onsdag 16 januari 2013

10 bra saker med att ha barn - när man är sjuk!

Det här med att vara sjuk när man har barn är ju fantastiskt! Man kan tänka sig att det är jobbigt att få maginfluensa när man har små barn omkring sig - men det är helt fel! Det är bara positivt! Här följer en lista:
 
10 BRA saker med att ha barn - när man är sjuk:

1. När man börjar må illa och känner "rör-jag-mig-nu-så-dör-jag"-känslan så kommer en 1,5-åring upp i sängen och hoppar på din mage. Underbart! Varför vänta på att illamåendet ska utvecklas? Bättre att börja spy direkt så att skiten går över! Tack Elton. 

2. Maginfluensa är nog det absolut mest ocharmiga tillståndet en människa kan befinna sig i. Man vill vara ensam. Man vill helst inte ens vara med sig själv. (Inte jag i alla fall som ligger på badrumsgolvet och säger "skjut mig, skjut mig, skjut mig" enda tills det är över, haha). Men barnen vill ALLTID vara med! När man står där böjd över toaletten och ber böner på alla tänkbara språk - tillhörande alla världens religioner - så bankar de glatt på dörren och frågar "VAD GÖR DU MAMMA?! FÅR JAG KOMMA IN?!" Barnen ger verkligen villkorslös kärlek. Freddy tjatade inte om att få komma in en enda gång...


3. Ni vet den där känslan man får när man lyckats lämna badrummet och tagit sig in till sängen: "Om jag bara somnar NU så går det över". Om man bara lyckas lura kroppen att den sover...så försvinner illamåendet för en liten liten stund? Barn VET att man inte ska luras! Det är fult att luras! Så när du lyckats ta dig in till sängen och lagt dig i framstupa sidoläge för att lura kroppen att den sover - DÅ kommer en 1,5-åring och häller ut en halv liter blåbärssoppa på dig så att du studsar upp ur sängen och nästan spyr i bara farten. Bra! Man ska inte lura kroppen. Spy på bara. Och renbädda. Om du inte vill ligga i blåbärssoppa förstås.

4. Det kommer små små tillfällen under en magsjuka när man känner att man måste få i sig något. Man måste ha lite mat i magen...för att orka. Då ropar man med sin ynkligaste röst och så småningom får man in en rostad macka med smör på sängbordet. Tre sekunder senare är den uppäten...av en 5-åring. Men lika bra det. Hade man ätit den själv hade man säkert spytt upp den lika snabbt. Så tack Alice. Jag ville inte spy upp den i alla fall.

5. Efter tio timmars misär lockar en dusch. Man överväger noga om illamåendet är pausat länge nog för att hinna med en 2 minuters "kattatvätt" och lite uppfräschning av den totalt ofräscha kroppen. Man känner att man klarar 90 sekunder - inte en enda sekund till. Så man går in och ställer sig...sätter på vattnet och fem sekunder senare hör man "TITTUT!!!" Underbart! Inte ska man behöva stå där alldeles ensam och må dåligt! Nej, släng in en 1,5-åring i badrummet och lek tittut med duschdraperiet samtidigt som man räknar sekunderna innan man måste spy igen! Och avsluta det hela med att ungjäveln HALKAR i duschen, börjar skrika hysteriskt och du måste stänga av duschen och rädda livet på skalbaggen som ligger mellan dina fötter och försöker kravla sig upp. Tack Elton. Jag överlevde 2 minuter i duschen utan att spy. Personligt rekord under maginfluensa.  

  
6. När man är magsjuk är alla dofter skitjobbiga. Freddy lekte Martha Stewart här hemma med barnen och bakade äppelkaka och jag höll på att spy av doften av nybakat. Men barn är snälla! Inte nog med att de kommer in med stinkande äppelkaka till en, de smetar dessutom in den i kudden du ligger på samtidigt som de själva stinker Mamma Scans äckliga köttbullar...och fiser sedan på vägen ut. Tack barnen! Jag behövde den prövningen. Verkligen. 





 7. Femåringar är väldigt omtänksamma och kommer emellanåt in och lägger en kall och skön handduk på ens panna. Det lindrar lite för stunden. 1,5-åringar är JÄVLIGT omtänksamma och observerar storasysters välmenande gest och slår den sedan med hästlängder genom att smyga in och hälla ett helt glas vatten i ansiktet på en. Svalkande. Verkligen svalkande för stunden. 

8. Man har en hink inne i badrummet. När man i full panik springer in till badrummet inser man i sista sekund att det ligger tre leksaksbilar i botten på den. Kommentar överflödig. Barn har humor. 

9. När man blir bättre och orkar ta sig ut i vardagsrummet är detta ombyggt till en stor jävla Robinson-strand. Samtidigt som man själv ropar efter döden leker resten av familjen Survivor i soffan och favoritfilten agerar segel till "soffbåten". Så fort man sätter sig i soffan kommer piraterna och anfaller och berättar för en hur jävla risig man ser ut. "Är du död mamma?!" Nej, men jag önskar att jag vore det. Ingen risk att man blir uttråkad. Efter fem minuter i soffan är man utklädd till en överviktig blek Pippi Långstrump. Jippie. 

  
10. Kärlek. Man vill bara dö. Helvetessjukan har tagit över ens kropp men samtidigt som man både ser ut som och beter sig som tjejen i Exorcisten så älskar barnen en. Man ligger i sängen och kan inte röra sig en millimeter men både 5-åringen och 1,5-åringen klättrar själva upp i sängen och fnittrar glatt över att de lyckats lura sig in i sovrummet trots pappas förbud. "Vi vann Elton!" Ja, skönt att ha er här nu...verkligen. Snälla - hoppa några glädjeskutt i sängen när ni ändå är här!

Slutligen: Hatten av för alla er ensamstående föräldrar därute som inte har en respektive som förvandlas till Martha Stewart när ni blir sjuka. Jag förstår inte hur ni gör det.

over and out.

//Meekatt...

25 kommentarer :

  1. Ha..ha..!! Ja, barn är underbara!... jag undrar fortfarande hur jag klarade av småbarnsåren helt själv! Nu är de själva i den åldern att närsomhelst ge mig barnbarn :)

    SvaraRadera
  2. Hihi det ska kännas att man lever ;-) Hoppas du mår bra nu och att barnen inte har blivit smittade - eller Freddy för den delen!

    SvaraRadera
  3. Det är alltid trevligt med omtänksamma barn. =) Tänk om de kunde vara lika omtänksamma när man är frisk också. Krya på dig! Sen vill jag bara berätta att den 12:e januari för ett år sedan "upptäckte" jag din blogg. Jag satt då på BB bredvid min sambo och väntade och väntade på vårt andra barn som var på väg att födas. När jag var som mest spänd och nervös inför födseln började jag läsa din blogg, och jag skrattade så tårarna sprutade. Barnmorskorna måste trott att jag fått nån psykos av nervositet eller liknande. Under det här året "vi haft tillsammans du och jag" =)har jag skrattat och gråtit om vartannat. Jag kan verkligen känna igen mig i mycket av det du skriver. Så, till slut vill jag bara säga: Tack för ett mycket underhållande år, och må det bli många fler. Rock on!

    SvaraRadera
  4. Haha underbart! Jag och sonen hade magsjuka samtidigt förra året, inte så trevligt kan jag säga... Låg å spydde i omgångar, när jag var ner i toaletten drog han mig i håret å frågar glatt "va göru mamma??" precis de man vi höra i den situationen ;)

    SvaraRadera
  5. Underbart och S Å sant... Att vara sjuk med två barn.. ja det är en prövning... Skönt att du har en man som intar Martha rollen!

    SvaraRadera
  6. Ja, visst är de härliga de små liven!
    Skönt att du har frisknat till och hoppas att barnen håller sig friska.
    Tänkte bara tipsa om att det enda som är riktigt effektivt när man vill "städa bort" magsjuke-bacillerna är Klorin. Det luktar ju apa men det tar död på elakingarna.
    Handsprit är faktiskt inte speciellt effektivt mot magsjukevirus. Bäst är att först tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten, gärna gno lite extra, och sen ta handsprit.
    Jag har inte läst kommentarerna på dina tidigare inlägg om magsjukan så jag inser att jag kanske upprepar det någon annan redan skrivit. Men så kan det bli ibland!!

    SvaraRadera
  7. Hahahahahahaha!! Så sant!!!

    SvaraRadera
  8. Läser detta mellan rundorna till toa medan min nio-månader gamla flicka vill bli buren, använda mig som gåstol, slå i min mage. Magsjuka med en jobbsugen man. usch.

    SvaraRadera
  9. Du är så bra på att skriva!!Skrattar ihjäl mig,fastän magsjuka absolut inte är något man ska skratta åt.Ge ut en bok!

    SvaraRadera
  10. Åh så bra du skriver. Det är verkligen hög igenkänningsfaktor! Puh, undrar just hur man pallar allt egentligen!?

    SvaraRadera
  11. Härlig beskrivning : ensam med två barn, hade magsjuka i omgångar tretton gånger en vinter ! En gång kräktes det från våningssängen rakt ner på golvet och sprutade över hela rummet av skvättet ! Det var inte roligt !!

    SvaraRadera
  12. ÅH maj gadd vad ointe blir avis på dig, men måtte det vara över för denna gången - och minst 10 år framåt !!!!
    krya på dig
    monika

    SvaraRadera
  13. Har en väldigt snäll dotter som höll sig på avstånd när jag spydde, och kom fram och klappade lite på mig och sa "mamma essen" när jag torkade bort tårarna.. :) Sedan somnade hon märkligt nog utan protester.. :)

    SvaraRadera
  14. Detta är första gången jag kikar in hos dig och möts av detta underbara inlägg om något mindre underbart... Skrattar så att tårarna sprutar ( tur att ingen ser mig)!! Kommer definitivt titta in igen :)

    SvaraRadera
  15. Hahah!
    Ja, säger som du. Hur gör de ensamstående. Hatten av till dom i alla lägen! :)

    SvaraRadera
  16. vi gör det därför vi måste.Har många ggr själv tänkt hur skulle de som har man klara sej om de blev ensamma,när man hört klagovisor över hur svårt det är TROTS de har all hjälp.De hade inte klarat en dag på egen hand.Personligen har jag trots svåra sjukdomar,uppfostrat 1 vuxen dotter o en som är 8 nu utan problem o med självvalt singelliv.Grunden ligger i man är mentalt stark,har bra rutiner.Har övervunnit så svåra problem att inget är omöjligt anser jag.Man klarar allt bara man vill,även magsjukeperioder.

    SvaraRadera
  17. Tur jag satt på en stadig stol för annars hade jag ramlat av i skrattattackerna. För övrigt är det första gången jag läser din blogg och jag kommer garanterat fortsätta.

    SvaraRadera
  18. Precis hittat till din blogg, kul!
    Igenkänningsfaktorn är hög på det är inlägget... även om det var ett tag sen nu. Försöker numera vänja mig vid att vi fått en tonåring i huset som inte alls är speciellt intresserad av att ens vara i närheten av oss....

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Har försökt lämna kommentarer förut, men det går inte att skicka iväg (från mobilen) så jag gör ett nytt försök här då.

    Ang. det där med hål i öronen så är det jätte sjukt att du fått så mycket negativa kommentarer. Våra tjejer har fått hål i öronen när dem vart ca. 2 månader gamla och det har gått hur bra som helst. Dom pillar inte så det får läka fint.
    Vi har precis fått våran 3:dje dotter och hon ska också få hål när hon är ca. 2 månader, undrar vad jag får för reaktioner på det om dom hoppar på dig när du låter din 5-åring ta hål!? Jag var själv 1 år när jag fick mina hål.

    Jätte fina barn du har och mysig blogg,man får skratta en massa =) Kika gärna in hos mig också om du har tid ;-)

    P.S KRYA på dig! Kändes som att jag var magsjuk under de 36 veckorna jag var gravid sist, för jag kräktes vaaarje dag... :-(

    SvaraRadera
  20. Ja hur i hela friden gör de ;) ?
    Fast min gubbe kan inte vara hemma när jag är sjuk, så går det till här i Spanien, ingen vård av anhörig här inte ;) Så jag bara är JÄKLIGT tacksam över alla de dagar som kommer och går utan magsjukan här. Sist den kom så var det på en söndag, kunde inte ha blivit bättre. OM det nu kan vara något bra med sjukor....

    Annars är det bara att ha en burk med lugnande till hands.....åt barnen ;) Eller nyckel till sovrumsdörren ;)

    Hälsningar och krya på dig
    Yohanna

    SvaraRadera
  21. Hahahahaha du gjorde min dag!!!! Klockrena 10 fördelar eller Not hihihihi satt och garva i min ensamhet hemma när övriga familjen e på skola/dagis och jobb :-))))
    Du fick pga detta min röst!! hahahahahahaha!!!
    Länkar på min fb för du va så jädra kul.. Hoppas ni är friska och mår bra nu.

    SvaraRadera
  22. Hahahaha ligger och skrattar högt i soffan. Fy f*n för att vara sjuk när man är mamma. Man tyckte synd om sig själv när man låg bakis på söndagarna. Men det var ju A WALK IN THE PARK. Tack för en skön blogg!

    SvaraRadera
  23. Usch din stackare! Vi tillhör de lyckligt lottade som sällan eller aldrig blir drabbade av detta elände. Senast jag hade det var...1986, faktiskt.

    Krya på dig!

    Kram

    SvaraRadera
  24. Vi har vattensäng... Övrig kommentar överflödig.


    Hahaha kram

    SvaraRadera
  25. Ja visst är det underbart! :)
    kram <3

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!