onsdag 24 oktober 2012

Feber, Lyxfrukost & Gnäll...

39 graders feber och halsfluss...tack för den. Jag har inte känt mig så här kass på evigheter! Önskar att jag kunde hänga den där "Stör ej!"-skylten som jag snodde på Radisson på mig själv idag. När man har barn får man liksom inte lov att vara sjuk. Idag hade jag behövt ligga i sängen hela dagen och bara tycka synd om mig själv...och smygäta choklad fast det gör för ont att svälja.

Klockan halv sex i morse fick jag skicka ett sms till reportern på Hallandsposten. Kände inte riktigt att jag var upplagd för en lång intervju idag, dessutom tror jag inte att hon hade uppskattat halsflussen. Så vi får försöka få till det där nästa vecka istället. Fan. Jag som hade städat. Eller ja, jag hade i alla fall slängt in allt vi äger i skåp och lådor...men golvet var fritt och det såg ganska fint ut här hemma. Freddy bakade en kladdkaka igår kväll som jag skulle impa med...men den får helt enkelt bli medicin till min tjocka sjuka kropp istället! 




Barnen vaknade strax innan åtta idag och Alice beställde "vit gröt" till frukost. Jag försökte muta med flingor, kräm, rostat bröd och annat som går fort att fixa men jag förlorade. Mannagrynsgröt fick det bli...med kanel, hallonsynt och mjölk. Precis vad man känner för att göra när man har över 39 graders feber. Jag fick i mig 2 Alvedon och lite honungsvatten under tiden. Alice beställde dessutom "två mackor med köttbullar, gurkbitar, majs och juice med sugrör." Skjut mig! Var kom den aptiten ifrån?! Vad får de för frukost på dagis egentligen?! Elton åt lite gröt men stod upp och skrek i barnstolen hela frukosten. Det är fantastiskt att vara småbarnsförälder...helst när man är sjuk! 

Efter frukosten försökte jag muta barnen med film för att jag själv skulle kunna lägga mig på soffan. Då ville Alice spela spel. Jippie. Jag vägrade och Alice började gråta. Jag föreslog 250 olika filmer men ingen passade. Elton ställde sig framme vid TV:n och skrek "Dääääjsiii" så det fick bli "I drömmarnas trädgård". Då blev såklart Alice sur och skrek "JAG VILLE JU SE BULLERBUUUUN!" (Ja, det är fortfarande u istället för y här hemma.) Jag försökte förklara för henne att hon hade sagt nej till alla filmer som jag föreslagit och att Elton var först med att välja. Då fick jag ett "BAJSMAMMA!".  Jaja, jag känner mig som en sån idag så de är okej. Filmen började rulla och jag hann precis lägga huvudet på kudden i soffan när jag hörde Elton skrika "Mammaaaaa... BAASCH!!" Jippie. Bajsblöjan from hell - skjut mig igen. 


I vanlig ordning skrek Elton som en besatt hela blöjbytet. Det där med mutor funkar inte längre på honom, hot förstår han inte så det enda som återstår är våld. Jag spände fast honom med bältet på skötbordet men det gör liksom ingen skillnad. Han kan ju vända sig i alla fall - så samtidigt som man ska brotta ner en miniatyr av Mike Tyson med hitlerfrisyr med en hand - så ska man ta bort bajsblöjan, tvätta rent och sätta på en ny blöja med den andra handen. Det funkar...om man inte har 39 graders feber och hatar sitt liv. Det slutade med att vi båda fick en uppiggande dusch och Elton "bajsmannen" Birgersson var överlycklig. Duscha med mamma är kul. Då kan man stå på golvet och vråla "TUTTAAAAA(R)" och hälla ut allt schampo som finns. Underbart. Life is good.

Freddy kom hem kvart i fem idag och då gick Alice fortfarande i nattlinne. Supermorsan... Jag hade i alla fall lyckats få in en Moussaka i ugnen. Det får bli dagens bedrift. NU ska jag gå och lägga mig på soffan och tycka synd om mig själv och imorgon ska jag vakna frisk! 

over and out.

//Meekatt...


Blir nästan lite upphetsad - Du & Jag på Campadre! 



45 kommentarer :

  1. Krya på dig!!!!

    Vet inte hur du gör... Men även denna gången fick du mig att le... Lite skratt också, ;) den med elvispen var faktiskt lite rolig....

    Välkommen tillbaka! Har saknar dig!!!

    Nu väntar man spänt på att få se dig ta emot priset BloggMama 2012 ... Det måste bara bli du!!! Du är ju bäst!

    Hör av dig ifall du behöver hjälp, kan hämta Alice en stund imorgon, om du vill ....

    Kram... Och krya på dig!!!

    /Tessan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack fina! Ja, det måste ju bli jag!? ;) Annars firar vi ändå - hörde ryktas att semlorna är på intåg! Kan ju bli årets Semlemorsa annars?!

      Tack, du är en ängel!

      Radera
  2. Shit. varför var karln din inte hemma? Eller ungarna på dagis???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice var ledig, Elton har inte börjat på dagis än och min man...han är VENTILKUNGEN. Är inte han på jobbet...stannar hela världen upp. ;)

      Radera
  3. Usch, stackare! Kryakramar!
    Nina

    SvaraRadera
  4. Jisses Malin!
    Här kommer lite styrka.
    Höjdpnkten är....tada inte euromillionen utan när gubbarna kommer hem från jobben och tar över monstren.
    Vad blev det av våra liv ;) ?

    Inga råd kommer här, jag är mållös. Men en hel hög med krya på dig och sov lite nu ZZzzzzzz.

    Hälsningar
    Yohanna

    PS Halsfluss går inte över om man inte får pencillin så jag HOPPAS att du varit på vårdcentralen - får en halsfluss-expert. DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad hände?!

      Tack fina! Och jag hade penicillin hemma !<3 Av den fick jag svamp, haha. Skjut mig.

      Radera
  5. Oh Dear vilken dag du har haft! Been there. Tror många känner igen sig! Förra året fick mina tjejer rotavirus, dvs långvarig magsjuka SAMTIDIGT som stora tjejen hade vattkoppor. Givetvis blev jag svårt magsjuk också och pappan han var på tjänsteresa i tre dagar. Då räknar man dagar i minuter och varje sådan är en kamp! Friska blev vi ju till slut! Jag hoppas du snart blir bättre och att ingen annan i familjen blir sjuk! Många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh fy fan! Magsjuka är döden! Min stora skräck att få magsjuka när Freddy inte är hemma...men man klarar ju det.

      Kram!

      Radera
  6. Det är fan EXTRA synd om en när man är sjuk och mamma.. För så är det - mammor får inte bli sjuka.
    KRYA PÅ DEJ i vart fall.
    Du får tvinga F att stanna hemma imon & ta hand om barnen medan du sover och äter geisha samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla. Nej, vi mammor får inte vara sjuka... Kan sakna det där ibland - att bara få ligga i sängen och vara sjuk!

      Planen är bra, dock svår att få igenom. ;)

      Radera
  7. Krya på dig! Ska hålla tummarna hela natten att du blir frisk till i morgon! :)

    SvaraRadera
  8. Nej, det är svårt att sjukanmäla sig som mamma, tyvärr.
    Säga upp sig går inte heller.
    Så, man ska helst låta bli att vara sjuk! ;-)

    Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har man gett sig in i leken...så är det kört!

      Tack!

      Radera
  9. Men du, låter inte som den bästa dagen!
    Krya på dig nu och få F att vara hemma med kidsen i morgon så går du till vårdcentralen och får penicillin och åker hem och sover!!!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Borde finnas vård av Wife... VaW :P Krya på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, bra idé! Det ska jag ta upp när jag får jobb i Riksdagen! <3

      Radera
  11. Krya på dig underbara du <3
    Halsfluss är tortyr!!!!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Känner igen det där allt för väl. Hoppas du mår bättre i morgon!

    SvaraRadera
  13. Men vilken underbar blogg att hitta till!
    Jag är inte ensam!!
    Vad underbart att du vågar säga det många av oss bara vågar tänka!!!
    Nu hoppas jag att du kryar på dig, för detta dygn lät inte så angenämt för dig.
    Jag kommer att besöka din sida igen -var så säker :)
    /Lajnda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att du hittat in hit, välkommen!

      Radera
  14. Så jädrans jobbigt att vara skitkass samtidigt som man ska fixa och dona och göra ALLT för ungarna...säger jag som bara har en... Men jag skickar en krya-på-dig-kram och hoppas att du är i den bästa Meekattformen snart igen!

    /Wiveca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Ja, man vill ju bara bädda ner sig och försvinna!

      Radera
  15. Gurgla med äppelcider utspätt m vatten varannan timme smakar fan men är super mot halsont och kan göra att man slipper läkarbesöket. Gissat att du inte längtar efter att släpa med dig barnen dit och vänta vänta och vänta....krya på dug!

    SvaraRadera
  16. Hur schuk du än är så lyckas du locka fram skratt ändå.... Kram.
    Krya på Dig
    filmscenariot känner jag så väl igen alltför väl Tårar som spruuyuutar som en bättre fontän om inte just N/A får sinvilja fram.

    SvaraRadera
  17. Åh hjärtat! Det är verkligen pest och pina att vara sjuk när man är mamma för precis som du skriver kan man ju inte bara lägga sig ner och vara sjuk! Hoppas du mår bättre idag gumman! KRAM!

    SvaraRadera
  18. SV Tack så heskt mycket för att du tar dig tid att kika in, se mina videos OCH kommentera! Jag har själv en lillkusin som har dubbla hörapparater och mina döva morföräldrar är hennes farföräldrar men ändå ids dom inte lära henne teckenspråk, vilket jag tycker är jätte tråkigt. När hon var hos oss en kväll så tog batterierna i lurarna slut och då blev det ju jättesvårt, och då kan ändå både jag och min sambo teckenspråk.

    Men vi var hos henne igår och hon skulle dansa för oss (hon sätter på en CD och gör ett uppträdande, inte vad det låter som..) och jag blev SÅ STOLT för hon hade lärt sig teckna refrängen :D Tack så hemskt hemskt mycket för att du skriver till mig ibland, det gör min dag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men gulliga du! Jag älskar ju dina videoinlägg! <3

      Radera
  19. Usch för halsfluss, det finns nog inget värre....eller jo....efter att under 30 år fått halsfluss minst 4-5 gånger om året ( trots bortopererade halsmandlar! ) började jag få halsbölder istället och det är värre :-D
    Krya på dig vännen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, fy! DET vill jag ALDRIG ha efter att ha googlat på det, haha.

      Kram vännen! <3

      Radera
  20. Lycka till i tävlingen i min blogg! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Jag har inte varit "sjuk" sedan dagen jag blev mamma dvs 9 år sedan...
    Att jag sedan haft feber, förkylningar och kräksjukor är en annan sak :)

    Krya på dig och hoppas att filmerna passade bättre idag...

    Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!