onsdag 10 april 2013

Meekatt goes supermorsa - igen!

Ja, jag är nästan lite stolt över mig själv efter allt pysslande här hemma. Hela vitrinskåpet är fullt av "asafina" pärlplattor och armband och Alice sa "Du är världens bästa pärlmamma även om du är en bajsmamma ibland!" innan hon somnade. Hon KAN ha varit lite påverkad av magsjukan men ni fattar va? I feel the "magsjuka-love"! ;)

Det här är nästan så att jag själv blir imponerad över mitt tålamod: (Tack för tipset Sandra!)

1. Sätt ugnen på 125 grader. Ställ pärlorna på en plåt. Ja, STÄLL dem upp. SKITTRÅKIGT! När det sen kommer en 1,5-åring och slår till dig så att alla välter ska du INTE bli arg utan le ditt mentalt ostabila leende och säga "Hoppsan lille vän. Så tokigt det blev! Nu får vi hjälpas åt!" (Haha, eller hur?! Mammamaffian satte sin ekologiska bulgursallad i halsen...)


2. In med plåten i den (inte så fräscha!?) ugnen:

(Haha, jag ska städa luckan imorgon!)

3. Vänta ett par minuter tills pärlorna sjunkit ihop. (ca 5 min) GLÖM inte plåten i ugnen när en unge skriker "FÄÄÄÄÄÄÄRDIIIIIG!" på toaletten. Det luktar skit då...i köket också.


 4. Ta ut plåten. Häll över pärlorna i en burk och börja om. Det tar uppskattningsvis en hel eftermiddag att få ihop tillräckligt många för nästa projekt. 


5. Tadaaa! Fina pärlor att göra smycken av! Supermorsa eller vad?! ;) Gode Geishagud - låt Alice bli frisk snart innan jag är helt förlorad till "the dark side"...

over and out.

//Meekatt...  

23 kommentarer :

  1. Åhå. Vilket bra tips! :)
    Det dröjer väl några år tills jag behöver använda det. Men ändå! :))

    SvaraRadera
  2. Han en kompis som smälter många pärlor tillsammans så det blir som skålar av dem. Tror hon lägger dem tätt i en skål och sen in i ugnen.. Du får googla på det. Jag ska INTE testa. Dömt att misslyckas för en "pysslektiker"! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag kommer fastna i pysselträsket! ;)

      Radera
    2. Haha, så du testade det ser jag? Ja, jag tänkte nästan att du var en sån super-pysslare!

      Radera
  3. Man kan göra fina blommor att sätta magneter på och ha på kylen. sätt bara en gul pärla i mitten och fem/sex pärlor runt omkring den och tjoff in i ugnen. Kalasfina =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjoff in i ugnen! ;) Vi gjorde dem imorse - blev kanon! :)

      Radera
  4. Bra tips! Det ska testas en dag då tålamodet infinner sig :)

    SvaraRadera
  5. Har precis hittat till din blogg. Fantastiskt. Startade en tråd på familjeliv om tips till roliga-med-glimten-i-ögat-bloggar och flera rekommenderade din blogg. Inlägget om mammamaffian, galet kul. Hänger inte på familjeliv. Ska vid närmare eftertanke inte börja heller. Den där mammamaffian känns obehaglig.

    Fin blogg. Rolig. Det är sånt här som ger mig inspiration till min egna blogg. Jag stannar kvar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul - välkommen in hit! Och ja, akta dig för maffian inne på Familjeliv! ;)

      Radera
  6. Antar att det är ok att lägga in en länk till din blogg från min? Lika bra att fråga =)

    SvaraRadera
  7. Åh vad coolt! Jag har inga barn som gillar att pärla, dom är för stora men det kan ju vara kul att testa.. till grannens unge eller nåt =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, ta ett glas vin och pyssla själv. MYCKET lugnare och mysigare, haha.

      Radera
  8. Haa haaa, du kommer inte alls att städa ugnen imorgon.
    Eller kommer du det...? ;)

    Trevlig helg på er, så gott det går.
    Rebecca (utan lilla J)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fan. Det kommer jag ju inte... ;)

      Trevlig helg på dig med!

      Radera
  9. Farligt, ser ju ut som godisar! ;) Eller det är min sockerdemon som talar! ;)

    SvaraRadera
  10. Med allt pysselsnack som blev här inne nu så tycker jag nog att du REDAN är förlorad till "the dark side" ;)
    Och jag som var impad över mitt Halloween-pyssel. Nu ligger jag i lä ;)

    Hälsningar
    Yohanna som inte haft tid att kika in här på et tag och därmed missat mycket hålligång ser jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, är det så illa? ;) Jag får lägga ner...haha

      Radera
  11. Lysande ide!
    Kan man få gradantalet på ugnen...
    Det syns inte på bilden.
    Tack Malin
    Kram från händiga :-)ngrid W

    SvaraRadera
    Svar
    1. 150 grader kör jag på och då tar det 5-10 minuter ungefär! Mer pysseltips kommer, haha.

      Kram händiga Ingrid! <3

      Radera
  12. Man behöver inte ställa dem upp! Kasta bara ut dem huller om buller nästa gång, det funkar! De smälter liksom ihop ståendes, får precis samma form som om man stället alla upp!

    Se fjärde bilden här: Så blir de om man bara kastar ut den på plåten och smälter dem.
    http://craftandcreativity.com/blog/2012/10/04/meltedminibeads/

    Kör det nästa gång, går myyyyyyycket snabbare!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!