tisdag 23 april 2013

Nedräkning, Vindrickande & Otrohet?

Äntligen sover barnen efter en intensiv dag med feber, gnäll, städning av kaninbur, övande av broms på cykel, läkarbesök, dusch och hårflätning, lite kräk, tjat, matlagning, sorterande av strumpor, krattande av löv...och lite jobb. En helt vanlig dag i Meekatt casa med andra ord. Tack gode gud att vi har resan till Kanarieöarna att räkna ner till. Allt känns lite enklare och roligare när man vet att det BARA är 238 dagar kvar tills vi åker. Det kan tyckas långt...men det var 9 år sedan vi var på solsemester sist så 238 dagar är ingenting, haha. 



Jag får en massa mail ifrån mina läsare och jag försöker svara på de flesta. De flesta frågorna rör barnuppfostran, sorg och hur man hanterar den, frågor gällande min syn på olika saker och ting samt en väldig massa mail med beröm och kärlek. Sen kommer det ju en handfull mail varje vecka som sticker ut lite. Jag väljer att svara på en del utav de tre senaste dagarnas mail offentligt. Det kan ju vara fler som sitter inne med samma funderingar... ;)

"Hej katten! Jag älskar verkligen din blogg och hur du uttrycker dig. Du får fram vardagen på ett skönt och (h)ärligt sätt och din blogg är viktig för många av oss vanliga mammor. Dock motsätter jag mig starkt att du i en mammablogg framställer ditt vindrickande som något vardagligt och något ni sysselsätter er med i barnens närvaro. Vad händer om barnen blir akut sjuka och ingen kan köra till lasarettet? Hur dum skulle du inte känna dig då som målsman? Hur skulle myndigheterna bemöta dig tror du om barnen inte kan tas till lasarettet för att du som mamma är alkoholpåverkad mitt i veckan? Jag förstår inte hur man som förälder kan prioritera så fel?"

Hej! Tack för ditt mail. (*ställer ifrån mig vinglaset så att jag kan skriva bättre*) Vad kul att du uppskattar bloggens innehåll. Att man som mamma inte ska kunna ta ett glas vin mitt i veckan om man är sugen/vill eller rent av behöver efter en jobbig dag är för mig helt oförståeligt. Vem gjorde mig till mina barns enda tillåtna chaufför? När jag blev mamma - upphörde all kollektivtrafik, alla taxibilar och alla ambulanser att existera? Det är ju fruktansvärt att jag inte kände till det i så fall. För i min värld...är det helt okej att äta en god middag och ta ett glas vin och njuta av det med gott samvete. Och OM barnen skulle bli så sjuka just den kvällen skulle jag med lika gott samvete kunna ringa en kompis/en granne/barnens farmor och be dem köra oss till sjukhuset. Med stor säkerhet skulle det dock krävas en ambulans om mina barn skulle vakna mitt i natten och behöva akut vård. I annat fall har vi en Taxistation 5 minuter bort. Jag har väldigt svårt att tänka mig att jag skulle spänna fast ett döende barn i bilbarnstolen och köra in själv om det skulle vara så illa - även om jag inte hade druckit vin. Att prioritera välmående tycker jag är att prioritera rätt. För sån é jag! Skål. 

 
"Hej Meekatt. Jag har en fråga som kanske är lite känslig. Men hur ser du på att du svär så mycket och att du samtidigt uppfostrar dina barn med religion och kyrkis-besök? Det ena talar emot det andra och övriga besökare med en riktig tro kanske inte uppskattar din närvaro där? Du beter dig okristligt men vill ha del av kakan i alla fall. Det känns bara falskt och obehagligt och jag hade inte velat ha dig i min församling!! " 

Hej! Tack för ditt mail. I Mellbystrand finns "Kyrkis" som en motsvarighet till Öppna Förskolan och det är en mysig verksamhet med ett energiknippe till personal. Det sista jag söker under mitt besök där är kontakt med Gud och det är heller inget jag smyger med. Vi har hängt på Kyrkis sen Alice var 4 månader gammal och de som är där - inklusive personalen - vet hur jag är. Jag har fått mycket stöd och omtanke av Anette som arbetar där under en jobbig tid då jag nyss mist min mamma - men vi pratade aldrig om Gud. Vi pratade om sorgen...och döden...och mamma. 

Många utav de vänner jag har idag har jag lärt känna just på Kyrkis och vi är ganska likasinnade. Jag svär en del, säger dumma saker ibland och sjunger falskt. Men vafan...sån é ju jag. Och de accepterar mig PRECIS som jag är. Jag försöker anstränga mig men i sådana situationer får jag lite lätt Tourettes och svär bara mer och säger ännu mer dumma saker. Ett och annat "Men Maaalin" kommer såklart fram ibland, men så har ju jag det överallt. Det är ingen sekt jag tar mina barn till utan en öppen verksamhet för barn - med veckans i särklass bästa frukost, en mysig sångstund för barnen och pyssel som jag inte orkar göra hemma. Det närmaste jag har varit att "söka efter Gud" i mitt liv de senaste åren har varit letandet efter Jesusbarnet ifrån mammas julkrubba varenda jul som envisas med att bytas ut mot Hello Kitty och andra skumma figurer. Och jo - jag tror på riktigt - på en god fredagsfrukost och lite "hjulen-på-busshelvetet-feeling" inför helgen. För sån é jag. 

"Hej Malin! Jag har lusläst din blogg sen du började publicera och jag är oerhört fascinerad och tänd av ditt sätt att uttrycka dig. Söker du och din man möjligen en tredje partner i sovrummet och skulle en 42-årig atlet kunna locka fram lusten hos er?"

Hej! Tack för ditt mail. Ja...äntligen! Äntligen är det någon som förstår vad det är jag drömmer om på nätterna. När jag ligger där halvt medvetslös...med orakade ben, ansiktet pressat mot sängbordet och med en hand på golvet som håller emot när resten av familjen Birgersson (och katthelvetet) försöker pressa mig närmre avgrunden - DÅ tänker jag "Släng in en till i mitten!! En till klarar vi!!" En 42-årig atlet är PRECIS vad jag saknar på nätterna. Verkligen. 

"Hej Meekatt! Jag är lite nyfiken. Hur många barn ville du ha när du växte upp? När och hur bestämde ni er för att det var dags att börja försöka? Gifte ni er först? Hur många barn vill du ha idag?"

Hej! Tack för ditt mail. Jag ville skaffa barn ganska tidigt. Jag har alltid älskat barn, suttit barnvakt till alla ungar och sett framför mig att jag skulle ha en STOR familj ganska tidigt i livet. Men när jag väl träffade Freddy och visste att vi var "rätt" ville vi njuta av ett par år tillsammans först. Vi turades om med att ha skitjobb, vara arbetslösa och plugga och det var inte riktigt läge att skaffa familj trots att det var en önskan. Åren gick och vi planerade att börja försöka efter att vi gift oss 2007. Precis i början av bröllopsplaneringen (jan 2007) blev mamma sjuk och då fick jag lite panik. Vi började försöka och lyckades ganska omgående och jag var i sjunde månaden när vi gifte oss. Alice kom på nyårsafton 2007. Idag vill jag ha inte ha fler än två barn! Ibland inte ens två! ;) Men ja, två känns lagom för oss.

"Hej! Du är en dum jävla idiot som tror att du är något för att du har en stor blogg! Men ingen vill läsa ditt skit så sluta skriv!"

Hej! Tack för ditt mail? Liten fråga bara - Vad gör en blogg "stor" utan läsare? Du kanske skulle skaffa en laptop med mindre skärm bara så du ser bloggen som lite mindre? Ha en fortsatt bra vecka!

over and out.

//Meekatt... 

35 kommentarer :

  1. Klockrena svar!
    Jag verkligen älskar din blogg! T.o.m min sambo har börjar läsa din blogg. Han kan ringa mitt på Dan o fråga om jag har läst ditt senaste inlägg o har jag inte de så tvingar han mig att gå in o läsa omedelbums! ;) keep up The Good work! Längtar efter nästa inlägg! :D

    SvaraRadera
  2. Som en följdkommentar till det sista mejlet undrar jag hur du lyckas få så många läsare när alla läser bloggen helt mot sin vilja? Suggestiv påverkan? Hypnos? Hjärntvätt? Utpressning? Mutor? Dela gärna med dig av dina tips till oss som inte har så många läsare!

    SvaraRadera
  3. Ojdå. Nu tar jag fram soffans alla skämskuddar. Ingen vill vara i en församling som sorterar bort folk! En kyrka ska vara en välkomnande öppen attraktiv gemenskap där människor kan vila och vara sig själva och dela tro och livet. För mig är det viktigt att inte svära(kallar hellre på gud) men för den som inte är aktivt kristen kan jag förstå att det inte är en förstaprioriteringsfråga. Om man inte är kristen -varför bete sig kristligt? Läs på om begreppen behave-believe-belong och så kan du och jag diskutera det sen. Mvh emma

    SvaraRadera
  4. Men, du tänk på att atleten är , just atlet. Han kan väl för tusan stå på händerna och tar då lite mindre plats. Ha en härlig tisdag!!

    SvaraRadera
  5. Åter igen bevisar du vad Du vill med din blogg. Kram söta!

    SvaraRadera
  6. Du är UNDERBAR för att du är just DU! Puss

    SvaraRadera
  7. Hahaha, jag skrattar så jag grinar! Du är helt underbar. Vilka fantastiska svar på dessa mail du får. Fortsätt med det! Ha en bra dag. Kram

    SvaraRadera
  8. Ha ha
    Tack underbara du & dina "läsare" med sina frågar ni har gjort mon morgon ännu bättre

    Och jag håller med dig om att 1 glas vin gör dagen

    Då jag också fått frågan ang vindrickandedet så länkar jag dig på min blogg,även om jag inte har så väärst mååånga läsare , så bjuder jag upp till dig

    Kram

    SvaraRadera
  9. Som alltid, en toppenbra blogg, jag skrattar och tårarna rinner!

    SvaraRadera
  10. Hahahaha jag dör lite grann..
    Shit va folk är konstiga..
    Ojjj tänk jag har inget körkort tänk om mina barn blir sjuka på en tisdag hur fan gör jag då????
    Hallelulja // Silla
    Sillas.blogg.se

    SvaraRadera
  11. Fy fan vilka underbara svar du har!!! Tack för att du svarar på mailen offentligt så vi andra kan få oss ett par asgarv! :)
    Folk är verkligen inte kloka på riktigt.

    Ha en toppendag!

    SvaraRadera
  12. Jag har följt din blogg ett tag nu och i början hade jag lite svårt för den. Men nu tycker jag tvärtom. Du berättar hur det faktiskt kan vara som mamma. Jag har verkligen svårt att tro att alla mammor lever i ett rosa skimmer och har barn som är sååå snälla och perfekta och aldrig kleta och busar. Jag har även svårt att fatta, hur dessa människor som klankar ner på dig och hur du lever, palla skriva mail och klaga! De kan väl bara sluta läsa!!

    Fortsätt som du gör!

    //Nettan

    P.S En lördag, för ett bra tag sen, drack jag vin och min son blev sjuk.. Men vi har taxi i vår stad ;) D.S

    SvaraRadera
  13. Att bli väckt av en liten innan kl 06, mata, läsa din blogg medan han ligger på golvet och försöker rulla och sen gå och lägga sig igen leder till att man drömmer om mekatt.
    (inget creepy, bara kul) :)

    Du hade bakat en skitsöt grodtårta till Elton och det var karamellfärg överallt. Tårtan var lite vind och skev men det är ju det som är charmen när man gör det själv.

    Under tiden hade Alice bytt ut köksgardinerna mot något som liknade hemmagjorda olympiska ringar (fråga mig inte varför?!)och hon var superstolt över sin prestation.

    Du och en tjej till satt i köket och svor över karamellfärg och förstörda köksgardiner för ni skulle på någon bloggala. Ni ville inte kladda ner er innan.
    Ni hade blivit stylade av någon storfräsare och ni såg helt förjävliga ut.
    Typ Maria Montazami på crack. Sönderblonderat hår som var risigt och lite skatboaktigt, alldeles för mycket brun utan sol, klumpig mascara och sen idomin runt hela munnen (idominen kanske inte är helt orealistiskt ändå. :D )

    Sen vaknade jag. Utvilad och på bra humör. :)

    Så tack för din (h)ärliga blogg som gör att jag sover gott, när jag väl får sova.

    // Sofia

    SvaraRadera
  14. Du är bara så bäst!! Å ett glas vi mitt i veckan det är helt jävla ok, jag jobbar varannan helg & det är ofta vi har jeg mitt i veckan & förresten hur gör denna där mamman om hennes barn blir sjukt en lördag då hon druckit vin?! Mmmm... Som du skrev oxå, allvarligt sjuk, ja då kör man inte ens själv....

    Då fan är det ingen myndighet eller bröte som funderar...

    Du är den coolaste bloggaren jag vet!!!!

    SvaraRadera
  15. Hahah. Jag skrattar, ryser och torkar tårar om vartannat! Förlåt att jag tjatar, men jag älskar din blogg! Du får mig att känna att jag FÅR vara den där svärande, opyssliga, tjatiga mamman, som trots allt älskar mina barn mer än livet självt..även fast jag ibland bara MÅSTE åka iväg en helgdag och dricka vin med vännerna ;)

    SvaraRadera
  16. Härligt Meekatt!!
    Den som skrivit mailet om att inte kunna köra barn till sjukhuset om de blir sjuka just när man druckit vin, tycker hon det är lika oansvarigt av föräldrar som inte har körkort. Eller tycker hon att man måste ta körkort när man skaffat barn? Åh vad jag skulle vilja prata med vissa av dessa mailskrivande människor för att höra hur de tänker egentligen. Vore intressant!

    SvaraRadera
  17. :-D klockrena svar! Man kan undra vem som sitter med pistolen riktad mot den sista stackaren som mailade!?
    Det låter som att du måste sluta skriva, annars dör personen!
    Eller, så är det ren och skär avundsjuka, kanske?
    Hysteriskt roligt, hur som!
    Ha en bra dag! :-)

    SvaraRadera
  18. Hahahaha klart som korvspad att man ska kunna ta sig ett glas vin mitt i veckan :P
    Jag gör det också, eller inte vin men en cider kan slinka ner ibland när man chillar farmför tvn på kvällen :P

    hahaha, det är INGET fel på att ta sig ett glas :)

    SvaraRadera
  19. Jo många vill läsa ditt "skit" !!!

    SvaraRadera
  20. Malin, du är inte bara asarolig och rapp i dina svar, du är även en mycket klok kvinna med ordets begåvning!
    /Anna

    SvaraRadera
  21. Jag instämmer med alla ovanstående! Tycker det är jätteroligt att läsa din blogg, får mig många goa skratt! Härligt!

    SvaraRadera
  22. Ojsan hoppsan. Jag har ju inte ens ett körkort, hur kunde jag skaffa barn då? Jag menar, om barnet blir akut sjukt. Då dör det ju, för jag kan inte köra till sjukhuset! Att jag inte tänkte på det... Mjaa, jag får nog adoptera bort lillan nu!

    Tack för en otroligt underhållande blogg, jag myyyyyyser när jag läser den!
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Det närmaste jag har varit att "söka efter Gud" i mitt liv de senaste åren har varit letandet efter Jesusbarnet ifrån mammas julkrubba varenda jul som envisas med att bytas ut mot Hello Kitty och andra skumma figurer.

    Detta var det bästa jag läst på länge, sitter på jobbet och garvar högt. Måste bara få dela detta på Facebook.

    Malin, du är underbar på riktigt!

    SvaraRadera
  24. HAHAHAHAHA!!! Tack gode Gud (var han nu är, hahaha) för din underbara blogg! Utan dig hade jag gått under! Du ger mig bekräftelse varje dag på att jag är en helt okej morsa och du räddar mig ifrån så många sammanbrott att du inte ens kan ana vad det betyder. Jag tror ärligt talat inte att du förstår hur viktig du och din blogg är för många föräldrar.

    TACK för sanningen. TACK för uppmuntran. TACK för skratten och TACK för tårarna!

    Du är helt ensam på toppen av mina favoriter! <3

    Kram Johanna A

    SvaraRadera
  25. Det där med att inte kunnat ta ett glas vin när man har barn för då kan man inte köra om barnet blir akut sjukt, är en lite märklig åsikt tycker jag. Det har ju varit uppe på familjeliv ett antal gånger. Menar de personerna som skriver det att människor utan körkort ej är lämpliga att bli föräldrar eftersom de då inte kan köra sina barn själva om de blir akut sjuka?!! Det är då alltså ingen idé att personer utan körkort ens försöker få barn, eller. För ambulans, taxi osv är bara för exklusivt utvalda personer?!!! //Johanna

    SvaraRadera
  26. "Och jo - jag tror på riktigt - på en god fredagsfrukost och lite "hjulen-på-busshelvetet-feeling" inför helgen. För sån é jag."

    Haha, och det är ju precis det vi älskar med dig. Att du säger som det är och inte låtsas som något annat. Jag är själv troende och är mycket engagerad i vår församling och det hade varit en ära att ha dig som besökare i vår barnverksamhet - just för att du är den du är. Öppen, ärlig, rolig och spontan. Svordomar står vi ut med! ;D

    Karin

    SvaraRadera
  27. Jag personligen tycker inte om vin men visst ska man få dricka det någon gång ibland om man känner för det. Är man småbarnsförälder så får man ju passa på när det är läge till det och då kvittar det ju om det är helg eller inte.

    SvaraRadera
  28. Tack för dagens skratt! Du är helt enkelt bäst :-)

    SvaraRadera
  29. Åh Malin jag bara tokälskar din blogg! Härliga och ärliga du! Bästa svaren som bara får mig att digga din blogg ännu mer. Inte många har fått mig att dra på smilbanden idag i allt barnakaos men du lyckades haha. Dessutom ska jag tillägga att jag själv är kristen, tror på både Gud och Jesus och tycker att du har en sund inställning eftersom tro inte kan tvingas fram. Jag tycker du gör helt rätt i att gå till kyrkis för en mysig stund och då kanske ett litet frö med kärlek blir planterat längst in i hjärtat ändå. Och vet du, det händer titt som tätt att jag svär också. Därför att vi människor är långt ifrån felfria. Vi är mänskliga. Allt gott till dig och familjen! Kram :)

    SvaraRadera
  30. Altså.... hold kæft hvor jeg får kvalme af alle de .... undskyld mig; INFAME IDIOTER med alt det galle du får M .... jeg spyr!!!!

    Jeg ville gå ud af mit gode skind, hvis jeg fik sådanne nogle kommentarer!!!! Jeg tager lige endnu en gin og lime så jeg falder ned igen - og håber ungerne ikke kommer til skade i deres søde søvn. Skål

    Kram /
    schousnigel.se

    SvaraRadera
  31. Hjälp, hjälp, HJÄLP!
    Vart är världen på väg?

    Herre gud säjer jag bara...he he.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  32. Hahaha, du är bäst! Nu ligger jag i sängen och äter godis,kanske en riktig brakfylla skulle passa oxå då jag är ledig imorgon :) Barnen fick ta bussen till pizzerian- ojojoj. Fisförnäma mammor som tror dom gör ALLTING rätt kan väl stanna i sin lilla bubbla och prata med likasinnade, kanske starta en klubb?? Raaap nu tar jag mig en Bacardi breezer.....

    SvaraRadera
  33. HAHAHA - du är så j-la rolig! :-)

    SvaraRadera
  34. Var bara tvungen att skriva någonting. helt underbara svar på mailen.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!