torsdag 11 oktober 2012

Byxbråk, Retuschering & Tandläkare utan gränser!

Först och främst: Tack för alla fina kommentarer och mail med anledning av mitt senaste inlägg! Ni är fantastiska! Ikväll fick jag ett meddelande om att Barncancerfonden länkade till mitt inlägg på Twitter. Det är ju...otroligt. Hade inte en tanke på att så många skulle känna sig träffade när jag svarade på mailet. Nu har jag en full inkorg.

Dagen började i vanlig ordning med byxbråket. Ja, vi är tillbaks där nu. Suck! Nu när snälla goa Alice återigen förvandlas till trotsiga "Kravallis" börjar liksom allting om. Jag som trodde att vi var förbi de där idiotiska diskussionerna. Men där fick jag så jag fes... Alla pratar om att det är 5-årstrotsen...jag känner en viss närvaro av en sjukt irriterande 13-åring här hemma!

Nu diskuterar vi ALLT in i minsta detalj. Jag hinner gå igenom hela repertoaren med både hot och mutor innan ungen är påklädd och utanför dörren. Jeansen är inte sköna, tightsen är inte rätt färg, strumpbyxorna kliar, kjolen är för kall att ha utan strumpbyxor och den där fula glittriga klänningen ifrån 2-årsdagen FÅR hon inte ha på dagis. Sen är det ju håret...tandborstningen...skorna...jackan...och mössan. Allt ska diskuteras och motiveras. Man kan inte längre köra med fraser som "För att jag säger det!". Den här nya versionen av "Kravallis" har svar på ALLT! Var har hon fått det ifrån?! ;)


I morse kom den trotsiga 4-åringen iväg med flaggan i topp. Alice vann fighten mot den trötta mamman och slapp därmed de obekväma jeansen. Dock var hela gänget på stranden idag och efter en utflykt i ösregn fick extrakläderna i facket åka fram - JEANS! Mouhahaha! Där fick du Alice! Gjorde en mental "tjockis-segerdans" när jag hämtade henne idag.

Imorgon är det fotografering. (Giv. Mig. Styrka.) Då ska vi gå upp extra tidigt och göra fina flätor i håret och måla naglarna har Alice bestämt. Jag har ju i och för sig aldrig sett en "mugshot" där händerna syns - men vem vet vad de retuscherar in nu för tiden!? Med tanke på hysterin kring de "retuscherade" dagisbilderna misstänker jag att det behövs både lösnaglar och lösbröst för att passa in i gruppbilden. För ja, står det inte utskrivet att det handlar om att dölja munsår, syltolyckan from hell eller för all del - den egenhändigt ritade Hitlermustaschen (Ja, Alice har gjort en med permanent penna) så MÅSTE det ju handla om att det ska läggas till och fixas en massa så att ungarna blir små Top Models!? 

Mammamaffian rasar. "Låt barnen vara barn! Detta ger men för livet! Detta lär barnen att de inte duger som de är!" Eeeh? Men för livet? Jag önskar fan att man hade retuscherat bort HELA MIG ifrån femmans skolfoto! DET gav mig nästan men för livet!

Eftersom att det är en gratistjänst kör vi "hela kittet" i år! Putande läppar OCH stora bröst! God Jul Farmor:



Idag fick jag frågan "Småäter du?" hos tandläkaren. Fan. Hål i tanden och skammen kommer som en käftsmäll. Här VILL man ju gärna ljuga...men Semlevolangerna på den här kroppen talar sitt eget språk. Nej, jag småäter inte. Jag är tjock för att jag...är för kort?! Och man ju retuschera till en halvmeter på längden så jag ser inte problemet här. Skulle jag..? Småäta?! Dummaste jag hört... Följande diskussion är också jättedum:

Alice: Mamma, borrade han i tanden då?
Jag: Nej, det ska han göra nästa måndag.
Alice: Hur var räkningen då?
Jag: Jo, den var...på 600 kronor.
Alice: Hur mucket är det?
Jag: Det är en hel korg med mat på Maxi. Eller 6 par byxor till dig. Ja, eller 4,3 kilo Geisha!

Alice: Oj, det var ju mucket pengar! Ska han spruta dig i munnen innan han borrar på måndag?
Jag: Det hoppas jag verkligen inte...
 
Vad är det här? Tandläkare utan gränser? Jag hade redan tandläkarskräck! Tack Alice.

Nej, dags att sova. Om några timmar ska det målas naglar och bråkas om strumpbyxor. Elton har skrikit i en timme och med tanke på lugnet som nyss infann sig så misstänker jag att den vänstra trumhinnan sprack nu.

over and out.

//Meekatt...

29 kommentarer :

  1. Lycka till med morronfix... Lite styrkekramar, kanske behövs?!
    Nina

    SvaraRadera
  2. "ska han spruta dig i munnen"....haha!!! Jag tror jag dör av skratt. Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice: Ska han spruta dig i munnen innan han borrar på måndag?
      Jag: Det hoppas jag verkligen inte...


      HAHAHAHAH; Man kan ju inte annat än att misstolka. Och misstolka gärnet! :D

      Radera
    2. Haha, ja...som sagt...I hope not!

      Radera
  3. "Ska han spruta dig i munnen innan han borrar på måndag?" HAHAHAHAHAHA, jag dog nu. Tack för mej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, dö inte! Vill inte förlora mina läsare! ;)

      Radera
  4. Jag tänker på dig nu på morgonen, när jag och (febriga) Molly kryper tillbaka i sängen efter att de andra har åkt. :-)

    Och den här artikeln kan du ju köra upp i gapet på din tandläkare; http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15588960.ab. Sedan väntar vi bara spänt på vilket Nobelpris det är du ska vinna... ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska jag ta med mig nästa gång, haha. ;)

      Radera
  5. Nu är jag rätt kluven. Jag tillhör verkligen inte mammamaffian... MEN när vi för några år sedan fick hem bilderna från dagis (oj förlåt förskolans) fotografering så liknade kortet inte riktigt mitt barn... Dom hade retuscherat bort hans ca 3 cm långa ärr mitt i pannan, hans tänder hade fixats, hans fräknar var borta, Hyn var jämn och så var det nåt mer oxå.
    Jag blev så jäkla arg så jag gick till studion o skällde ut fotograferings firman så hon såg nästan lite rädd ut... Hehehe... (ooops nu låter det som jag normalt sett har frankenstein till barn men så är det inte ;-)...)

    Visst, ta bort snor, mat och tårar... det är oki... Men jag vill ju gärna känna igen barnet på bilden...

    Tack för en bra inlägg, som vanligt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herre gud! Nu låter det som att jag inte har nån aning om någonting och det är väl inte SÅ långt från sanningen, men gjorde de faktiskt så?
      Tog de bort fräknar och fixade till tänderna?
      Vad ÄR detta?
      Ja nu blev jag nästan lite mammamaffioso ;)

      Hälsningar
      Yohanna

      Radera
    2. Giv.Mig.Styrka.Också.Tack ;)
      Alla dessa åldrar, det är 2-årstrots, 3-årstrots, 4 år, 5 år osv. Och sen pubertet, 40-årskris och så klimakteriet.
      Det tar aldrig slut.

      Här-om-dagen så hade vi stora nyckelbråket, som vi har varje dag när jag inte har oändligt tålamod:
      http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/october/har-var-det-argt-idagoch-igar.html

      Och en annan dag så ville Irma se en sak som vi glömt hemma och skrek en timme i bilen för att det inte gick att se.
      VAD är detta?

      Men men, det GÅR väl över, snälla säj att det bara är en period ;)

      Annars så är jag helt ovetandes om saker som händer i världen. Retucherar de dagisbilder nu?, TAR man bilder på dagis nu-för-tiden?, och har det blivit skandal om det?
      Tur att jag hittat hit så jag blir lite allmänbildad igen.
      Jag var det förr nämligen ;)

      Hälsningar
      Yohanna

      Radera
    3. Ja, självklart ska de ju INTE retuschera bort sådana saker - det är ju fan inte klokt! Men hela diskussionen kring den här fotografen som inte var "tydlig nog" fick hela mammamaffian att vibrera och diskussionerna var ganska underhållande.

      Men nej, de har INGEN som helst rätt att göra någonting sådant utan att en förälder specifikt har bett om det!

      Haha - Yohanna...söker du allmänbildning så får jag ju återuppta mina "Meekatt News". Jag tappade dem på vägen!

      Radera
  6. Hahaha.... "Ska han spruta dig i munnen?" Härliga unge!!!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  7. Våra skolfoton har redan kommit...
    http://loke.bloggagratis.se/2012/10/10/8794140-antligen-kom-skolfotona/

    SvaraRadera
  8. Hihii, tack för dagens garv säger jag till Alice, "ska han spruta dig i munnen"... jag dööööör, garvar ihjäl mig :) Min nioåring är också sådär med kläder och ALLT, det är alltid fel på något och hon skulle helst gå naken tror jag... Vi har för övrigt haft tonåring i huset ända sen första dottern av tre föddes för 12 år sen och numera är det tre tonårsmonster vi brottas med hemma och ingen av dem är ens tonåring "på riktigt" än... när den dagen kommer är jag nog redo för den vita tröjan eller en öde ö...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skönt att veta att det finns en utväg i alla fall. Jag är ganska snygg i vitt! ;)

      Radera
  9. Man ska inte läsa din blogg på bibblan... Folk tittar så konstigt på mig när jag sitter å guppar av skratt!

    SvaraRadera
  10. Hahahaha .. " Ska han spruta dig i munnen", lord, tårarna sprutar! ;)

    SvaraRadera
  11. Du beskrev min morgon fast 2 år äldre version i Din.... Jag var ett VRAK när jag kom till jobbet. Hur ÄR det frågade några. jag fick bära ner henne i pyjamaströja+ byxor resten i en kasse

    SvaraRadera
  12. Haha, spruta dig i munnen, barn kan få till det ibland, men det är ju bara vi vuxna som lägger in värderingen i det som de säger ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas ju innerligt att hon tänker på bedövning! ;)

      Radera
  13. Haha, klockrent!
    Har precis upptäckt din blogg och måste bara säga - UNDERBART!! Lämnar alltid sidan med ett leende.

    SvaraRadera
  14. Hahahaha, jag avlider!!!

    Så skönt att det faktiskt finns fler som fattar att ungarna inte hamnar på psyk för att fotografen erbjuder retusch.. Det handlar ju liksom inte om att ge dom fylliga läppar och sängkammarögon ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!