torsdag 4 oktober 2012

5-årstrots, Raggningsknep & Supermorsan from hell?

När jag hämtade Alice idag mötte jag dagisfröken (Ja, jag säger "dagisfröken".) utanför som sa: "Alice är inte riktigt sig själv. Det kan nog vara 5-årstrotsen som börjar komma".

Eeeh..? Nej...nej! NEEEJ! Vi som har haft det så lugnt och behagligt här hemma nu med Alice! Men ja, vi känner ju att det är på gång. "Kravallis" kommer sakta men säkert tillbaka och nu kaxigare än någonsin. Plötsligt har hon svar på ALLT! Säger jag "Titta Alice, idag har jag gjort EXAKT samma Kålpudding som Rosa gör på dagis!" så svarar hon "Nej mamma. Det är inte ALLS likadant. Rosas var GOD. Jag älskar inte din!" Men skit på dig!? Jag gjorde mitt bästa och jag gjorde EXAKT som hon sa. Ja, jag vet ju innerst inne att det inte är min mat det är fel på - det är sällskapet. (haha) Alice äter bättre...i en annan grupp? Sån é hon! Men allvarligt - måste Kravallis återuppstå precis NU när jag ska dra ner henne på 15 timmar/vecka?! Suck!


Idag när vi satte oss i bilen frågade jag i vanlig ordning "Vad har ni gjort idag?". Till svar fick jag en "jag-hatar-dig-blick" och ett "Vi SAMARBETADE mamma!" Är det bara jag som känner stanken av samarbetsproblem här? Jag frågade inget mer utan höjde julmusiken igen och fortsatte mot Dr Rolf. Idag var dock Dr Rolf ledig och han den där snygga läkaren vikarierade. Ja, alla vi trötta småbarnsmammor kan behöva ett 4 minuter långt möte med en Mc Dreamy ibland. Det piggar ju upp! Jag kände hur mitt annars mentalt ostabila leende förvandlades till ett fånigt Gunilla Persson-leende med extra mycket tandkött. Jag tror inte att Mc Dreamy upplevde samma känsla som jag där inne men Elton blev noga undersökt och det var inte öroninflammation...än. Men det var ont...och rött. SNYGG var han i alla fall idag! Elton alltså... ;)


Efter läkarbesöket lyckades jag ragga en killes telefonnummer på Lanthandeln i Vallberga! (<-- av alla ställen, haha). Still got the moves baby!? Eller nej...så var det kanske inte riktigt. Mitt blekfeta jag och mina två snoriga barn var inne och köpte mat till Kaninhelvetet (<-- glamouren flödar i mitt liv!) och väl framme i kassan frågade jag efter halm. Mannen i kassan pekade på en kund som precis gick in i butiken och tre minuter senare hade jag hans telefonnummer och ett löfte om att få hämta halm på hans gigantiska gård. Det finns en massa trevliga människor där ute! Yeyh för det! Alice var jätteglad! "Mamma! NU blev du väl lucklig?! Tänk att han hade EXAKT det du vill ha!" Ja...plötsligt händer det lilla hjärtat. Mamma får...halm. "Kanintricket" är uppenbarligen det nya "hundtricket" och jag som behöver ett jobb hyr nu ut Kaninhelvetet för 50 kr/dygnet till alla singlar på jakt!

På vägen hem började en Alvedon-pigg Elton ge mig onda blickar, skrika "Moooooooooh!" och peka ut genom rutan. Det fanns bara en sak att göra. Skottorp. Igen. Förutseende som jag är så låg mina röda bajsdoftande Converse i bagaget. Dock hade jag bytt ut vagnen mot min nya fina jätterena vagn...så jag BAR nästan runt på vagnen i hopp om att den inte skulle lukta lika illa som mina skor när vi kom hem. Det gick hyfsat - vi avslutade med att köra rally i det höga gräset och skrämma hästarna. 

När vi lämnade Skottorp såg vi en massa jägaren längs vägen och ute på fältet. Alice frågade var det var för något och jag svarade snabbt "Det är jägare. De skjuter nog bara kaniner!" Eeeh? Hallå?! Supermorsan from hell hade en gråtande tös i baksätet resten av resan...och i framsätet satt en hyperventilerande lycklig Elton och skrek "MOOOOOOH!" hela vägen. Vad hände med mitt liv? Mina försök att förklara att kaniner faktiskt gör en väldig massa kaniner hjälpte inte alls... Fan. 

Imorgon ska vi ut på premiärtur med nya fina cykelvagnen som kom idag! Wish me luck!

over and out.

//Meekatt...

20 kommentarer :

  1. Vänta bara till 6-års trotsen, jisses säger jag bara!
    Jag skrev på din fb sida häromdagen och var imponerad över att ngn annan har samma vokabulär som mig när det gäller svordomar.. *Vi verkar även ha barn som gillar att hänga på udda ställen.. Själv brukar jag hänga rätt ofta på Aarons bilskrot i Malmö med mina pojkar, gissa om vi fått konstiga blickar där ett par ggr hahaha!
    Jag måste ju förresten höra din åsikt ang. en av mina fb-uppdateringar i helgen, hur många ur mammamaffian tror du hade anmält mig för denna;
    "Martin jobbar, Loa sover, Sam spelar på Ipaden och själv ska jag kolla på Onsdagens avsnitt av Dallas och ta mig en whiskey.. Ngn måste ju stå för whiskeydrickandet eftersom Sue-Ellen inte gör det längre ;-D"

    TACK för att du sätter ord på det förbannade jävla kaos man lever i, du gör så att det blir lättare att skratta åt!
    (PS; Jag har precis börjat plugga istället för att vara hemma med barnen och min beskrivning tycker jag är rätt bra.. Älskar mina barn gör jag alltid, men jag tycker om dem lite mer och tycker de är aningens mer söta nu när jag slipper ha dom efter mig 24h/dygn :-D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vafan?! Är det ny trotsålder varje år?! Det sa ingen vid tillverkningen! ;)

      Hahaha, Aarons bilskrot! Tack för tipset! Kanske kan roa mina barn med, haha,

      Jag älskar din statusuppdatering! Maffiamammorna sätter i halsen och tänker "Dricka när du är ensam med barnen?? TÄNK OM de vaknar med en soffa i halsen?! VEM ska köra ambulansen då??" ;)

      Lycka till med pluggandet! :)

      Radera
  2. Eehh..jag som är singel tror ändå att jag avböjer "kanintricket". Killar som har mycket halm hemma brukar vara....bönder! Nej tack. Vill inte dansa dirty dancing i en lada med ett ouppmärksammat kön tryckt mot mitt lår på vår första (och enda) dejt.

    /För kräsen för mitt eget bästa, men so what?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vill inte dansa dirty dancing i en lada med ett ouppmärksammat kön tryckt mot mitt lår på vår första (och enda) dejt." - hahahaha!

      Kräsen är bra! Bäst ska ha bäst, eller hur?

      Radera
  3. Ja eller varför knyte hormonerna när tonåren och puberteten närmar sig! Hoah! Ibland är man bara så hjälplös... Maktlös... Frustrerad... Irriterad... Och inte fick man med en manual hem för 11 år sen om hormonstinna tweens som vi lärde oss igår att de heter, hormonpropparna! Den boken kom för övrigt inte med för fyra, eller tre år sen heller!!! Nån som har en kopia???

    SvaraRadera
  4. Hahahaha.... Jag ska lätta upp din morgon lite ;)
    För på tur står: 6 års trots (även kallad MINITONÅREN... med ALLT vad det innebär!!) Sen kommer 9 års trotset... och SEN... moahahaha... sen kommer den ljuva tonårstiden.... Och DEN kan vara precis hur glamourös som helst ;) MUMS = IN HELL NOT!!!!

    Puss från en galet trött "kärring" <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. SKÖNT att du är rutinerad och kan stötta mig genom de där åren, haha. ;)
      HUR kan man gör om det igen...och igen...och igen...? Haha

      Puss på dig galna du!

      Radera
  5. Jag drömde om er inatt. Du, din familj och Bondmoran var hemma hos oss och lånade badrummet, det måste ha varit efter besöket hos kossorna antar jag??!? Jag passade iaf Elton medan ni andra duschade..

    Kram Nina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, duschade vi tillsammans allihop?! ;)

      Radera
  6. Tack för den - här kämpar man med treårstrots och överlever tack vare att man vet ( eller i alla fall desperat hoppas) att det går över och så kommer du och krosssar hoppet genom att påminna om att den ganska omedelbart ersätts av en ny trotsvåg....härligt att vara förälder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, visst är det fantastiskt? Jag fick nyss mina förhoppningar krossade när jag insåg att det kommer en 6-årskris....OCKSÅ!

      Radera
  7. Skjuter kaniner ... Men Malin då :) ..., haha stackars Alice ...

    Fyra års trots, fem års trots ... Vi får stötta varandra ;)

    Kram Tessan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur tänkte jag där?! ;)

      Tur vi har varann...och vin! Haha

      Radera
  8. Haha, ja de ska igenom samma sak som vi, vänta bara tills du kommer i klimateriet. Jag längtar till att få läsa din blogg då! Man skulle kunna tro att man är i trotsåldern som vuxen. Visst är det underbart med barn som säger sanningen?! Mina berättade stadigt att min mat var äcklig, tills jag gjorde en rokad och de fick vara med och bestämma matsedeln för veckan. Två dagar var. Visserligen blev det mycket barnmat men det var effektivt, steget därefter var att de fick hjälpa till att TILLAGA maten, efter det hörde jag inte många klagomål. Försök med det om du orkar. Mina barn är vuxna (21 o 23)och har flyttat hemifrån, nu är det bara jag, katten och maken. Lycka till med barnaåren och kaninhelvetet :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ska jag blogga mig igenom klimakteriet också? Ja, stackars mina läsare! ;)

      Här har vi provat både matlistor och barn i köket. Alice vägrar till och med äta det hon valt och lagat själv. Det finns inget hopp... Kaninen är inte så kräsen dock!

      Radera
  9. Alltså...Har ungar trotsfaser i ALLA ÅLDRAR? Så fort de är på väg ut ur en fas verkar det på alla mammaor o dagisfröknar att det står NY fas och smyger runt knuten o bara väntar på att få plåga alla stackars föräldrar.
    Nä nu blir det hem till mamma för att baka morotskakor. Fast i cupcakesformat. Men rosa gegga på. På lördag döps min älskade lilla brorsdotter och jag blir gudmor. Jag ska sjunga på dopet med. Två fia låtar. Handens femfingrar och Ypu got a friend. Efteråt serveras alla kakor och sånt som släkten hjälpts åt att göra.
    Imorn ska jag göra smörgåstårta för 80 pers som de ska trycka i sig innan kakorna.

    Ha det så bra och hälsa barn o kossor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tydligen har de det. Jag hade ingen aning, haha.
      Du är ju rena supermänniskan du - haha. Sjunger, bakar och gör smörgåstårtor. Kan man hyra in dig?

      Kram!

      Radera
  10. Snacka om urcharmig unge. Du har inte tänkt på att se till att han får vara katalogmodell??

    Med vänlig hälsning, Elle

    http://madebyscandinavia.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skulle ju kunna pryda omslaget av ATL? ;)

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!