tisdag 12 mars 2013

Äckelmedicin, Snoppsnack & Varm choklad!

Stort TACK för alla bra tips på hur jag ska få i Alice sin Kåvepenin. Tänk vilken samling kloka föräldrar vi är här inne, haha. Idag svalde hon skiten med en bit Geisha i munnen - hur kom jag INTE på det själv? In med en bit choklad - spruta in medicinen i kinden - stäng - TUGGA!! Jag tog en bit choklad jag med...i ren sympati såklart. För sån é jag. Stackars tös var nog mest chockad och svalde utan ett pip, haha. Men den gick ner. Detta kan ju vara ett bra tips för alla...som har svårt att svälja. (Haha, förlåt. Jag vet.)
Elva milliliter är fan inte rimligt. TVÅ sprutor fulla med äckelmedicin. Nästa gång ber jag om mer koncentrerad medicin eller tabletter eftersom att det uppenbarligen finns. Liten fundering på det: VARFÖR FÅR MAN INTE DET DIREKT?! Står de där på apoteket och blandar och tänker "Mouhahaha! Imorgon kommer hon och köper en annan dos!"?! 

Alice vaknade tidigt i morse och det första hon sa var "Mamma?! Mammaaaaa? Ska vi kolla nu?!" Men vafan?! Kunde hon inte ha glömt det där?! Måste vi ta snopp- och snippasnacket innan frukost? Kan de inte göra det på dagis?! ;)

"Vi kan äta lite frukost först gumman, vad vill du ha?" Alice skiner upp som en sol, kastar av sig täcket och vrålar "JAG VILL HA SNOPP TILL FRUKOST MAMMA!!!" Ja...den känslan har jag själv inte haft på länge. Jag tänkte mer "kaffe" och "rör mig inte för fan". Men ja, det fanns ingen återvändo. Jag satte mig upp, log mitt mentalt ostabila leende och inledde min pedagogiska lektion med min allra lenaste röst. "Jo gumman, du förstår att i flickors mage finns det något som heter livmoder." Redan här vek sig Alice av skratt, gav mig "du-är-en-idiot-mamma"-blick och sa "MEN MAMMA??! Det VET jag ju! Jag vet att snoppen måste in och att det är så man gör barn! Jag menar ju chokladen mamma! SNOPPCHOKLADEN!!" Åh, TACK gode gud! Den snoppformade roliga chokladen i skafferiet!! Den ville hon ha! 

Nu ska vi gå ner till stranden och dricka varm choklad i solen. Den är sånt man gör när man har halsfluss och är på mammas jobb istället för dagis. Det låter dock mysigare än vad det är. Vi kommer först att bråka i tio minuter om överdragsbyxorna, sen kommer vi vara sura när vi går ner för stigen och slutligen kommer Alice spilla ut all choklad...i vanlig ordning, haha. För såna é vi!

over and out.

//Meekatt...

Obs: Ni som bor i Göteborgsområdet kan fynda ISBJÖRN-kläder i helgen till halva priset. Nästan så att det är värt en tur upp bara för det. Vi köpte Fleecejackor till barnen på barnmässan i Göteborg och de är ljuvliga nu i vårvädret!

 

5 kommentarer :

  1. Ja Herre Gud!
    Hur ska det går här?
    Borde jag vara orolig när min Guldklimp inte frågat om sånt där än. Han kanske också REDAN vet utan att jag vet om det.
    Han är ju i alla fall sex år. Vad vet jag. Barn är ju så brådmogna nu-för-tiden.
    Fast han är ju kille och ger nog blanka tusan i sådana där töntigheter om jag känner killar rätt ;)

    Härligt det där med chokladen. Det låter oftast som en helt annan sak än vad det är. Som när jag gjorde hjärtformade pannkakor på alla-hjärtans- Ha ha. En liknande flopp ;)

    Hälsningar
    Yohanna
    som skickar med en länk om nån skulle vilja hänga på:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/march/real-life-fredagsmys-2.html

    SvaraRadera
  2. Jag ramlade in på din blogg av en slump när jag googlade på Ullared för en månad sen och är fast...

    Jag har skrattat så jag fått kramp i magmusklerna och gråtit mig helt fördärvad..
    Din blogg är helt fantastisk och jag älskar verkligen att läsa den, oavsett om det handlar om roliga eller tråkiga saker..

    Du fångar in de du skriver så jävla bra och man som förälder till en 2åring och en 5åring känner igen sig i allt du skriver om hur livet som småbarnsförälder är..

    Du kan få vilken tråkig dag som helst bli helt underbar..
    Man blir varm i kroppen av att gå in här..

    Sluta aldrig skriva..
    Du är helt fantastisk..

    SvaraRadera
  3. åhhh, fy faaan va jag bävar för det där "snopp-snippa-bebis" snacket... det överlåter jag nog till gubben, haha!! ^^

    hoppas lillfian kryar på sig snart och att hon får i sig medicinen!

    pussoch kram

    SvaraRadera
  4. Du kan alltid ringa läkaren/vårdcentralen och be dom skriva ut tabletter till din söta dotter. Säg att hon kräks av medicinen och ni får prova tabletterna. Tabletterna är bara lite större än ett p-piller så det sväljer hon nog ganska lätt.
    Vår dotter har sköljt ner det med kräm medan sonen som absolut totalvägrar allt vad medicin heter lurade vi tabletterna i ischoklad. Det var vid jul och han älskade ischoklad så jag gjorde en grop la i en tablett och smeta ut det jag grävt ut över tabletten. Sen tvingade jag i honom 3 bitar ischoklad i stället. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Det finns ju höljen att trä in tabletterna i. Dessa höljen smakar citron o gör tabletterna hala (enkla att svälja)..

    Testa det!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!