onsdag 13 mars 2013

Supermorsan goes Bajskock?

"Du borde skämmas som inte ger dina barn mer lagad mat. Riktig mat, lagad ifrån grunden...bla bla bla. Hur kan du ge dina mat Mc Donalds? Vet du hur farligt det är för dem?!"

Jag gjorde Kalops idag. Det tog tre timmar. Jag köpte ekologiska morötter. Och lingon. Det doftade ljuvligt i hela huset. Som när mamma lagade mat. Vi satte oss vid bordet...


"Mamma? Kalopsen ser ut som bajssoppa. Detta äter INTE jag!" Men DET var ju jävligt oväntat! Skit på dig! Igår försökte jag impa med snyggt upplagt ris, kyckling och sötsur sås. "Mamma? Detta var VERKLIGEN inte gott. Vad har du GJORT med riset? Jag äter inte det!"

 
Imorgon blir det ett Happy Meal - UTAN leksak! För sån é jag!


 Tur att jag har Kaninhelvetet. Hon uppskattar minsann ekologiska morötter!

over and out.

//Meekatt...bajs-kocken. 

18 kommentarer :

  1. ungefär så känner jag oxå när jag lagar mat... dock blir det aldrig mc donalds...

    SvaraRadera
  2. Stackars, stackars dig! ;)
    Tur att det finns McDonald.. Jag råkade ut för detsamma när tösen var liten. Fick höra att man skulle minsann inte köpa färdig barnmat - det var nästan värre än hamburgare.
    Så jag ställde mig och lagade enligt konstens alla regler, i timmar. Resultatet?
    Matvägran. I flera dagar. Det enda som gick ner var Findus Kolja med dillsås och Köttfärssås med spaghetti på burk..
    20 år senare är det lite bättre ;)
    Kramen

    SvaraRadera
  3. Ja men fy på dig! Hur kan du ge barnen McDonalds? Burger King är ju sååå mycket godare ;) haha.

    SvaraRadera
  4. Är det bara jag som är elak morsa? Jag serverar och äts det inte så NÄHÄ TOUGH SHIT, gå hungrig då osv.

    SvaraRadera
  5. Jag känner spontant att det är sjukt mycket viktigare att barnet äter någon mat ALLS än att allt måste vara fantastiskt nyttigt och näringsriktigt.
    I den bästa av världar äter barn glatt av allt man lagar och är grönsaksfantaster osv osv. Men tja, så är det inte. Känner ärligt talat att huvudsaken är att barnet äter. Barn växer, de behöver näring. Energin blir glukos i slutänden ändå, sen om glukosen egentligen kommer ifrån en hamburgare eller en morot är egentligen oväsentlig.
    Vitaminerna och allt i grönsaker är för all del bra, och äter barnet det så absolut, go for it. Men gör det de inte så... se till att barnet får i sig någon mat alls åtminstone det är liksom huvudsaken. Sen kan man väl försöka smyga in vettiga saker lite här och var, men barnet dör inte av att inte äta superekologiskt. Jag lovar.

    SvaraRadera
  6. Haha, vi beställde pizza idag och ungarna (3 och 1 1/2-år) gjorde precis som dom brukar, pillade bort räkor, musslor och champinjonerna. Till sig själva! :-) maken och jag fick nöja oss med sönderpillade pizzor med skinka och paprika på...

    SvaraRadera
  7. Haha, vad tråkigt! Tydligen hade jag en period när jag bara åt yoghurt! Bättre att de äter något än inget!

    SvaraRadera
  8. Da mine store unger var små, sad de og vrængede på næsen af ALT jeg lavede til dem... til jeg fik nok. En uge på leverpostej madder lærte dem, at i det mindste smage - og så kunne man jo lide maden alligevel.... møgunger :D
    Som enlig mor til 3 havde jeg ikke råd til MacDonald ;)

    SvaraRadera
  9. Herregud vilka moralkärringar det finns.. de måste ha fruktansvärt tråkiga liv.

    När jag växte upp hade mina föräldrar inte råd med dyr ekologisk mat, jag är uppväxt på färdiga köttbullar och snabbmakaroner, o vet du, jag överlevde! Jag är/var inte överviktig, har aldrig haft hål i tänderna, fick bra betyg i skolan och var aldrig undernärd. Idag har jag högskolepoäng och en bra inkomst, och kommer att ha betydligt bättre förutsättningar att ge mina barn "bra" mat än vad mina föräldrar hade.

    SvaraRadera
  10. Ett av mina barn levde på Findus köttbullar och smörgåsgurka under en lång period. Idag är hon en pigg 20-åring, så bevisligen överlevde hon den kosten. Hellre äta halv- eller helfabrikat än inget alls.

    SvaraRadera
  11. Du e för go du:-) Ja barn e barn, de ändrar sig så småningom:-)

    SvaraRadera
  12. HAhaahha HEJA Alice!! Min perfekta kalops hade inte sett ut som bajs, så det så

    SvaraRadera
  13. Jag är utbildad kock... Jag har lagat mat på flera av Karlstads finare restauranger... TUENTALS människor har faktiskt BETALAT för att ära MIN mat... Men min 4 ½ åring säger ändå att det är "jätteäckligt". Rätt ofta nu en period... Otacksamma snorungar det där... Ibland börjar jag nästan tänka på att säga "Tänk på barnen i Afrika..." Jag lagar helst maten själv, men McDonalds någongång ibland gör då verkligen ingenting. Om inte för mammas mentala hälsa... Personligen tycker ag bättre om "hemmets" hamburgare men jag minns ju hur det var när man var liten - McDonalds var ju lite av en helgedom. Kan ju undra om de som måste aktivt gälla gör allt - aldrig fikar på stan, äter ute på restaurang... Utan gör allt själv... Själv älskar jag att uppleva nya smaker och kombinationer som jag kanske inte tänkt på... Då kan jag senare göra dem "till mina egna" om jag vill laga till det hemma.

    Jag håller med Lady D, äts inte middagen upp - då blir det inget annat efter heller. Man smakar iallafall på allt om det är något nytt. Men när det börjar trilskas med mat som man haft på standardmenyn sedan ungen låg i magen så är det banne mig stopp.

    SvaraRadera
  14. Det är då fan att "ungjävlarna" inte kan äta riktig mat. Mina hulliganer åt periodvis bara "bomping" (blodpudding) pannkaka och prinskorv. Som vuxna är båda matlagningskunniga på stjärnkrogsnivå och äter öht varken bomping, pannkaka (bara som lötunna Crepes med lyxig fyllning, eller prinskorv, inte ens till Jul för då ska det genomgående vara skaldjur
    och chempagnegratinerade ostron på julbordet. Som det kan bli!

    SvaraRadera
  15. Jädrar i havet!
    Ungar är så jäkla ärliga och själviska så hälften vore nog. Varje dag funderar jag på om jag är värd att öht leva för så värdelös som kock/mamma/ritare/sjungare/tröstare osv som jag är.
    Mitt självförtroende är nere i skosulorna och det hjälper INTE att Älsklingen försäkrar att han aldig ätit något godare i hela sitt liv.

    VARFÖR?

    Varför tar man åt sig så av skitungarnas kritik när man vet att de inte vet ett smack utan bara gör det för att djävlas?

    Hade en period där jag vände mig ut och in för att få dem att äta, för BÄGGE två har haft matvägringsperioder. Nu kör jag på överståendes linjer. Tycker du inte om det, eller börjar att gnälla redan när du sätter dig vid bordet, så är det tack och hej, in på ditt rum och vänta tills vi andra ätit färdigt.
    Jag ska inte säja att det fungerar jämt, men det har kommits tillbaka till bordet MÅNGA gånger för att självmant smaka på maten.
    Och om INTE, så levde min kompis son på typ LUFT i många år. Ingen visste hur han överlevde. Och han är helt normal idag....ja ja normal och normal ;)

    Men ALLA ungar är en värld av mysterier.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  16. Jag vägrar stå längre än 40 minuter vid spisen när barnen ändå bara skall pilla i maten. Därför gör jag det enkelt för mig. Skit i de som klagar på vad du ger dina barn. När jag jobbade på mcdonalds så fanns där föräldrar som kom 3 dagar i veckan med sina barn och åt och som ville byta leksak för att deras barn redan hade den som låg i happy mealet. Jag kan tycka att hellre att mitt barn får i sig en hamburgare än ingenting alls. I dag är det skit samma, nu äter man ju häst utan att veta om det och vegetariskt för att de lurar enbatt det finns 30 % kött i pajen. Ha ha ha,....

    Kram på dig

    SvaraRadera
  17. Haha... ja mina är 17 nu de och vette fan om de uppskattar när jag lägger ner lite möda med maten. Igår gjorde de pizza och det uppskattades av mig, då slapp jag laga maten.
    Men att ställa mig o göra långkok eller nån smarrig stek, då höjs ögonbrynen och näsorna rynkas. Ja, det är inte ofta man gör sig till längre.

    SvaraRadera
  18. Denna veckan har blivit mc donalds några ggr. Mest pga tidsbrist då vi varit iväg och inte hunnit hem i tid att laga mat...
    Min dotter på 2 år älskar mc donalds och äter mest de nu.
    Och korv!
    Jag anser också att bättre hon äter ngt än inget alls, sen kan jag ju ibland få dåligt samvete om det blivit för mycket skräpmat ofta men det är bara att ta nya tag :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!