tisdag 2 april 2013

Vardag, Tandborstning & Kvidinge Camping?

Då kom vardagen som en käftsmäll igen med trötta barn som vägrade gå upp, vägrade klä på sig, vägrade fixa håret och vägrade borsta tänderna. Jippie. Skönt med vardag. Man kan ju bara älska den där förbannade diskussionen om tandborstningen. HUR kan det vara JOBBIGT att borsta tänderna?! Hon behöver stå stilla...och gapa. Det KAN inte vara så jobbigt. I fem år har vi tjafsat om den förbannade tandborsten. Tjat, hot, mutor, gnäll, fjäsk, tvång, 650 olika tandborstar och tandkrämer, belöningar, beröm, timglas, sånger och fan vet allt. Nu är vi tillbaka till ruta ett - skrämseltaktiken: 

Ja, så här går det. Du blir tandlös...skäggig...och mörkhyad? Nej, det där är ju inte logiskt alls. Jag får hitta en bättre bild. Utan hatt. Vem fan har hatt?!

Igår fick jag en smärre chock. Vi har bestämt att vi ska resa bort över jul/nyår och det syns nu en massa reklam för "boka-tidigt-rabatter" överallt. Så jag klickade in mig på de vanligaste resesajterna...klickade i vart vi ville åka, hur många vi var och hur länge vi skulle vara borta osv och fram kom resultatet 55 460 kronor. Eeeeh?! ALLVARLIGT?! Det där kan ju inte stämma? Det märks att vi inte reser så mycket, haha. På 13 år har vi varit på en solsemester och det var 8 år sedan. Vi åkte till Marmaris i Turkiet...i slutet av juli. Inte ens turkarna ville vara där då. Det var 50 grader varmt och jag ringde mamma och grät varje dag för att jag ville hem, haha. Men ja, oavsett så var detta 30 000 över vår budget så vi får nog tänka om lite. Kvidinge camping är ju fin!? Undrar om det finns Bamseklubb där?

Resetips mottages tacksamt! Ingen som äger ett hus på Gran Canaria som de vill hyra ut över julen till en barnfamilj med karies?

over and out.

//Meekatt...

26 kommentarer :

  1. Åh jag måste bara dela med mig av mina bästa tips vad gäller både resor och tandborstning. Vilken lyckoträff haha!

    Om vi börjar med resorna så kan man hitta superbilliga biljetter vart man än vill på www.travelstart.se eller www.flygresor.se. Du kan söka efter bara flygstolar men också på hotell + flygstolar. Ofta så tar de överpriser och lägger på en massa extrautgifter på Apollo, Fritidsresor m.m så det blir mycket, mycket billigare såhär.

    Sedan om tandborstning så kan jag verkligen rekommendera att köpa en ekologisk tandkräm utan fluor. Jag använder det till mina barn eftersom fluor är giftigt och har ingen direkt bevisad effekt på att vara förebyggande mot karies utan kan istället förstöra emaljen. Tandkrämen jag har är också riktigt mild och den bränner inte i munnen som den vanliga tandkrämen gör. Jag upplever absolut mindre protester med den ekologiska tandkrämen utan fluor än med den vanliga tandkrämen och dessutom så kan jag borsta tänderna på barnen med rent samvete. Mina barn är fortfarande så små att de inte har lärt sig att spotta ut och därför känns det skönt med en tandkräm utan gifter. Tandkrämen jag använder heter Kingfisher men det finns massor av giftfria tandkrämer att välja mellan. Kolla på www.jordklok.se. De är billiga och har riktigt bra produkter!

    Ha en skön dag Malin! :) P.s Din blogg är ruskigt bra!

    SvaraRadera
  2. självklara valet är TRIPX....aldrig mer någon annan efter dom!!
    ALLA överpriser kapade!
    http://www.tripx.se/
    lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej! måste bara svara på kommentaren angående fluor...
    Fluor i större mängder är farligt och dessutom är det så pass lite fluor i tandkrämen att det inte ska förstöra emaljen. De tar ju fram tandkrämer för att förebygga karies och stärka emaljen och inget annat :)

    SvaraRadera
  4. hej, jag vill bara hänvisa till denna artikel i råd och rön som en kommentar till föregående inlägg
    http://www.radron.se/granskningar/tandkram-for-barn/

    SvaraRadera
  5. Måste också kommentera detta med flour. Frågade nämligen sonens tandläkare sist vi var där (sonen är 20 månader). Vi var utomlands hela förra sommaren och fick rekommenderat sk träningstandkräm utan flour. Vår svenska tandläkare sa att den är bra i de länder där de har högre flourhalt i dricksvattnet. I Sverige är halten så låg så flour rekommenderas i allra högsta grad. Måste ju också passa på att prisa bloggen! Fantastiskt underhållande! :)
    Kram, Malin.

    SvaraRadera
  6. Huvaligen ja!
    Detta med tandborstning.
    HUR jobbigt kan det vara liksom?
    Med Guldklimpen har vi inte haft någre problem....ja i alla fall inte av världskrigsstorlek. Men nu kom Lillskatten och vill inte alls borsta.
    INGET funkar.
    Så nu kör vi här tvång. Det SKA borstas varje dag, TVÅ gånger. Nån gång måste hon ju tröttna. Jag kommer banne mig inte att göra det för det blir jag som får betala tandläkarräkningarna när de börjar trilla in ;)

    Bara att hålla ut en si så där 15 år till så blir det deras egna problem sen...

    Jag fixa bungalow med poll till du ;)
    Därför bor jag här nere...
    Ska starta resebyrå här nere ;)

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  7. Ni får givetvis göra som ni vill men informationen som ges om fluor idag är väldigt vinklad. Man får inte reda på de negativa effekterna av fluor och inte heller får man reda på att fluor är ett starkt gift som vid låga halter kan döda en människa. (Se wikipedia om ni inte tror mig) Jag tycker att det är viktigt att få ta del av båda sidor med fakta om fluor och sedan utefter det göra sitt val.

    "De flesta har troligen hört talas om fluor som man tillsätter vatten i avsikt att förhindra uppkomsten av tandröta (karies). Tron på fluorets välsignelsebringande egenskaper är enligt min uppfattning en av de större medicinska förvillelserna i vår tid.
    I själva verket är fluor i de doser som rekommenderas (1 ppm) på sikt ytterst skadligt och en av delorsakerna till en rad sjukdomar och till ett för tidigt åldrande. En ppm (parts per million) betyder att det är en del fluor på 1 000 000 delar vatten eller 1 mg fluor i en liter.
    En viss kortvarig positiv effekt på tänderna av fluor är svårt att med absolut säkerhet utesluta. Om man ser positivt på alla de rapporter som finns, kan det tänkas att fluortillförsel i vattnet uppskjuter kariesangrepp något år för att på längre sikt i stället göra tänderna sköra och mer angripna.
    Det är också möjligt att pensling av tänderna med fluor har en viss förstärkande effekt på emaljen. På sikt blir den dock mer ömtålig av behandlingen.
    Mot dessa högst osäkra positiva, kortsiktiga effekter står dock de negativa effekterna - akut allergirisk och säker långsiktig förgiftning.
    Uppfattningen att fluor skyddar mot karies har blivit något av en religion och de flesta tandläkare är indoktrinerade därav."

    " (Den som är speciellt intresserad av detta problem bör läsa boken "Fluoride - The Aging Factor" av John Yiamouyiannis, 1983. ISBN 0-913571-00-8.)
    Just vid den sista korrekturläsningen noterar jag att en federal forskningsinstitution i USA frisläppt en rapport som fastslår att det är definitivt bevisat att fluor framkallar skelettcancer. Detta torde medföra att alla tillsatser av fluor, t. ex. i tandkräm, blir förbjudna.
    Att forskningsresurser, pengar, makt och kontroll av de vetenskapliga publikationerna handhafts av de troende och köpta fluoranhängarna kan förklara att fortfarande en majoritet av tandläkare och läkare liksom allmänheten tror på denna farliga propaganda."

    Läs mer här: http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/fluor.htm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej... lite enkel matte bara, 1 liter vatten väger ca 1 kg. Milli betyder 1000, alltså 1 tusendels kg... vet inte hur du lyckas få det till ppm (parts per miljon) så om du inte upptäcker så enkla faktafel så ger JAG inte mycket för dina andra sk fakta heller... Jag tror hellre på ätt det ligger i människans natur ätt vilja bestämma själv och att vissa barn fokuserar denna vilja på tandborstningen, andra på maten åter andra på att vägra vilja städa osv osv...

      Radera
    2. Och Wikipedia förresten?? Skärp dig va?

      Radera
    3. Haha, hett ämne det här tydligen. JAG är tacksam för alla tips och funderingar i ämnet. Sen är vi ju alla vuxna och kan sålla ibland tipsen! :)

      Radera
    4. I liter vatten väger 1 kg = 1000 gram = 1 000 000 mg. Så ja det verkar väl rätt räknat med 1 mg flour per liter.

      Inte för att jag tror att det är skadligt utan mer för att rätt ska vara rätt :)

      Radera
    5. Oki, e visst inte så bra på matte ändå :-( Ida har rätt (skit oxå!)

      Radera
  8. Egypten är ett trevligt resmål. Tycker jag absolut att ni ska prova, 5,5 timmars flygtid är inte så illa heller.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Här kan ni också läsa om de farliga effekterna av Fluor på en vetenskaplig amerikansk sida:

    http://www.fluoridealert.org/

    Jag tycker att man borde läsa detta först och sedan bestämma sig om man vill använda Fluor eller inte.

    SvaraRadera
  10. Hej. Kolla resebolaget Detur. Ett ganska litet resebolag men med mycket bra priser. Har rest med dem flera gånger och alltid varit nöjd.

    Senaste resan var i april förra året då jag och min sambo fick en resa till Turkiet MED all-inclusive för 5000SPÄNN! Som hittat!

    Tror att de har resemål till de flesta vanliga turistländerna så kolla dom förfasen! :)

    SvaraRadera
  11. Jag är ju utbildad reseledare och den bästa sidan att söka resor på tycker jag är destination.se för den jämför alla resor så man kan se vars det är billigast och hur välkänt resebolag man vill ha. =)

    SvaraRadera
  12. Priset är ju helt beroende på att det är över jul/nyår ni åker.
    Därav blir det högre.
    Sen beror det på vad man vill ha, jag sökte på ett av bolagen nyss och vi är 2 vuxna och två barn 11 och 13 som kan resa över jul/nyår till gran canaria 2 veckor för 33 500 kr vilket är billigt för den tiden.
    Men då behöver inte vi några 5-stjärnor på hotellet utan nöjer oss med 3 :)
    Vill vi bo 4-stjärnigt så får vi punga ut med 36 700.
    Allt beror på vad för krav man har.
    Och vill man komma billigare undan så ja, då får man åka annan period, kortare tid, lägre "klass" på hotellet osv.

    Sen kollade jag även Egypten den tiden och där kommer vi inte ens under 50tusen den perioden.
    Dom vet att ta betalt för jul/nyårs perioden.
    Men Egypten är inget som lockar mig som tur är :)

    För en budget på 25tusen då som det blir för er om du menar det du skriver så komemr man inte långt den tiden.

    SvaraRadera
  13. vasa och finland är sevärt samt åland (filmtipset kolla colorado avenue 2007)...

    SvaraRadera
  14. förra året reste vi till Kreta, 2 vuxna och ett barn på 1 år för 8000, all inclusive. såå himla värt det! det var i början på september dock, inte vid jul.. priset höjs ju gärna vid den tidpunkten. Men testa nått land som är i pengakris, Cypern kanske? :) var fint sist jag var där (i Fig Tree Bay). Lycka till! :)

    SvaraRadera
  15. Hyr ett livet hus utomlands. Finns annonser på blocket. Köp bara flygstolar och ta taxi från flygplatsen. Lycka till

    SvaraRadera
  16. Hahahaha.. exakt den bilden har vi också använt som
    skrämselbild för vår dotter när hon tandborstvägrat. Nu går det dock bättre, men värre med lillebror..det är en kamp!

    Och apropå semester; Vi var på Teneriffa, hotell compostela beach hotell med Ving I Januari.
    Helt underbart var det.. Vi ( 2 vuxna, 2barn )betalade med rubbet, all inklusive 25.000. (Vet dock inte hur mycket som skiljer när man åker i December)

    http://mammatillelvira.blogg.se/category/semester.html

    Värt varenda krona.. ett litet tips =)

    SvaraRadera
  17. Någon lärde mig någon gång att när hennes då 2 eller 3 åring protesterade vid tandborstning sa hon till sin dotter att dom ska borsta ut alla tandtroll som finns så dom måste borsta noga så ska hon få se sen hur alla kommer ramla ut. När dottern sedan var tvungen att spotta passade kvinnan på att hälla ner lite svartpeppar som fick agera tandtroll. Genast blev tandborstningen roligare! Kanske värt att testa? :)

    SvaraRadera
  18. Charter är dyrt! Jag kollade på resor nu inför sommaren och typ det billigaste jag hittade för två vuxna var en vecka på Grekland på ett tvåstjärnigt hotell för ca 12000. Sen mojsade jag själv och hittade flyg till toscana, boende på fyra stjärnor samt hyrbil en hel vecka för 9.500...
    Kolla boende på blocket!!! Sen borde det ju gå reguljärflyg! Kolla dock båda samtidigt så att du inte står där med biljetter men inget boende eller tvärtom... :)

    SvaraRadera
  19. Hej
    Kan rekomendera Safir village i thailand. Där hyr vi ett jättefint hus för ca 3000 i veckan. Flygbiljetter har vi köpt för 6700 per person. Detta i februari 2014. Underbart ställe med både barnpool och stor vuxenpool och många barnfamiljer

    SvaraRadera
  20. Testa www.ownersdirect.co.uk där har jag bokat i massor av år... sen Norwegian eller Ryan ner! Häpp! Trevlig helg!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!