torsdag 23 maj 2013

Göteborgsvarvet, Outlet & Skoskav!

Ja, jag fick alltså en idé. Jag skulle gå till den där jävla outleten för att "det kan ju inte va så långt" och "bor man i stan så är allting nära". Fel! Allt är inte alls nära om man bor i stan och det finns en anledning till att folk åker spårvagn (förutom att folk vill skrämma livet ur mig då alltså). Man åker spårvagn för att det är så man tar sig fram här i Göteborg...om man inte cyklar som en jäkla dåre och pendlar mellan filerna som om det vore Lisebergsbanan. 
Spårvagn ifrån BÅDA hållen. OCH cyklar. OCH bilar. Hallå?!

Men ja, jag valde ju att gå. I nya skor. Jag är en idiot. En idiot med nya Converse. Alla ni som säger att man inte kan få skoskav av Converse - NI LJUGER! Jag började med att gå till Götaplatsen...för att det är fint där. Sen gick jag till Skanstorget. Jag slog in det på GPS:en och den sa 12 minuter. Den menade MED BIL förstod jag sen. Och om man följer beskrivningen istället för att trotsa den och hitta på egna mycket längre "genvägar". Och ja, redan halvvägs dit fick jag skoskav. Tre gånger fick jag stanna och fråga "Är jag på väg mot Skanstorget" och där stod jag med både gps i mobilen OCH "jag-är-en-dum-turist-kartan" i handen. Det fattades bara midjeväskan och foppatofflorna för den kompletta looken. Sista gången jag frågade "Hur långt är det till Skanstorget?" svarade grabben "Du står på det." Tack som fan. Äntligen! 

Jag gick med bestämda (men ömma) steg rakt in på ett fik och sa "HEEJ!?" alldeles för högt till de 14 afrikaner(?) som satt och lyssnade på en föreläsning där. Det var fel fik. Jag backade ut. Men nästan vägg i vägg hittade jag bageriet Cupcakes And More och gulliga Lina (en trogen läsare som kunde mitt liv utantill, haha) som bjöd på smarrig fika! Helt klart värt den långa promenaden och blåsorna på fötterna! HÄR ska man beställa bröllopstårta - jäklar vad duktig hon är!


Alice hade svimmat om hon var med men jag har lovat att ta med henne dit nästa gång så att hon får lära sig att baka muffins utan lök i. ;)

Efter en god fika skulle jag bege mig vidare till Villervallas outlet. Den skulle ligga alldeles i närheten. Det gjorde den inte. Först kom jag in i en butik som visade sig vara Villervallas KONTOR och inte alls en butik. Vafan? Varför har de kontor mitt i stan med en fet logga utanpå? Jag fick en vägbeskrivning och fortsatte med mina ömma fötter. Tadaaa! DÄR ligger det! Nej, det var fel igen. Det var en vanlig butik och ingen outlet. Mycket Villervalla i en och samma stadsdel. Ny vägbeskrivning. Mer ont i fötterna. Göteborgsvarvet har fått ett nytt svettigt ansikte - MITT!

Väl framme i den rätta butiken blev jag nästan sexuellt upphetsad av all rea, haha. Freddy: Barnen BEHÖVDE verkligen allt det här. Det har INGA kläder som passar...typ. Det blev en jacka till Alice, 2 klänningar, en jeanskjol och fina tights och tröja till Elton. (Varför får alltid han minst?!)


Färdigshoppad och gråtfärdig över mina onda tår skulle jag sen bege mig hemåt. Då slog det mig "Var fan är jag?!" Då gav kartan i mobilen upp och visade en karta över Malmö Stad. Jippie. Fram med dum-kartan. Och nej, jag är ingen kartläsare så jag gav upp innan jag hade vecklat upp den och tog tag i en tant som såg världsvan ut. "Hej, jag ska gå till Götaplatsen. Vilket håll ska jag åt då?" Hon svarade "Oj, då får du ta spårvagnen för det är långt!" Eeeh...nej! Jag vägrar. Man kan ju inte ens köpa en biljett för pengar. Man måste ha en app...och sms:a och jag blir nervös. JAG GÅR! Vilket jävla håll?! 

Note to self: Jag är för tjock för Göteborgsvarvet och man tar inte nya skor när man ska på långpromenad.

over and out.

//Meekatt...

13 kommentarer :

  1. Blev alldeles starstucked när du kom inom och köpte solglasögon hos mig idag så jag vågade inte ens säga något. Men om jag såg löjligt glad ut så var det bara för att det var du, haha. Älskar din blogg!!

    Hoppas du har det bra här i soliga Göteborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha <3

      Jag har det jättebra i fina Göteborg! Ännu bättre nu med nya solbrillor! ;)

      Radera
  2. Hahaha, du ä rolig. Skönt att du hitta hem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag trodde det var kört ett tag ;)

      Radera
  3. Du är så skön.. men som en sann Göteborgare skär det lite i hjärtat när du är elak ;)

    Du kan köpa biljett med pengar... på våra nya vagnar :P

    Kram och hoppas att du trivs i världens bästa stad!
    /En trogen läsare OCH göteborgare ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men jag ÄLSKAR ju Göteborg. Bara inte hur folk tar sig fram här, haha. I lilla Laholm har vi bara lite rondeller...och EN fil. ;)

      Men! Jag frågade ju med de sa att jag inte kunde köpa biljett! Då ska jag minsann ge mig på det igen nästa gång! Vem vet vad jag kommer ut på för äventyr?!

      Såg en grön turistbuss. Det kanske skulle vara något...

      Radera
  4. Hahaha, du är ju underbar! Du får väl slå en pling nästa gång så kanske sällskap och guidning (?) kan erbjudas! ;-) KRAM

    SvaraRadera
  5. Haha på spårvagnarna plankar man.

    SvaraRadera
  6. Få, färre, färst! Inte minst. Asbra gammalt ord som knappt används. Borde används meeer! :D

    SvaraRadera
  7. Du skulle ju ha med dig mig vännen!!!

    SvaraRadera
  8. Haha! Gick förbi ditt hotell nu på väg hem till mitt. Dock hittar jag lite bättre i Gbg än du vännen så gick inte vilse. Imorgon blir det villervalla outleten...

    SvaraRadera
  9. Åh, dit måste jag gå idag och köpa fredagsfika! Aldrig testat innan men ser mysigt ut.

    Bra att du kommer till stan och upplyser oss lite som varken vet om cupcakesbutiken eller villervallaoutleten, haha.

    En ära att ha dig här katten! <3

    SvaraRadera
  10. Nästa gång ringer du mig, så hämtar jag dig!
    Kan inte lova att det blir raka vägen, för jag går tom vilse här hemma i huset, men du slipper garanterat skoskav! ;)
    Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!