torsdag 20 juni 2013

TACK till världens bästa personal!

Idag kändes det tungt i hjärtat att säga hejdå till Alice. Sista dagen. Sista gången vi kramas i dörren innan Freddy lämnar henne på Junibackens mysiga Förskola. Vad hände? När blev du så stor Alice? Jag hängde inte med. Jag...är inte riktigt redo för skolan än min tös.

Sommarlov. Idag klockan halv ett kommer pappa och jag och hämtar dig och det är dags för Sommarlov! Vi ska åka och hämta farmor och sen ska vi på äventyr och fira att du är färdig med dagis! Jag vill bara sätta mig ner och gråta för det är med sorg vi tömmer ditt fack idag även om jag lovar att vara jätteglad hela dagen och göra det här till en supermysig avslutningsdag!

TACK till världens bästa fröknar för de här åren! Tack för all kärlek och omtanke. Tack för alla kramar ni gett, sagor ni läst och tack för alla tårar ni torkat när jag inte kunnat vara där. Tack för alla plåster ni satt på skrubbade knän, alla hejarop ni gett och för alla teckningar ni skrivit namn och datum på. Tack för att ni visat Alice tusentals strandfynd och låtit henne tro att det bor små små tomtar på vinden som hon med stor spänning berättat om hemma. Tack för att hon fått läsa flaskpost, gräva efter skatter på stranden och tack för att ni varit på stranden innan utflykterna och grävt ner skattkistor med guldpengar och ananas. Tack för att hon har fått träffa Sjörövar-Fabbe och fått vara med och skriva brev till Kungen. Ni är fantastiska!

Tack för att ni alltid tagit er tid att berätta om hur dagen har sett ut, framsteg Alice gjort och roliga och snälla saker hon sagt. Tack för att ni gjort mig stolt över Alice. Tack för maskerader, födelsedagskalas, vårkonserter, luciafirande och för att ni orkat med våra barn och oss föräldrar när det varit fotografering. Tack för att ni hållit reda på stövlar, vantar, regnbyxor, solkrämer och för att ni gjort små ljuslyktor med glitter på till jul. 

Tack för att ni tillrättavisat och förklarat för Alice när det blivit tokigt och för att ni rett ut konflikter så att Alice fått lära sig hur det fungerar i en stor grupp där många måste samsas. Tack för att ni lekt leksaksaffär, gått på skogspromenader, letat insekter och sjungit tusentals sånger. Tack för att vi fått låna hem Bubba (trots att jag är lite rädd för honom och alla baciller jag inbillar mig att han har). Tack för att Alice fått känna ansvaret över honom! Det var viktiga stunder för henne. 

Slutligen - tack för att ni stått ut med mig! Jag vet att föräldrarna är värst, haha. Tack för att ni aldrig blivit irriterade trots att jag ibland varit sen, ändrat schema i sista stund, glömt regnbyxor, solkrämer, extrakläder och missat att ta med viktiga lappar i tid. Tack för alla mysiga pratstunder och för att ni faktiskt kommer ihåg alla små saker...som blir stora för mig. Efter flera år som mammaledig, studerande och nu som egen företagare har ni ibland varit de enda vuxna människorna jag träffat på en hel dag. Så förlåt för att jag ibland dragit ut på hämtningarna och pratat alldeles för länge, sagt dumma saker på föräldramöten och inte velat gå hem. Men sån é ju jag. 

Nu tömmer vi facket Alice, kramar fröknarna och åker på ett litet äventyr! För DET är du värld! Världens bästa tös! Jag älskar dig mer än Geisha!



over and out.

//Meekatt...

32 kommentarer :

  1. Det var bland det finaste jag läst någonsin:))) Du har verkligen skrivartalang!

    Hoppas ni får en supermysig dag <3

    Själv åker vi till Pippi och vänner på ALV och firar midsommar:)))

    Stor Kram Cecilia

    SvaraRadera
  2. Vilka superfina tjejer💗 lycka till Alice!
    Kram/ia

    SvaraRadera
  3. Men Malin, nu har du gjort mig gråtfärdig igen - trots att vi inte känner varandra alls, hahaha! Du är fantastisk på att skriva..
    Precis så känner jag för min pojkes förskola (och då är han bara tre år). Jag hoppas att alla föräldrar (och andra!) har vett att uppskatta förskolorna (eller dagis som jag säger, haha..) och allt det som pedagogerna gör för barnen. Har själv jobbar på förskola (där min pojke nu går) och vet vilket fantastiskt jobb som läggs ner - heja dig Malin, som lyfter fram det!!

    Stor kram och ha en riktigt fin midsommar!

    SvaraRadera
  4. Nu gråter jag också! Snyft! Jag vet hur det känns! När vi tog farväl av Stjärnan efter 8 år där...så var det nog bland de svåraste farväl jag har tagit i hela mitt liv! Man bär alltid de åren med sig i sitt hjärta, och det gör Alice också! Och det gör lite ont också att tiden går så fort, att de utan att man hinner förstå hur det gick till har gått från att tulta runt som små bebisar på dagis till att faktiskt börja skolan....! Superfint skrivit av dig, det där var verkligen en hyllning & kärlekförklaring från hjärtat till riktiga hjältar. ♥♥♥ Kram storasyster

    SvaraRadera
  5. Självklart skall geisha komma in oxå :)

    Du är och blir förblir den bästa med att få leende på topp medMusco läsare!!

    Fortsätt så!!

    //Makarna Musco

    SvaraRadera
  6. Malin med tjejerna20 juni 2013 kl. 11:40

    Helt fantastiskt skrivet! Grattis till Alice som börjar skolan, det är stort :-)

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  7. du er et smukt menneske Malin.

    En dejlig dag ønskes du med din familie.

    Krammer <3

    SvaraRadera
  8. Nee nu blommar det i rabatten..älskar mer än Geisha?....det där går vi inte med på.
    Nu när vi läst spaltmeter om din...ja våran.. hooked on Geisha...och så gör du en struts och bangar ur...illa..illa

    Men men vi får trösta oss med jordgubbstårta..och det sedvanliga blöta intaget...ja hallonsaft då alltså för tiden bara rusar iväg..tänk att man i vintras gick och sa, lite sol skulle inte skada och midsommar...Hjälp den är ju här! så passa på att njuta och en eloge till dagis och förskolepersonalen..ja änglarna då som underlättar livet för både små och stora.
    Bra skrivet men man förväntar sig ju det av Meekatt...oj vilken press jag gav dig nu ha ha må gott
    Trevlig midsommar

    SvaraRadera
  9. Nu är jag tårögd och varm i hjärtat!!! Malin du är så fantastisk, så härlig och så full av.. Geisha!? (alltså kärlek, klokhet och en hel massa BRA!!!) TACK för att du delar med dig så generöst. Tack för att du förgyller våra stunder och tar upp så viktiga saker, glädjeämnen, eller mindre roliga.

    Varm kram och glad sommar till er! Hoppas ni får ett fantastiskt äventyr!!

    SvaraRadera
  10. Okej, jag är INTE gravid! Ska aldrig mer bli det men oj vad tårarna rinner när jag läser det här.
    Världens bästa Malin! Du är så himla bra. Sätter ord på känslorna.
    Nu har vi redan sommarlov men till jullovet ska jag komma ihåg din text och skriva nått liknande för det är våra fröknar värda! Så fint skrivet!

    SvaraRadera
  11. Och jag älskar DIG mer än Coca Cola....

    Det är SANT!!

    Och hälsa Alice att jag saknar den lilla Tokfian <3

    Kram
    /Bondmoran
    www.bondmoran.nu

    SvaraRadera
  12. Jätte fint skrivet, nu fick jag tårar i ögat igen. haha
    Ja, vad dom växer fort dom små liven..Opps..Så är dom små liven vuxna och får själva barn. Livets efterrätt :)
    Kommer ihåg när min son började 1:an. han hade bestämt att han skulle gå själv. Stod och tittade på honom men ryggsäcken på ryggen och kilade till skolan. Då fick man tårar i ögonen och undrade vad tiden tagit vägen..


    Trevligt sommarlov till er.

    SvaraRadera
  13. Åh nu grinar jag... igen här inne.. :) Inte ovanligt men oh så skönt att få läsa! Tack!

    SvaraRadera
  14. Fantastiska Malin och kravalis, så fina, så fin text!

    Och när jag ändå är här och trampar och kladdar med mina svettiga fingrar, så kan du inte kasta över lite skrivar talang till mig? Och jag fick faktiskt höra i går i bloggen att vi som använder frasen - Skit på dig är obildade! Haha!

    SvaraRadera
  15. Otroligt fint skrivet. Önskar att jag sagt något sådant till personalen när jag alldeles nyss hämtade hem barnen för sommarlov, äldste är lika gammal som Alice. Glad sommar!

    SvaraRadera
  16. Vi har ett år kvar innan store sonen lämnar fsk och då,har vi som tur är två till... Men om 4 år lämnar lillan fsk....

    SvaraRadera
  17. Tack för världens bästa blogg! Du får mig att orka i vardagen!
    /Charlie

    SvaraRadera
  18. Och jag som tyckte det var så sorgligt när jag hämtade dottern vid dagmamman idag och vi fick säga hejdå till hennes bästa kompis som ska sluta nu och börja vid dagis istället :/ Det var mycket hans förtjänst att vår lilla tös trivdes så bra som hon gjorde när hon nu fick börja i dagvård så tidigt. Och nu ska han sluta.

    Tiden går ju så himla fort! Ena dagen skolar man in dem på dagis och nästa ska de börja skolan! Hoppas ni i allafall hinner njuta av ett långt sommarlov först :)

    SvaraRadera
  19. Fint!!
    Läste precis hos Fnulan om samma grej. Jag har tyvärr inte haft samma tur med fröknar till mina förrän nu med Milla!

    SvaraRadera
  20. Gud så spännande med skola!

    sv:Tack!! Ja absolut ska jag lägga upp något betyg efter att jag testat mjukglassen. Ser fram emot det! :D
    Kram! ♥

    SvaraRadera
  21. Och än en gång så sitter man och gråter när man läser!
    Det är SÅ det är! Det är verkligen så!
    Underbara dagis personal! Dom är hjältarna i denna värld!!

    SvaraRadera
  22. Vilken fin hyllning till förskolepersonalen.
    Jag jobbar själv som förskolelärare och det är minst lika mysigt och fantastiskt för oss. Tänk vad vi får uppleva. Ni lämnar det finaste ni har till oss. Tillsammans får vi upptäcka, leka, mysa hela dagarna. Vi får träffa er föräldrar varje dag och berätta hur roligt vi har haft, hur duktiga barnen är och se hur stolta ni blir över era små barn. Det är lika mycket vi som borde göra en hyllning till er föräldrar. För att vi får låna era älskade barn. Så Tack! Ja, jag älskar mitt jobb :-).

    SvaraRadera
  23. Åh vad fint! Ha ett underbart sommarlov Alice! Trevlig midsommar på er allihopa! Kram<3

    SvaraRadera
  24. Usch ja jag vet....... fan vad sorgligt det är!!!!
    LOVE U

    SvaraRadera
  25. Tårar i ögonen här med. Så himla fint!

    All lycka till er!
    Åsa

    SvaraRadera
  26. Glad midsommar !

    Sportfotograf
    www.sportfoton.se

    SvaraRadera
  27. Vi har skolavslutning här idag, förskolan är över.
    Riktiga skolan börjar nästa år.
    Och så börjar Lillskatten förskolan till hösten.
    Jag sitter lika förvånad som du.
    VA?!?
    Det var ju alldeles nyss som man satt vaken på nätterna och ammade och svor att aldrig mer...

    ha ha.

    Glad midsommar på er.
    Här firar vi INTE.....idag.

    Hälsningar
    YOhanna

    SvaraRadera
  28. Du skriver ju alltid så fint och du ser ju allt med så många olika perspektiv. Kram

    SvaraRadera
  29. Vilka fina tjejer och så fint skrivet! Det verkar ha varit en bra förskola och pedagogerna är verkligen värda en hyllning! De gör ett enormt jobb!

    SvaraRadera
  30. Låter som ett underbart dagis... Önskar att min dotters dagis var så!

    / hannaa cramer

    SvaraRadera
  31. Vad fint skrivet!! Precis vad man vill läsa som barnpedagog tror jag, lättrörd som jag är så blev ögonen blanka :) Din blogg är den bästa jag läser o berörs av, varje gång! Tack för allt DU delar med dig av - o för din härliga självdistans, självironi & humor som jag bara ÄLSKAR!
    Vad enormt lika du o er fina tös är, såg det nu på fotot :)

    Ha ett roligt äventyr nu & en fin sommar tillsammans! Kram!

    SvaraRadera
  32. Får tårar i ögonen av detta fina inlägg :')

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!