. Var och en gör precis som den vill. Rena ramma avundsjukan, tycker jag.
    Och jag tycker absolut inte att 5 år är för litet för att ta hål i örat. Inte nu, när det finns så fina pistoler som man skjuter in örhänget direkt i örsnibben.
    Och tänk att dom kan fixa bägge öronen på en gång...

    Då var det annat när en annan tog hål i örat. Jag var 10 år och gick själv till guldaffären. som det då var.
    Satte mig i stolen, farbrorn la ditt 2 isbitar, en på var sida om örsnibben. Sedan tog han en nål och stack igenom snibben, den fick sitta en stund, för att han sedan satten in en läkring, som det då hette.
    Tror ni jag tog hål i bägge öronen. Nej. Det vart bara 1 hål då.
    För att det gjorde skit ont. Jäklar vad jag grinade.

    Tänk vilken barnmisshande det var, och stackars min lilla mamma som tillät detta. Hon måste ha varit en sådan j**la skit mamma som inte ens följde med mig och höll mig i handen.
    Detta var 1968. Då var detta mer barnmisshandel än vad det är idag.

    Jadå, jag gick faktiskt dit en annan gång och gjorde de andra örat :) Men det gjorde fan lika ont den andra gången...haha.

    Detta är världens bästa blogg och vi läser denna för att vi tycker att du är en underbar skrivara vet att du älskar dina barn. Om man inte kan tyda det, då ska man klicka bort denna sida.
    Din blogg har fått mig att skratta så många gånger. Så fortsätt att skriva som du gör.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, toppen att de kan fixa båda på en gång. Och det är ju som du skrivet - man skjuter in örhänget med en gång och själva pistolen rör inte ens örat. Så den där risken för hepatit...det vettefan..?

      Haha, aj! Stackars dig!

      TACK snälla för fina ord!

      Kram!

      Radera
  50. Allvarligt?!?! Hur orkar ni ge er på detta?? Tänk på barnen som misshandlas varje dag eller utsätts för övergrepp. Detta är ett tryggt barn som själv valt att hon vill ha hål i öronen. Visst en femåring ska inte bestämma själv men det har hon antagligen inte gjort heller utan hennes föräldrar har godkänt det. Jag tycker absolut barn ska kunna vara med från de är små och få göra val, så klart små val till en början. Detta gör ju att man en dag blir en ansvarsfull vuxen. Infektionsrisken finns såklart och gör man inte nåt åt infektionen då är det tal om misshandel men först då! Och vad säger att det måste gå åt skogen?! Det är lätt att ta ut dem och låta dem växa igen... Hade varit en annan sak om det var en tatuering så hon verkligen hade varit märkt för livet. Men lägg er irritation på de föräldrar som inte borde få vara föräldrar som gör att deras barn inte har en trygg tillvaro och inte känner kärlek och tillit. Alice är verkligen inte en av dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Alice körde ju inte dit själv. ;) Vi föräldrar var helt med på beslutet och sedan hon var tre år har vi lovat "När du fyllt fem år blir det!". Så det höll vi. Alla nöjda.

      <3

      Radera
  51. Haha, vad är det med folk? Strunta i dem. Varför ens lägga upp deras mail eller kommentarer? Tryck på delete bara. Kan de inte framföra sina åsikter på ett respektfullt sätt och vara trevliga kan de ju läsa och kommentera någon annanstans. Alice blev ju jättefin! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, alla har ju rätt till sin åsikt. ;)

      Jag tycker det är viktigt att visa hur verkligheten ser ut. Att folk har så mycket åsikter om oss mammor och att vi mammor är så dåliga på att stötta varandra. Syns det inte - finns det inte. Men jag tror mer på att lyfta fram skiten i ljuset och möta kritiken. Jag tar gärna fighten. ;) Sån é jag!

      Radera
  52. Min dotter var lite större när hon ville ta hål i öronen, tror hon var 6 eller 7. Vi gick till en guldsmed och under stor optimism gjordes det första hålet. Det gick fort och smärtfritt. Men det "knastrande" ljudet! Det var superläskigt, så hon ville inte göra det andra örat. OK, det är inga problem, sa jag. Vi åker hem, och om du kommer på att du vill göra det andra, så tar vi det en annan dag. DÅ får hon lätt spader ;) och på barns vis, våndan över att inte kunna bestämma sig. Detta var den traumatiska delen: hon ville ha hål i BÅDA öronen, hon vågade inte göra ett till, men ville inte åka hem med bara ett hål. Personalen var hur förstående som helst. Vi fick sitta ute i butiken och koppla av tills hon lyckats bestämma sig för vilket som kändes bäst. (Jo, jag vet att man inte ska överlåta så stora beslut på barnen.) Till sist bestämde hon sig för att vara modig, och gjorde öra nr 2. Varpå hon skiner upp och menade att det inte kändes ett enda dugg. Sedan svassade hon förbi varenda spegel med ett stort flin.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, duktig tjej! Klart att hon blev stolt! <3

      Radera
  53. Vet folk som gjort det på sina ungar när de var bebisar! Det är inte ok. Man kan vänta till ungen visar en önskan om det och så kan man resonera om att det kan göra ont och det där med rengöring med mera så får de avgöra om de vill.

    Jag gjorde hål med pistol när jag var 12 (min mamma hade nån gräns där, att man skulle vara 12). Fick massa problem med infektion trots noggrann rengöring och har tagit om i ena örat 1 eller 2 gånger. Det kommer alltid vara snett, vint och jävligt och lättirriterat. Men idag har de bättre håltagningspistoler, tacksamt nog.

    Dock är min personliga åsikt att det bästa är att gå till en duktig piercare och göra det.
    De använder tunnare nålar och slänger dem efter användning, lite mer precision i det hela också. I en pistol KAN det fastna smuts som är svårt att få bort. Men som sagt, pistolerna är bättre idag än förr och det går snabbt och enkelt förutsatt att personen är kunnig och van. För små barn kanske det är en aning mindre intimiderande med en käck frisörtjej än med en tatuerad, rakad piercare. He he... ;)

    Kan ju förstå att man har en åsikt i "hur man tar hål i öronen" och "rätt ålder", men huvudsaken är väl att Alice är nöjd och glad. Fattar inte att folk orkar bråka så jävla mycket om såna skitsaker...
    Folk gör saker varje dag med sina barn, för sina barn, utan sina barn osv.
    Det är knappast misshandel att ta hål i öronen på en 5-åring som själv vill det och faktiskt har utvecklat lite konsekvenstänk.
    Dålig förälder är man när man TVINGAR sina barn till saker, slår dem, mobbar dem, svälter/göder dem, låter dem frysa och gå smutsiga i för små skor, när man super/drogar inför sina barn osv osv.

    Tror för övrigt inte att Malin tagit hål i Alice öron om Alice själv inte bett om det...
    Perspektiv folk, perspektiv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En massa kloka ord! :)

      Perspektiv...ja tack! ;)

      Radera
  54. JISSES!
    Detta hade jag missat helt. Helgen var tuff med mycket på agendan. Satte inte ens på datorn.....satte på ;) he he kan inte låta bli att fnissa.

    Hål i öronen = misshandel av barn, hmmmmm.
    Här i Spanien tar man hål i öronen DIREKT på BB, DET tycker jag är sjukt:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/november/mandag-med-lista-och-sjuka.html
    Men inte går jag och kallar dem för idioter och barnmisshandlare för det. Bara i mitt huvud...he he.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, satte på och satte på! ;)

      Nej, du hade ju inte hunnit annat än att ränna på BB och skrika IDIOT hela dagarna!

      Radera
  55. Ja, jag tar inte åt mig. Men jag tar ingen skit heller. ;)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  56. Alice blev jättefin och jag tycker inte att du ska ta åt dig, det var ju hon som ville!

    Men allvarligt talat, på bebisar? Hur kan du tycka att det är okej, hur kan du försvara det med att finns värre saker att utsätta barn för?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan väl mer känna att det inte är något jag behöver bli upprörd över. Jag skulle aldrig utsätta mina barn för det.

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!