måndag 11 mars 2013

Tjockchock, Hot & Dags för snusket?

Jag köpte en bikini i Ullared och provade den nu. Jag ska till gymmet imorgon. Fan. Vad hände egentligen? Jag tränade ju som fan i tre veckor. RÄCKTE INTE DET?! Jag förstår ingenting...


Alice somnade gott här i soffan för en stund sedan. 11 ml Kåvepenin tre gånger dagligen i 10 dagar får vem som helst utmattad. HUR får man i henne det!? Två doser är erbjudna/utspottade och trots alla förmaningar, förklaringar, hot och mutor så vägrar hon. Jag vet ju att den är skitäcklig men den måste ner. "Ta den bara snabbt gumman så får du en glass att skölja bort smaken med!" övergick i "Tar du inte den nu så får du sova på sjukhuset som Elton med en nål i handen!" Supermorsan...skjut mig. Men hur gör ni?! Går inte att lura henne, inte att blanda ut, tvingar jag henne så spottar hon och förklarar hon så säger hon "Jag är hellre sjuk då." Jag blir trött. 28 doser kvar...

Envisa underbara skitunge!

Inatt sover jag och Alice i strandhuset. Det är min plan för att inte smitta ner Elton, haha. Jag vet, det kommer inte hjälpa men det är värt ett försök. Två nätter och sen smittar hon inte mer. Jag orkar inte med en sjuk Elton nu igen! Jag orkar knappt med en frisk Elton ju!

Imorgon har jag lovat Alice att vi ska läsa "kroppen-boken" och googla "bebis kommer in i magen". Giv. Mig. Styrka. Vi är där nu. "Hur kom jag IN i magen då mamma?!" Ska jag ta förklaringen i en videoblogg kanske? ;)

over and out.

//Meekatt...
Ni som inte följer bloggen via Bloglovin - klicka HÄR för att bli följare. Bloglovin är ett smidigt sätt att samla sina favoritbloggar på och samtidigt hjälper man oss bloggare att klättra på topplistorna. Så please - sign in! ;)

29 kommentarer :

  1. Vi lärde våra barn att ta tabletter när dom var typ tre år. Vi övade med nonstop!
    Det är sjukt smidigt :-)

    SvaraRadera
  2. Alva tar all medicin själv, bara hon får ta den i spruta. Det kanske finns någon sätt som Alice uppskattar, sked, spruta, snapsglas? Det finns Kåvepenin med fruktsmak, har ni inte fått det så se till att fråga efter det nästa gång (eller när du givit upp). Det är mindre äckligt i alla fall...

    SvaraRadera
  3. Alltså Kåvepenin måste ju ha blivit uppfunnet av en sadist.. Vi kan smaksätta allt annat, men den där smörjan ska fortfarande smaka skit? Här brukar vi få försöka spruta in med medicinspruta i munnen, med försäkran om att det går fort över..
    Krya på Alice nu, och tack igen för i helgen <3

    SvaraRadera
  4. Kåvepenin är hemskt, be om animox eller nåt istället. Testa: En bit choklad i munnen samtidigt som du sprutar (med medicinspruta) in dosen i kinden.. funkar på mina, innan har dem vägrat/kräkts upp den igen.

    SvaraRadera
  5. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163827778

    Bra bok! Våra gulliganer fattade galoppen men konstaterade - äckligt! :)

    SvaraRadera
  6. Jotack, de va ingen vacker syn i mina speglar heller igår.. Fan, att de ska va så gott med mat o godis!! :( men de regnar kanske hela sommaren, så då behöver vi inte bry oss..
    Den där "sprutan" att medicinera med har jag för mej funkade när mina kiddz va små.. inte så poppis iaf, men de gick ner... Lycka till med biologiundervisningen i morron :)

    kram kram...

    SvaraRadera
  7. Kan du kanske ta 1/2 ml åt gången och ge något gott att dricka emellan och sedan ge 1/2 ml igen efter nån minut? Annars priva att spruta lite lätt längs ena sidan av kinden. Ibland funkar det. Om man tar tablett kan det vara lättare att försöka svälja den istoppad i en kokt makarooon. Lycka till och krya på!!!

    SvaraRadera
  8. Prova om hon kan ta tabletter istället.
    Flytande Kåvepenin är skitäckligt.

    SvaraRadera
  9. Har själv haft det svårt med ett av mina barn och medicintagning, där spelade det ingen roll om man lyckades få ner medicinen han kräktes upp det lika snabbt igen. Till slut började vi med tabletter istället och då fungerade det bättre. Men det tog ett tag för honom innan han lyckades svälja tabletten, men vilken lycka man såg när han klarade det.

    Jag har annars blivit lärd via mitt yrke att man kan ge barnen valmöjligheter. Förklara för dem att du måste ta den här medicinen, men du kan få välja själv HUR du vill ta det, med en spruta, sked eller tillsammans med något som glass. Även skriva en lista där du stryker över dagarna som är kvar för att barnet ska kunna räkna ner. Har själv aldrig provat det då jag inte haft problemet efter jag blev färdig med studierna så vet inte hur effektivt det är.

    Nej nu är det dags att sova, skulle bara kolla facebook snabbt innan sänggående och så halkade jag in hos dig via en länk från din facebooksida och var tvungen att läsa vad du skrivit, haha.

    SvaraRadera
  10. Ja, lycka till i morgon . Det ska börjas i tid, min treåring har också börjat undra och fråga, Har tänkt skriva ett inlägg om den diskussionen men jag har ännu inte fått styrka och hämta mig från det ännu.. kommer snart så håll utkik ;) haha

    Senast jag gav medicin till Lilleman - flytande med hallonsmak - blandade jag ut det i lite frukt/bärpure och matade med sked, han åt som ingenting. Skogsbär funkade bäst. Men kåvepenin har väl en skarpare smak.

    SvaraRadera
  11. Ja, låt henne förstå att hon måste ta medicinen men hon får fundera ut hur själv. Kanske med sugrör? Kan funka om man bestämmer själv. Lycka till!!

    SvaraRadera
  12. Glass är mitt bästa tips. En medicinspruta i förälderns hand, en glasspinne i barnets hand. Låt barnet suga och kyla ner smaklökarna lite (inbillar mig att det funkar). Ut med glass, in med lite medicin och fort som f-n in med glassen igen innan ungen hinner spotta, fräsa eller kräkas av smaken.

    Sen 28 rutor som kryssas för varje dos och som leder fram till något hon får bestämma själv (ja inom rimliga gränser). Lekland, present, what ever.

    Kåvepenin ska man i mitt tycke alltid be om att få så koncentrerad som möjligt så dosen är så liten som möjlig. Inget frukthelvete med dubbelt så många ml om du frågar mig.

    SvaraRadera
  13. Åh nej! Inte mer sjuka.
    Och här har jag inga tipps att komma med.
    En sak som är bra här (ja något MÅSTE det ju var) är att de mediciner som vi fått....hittills peppar peppar, har smakat så ok att ungarna inte protesterat.
    Min erfarenhet ändå är att blandar man ut det så smakar det bara ännu äckligare och gör pinan längre.
    Kommer ihåg att när jag var liten så fick jag mina huvudvärkstabletter krossade på en sked blandat med strösocker. Det funkade det också ;)

    Lycka till. Mer kan jag inte komma med just nu.
    Förutom ett KRYA fort.

    Hälsningar
    Yohanna
    som skickar med en länk om nån skulle vilja hänga på:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/march/real-life-fredagsmys-2.html

    SvaraRadera
  14. Medicineringen funkar här med spruta och svälja ner med cola. ;-) biologin funderar min snart treåriga dotter på aktivt. Hon önskar att mamma ska "bajsa ut" två "lillebrorar". Tänk om det va så lätt! Haha!

    SvaraRadera
  15. Nån ml i snapsglas & lite fanta på det, inte mycket. Intages till -Hej tomtegubbar som sjunges av skitglada mamma & pappa. Sen en rungande skål & applåder. Klirr & svälj! EN TILL! Funkade fint här efter 50 tal olika försök på olika vis att ta äckelt. Så ska enkronor ligga uppraddade som belöning för varje "snaps". Och dom kan man köpa urgoda godisar som man bestämmer själv.

    SvaraRadera
  16. Finns kåvepenin i tablett för barn, inte större än ett riskorn, vet inte varför läkare inte skriver ut det mer men om det blir en nästa gång så be om det.... skit smidigt ;)

    SvaraRadera
  17. Ja fy för Kåvepenin! Min snart 4-åring hade öroninflammation nyligen och spydde som en gris av det.
    Vi fick tabletter utskrivet som vi fick göra till pulver i mortel ( han är känslig och kunde inte svälja tabletter trots delning). Pulvret blandades sen med oboy-pulver och en liten skvätt mjölk så det blev som en gegga och då gick det fint!
    Hoppas du kommer på ett bra sätt som funkar på Alice! Krya på henne!

    SvaraRadera
  18. Mina är 17 och numera är det dem som berättar för mig hur det går till... haha...

    SvaraRadera
  19. Min äldsta dotter var precis lokadan med peniccillin. Fick man i henne den så spydde hon ut den. Räddningen blev tabletter. Hon var 2 år gammal när hon svalde tabletter första gången. Inga som helst problem - allt löst för både mamma och barn. Hoppas Alice blir frisk snart.
    Helen

    SvaraRadera
  20. Kåvepenin i tablettform kanske funkar om du köpet extra små "överdrag" till tabletterna på Apoteket? Det är överdrag som gör att tabletterna blir hala och slinker ner bara av sig själva och de små änglarna slipper känna smaken. Värt att prova istället för att slåss tre gånger om dagen!
    /Sarah

    SvaraRadera
  21. Be att få ngt annat. Har alltid bett att få granulat ist Flr flytande. Har funkat på mina. Lycka till

    SvaraRadera
  22. Be INTE om Amimox i stället - Amimox är bredspektra och ska inte användas i stället för Kåvepenin! Däremot finsn Kåvepenin dels som (ganska stora) tabletter och som väldigt koncentrerade droppar.

    SvaraRadera
  23. Haha.. Angående hur bebisen kom in i magen.. När vår son var 3,5 år o lillasyster kom så frågade han mig samma sak.. Jag sa: fråga pappa, det var han som hade lillasyster innan hon hamnade i mammas mage 😃haha..
    Där försvann det"problemet" från mig... Haha

    Tack för en rolig o vardaglig blogg :-)

    SvaraRadera
  24. http://doktorcecilia.wordpress.com/2013/02/02/varfor-ger-vi-kavepenin-nar-det-smakar-sa-ackligt/
    Här skriver en barnläkare om kåvepenin och ger lite tips! Väldigt bra bloggen om barns hälsa och sjukor förresten, jag har tre barn men lär mig massor där.
    /Lisa

    SvaraRadera
  25. Prova att blanda ut skiten med lite fruktyoghurt. Min treåring kräktes också av alla andra blandningar men youghurt funkade bra.

    SvaraRadera
  26. Tabletter, tabletter, tabletter! Finns ganska små, så man kan få ta två, men bättre det. Barnet gapar stort, man lägger tabletten så långt bak på tungan man kan (liksom "snärta" in den...) och så ÖS på med saft eller nån annan dricka hon gillar. Eller drickyoghurt så halkar den ner fint. Det funkade på sonen som hellre DÖR än tar flytande medicin.

    SvaraRadera
  27. Jag får ständigt detta slängt i ansiktet "Jag förstår hur jag kom ut ur magen men hur kom jag egentligen in i magen?" Tror jag fått den frågan i ett års tid nu och hittills har jag antingen undvikit att svara och smidigt fört över samtalet i en annan riktning eller så har jag bara sagt "Du kröp nog in i magen tror jag". Jag trodde såna frågor kom först när dom var 12-13 år. Inte tusan hade jag förväntat mig att dom kom redan vid 5 års ålder (!). Ha ha /Matilda

    SvaraRadera
  28. Här har vi prövat både flytande och i tablettform, lika illa båda två. Vi fick muta tjejen med en present om hon tog alla tabletter, det var det som funkade bäst.

    SvaraRadera
  29. VIDEOBLOGG!! VIDEOBLOGG!! VIDEOBLOGG!! VIDEOBLOGG!! VIDEOBLOGG!! VIDEOBLOGG!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!