tisdag 5 mars 2013

Snopphat, Näthat & Facebook?

Att näthatet är utbrett och engagerar många...det vet vi ju. Men att SNOPPHATET var lika utbrett hade jag ingen aning om...


24 timmars Facebookförbud blir alltså konsekvensen av att lägga upp en tramsig snoppbild. Till detta hörde ett meddelande "Detta är dina andra varning...nästa gång spärras du ifrån ditt konto.". Tillåt mig skratta så jag fiser. Vafan? Nästa gång skjuter de mig? Ja, men det är BRA Facebook att ni engagerar er i den här sortens näthat. Det är viktigt...verkligen.

Folk kan mordhota varandra, skriva de mest fruktansvärda sakerna om varandras barn och önska att människor blir både våldtagna och misshandlade på stora offentligas Facebooksidor (där ibland H&M) och det ligger där öppet - för allas beskådan. (<--Vilket är BRA för näthatet ska inte gömmas!) Men kommer det upp en bild på en snopp...med solbrillor - DÅ har vi gått för långt, "materialet" tas bort och användaren blockeras? Allvarligt?!

"Jag önskar att dina barn blir våldtagna", "Du borde styckas", "Du ska dö!!", "Jag vet var du bor!".  Så ser det ut. På riktigt. Hatet. För många är det vardag. Jag beundrar alla dem som orkar fortsätta och även om jag själv blir mer högljudd ju mer någon försöker tysta mig...så är det en vidrig arbetsmiljö för många idag. För så är det ju. Nätet...är en arbetsplats. Hatet blir en del av människors arbetsmiljö. Som om det skulle stå 25 stycken "anonyma" människor med huva för ansiktet utanför Ica Maxi varje morgon när personalen gick till jobbet och skrika "HORA!! DU SKA DÖ!!! JAG SKA VÅLDTA DIG! DINA BARN SKA DÖ!!" och ingen skulle reagera. Alla skulle blunda och säga "Ignorera det bara så tröttnar de". Tror vi på det? Är det vårt sätt...att hantera hat...och sånt som är uppenbart FEL i vårt samhälle? Ignorera. Det har inte direkt varit en lysande lösning historiskt sett...för miljontals människor. Det är inte det jag lär mina barn. Ignorera...så försvinner det...

Slutligen: Till er snoppar som tog så illa upp att ni kände att ni behövde anmäla mig - FÖRLÅT. Jag vet att ni är känsliga och att ni inte direkt blir ståndaktiga av hån. Jag ber om ursäkt. Jag var inte medveten om att det hängde en massa känsliga snoppar inne hos mig. Ni behöver inte deppa ihop. Storleken HAR betydelse...men det betyder ju egentligen bara att ni ska hitta någon som tycker att just du är betydelsefull, eller hur? Så, sträck på er snoppar! Det finns någon för alla. Det sa alltid min mamma och hon hade ofta rätt.

Och ja...SJÄLVKLART:

over and out.

//Meekatt... (Med ett dygn utan Facebook.)

23 kommentarer :

  1. Hahaha jag har så kul åt dina texter. Ja det finns ju även otäcka saker du skriver om som är helt otroliga, man blir mörkrädd av människan och allt ont det bär på och utsätter andra för. Du behövs !!! Tack :)

    SvaraRadera
  2. "Hatet blir en del av människors arbetsmiljö. Som om det skulle stå 25 stycken "anonyma" människor med huva för ansiktet utanför Ica Maxi varje morgon när personalen gick till jobbet och skrika "HORA!! DU SKA DÖ!!! JAG SKA VÅLDTA DIG! DINA BARN SKA DÖ!!" och ingen skulle reagera. Alla skulle blunda och säga "Ignorera det bara så tröttnar de". Tror vi på det? Är det vårt sätt...att hantera hat...och sånt som är uppenbart FEL i vårt samhälle? Ignorera. Det har inte direkt varit en lysande lösning historiskt sett...för miljontals människor. Det är inte det jag lär mina barn."

    Du är den klokaste jag vet katten. Har inte tänkt så, att det är någons arbetsmiljö. Men det är det ju och det gör det ännu mer fruktansvärt. Facebook borde skämmas som försöker tysta ner dig!

    Andreas.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad jag håller med dig! Lite naket och man blir bannad med att tala om för någon att man hoppas att de ska plågas och dö, det är helt ok. En riktigt rutten värld vi lever i, en värld som vi ska överlämna till våra barn. Jag är vettskrämd!!

    Kram till dig för att du finns! Fler som du behövs!

    SvaraRadera
  4. Ha ha ha vilka roliga bilder! Skrattar så jag gråter! Roligaste på länge! :) /Matilda (Har fortfarande inte förstått hur man skriver in sitt namn här så skriver det här istället, är det bara jag som är ovanligt trög och inte fattar hur man gör?!)

    SvaraRadera
  5. Vill bara skicka en kram!

    SvaraRadera
  6. Hihi... Ja, det är ju synd att inte en bild som denna får visas upp när så många andra verkligen hemska bilder och texter visas och delas hej vilt.
    Vi ses om ett dygn på fejjan igen då. :)

    SvaraRadera
  7. Ryck på axlarna bara. Utan sådana som dig har Facebook inget riktigt liv. Det är så märkligt att det måste vara svart eller vitt gällande reglerna. De borde verkligen fokusera på att stänga av alla dem som mobbar, förtalar, hotar och förstör istället! Gör din grej och den gör du ju bra :-)!

    SvaraRadera
  8. Jag såg bilder igår kväll på Fejjan och tänkte just att det skulle hända för VIPPS så var den borta.
    Men tror du att det är någon som anmält?
    Tror du inte att de har nån form av automatisk scanning av ord och sånt. Typ snusk osv.
    För hur i hela friden skulle de ha tid att sitta och kolla upp allt sånt här som florerar.

    Men det är ju helt otroligt att andra, MYCKET värre saker får förekomma.

    Och jag har sett skämtteckningar med "snusk" som är mycket värre än detta och DE får minsann vara kvar.
    För att det är tecknat?
    Det borde ju vara budskapet som skall censureras först och främst.

    Så trött på vart vi är på väg.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  9. Min kille blev avstängd från Facebook för han hade en bild med en mankini på sig. Men någon måste anmäla... Tråkiga människor. Men folk kan lägga ut bilder på misshandlade barn och djur :/

    SvaraRadera
  10. Hahaaa, vilket jävvla tönteri. Mer ballar på bild, säger jag!
    Piet

    SvaraRadera
  11. Haha! Underbar bild! Men jag fattar ju verkligen inte varför du blev avstängd på grund av den! Att folk bara orkar! KRAM

    SvaraRadera
  12. NU förstår jag vad som hänt!!! Men. Löjligt! För precis som du skriver så undrar man ju lite.. Och näthatet.. Tja, som politiker, gift med en muslim. Gissa hur mycket jag har blivit hotad? Och mina barn? Suck.

    Kramar <3

    SvaraRadera
  13. Maria Sveland gillar inte att "antifeminister" har demoniserat feminismen och feministerna. Då skriver hon en bok som gör samma sak. Demoniserar "antifeministerna". Det känns en aning märkligt.

    SvaraRadera
  14. Haha, så jävla roligt! Dom snopparna är det ju fan värt att bli avstängd för (även om jag inte ser relevansen i det hela!) Ska lägga upp dom och se vad som händer! ASG :))

    SvaraRadera
  15. Lööövely :-)

    Sorgligt att stänga av för det där... men men vill man bli "befriad ett dygn el två så ...." lägg upp din snopp på Facen måste vara JÄÄÄVLIGT lång ;-)
    ere Fredde som blockat för att få smaka lite Idomin ;-)

    SvaraRadera
  16. jeg bliver da nødt til at lægge de der billeder ud på min fb... hahahaha- hvor herligt.
    Vildt så små sko folk går i.... og at de da ikke bare kan holde sig væk. Idioter :D

    SvaraRadera
  17. Haha, den där bilden har ju florerat på facebook hur länge som helst. Den är ju bara skoj. Trist att någon tar illa vid sig.

    SvaraRadera
  18. Tack för att du alltid får mig på bättre humör när allt känns skit.
    Älskar din blogg!
    www.ankpung.se 23 åring mamma med skyddad identitet, rättegång igen nu :(

    SvaraRadera
  19. Vass - men allvarlig, med satir som vapen. Fortsätt, säger jag bara. Vi är många som bara måste läsa din blogg!

    SvaraRadera
  20. Är det där ens seriöst?! Jag har sett hur många bilder som helst på bröst och tjejers rumpor men ingen har blockerats för det? Alltsååå..

    SvaraRadera
  21. Underbar bild!! Det enda jag kan tänka på är hur fula snoppar är egentligen. =)

    SvaraRadera
  22. Shit blev du portad ett dyng för det? dom är lite mysko på fb. Jag blev avstängd för att jag försökt lägga till en vän på min lista enligt fb. Att jag hade "tjatat". Visste inte man kunde tjata sig till vänner på fb. Jag trodde man bara skicka en vän förfrågan och sedan var det upp till den andre att bekräfta eller inte. Jag trodde ej man kunde bli anmäld för sånt. Men tydligen så kan man det. Då blev jag också avstängd i 1 dygn.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!