onsdag 28 november 2012

Kaninhelvete, Supermorsor & Brunöga!?

Ja, då ligger kaninhelvetet här på golvet och kollar på The mentalist. Vår 14-åriga katt Bamse (fd. kaninmördaren nr 1) ligger tätt intill kaninen och SOVER?! Vad hände här? Jag har en kanin som lever lyxliv i mitt hem...och en katt som har pensionerat sig. Hoppas att kaninen är beredd på att få jaga möss i vinter nu när Bamse gett upp sin jaktinstinkt och agerar Mr Rabbit. Suck. Kan ingen bete sig normalt här hemma?

Projektet "bygga en egen utebur till kaninen tillsammans med Alice" dog ut lite redan under stadiet "RITNING: Var är pennorna i detta huset!?". Så nej, för allas överlevnad och trevnad valde jag att lägga ner projektet. Men en fin utebur ska hon få och den är beställd. Jag kommer dock få bygga ihop delarna själv. Det är nog tillräckligt illa det...och ett alldeles tillräckligt projekt för mor och dotter. Förhoppningsvis blir det inflyttningsfest redan i veckan. Gode Geishagud - låt det inte vara för många delar!! Sist jag skulle bygga ihop ett skrivbord ifrån IKEA fick jag nästan ett nervöst sammanbrott. Sån é jag!



Elton har haft feber idag men med lite Alvedon i kroppen fick han följa med till Halmstad och "Mamma Jennie". Jag hade med mig Bragos djurkek och Delicatos Lattebitar - Jennie hade laddat med Gifflar och Ballerinakex. De bakande supermorsorna, haha. Men till mitt försvar här så hade jag med mig en burk med hembakade Pipparkakor! Det är alltid uppskattat!

Alice gnällde hela vägen in till stan. "Jag VILL inte till Melvin! Vi leker asadåligt varje gång mamma!!" Jag försökte förklara att JAG faktiskt ville träffa min kompis och att hon och Melvin faktiskt måste lära sig att umgås. "Ni måste ju inte leka med varandra om ni inte kan vara vänner. Ni kan ju leka i olika rum?" Alice funderade en stund över detta och kom fram till att "JAA, jag kan vara inne...så kan han gå ut!? DÅ kan vi leka ute- och inneleken!" Trots dåliga erfarenheter och en usel inställning blev det en lyckad eftermiddag. Alice och Melvin lekte...i samma rum! De var nästan vänner hela tiden! Framsteg - duktig tös! 

Melvin lånade till och med ut sina coola kläder. Tofsarna tar kanske bort känslan lite, haha. 

Imorgon är barnen lediga och vi ska pynta och göra fint i fönsterna. Jag skickade ut Alice i garaget efter clementiner tidigare ikväll - hon kom in med en julgran. Sån é hon. Så barnens julgran är nu klädd och lyser fint i barnens rum. God Jul!

Imorgon ska Alice bestämma namn på stjärnan vi bestämt att vi ska köpa i julklapp till mormor. Världens bästa julklapp ifrån världens bästa tös! Förslagen på namn har varierat under dagen men ett förslag var riktigt illa. Alice undrade vilken färg mormor hade på ögonen och jag svarade att de var bruna, precis som mina och Alice. "Då kan mormors stjärna heta "Brunögat" mamma!!?" Eeeeh...nej. Vi kommer på något bättre va? haha

over and out.

//Meekatt...

16 kommentarer :

  1. Det verkar ju ha varit en kalasdag för er. Hela hemmet svämmar över så av kärlek att till och med katten och kaninen tycker om varandra.
    Inte illa pinkat ;)

    Här har Irma varit konstant förbannad och vrålgastat hela eftermiddagen. Till råga på allt så snorade hon ner alla nytvättade klänningar som vi skulle ha med oss till Sverige.

    Hå hå ja ja tvättmaskinen går väl i strejk snart kan man tro.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, visst är det fantastiskt?! ;)

      Du, det finns tvättmaskiner i Sverige med! Ta ett glas rött istället och skit i det!

      Kram!

      Radera
  2. En stjärna i julklapp, vilken bra idé. (Låtsas inte om namnförslaget.) Själv tänder jag en lykta på min mammas födelsedag varje år, men jag tänker nog på henne varje dag och citerar henne ofta. Så lever hon vidare med mig. Så länge någon kommer ihåg en människa lever den vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en jättebra julklapp! Jag har fått en för några år sedan och det är lite speciellt!

      Ja, det är ju så. Själar säger aldrig farväl!

      Radera
  3. Tänk på att kaniner lär vänjas vid utomhus temperaturer. Den kan inte bara flytta ut så direkt om den är van att vara inne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har vi koll på! :) Kaninen flyttar ut först till våren. Nu är hon bara ute ngn timme/dag.

      Radera
  4. Tack för bra läsning :). Gillar när det verkar som dom inte tänkt redigt vad dom döper saker till http://www.bokia.se/vitnos-traffar-brunoga-4265791

    SvaraRadera
  5. Hahaha! Tack för goa morgonskratt :D
    Den där Ikea bilden har jag aldrig sett förut haha!!
    Och ditt När mamma ringer-inlägg... Så fint. Har läst det flera ggr.. jättefint!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för att du tittar in!

      Ha det gott! <3

      Radera
  6. Jag vet inte om jag missförstod dig nu, så kan det vara, men jag tänkte bara skriva för säkerhetsskull. :)
    Kaniner är rätt känsliga för temperaturväxlingar, och nu har det blivit rätt kallt ute, så vänta med att flytta ut kaninen till våren när det blivit varmare. Er kanin har ju inte hunnit få vinterpäls nu eftersom den varit inomhus, så den kommer få det lite väl kallt nu tyvärr (samma sak gäller åt andra hållet, man kan inte bara plocka in en kanin i köket mitt i vintern då det blir sjukt varmt för den eftersom den plötsligt får det kanske 20 grader varmare än vad den är van vid). Vill inte låta tillrättavisande eller liknande, tänkte bara skriva det så att du vet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har koll på det, men tack för omtanken! :)
      Kaninen är inne mest men ute någon timme/dag. Först till våren blir det flytt och buren är isolerad och bra! :)

      Radera
  7. Tänkte också bara tipsa om att ni nog inte kan flytta ut kaninen bara sådär nu...När ni haft kaninen ute i sommar kan den ju gå kvar för då vänjer den sej gradvis...Har aldrig haft kanin ute på vinter, bara i laggård så hur mycket kyla en kanin tål vet inte jag...Mysigt det verkar att kunna ha kaninen lös i huset:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mysigt att ha henne springandes här. Katten tycker om sällskapet med, haha.

      Radera
  8. Haha jag måste ju då , dela med mej utav vad mina vänners barn döpte sina 2 kaniner till. Flickan fick en vit kanon , som fick heta Vitnos , pojkens kanon va brun med bruna ögon . Så inspirerad av syrrans val av namn blev det en Brunöga .....hahaha pappans sinne för.humor va - Att hurra Ja för faan !!!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!