torsdag 8 november 2012

Spartips, Idioti & Dåligt betalt!

En förskräckt Alice kom nyss ut i köket. "Mamma!!? Kolla!? ALLA de här klädgalgarna var TOMMA i min garderob!? Vi måste nog köpa 46 "nua" tröjor till mig!!!" Eeeh..? Jag kom på en bättre idé. Veckans spartips:



Nu tyckte dock Alice att detta var så fint att hon ALDRIG vill ta ner dem igen. Lite opraktiskt när man lagar mat...men jag slapp köpa 46 nya tröjor till henne och hon är jätteimpad över sin mamma. Win-win!?

Debatten kring Katrin Zytomierska fortsätter och i morse gästade hon Nyhetsmorgon. (<-- länk) Många är utav den åsikten att man ska ignorera henne och inte "ge henne" en massa uppmärksamhet och publicitet. Jag tycker faktiskt tvärtom. Jag tycker att debatten är viktig! Det handlar inte ett dugg om att JAG som person tar åt mig av hennes snack. Jag är nog den sista som hon kan påverka med sitt skitsnack, haha. Men världen handlar ju inte bara om mig... (Den handlar om Obama med, haha.)

Att offentligt gå ut och mobba och förnedra som hon gör är inget man ska ignorera. Heller inte den mobbing som hon får i retur i sitt kommentarsfält. Eller är det det vi ska lära våra barn? Vi ska väl stå upp för den som är utsatt och markera att vi inte accepterar det här? 

Att hon får 100 000-tals läsare till sin blogg rör mig inte i ryggen. Att hon tjänar en massa pengar på att uttrycka sig idiotiskt - grattis till att det funkar!? Kan man bli rik på att bete såg så jävla illa så sitter problemet INTE i personen ifråga eller antalet besökare till bloggen - det sitter i de sponsorer och företag som stöttar henne, eller?

Igår och idag har jag sett flera företag gå ut offentligt med att de "inte står bakom Katrins uttalande och har härmed avslutat sina samarbete med henne". YEYH?! Annonsörer som Unionen, McDonalds, Lekmer och mobiloperatören Tre slutar nu annonsera på portalen som Katrin representerar. DET leder uppmärksamheten till! Är alla bara tysta...så säger vi väl att det är okej? "Låt henne hålla på...jag bryr mig inte." Nej, tills du själv (eller din dotter) sitter på en bild på hennes blogg med texten "Får så här fula människor verkligen vistas i storstäder?" Ignorera den du... ;)

Ja, man kan skratta åt eländet. Till en viss det är det faktiskt ganska underhållande att lyssna på henne. Många säger att "Jag lär mina barn att inte lyssna på vad andra tycker"...men allvarligt?! Lär inte de allra flesta föräldrar sina barn det? Och kommer barnen verkligen ihåg det i tonåren när livet känns skit och man känner sig som världens fulaste? Vi uppfostrar inga maskiner...de kommer utveckla egna känslor, ta åt sig av andras kritik och påverkas av media och kompisar...precis som vi har gjort när vi var unga. När jag var 15 år fanns inte Facebook och TACK GODE GUD för det säger jag, haha. Mycket av det man gjort i tonåren är bortglömt och ingen dömer oss för det idag. Att vara 15 år IDAG är något helt annat och innebär så mycket mer press! Man är ständigt utsatt för uppmärksamhet och åsikter. Facebook, bloggar, Instagram och twitter. Så var det inte när jag var 15 år och däckade på en fest! Idag döms man direkt och görs till åtlöje inför hela Sveriges befolkning om det vill sig illa. Och nej, hur gärna vi än vill tro att våra barn inte beter sig illa/blir fulla/fotar sig i bara underkläder tillsammans med kompisar/har sex så är ju verkligheten en annan. Vad händer med bilderna när kompisarna blir ovänner? Jag...är glad att jag inte är tonåring idag.

Så ja, jag tycker att Katrin uttrycker sig JÄVLIGT illa och jag vet att det hänger en massa unga tjejer och killar inne på hennes sida. Unga tjejer och killar...med dåligt självförtroende...som hör att man ska väga 55 kilo...annars är man en "best". Vilka ser våra tonåringar upp till mest? Offentliga personer...eller mamma som säger "du är fin som du är!" Allvarligt? Kommer ni ihåg hur det var att vara 15 år och ha årets största finne? Att vara tjockast på gympan? Att vara sist/först med att få bröst...mens...hår på mufflan? Att ha finnar, övervikt, undervikt, tunt hår...? Spelar det någon roll om mamma säger "Du är fin som du är!" när andra personer säger "Du är tjock och ful!" Vem lyssnade vi på? Det räcker ibland med en person. EN PERSON. Min mamma var världens klokaste person. När jag var 15 år var hon världens mest pinsamma och dummaste. Sån var jag.

Så nej, vuxenmobbing är inget vi ska acceptera eller tysta ner. Skämmes ta mig fan Katrin och hatten av för de företag som avslutar sitt samarbete med henne. Hoppas att fler följer deras exempel. Jag misstänker att det blir mindre bloggande om man inte får lika bra betalt? 

Vi kan uppfostra våra barn och ge dem alla redskap och grunder för ett bra självförtroende och hoppas att de ska kunna stå emot mobbning av alla de slag. Vi kan också sätta ner foten när någon gör fel. Vi har ett ansvar som föräldrar och som medmänniskor och ska vi bara i tysthet låta tusentals ungdomar påverkas av skit..?

Slutligen...sen ska jag hålla tyst i ämnet, haha: 

Att se en sund och snygg kvinna med former posera för ett företag som ska uppmuntra folk till träning och ett sundare liv - HUR kan det vara negativt? Det är precis den sortens reklam som gör att vi med övervikt och volanger faktiskt skulle överväga att besöka ett gym! Vetskapen om att det finns "vanliga människor" där...med vanliga kroppar. Tjocka, smala, breda och tunna. När man hör Katrins förvrängda syn på hälsa och hennes äcklade syn på kvinnokroppar...så som de ofta ser ut...blir man ju inte jättemotiverad att stå jämte henne på ett löpband...eller?
 
Jag får förresten inget betalt för min idioti om någon undrar, haha. Men nu är ju jag tjock - så det är inte mer än rätt! 

over and out.

//Meekatt...sjuk, tjock och lite upprörd, haha.

81 kommentarer :

  1. Mycket bra skrivet! Och så skönt att folk faktiskt reagerar på hennes vuxenmobbing som inte är första gången det sker heller tyvärr :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mobbning är aldrig okej. Varken hennes mobbning eller den hon får i retur i kommentarsfältet.

      Radera
  2. Halle-fuckin-lulja! Jag ställer mig tätt bakom dig i din kör!!
    Bra skrivet Mrs!
    Vi som är tjocka vi är också otroligt vackra varelser, med volanger och michelindäck!

    SvaraRadera
  3. Jag e med dog meekatt. Inte all kaviar i tuben på den bruden!

    SvaraRadera
  4. Väldigt bra skrivet! Tack för en fin och underhållande blogg :)

    SvaraRadera
  5. Jag har redan en dotter som har anorexi, så jag tycker den där tantens åsikter och ord kunde stoppas dit solen aldrig skiner!
    Men du har rätt i det där.. Ingen vågar egentligen stå upp och göra något för att "få tyst på henne".. De flesta tänker väl att vad kan de göra..
    Och sant, EN person kan inte göra mycket, men många små tillsammans.. DÅ händer det!

    Ingen skillnad hur man ser ut, smal eller tjock eller BMI-perfekt.. ALLA är lika värda! ALLA är lika bra vad de än väger!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste sätat ner foten. Man kan inet göra allt, men alla kan göra något...

      Ja, alla människor är vackra! Det säger alltid Alice och hon har alltid rätt! ;)

      Radera
  6. Jag håller helt med. Och jag tror att det var det jag försökte uttrycka i någon kommentar på någon bloo.. Att det är företagen som BETALAR för atT hypea KZ som egentligen är de som är skyldiga, ty de tjänar ju pengar på människans åsikter! Sedan är KZ sorglig - rent av idiotisk - men jag skulle aldrig ge mig ner på den nivån mot henne i hennes blogg. Skulle jag ställas mot henne iendebatt hade jag svarat henne...

    Och du - för övrigt ör det HELT rätt - aldrig att jag hade velat vara ung idag! Det var tillräckligt jobbigt då. Nu ör det sju resor värre... Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag känner inte heller att jag vill befinna mig på hennes nivå här.
      Jag hade gärna sett er i en debatt, haha.

      Puss!

      Radera
  7. Otroligt bra skrivet, kan bara hålla med dig! Jag tog verkligen illa upp när jag läste hennes inlägg, för oavsett om jag väger 116 kilo så är jag lika mycket värd som en tjej på 55 kilo. Mobbning är och kommer aldrig vara okej!!!

    Och jag tycker att det är otroligt bra att företagen har slutat annonsera på portalen där hon bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, mobbning får vi aldrig acceptera!

      Ja, hela företagen som sätter ner foten!

      Radera
  8. Bra skrivet!! Kan bara hålla med dig :) Min kropp och mullig och mjuk och den är perfekt som den är med sina volanger och däck :)Är livrädd att min dotter som snart är tonåring ska komma hem och säga att hon är tjock fastän hon snarare är på det andra hållet. Bara tanken på vad Katrins idiotiska uttalande kan göra med en stackars tjej eller kille som har dålig självkänsla är väldigt otäck...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att du säger att din kropp är perfelt som den är - med volanger och däck - ger din dotter en chans till en sundare bild av kroppen! För vi är ju olika alla och det handlar ju om att må bra! <3

      Radera
  9. Heja dig, du är fantastisk Malin - så jäkla bra skrivet! <3 KRAM

    SvaraRadera
  10. Word! Helt rätt! :-)

    SvaraRadera
  11. Helt fantastiskt bra skrivet, som alltid Malin!

    SvaraRadera
  12. ALL sån skit måste stoppas! Skönt att företagen tar lite ansvar! Kroppsfixeringen kryper längre och längre ned i åldrarna, hörde en 3-4 årig flicka klaga på sin "feta mage" i dag när vi väntade på Theos kör!! När man är i den åldern ska man inte ens veta att något sådant existerar!!!!

    Kram till dig, du vackra kvinna med formerna på rätt ställe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrämmande långt ner i åldrarna...suck! Upp till kamp för kvinnokroppen - i alla dess former!

      Kram!

      Radera
  13. Så jävla bra skrivet, klockrent!!!!!

    SvaraRadera
  14. applåder och visslingar!! :D
    jag är långt ifrån hälsosam... men jag väger faan hellre som jag gör nu, resten av mitt liv, än att väga 55kg!!

    kraaam! ^^

    SvaraRadera
  15. Så jävla bra skrivet, klockrent!!!

    Och snygg konst i köket, bra sparknep! ;-)

    SvaraRadera
  16. Så jäkla bra skrivit. Du borde verkligen få en tjänst i riksdagshuset. Det är tur att det faktiskt finns folk som vågar stå upp mot mobbarna. Tänk så hemskt om vi alla hade vägt -55kg och sett likadana ut!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag borde få ett litet skrivbord där...eller en liten vrå åtminstone! ;) Haha

      Kram!

      Radera
  17. Hmm, nu får jag snart ta reda på vad det handlade om det här :P

    SvaraRadera
  18. Mycket bra skrivet håller med dig helt och hållet

    SvaraRadera
  19. Blir chockad över att en reklambild med en normalsmal, vältränad tjej som ser hur sund ut som helst kan väcka sådan debatt och upprördhet hos människor. Man undrar ju hur KZ reagerat om någon med faktiskt övervikt synts i reklamen. Sjukt att KZ kallar människor med övervikt för bestar - verkar ju ha noll koll på vilka anledningar som kan ligga bakom en övervikt. Tyvärr är hon långt ifrån ensam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hade JAG varit i reklamen hade hon svimmat! Haha

      Hon har dålig koll på mycket...vilket är sorgligt då hon är en offentlig person som många ser upp till...

      Radera
  20. HEJA DIG GUMMAN!!!♥ JAG är GLAD att mina döttrar har DIG som en av sina främsta förebilder!

    SvaraRadera
  21. Håller helt med dig angående hur jäkla illa hon uttrycker sig! Trots att jag själv är ganska liten å tunn(inte alltid roligt heller)så talar jag ofta med min 11-åriga dotter om hur viktigt det är att både acceptera och uppskatta att det finns människor i alla storlekar! För som någon skrev innan, hur kul hade det varit om alla såg likadana ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, alla är vi ju olika och det är ju så det ska vara. Det är lika jobbigt att vara underviktig som överviktig...alla människor är vackra!

      Radera
  22. Så flot og velformuleret et indlæg. Det kunne KZ - kan ikke finde ud af det navn - lære noget af. Modsat den øvrige svenske befolkning, ser hun en overvægtig kvinde på billedet. Det gør jeg ikke. Jeg ser en smuk kvinde med former... en kvinde som mange af os kan relatere til...ikke jeg, for jeg er også tjock og jeg går ikke på gym....ville gerne, men det ville så være for at komme i form ;)
    En person som KZ, med hendes syn på, hvordan en kvinde skal se ud, er direkte farlig for vores, i forvejen, udsatte ungdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann!

      Och nej, jag ser inte heller en överviktig kvinna på bilden. Jag ser en sund och snygg kvinna!

      Radera
  23. Ja du Malin, vi tiger inte ihjäl detta. Man ska prata om detta problem nu om HUR i hela friden det kan komma sig att något sånt här händer.

    MEN såg inne på hennes blogg, ja jag var inne en sväng och självplågade mig lite till ;), att hon går ut och skriver om detta och har HELT fått om bakfoten varför det är som folk blir upprörda.
    För att hon tycker illa om SATS reklam. Det var ju INTE det som var fyrverkeriet här utan själva nedklankandet och mobbandet av denna modell, tjocka personer som folkgrupp och tjejer som inte bantar ner sig under 70 pannor över huvud taget som är så himla tragiskt.

    FATTAR hon inte vad det är hon har gjort fel?
    Hon skriver att när företagen säjer upp avtalen så betyder de att de inte är för YTTRANDEFRIHET.
    Men HALLÅ!
    Något fattas här.
    Något har missförståtts.

    Jag säjer hejja uppsäjarna av sponsorpengar och hejja Meekatt för riksdagen ;)

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. Man ska inte tysta ner mobbning. Det är aldrig okej.

      Hon säger vad hon kan för att rädda upp situationen...och får säkert hjälp att skriva sina förklaringar...

      Ja, heja mig för Riksdagen! Haha

      Kram!

      Radera
  24. Jag blev så förbannad att hon tror att hon alltid har rätt att uttrycka sig i en massa saker. Klart att det är yttrandefrihet i det här landet men ibland kanske man bara ska ha sina åsikter för sig själv?

    Fast väldigt bra på ett sätt att det hände för jäklar vilken härlig debatt! Och skönt att se att det finns många människor som inte tycker det är okej att kritisera överviktiga och faktiskt gör något åt saken! Det är inte det här med Josephine som stör mig mest utan det är det faktum att undertonen är att man på något sätt ska skämmas för att man inte "väger som en normal människa, typ 55 kg".

    Och jag gillar ditt konstverk i köket! Oroa dig inte för att det kommer vara ivägen, såg ju ut att passa skitbra där! Dessutom: Man måste lida för konstens skull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, yttrandefriheten ger ju inte oss rätten att hele släppa på moralen! ;=)

      Ja, debatten är bra och viktig! Alla är vi olika...och det är ju okej!

      Haha, snart kan kan hänga julbelysning i skiten så blir det riktigt mysigt i köket! ;)

      Radera
  25. Skitbra skrivet! Det är just det, att många unga killar och tjejer hänger på hennes sida och köper skitsnacket om att man SKA VARA SMAL. Fy fan. Det är fan inte hälsosamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är det inte. Vi måste sträva efter att MÅ BRA...istället för att vara smala!

      Radera
  26. Som alltid, förbannat bra sagt!!!

    SvaraRadera
  27. Jag undrar om inte Katrin har det väldigt svårt med sig själv med tanke på allt som äcklar henne. Tidigare i veckan skrev hon om att amning efter 8 månader är äckligt, väldigt moget. Det tog mig faktiskt ett tag innan jag insåg att det inte var vanlig reklam som låg under satsinlägget utan att det var den faktiska reklamen hon skrev om, att hon offentligt hängde ut en normal och sund tjej. Jag mår illa när jag tänker på det. Bra att du tar upp det här! Tack Malin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man undrar ju... Det kan inte bara vara ett pr-trick - det måste ju vara hennes egna åsikter. Skamligt.

      Radera
  28. Men visst fasen är det så! Tiga ihjäl dem funkar inte, de tar bara i ännu mer då och nu hade hon väl inte varit på tv på ett tag så det var väl liksom dags igen.
    Däremot häng ut dem, skriv din åsikt, men gör det snyggt (som här) och släpa ut trollen i solen där de kommer självantända och dö...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troll finns väl bara på Familjeliv? ;)

      Men ja, sätt ner foten...men gör det sakligt...utan att sjunka till samma nivå. Ät choklad under tiden så slipper du bita dig i tungan under tiden du håller inne med alla fula ord! ;)

      Radera
  29. Så bra skrivet :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  30. Bra skrivet! Bojkotta Katrina blogg och hennes butik.

    SvaraRadera
  31. Bra sagt Malin! Hoppas att hon inte får sålt en enda bok till, jag är glad att jag inte köpt den. 55 kg!! Pah, det har jag inte vägt sen jag var 15!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej...55 kilo ska nog ganska få vuxna människor väga.

      Radera
  32. Malin får president ! (får = for som i engelska... jöst så jo nåv...fast kanske roligare att tolka det bokstavligen)

    SvaraRadera
  33. Bra skrivet!!! Som vanligt! Håller med om att vi inte ska tysta ner henne, utan låta folk se vilka personliga åsikter hon har... Och därefter kan vi välja om man vill fortsätta läsa eller stötta henne... Det är vårat val...

    Allt prat om denna vikten, fick mig att tänka på denna texten:
    "En helt vanlig mamma satt och fyllde i en enkät i en tidning, hon kom till en fråga som löd: "anser du att du är normalviktig?"
    Mamman gav frågan vidare till sin son som tittade upp och svarade: "nä-e mamma, du är inte normalviktig, du är jätteviktig!" :)

    Kram Tessan

    SvaraRadera
  34. Hellre tjock än tjockskallig!
    Tummen upp för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kunde inte sagt det bättre själv! ;)

      Radera
  35. Mycket bra skrivit!
    Gunnel

    SvaraRadera
  36. Helt sjukt att bara uttala sig så, vem är hon till att säga en sådan sak .. för hon är "känd" (eehh ... för vad? för jag har ingen aning)
    Jag är också jävligt ...ursäkta svordomen ... för att Facebook, bloggar, Instagram och twitter inte fanns när jag var Tonåring (gud hjälpe mig)
    Sparade mina föräldrar många tårar gissar jag :)
    Ha en fin fin kväll gumman, hoppas vi ses snart!
    Kram Maya

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tack gode gud för det, haha. Vi klarade oss undan en del... ;)

      Ha det gott!!

      kram!

      Radera
  37. Amen på det! Kanonbra skrivet fina du<3

    SvaraRadera
  38. Asbra skrivet Malin! Som vanligt är det du som regerar:-)

    Malin

    SvaraRadera
  39. Wow! Det här va nog det bästa jag läst på länge!

    SvaraRadera
  40. Du är fan bäst katten!!

    SvaraRadera
  41. Glad att jag kollade in hos Bloggkommentatorerna ikväll och hittade in hit!
    Vilken skön blogg! TACK för underbar läsning Meekatt! Här stannar jag kvar!

    SvaraRadera
  42. Ja.... vad säger man?!?!?! Bättre överviktig än skitviktig.... Håller på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  43. har suttit och kollat på hennes blogg(förlåt) för att bilda mig en vettig uppfattning om henne. hon är inte normal kan jag ju bara säga, "vill hjälpa överviktiga att gå ner i vikt för att må bra. hon la ut en tjej som hade vägt 70 kg och som hade gått ner 12 kg med hjälp av KZ bok. tjejen såg faktiskt inte frisk ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ingen fara...jag smygkollar med! ;(

      Och nej...hon har...problem.

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!