onsdag 6 mars 2013

Vem fan är jag?

Då har det blivit dags för mig att svara på era frågor som kommit in. Eller ja, en del utav dem...det blev en väldig massa, haha. Jag lovar att svara på alla men får dela upp det lite. 

Hur träffades du och Freddy?
Fan. Det där är ju ingen vacker historia direkt. Ska jag ljuga ihop något fint kanske? ;) Jag träffade en kille veckan innan studenten. Jag blev kär, lämnade Skåne för Halmstad och vi köpte bostadsrätt och levde ihop i ett år ungefär. Freddy...var hans kompis. Punkt. 

Hur många barn vill du ha?
Inga...ibland, haha. Nej, men två är alldeles perfekt för oss och trots att hela mammamaffian kommer att explodera så känner jag att eftersom att jag fått två friska barn och "en av varje sort" så är jag jättelyckligt lottad och nöjd med det. Två barn känns lagom. 

Hade ni ett stort eller litet bröllop? Och varför valde ni det ni gjorde?
Vi var lite över 80 personer och vi hyrde Skottorps Slott för bröllopsfesten. Vi slog på större än vad vi hade tänkt ifrån början. Detta för att både min mamma och Freddys pappa var cancersjuka och inte hade lång tid kvar och vi kände att detta var "sista chansen" att ha en stor fest med båda dem närvarande. Så vi gjorde hela grejen med kyrka, finbil, slott, våningstårta och vals. En utav mammas gladaste dagar och ett utav mina bästa minnen med henne. 

Röker du? Nej. Jag smygrökte förr men min storasyster skvallrade alltid för mamma så att jag fick en massa skäll. Sen gick hon ut och snodde mina cigg och smygrökte upp dem. Tack Marie.

Vad är det pinsammaste du varit med om? Oj. Där finns ju lite att välja på...men jag antar att det fortfarande är mitt gynbesök som gick fel. Det gör fortfarande lite ont att tänka på. Länk -->"Pimpad på gyn"

Vad är det bästa med att vara mamma? Att inse hur otroligt innerligt man kan älska en annan människa. Att det finns SÅ stark kärlek. Det band man (eller jag) har till mina barn går inte att beskriva. Det finns inget starkare eller viktigare i livet. Hur trött man än må vara på dem så skulle man kunna gå genom eld för dem. Alla små lappar med "Mamma ♥ Alice", små fula konstverk och alldeles för korta små blombuketter...är också underbart. Att få visa dem världen...och livet.

Vad är det sämsta med att vara mamma?
Lika fantastiskt som det är att veta att man är en utav de viktigaste människorna i barnens liv - lika jobbigt är det. Vetskapen och känslan av att man inte alltid kan finnas där...eller att man kan ryckas ifrån dem är jättejobbig och det brottas jag ofta med. Att de kan förlora mig och att de måste leva med samma jävla sorg...som jag gör. Alice och jag har sagt att hon ska bli 90 år gammal och jag ska bli 118 år gammal...och då ska vi dö samtidigt. Då slipper vi förlora varandra. 

Du har varit nominerad i flera tävlingar med bloggen. Vilket är ditt största ögonblick som bloggare? Oh! DET vet jag! Nomineringar till Årets Bloggmamma och Årets Föräldrablogg i all ära - men när Camilla Läckberg retweetade mitt inlägg om mamma (länk)...DET var mitt största ögonblick, haha. Hon har inte bara läst mitt blogginlägg - hon tyckte det var BRA med! Eller så råkade hon bara trycka fel, haha. ;) 

Varför ger du dina mat "skräpmat" som Gorbys Piroger, Mc Donalds och Fiskpinnar? För att det ibland underlättar i min vardag, för att det är smidigt när man känner sig lat och för att jag tycker att det är gott. Ibland känner jag att en Gorbys pirog tillsammans med lite tomater och ett glas mjölk är en helt okej måltid för en tjej som annars skulle suttit och petat i maten och inte rört något alls. Alice har alltid varit svår med maten och det är vårt stora dilemma. Det spelar ingen roll om jag kokar Kalops, steker köttbullar eller gör fiskgratäng. Hon vägrar äta oavsett. För sån é hon. Och det går säkert över. Önskar hon fiskpinnar lagar jag det med glädje och hoppas att lite ärtor och potatis slinker ner samtidigt. Mc Donalds - är skitgott och smidigt ibland. 
 
Har Freddy varit föräldraledig? Varför/Varför inte? Nej, han har tagit lite strödagar men skrivit över allt som gått på mig. Anledningen är att jag har velat vara hemma, han trivs på sitt jobb och då jag studerat eller varit arbetslös har det inte varit något alternativ (för oss) att sänka den inkomst som drar runt familjen. Alla gör olika, vi är nöjda med vårt val och jag är glad att barnen har fått och fortfarande har flexibla dagar och inget tvång med långa dagar på dagis. 

Vad vill du bli när du är stor? Författare eller skribent på en stor tidning. Och mindre pinsam. 

Hur ofta har du och Freddy sex? Haha, ja...hur kan ni sova utan den informationen? Återkommer med det i ett eget inlägg! Med bilder! Haha

Tror du på gud? Nej.
 
Innan ni fick ert första barn. Vad hade ni för tankar kring föräldraskap och barnuppfostran? Älskade ni barn överlag, eller var ni som mig; älskar barn, men inte andras! Och till slut, när graviditeten kom och sen vips ett litet barn; har ni kunnat följa er "uppfostringsplan" eller det sket sig totalt? Jag ville gärna ha barn...tidigt. Men åren gick och vi hade så jäkla roligt så det svalnade lite. Vi festade och njöt av tiden det bara var vi två i sju år. Sen blev mamma sjuk...och jag fick lite panik. 

Jag har alltid ÄLSKAT barn, alltid varit barnvakt och den som andras barn gillat att vara med. Sen blev jag mamma och insåg att det var skitjobbigt, haha. Och med det jobbiga kom det dåliga samvetet och allt det där. Man räcker aldrig till, man kan alltid göra mer, göra bättre. Vi hade en plan. Den har vi inte följt, haha. En del saker står vi ju fast vid såklart - vikten av att lära dem att vara bra människor, att lära barnen sunt förnuft, humor, självdistans och att visa dem vad kärlek är. Det där med alla regler, matrutiner, sovrutiner och sånt - det försvann redan inne på förlossningen, haha. Men man lär sig efterhand och känner vad som är rätt för just vår familj. Jag prioriterar inte som alla andra och det går inte att hålla fast vid alla principer när vardagen kommer som en käftsmäll. Men mycket som jag inte hade räknat med - fick jag som en bonus. Kärleken, känslorna och allt det roliga...det gör det värt allt! 


Vad har du för mobiltelefon? Haha, en iPhone 4s...med sprucken skärm. Och det är Eltons fel. 

Hur många syskon har du? 4

Vad handlar din bok om? Jag har två på gång. Men först en om mamma...och sorg. En skittråkig bok egentligen, haha. 

Är du så rolig i verkligheten som du är i bloggen? Haha, eeh? Jag är ju...bara jag. Jag gör mig inte till...för någon. Så jag är samma person i bloggen som utanför bloggen. Jag svär nog mer utanför bloggen. Jag har dåliga dagar som alla andra. Vissa dagar tar saknaden efter mamma över och jag deppar ihop. Även den sidan visar jag också på bloggen. Så ja, sån här é jag. 

Ja, det får vara allt för den här gången. Nu ska jag krypa ner till min lilla tös.

over and out.

//Meekatt...     

10 kommentarer :

  1. TACK för att vi får lära känna dig lite mer! Känns ju som att man känner dig när man hänger här inne varje dag, haha. Skumt.

    Men alltså förlåt: "Jag blev kär, lämnade Skåne för Halmstad och vi köpte bostadsrätt och levde ihop i ett år ungefär. Freddy...var hans kompis. Punkt." Jag skrattar så jag gråter. Det var såklart jättejobbigt och inte alls kul. Men du lägger upp det så snyggt. Hahaha, du är så skön!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Herre jisses vilken frågespalt. Hade jag helt missat att det var frågestund på gång. Annars skulle jag har kommit med några rejäla skjutgärnsfrågor he he.
    Eller inte.
    För jag är ju inte sån ;)

    Men det är trevligt att läsa sånt här. Och varför egentligen?
    Bor det en liten skvallertant i oss alla ?

    Ja du, det där dåliga samvetet.
    Det är nog det som ÄR värst.
    Att man aldrig räcker till. Hur mycket "sitt bästa" man än gör. Och DET ser ungarna till så att man vet ;)

    Hälsningar
    Yohanna
    som skickar med en länk om nån skulle vilja hänga på:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/march/real-life-smycken-2.html

    SvaraRadera
  3. Du vet att du är en fantastisk människa och mamma!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Massa kärlek till dig. Efter att ha hittat din blogg är vardagen lättare. Eller inte lättare såklart, men samvetet har blivit ordentligt snällare mot mig. Guld! :)

    Rebecca (utan lilla J)

    SvaraRadera
  5. Namen i söder7 mars 2013 kl. 12:01

    Ser verkligen fram emot bilder och referat från hur ofta ni har sex..... Måste ju jämföra om vi är annorlunda på nåt sätt, om vi gör det för ofta eller i fel ställlning elle så....

    Men herregud..allvarligt alltså..... hur kan man bara fråga så dumt?!?!?!

    Om du är likadan i verkligen är ju en intressant fråga?!?! Kan ju bara säga, att när man väl hamnar mitt emot dig så har man massor at prata om.... om allt, kul som trist.. Hoppas det blir snart igen.. :)

    Kramisar i massor från hon i söder! <3

    SvaraRadera
  6. Hahahaha! Jag skrattar aldrig rakt ut när jag läser något kul, inte heller till filmer. Jätte tråkigt som min kIlle brukar tycka som skrattar högt även när han är själv. Men du lyckades! Jag satt nu i soffan helt solo och skrattade högt till inlägget om gyn!!! Det är verkligen högsta betyg till dig!!! Vill bara ringa mina kompisar och be dem läsa det!

    En kompis frågade mig för ett tag sedan, vad hette bloggen du läser när barnen gått och lagt sig för du inte villkor störd? " meekatt" !!!

    SvaraRadera
  7. Alltid lika kul att läsa mer om dig:-) Sättet du träffade Fredde på var ju....ovanligt;-)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Katten, du är en gåva!
    Att man blir glad av att läsa det du skriver är sta'ns underdrift, asgarven duggar tätt och hundar, gubbe och son tittar på mig med den där blicken som säger: Nu har hon tappat det helt och blivit galen..
    Hur du kan twista till det så som tex hur ni blev tillsammans - Underbart! :)
    Samtidigt lyckas du beskriva de fina, svåra och känsliga sakerna i livet precis så fint, svårt och känsligt att det går rakt in i hjärtat
    Det är en balansgång som inte många klarar.

    Glad över att jag hittade dig - via Fnulan..
    Tänk att det finns två av er, vilken lycka ;D

    En helt annan sak: Fortsätt att ge ungarna fiskpinnar, McDonalds, Gorbys och annat behändigt som kan lura i trotsiga, ledsna, matvägrande minipersoner mat. Det är ju inte varje dag, och då skadar det helt säkert inte. Det blir lite för hysteriskt det där med hälsojakten ibland.
    Tack för att du delar med dig så mycket av ert liv. Att du inte svarar på sexfrågan direkt, är ju bra - då får vi ju fantisera lite.. ;) Nej, allvarligt - hur kan man ställa en sådan fråga??

    Ha det så roligt i Ullared, och akta dig för toytagubbar ;)

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Bloglovin kommer att skicka riktad reklam om man registrerar sig, står det. Hur kommer det att ske? Via e-post? Jag är trött på reklam!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!