tisdag 30 oktober 2012

Inskrivning, Happy endings och Påsättningar!

Ja, då var jag alltså inskriven på Arbetsförmedlingen och i 10 timmar har jag varit arbetssökande. Känns ganska okej ännu, men snart måste det ju hända något?! Bara inskrivningen tog ju på krafterna! HUR LÅNG TID SKA DET TA EGENTLIGEN?! Jag lämnade över mina gnälliga barn till kompisar i sjukstugan nere i Strandhuset och körde glatt in till Laholm. Jag parkerade lite snyggt utanför systembolaget och gick ur bilen. Arbetsförmedlingen var borta?! Vafan? Tydligen hade hela bygget flyttat så det var bara att traska in på systembolaget och köpa lite vin istället. Jag menar, hur ofta får man en så bra parkering precis utanför systemet?! Man måste ju utnyttja tillfället!

En bag-in-box rikare körde jag till "den NYA Arbetsförmedlingen". Alkoholen lämnade jag kvar i bilen...tillsammans med kaninen. När jag kom innanför dörrarna satt det ett tiotal personer i ett stort vitt rum. Stämningen var ju inte direkt på topp där inne om man säger så. Jag skulle tagit med mig vinet! Det hade säkert piggat upp församlingen? Nästa gång kör jag ett Tequila-race i väntrummet!
Jag försökte få ögonkontakt med människorna när jag gick in för att få en hint om vart jag skulle ta vägen. Inte en enda skylt eller hänvisning. Till slut såg jag lapparna. Nummer 58 fick jag - på tavlan stod det 49. Skitbra tyckte jag som är van att ha 340 personer före mig i kön på Försäkringskassan. Jag satte mig ner och började pilla med mobilen...såklart. Kolla mailen...Facebook...godkänna kommentarer till bloggen...och kolla bankkontot i hopp om att någon av misstag satt in en massa pengar till mig. Inga roliga överraskningar. Efter 15 minuters TOTAL tystnad i rummet började jag få lite panik. En sån där känsla när man bara vill ställa sig upp och rabbla könsord bara för att få igång folket lite. KOM IGEN! Vi väntar inte på slakt väl?! Jag har väldigt svårt för sån tystnad...

Jag messade en kompis som jobbar i byggnaden och skrev "Hjälp! Jag är på ditt jobb. Giv.Mig.Styrka!" 5 minuter senare kom hon ner och vi åkte in till stan och lunchade istället. Efter en god Thaibuffé, en julmust och en massa prat åkte vi tillbaka och 5 minuter senare var det nummer 58! Tadaaaaa! Snacka om Happy Ending! SÅ fixar man väntetiden på Arbetsförmedlingen! ;)

Väl inne i rummet gick allting utmärkt! Jag uppförde mig över förväntan och trots att jag luktade curry, jämställde min föräldraledighet med en Soldatutbildning och sa att mina två pysslande barn var nog för att ge mig erfarenhet och kunskap inom konstrelaterade yrken...så gick det bra! Jag är "inne i systemet" och i väntan på en vakant tjänst i Riksdagen får jag helt enkelt söka lite andra arbeten. Eftersom att ingen hade råkat sätta in en massa pengar av misstag på mitt konto idag heller...så får drömmen om en egen Föräldratidning vänta ett tag. 

Så, bring it on arbetsmarknaden! Here I am!

Imorgon kommer Hallandsposten på besök och efter det ska jag se om jag inte kan få till en påsättning. Kör försiktigt där ute - och mössa på om ni inte är säkra på...temperaturen! ;)


over and out.

//Meekatt...

17 kommentarer :

  1. Åååh.. Suckar sådär som askungen gör när hon blickar ut över kungariket och undrar över den där jävla balen.... Jag undrar det samma om påsättningen...
    Men det är klart.. vad är väl en bal på slottet ...

    Och nej, jag är varken så alkoholiserad eller sexgalen som jag kanske givit intryck av här. Eller ja, inte utåt sett i alla fall! Har en 4 årig taliban så du kan föreställa dig lixom! Inte mycket jubalong här inte! :)

    Men jag önskar dig lycka till med påsättningen och vägen till arbete...
    Under tiden - I am stalking you ;)
    Tack och godnatt!

    SvaraRadera
  2. Så bra och roligt som du skriver borde du få skriva krönikor i diverse mammatidningar. Röra runt lite mammagrytan :) Men allvarligt, jag skrattar alltid åt Martina Haags texter men du är ännu roligare. Ge ut en bok och jag köper första exet. Lätt! Sen får du sälja resten av upplagorna och ge Arbetsförmedlingen fingret :)

    SvaraRadera
  3. Åh, arbetsförmedlingen what a lovely place! Det är lite med arbetsförmedlingen som med lumpen eller förlossningar. Om man nämner att man har upplevt det så blir man genast tvungen att lyssna på alla andras skräckhistorier/ljuva minnen om samma sak. Hoppas du slipper gå dit så många gånger till!

    http://fortsattningfoljer.wordpress.com/2012/02/16/arbetsformedlingen-del-1/

    SvaraRadera
  4. Sippan har en bra kommentar där. Malin, börja skriv diverse krönikor, det om något borde ge utdelning! Du är superduktig på att skriva och bara så rolig! :-) Eller börja skriv på en bok vetja!

    Lycka till!

    Kram, Gunilla i Finland.

    SvaraRadera
  5. Hahaha, när jag läste "inskrivning" trodde jag nästan att du fått en påsättning, med förhöjd temperatur, utan mössa ;))

    SvaraRadera
  6. Inte för att sänka ditt humör men sonen skrev in sig i somras, har sökt över 60 jobb och varit på ett antal "Informationsmöten" på AF där förmedlarna står och säger att "Via dem kan man inte tror att man får något jobb" så mitt bästa tips är; sök via annonser, vänner, kontakter osv

    SvaraRadera
  7. Åh vart finns den skylten? Jag kan behöva en påsättning! ;-) KRAM

    SvaraRadera
  8. Hahahahha.. Underbart inlägg, som alla andra!:)

    SvaraRadera
  9. Lycka till med jobbsökandet!
    Man hade ju inte kunnat låta bli att gå in och fråga vem man blir påsatt av, om man gått förbi skylten! :-)

    SvaraRadera
  10. Vid köp av 2? vad för något?....jag kör väl för fan inte moped..ge hit fyra så sätter jag på dom själv...
    Åhh fan har du varit på sveriges topp tio i tristesställe arbetsförmedlingen...försäkringskassan, beckomberga och hall ligger tätt i hasorna..kan man verkligen få ögonkontakt med folk på AF..? där sitter man som måltavla på skjutbanan och undrar när nästa dräpande fråga kommer...Ducka för jävulen..frågan om svartjobb kommer inom kort...
    Bra att du blev inskriven, happy ending har ingen klagat på..må gott

    SvaraRadera
  11. jag hatar arbetsförmedlingen.
    det finns inget mer kostnadskrävande för vårt samhälle som bidrar med så lite faktiskt hjälp.
    det finns heller ingen instans som kan förnedra och förminska människor så mycket, försäkringskassan inräknat.

    på tal om försäkringskassan, skäms ni när ni vabbar?
    läs gärna mitt dagsfärska blogginlägg om just det.

    http://dan-syndrom.se/?p=5772

    puss / dan-syndrom

    SvaraRadera
  12. Oj oj oj nu kommer mamma maffian gå i taket ,lämna en kanin ensam med en bag-in-box i bilen ha ha
    tack för en fantastiskt rolig blogg !!

    SvaraRadera
  13. Jag håller med, se till att få till en bok. Jag kommer att vara bland de första att köpa den. Satt nu och bläddrade lite bland dina äldre inlägg eftersom jag är en ganska ny besökare här. Plötsligt brister det för mig. Jag skrattar så tårarna rinner!! Maken kommer och frågar vad det är frågan om. Jag visar honom ditt inlägg om den "gröna fadäsen nere på tjolahoppsanhejsan" ;D
    Ujujujuj, *fnissar fortfarande*
    tack för att du bjuder på en vardag som man verkligen känner igen, underbart med någon som vågar slänga ur sig sånt som såna som jag bara vågar tänka tyst för sig själva.....
    Keep on sharing!!
    /Lajnda

    SvaraRadera
  14. Finaste Malin. <3 Förstår att du inte så mycket länge kommer att vara i thearbetslösahetsskara - du är ju smått en kändis och borde verkligen registrera ditt "varumärke"!!! Jag är tacksam så länge du orkar blogga och inte bara jobbar på din bok - för det gör du väl? *ler* Förstår att du få mängder med mail och så vidare..

    Har varit bortrest en vecka, så jag hade lite att - att läsa ifatt! Halllelujha!!! Yaaaayy! Vilken lycka!!! Du skriver rappt och roligt som vanligt! Ta hand om dig och fina Kravallis, Elton och ja, även maken Freddy.

    Kramar - i massor

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!