fredag 28 september 2012

Fredagsmys - my ass!

Jag älskar verkligen fredagar. Stämningen är på topp här hemma och alla går runt som på små rosa moln och nynnar på kärleksfulla melodier. Alice hjälper mig att städa, Elton sitter och leker med sina kossor och Freddy kommer säkert hem tidigt. Eller inte. 

Alla hatar alla här hemma just nu. Freddy lär inte komma hem en minut före klockan fem, huset ser ut som fan, Elton går runt och skriker "Moooooh" med skorna och regnbyxorna i famnen och Alice ligger och gråter i sängen. Vad hände här?! Jag fick ett "supermorseryck" och ställde mig i köket med båda barnen. Mina fina nyinköpta små hjärtformar skulle bli sex stycken hallonpajer till kvällens "Fredagsmus"och barnen skulle få hjälpa till att göra dem. Jag är en idiot. Barn kan ju inte baka. Inte ens JAG kan baka. 

Men det började bra. Jag satte på ugnen (Nej, jag "satte inte på" ugnen, haha. Jag satte igång den!), Alice smorde formarna och hällde i hallon medan jag fixade smeten. Elton stod och käkade russin och bet i 6 stycken päron och en citron under tiden. För ett ögonblick funderade jag på att flytta honom (eller päronen) men man avbryter inte en tyst Elton!


Som sagt - det började bra. Sen...gick allting utför. Elton trillade såklart ner ifrån stolen, Alice hällde ut en hel påse havregryn i besticklådan och jag förvandlades till "Bajsmamman"...igen. Vi fick in pajerna i ugnen samtidigt som vi skällde på varandra och gick sedan in på Alice rum för att städa. Ikväll kommer det gäster så jag ska påbörja en akutstädning i vanlig ordning. ALLT vi äger åker in i garaget...typ. En del trycker jag in i Freddys garderob. Bara det ser fint ut på ytan liksom...ungefär som en "vanlig" mammablogg, haha. ;)

Alla vet dock att här hemma öppnar man skåp på egen risk - och helst iklädd hjälm. Ingen tror att jag har städat hela dagen men de uppskattar med all säkerhet golvytan...

För fem minuter sedan tog jag Alice tre enkronor som låg i hyllan och stoppade ner dem i hennes spargris. Då bröt helvetet lös. "MEN MAMMAAAAAA????? VAD GÖÖÖÖÖÖR DU?!" Eeeh...vi brukar ju lägga alla lösa pengar i spargrisen där hon samlar till Parisresan i maj. Men detta var tydligen andra pengar... Alice började storgråta och efter mycket om och men fick jag fram: "Mamma!! De där pengarna skulle jag inte ha till Paris. De skulle jag ha till att köpa Piroger för när jag blir vuxen! Nu kommer jag ALDRIG kunna köpa piroger när jag har fluttat mamma!!"

Ja, tänk så lite som krävs för att förstöra en hel dag... Det POSITIVA här är ju att Alice åtminstone har planer på att flytta hemifrån någon gång.

Fredagsmys...here we go! (<--länk)

over and out. 
 
//Meekatt...

31 kommentarer :

  1. Hahaha men det är ju så här det är för de flesta av oss! Alla är så jävla trötta efter hela veckan, stora som små och man borde aldrig ha högre ambition än typ korv med bröd, festis och billigt rödvin. Eventuellt hämtpizza om man orkar. Men skam fen som ger dig, jag är likadan. Man glömmer fort de där kaotiska dagarna och sen försöker vi igen:-)! Ha nu en skön fredagskväll med eller utan hallonpajer och städat hem:-)

    SvaraRadera
  2. Halleguttan, fredagsmys i all sin ära men fan vad det kan stressa upp tillvaron va ???
    HOppas ni får en helmysig kväll trots allt :)
    monika

    SvaraRadera
  3. Fredagsmys...det är något speciellt över det...medelsvensson drar på sig brynjan..frugan drar på sig sparkdräkten...hmm kanske tvärtom OOPPP!..(Fan det där vill jag inte se)...och sen intas soffan med en stor...nu trodde allt jag skulle skriva öl..men icke en stor skål nachos och ett glas valfritt....
    SEN gott folk börjar fredagsmyset..osäkert om medelsvensson delar filten med frugan men iallafall...tur att du inte satte dig på spisen...brännmärkt=)..du ha en underbar helg!

    SvaraRadera
  4. Haha åh så sött! Stackars lilla Alice, vad ska hon nu äta ( om rimligtvis) 14-15 år? :) Trevlig kväll på er!

    SvaraRadera
  5. Haha! Låter ungefär som vårt fredagsmys brukar vara. Jag förvanlades till bajsmamman redan i bilen på väg hem ifrån dagis....KRAM!

    SvaraRadera
  6. Hahahaha .... Vi skal ha masser af gode skratt inden Alice flytter herifrån ;)
    Endnu en bajsmamma her....mine unger var ikke forberedt på at mamma ikke er hemma i helgen!!!

    Hoppas det går bra anddå hemma.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Fredagsmys vad är det?! Nä i säng med den lille i vanlig tid och ett tappert försök att orka följa ett helt tv-program får duga minsann!

    SvaraRadera
  8. Haha. Fredagsmus.

    Idag har jag ätit på Ikea som fredagsmys. Älskar Ikea!
    Läs mitt inlägg om dagens bravader och hur fetton äter kanelbulle.

    Puss o kram / dan-syndrom

    SvaraRadera
  9. Söta lilla Alice, så klok hon är som börjar spara redan nu! :)
    Nåt pensionskonto igång redan? :D

    SvaraRadera
  10. Djävla OLW!! Ja det är väl deras FEL att ordet "Fredagsmys" myntades? Vilket bajsord!!
    Och vad är det för mysigt med en fredag... alla är galet trötta och jag får inte ungarna i säng så jag kan få dra i mig vinflaskan i LUGN och RO!! ;)

    Hahahahaha Puss på dig du underbara kvinna!! LOVE U!!

    SvaraRadera
  11. Jag tycker så mycket om ditt blogg. Det är skönt att lesa att det är inte alla (utom mig) som är gullegull morsor som älskar allt som barnen gör.

    Hoppas ni har en bra helg och att bajsmamman får ledigt ettpar dagar =)

    SvaraRadera
  12. Ja du Malin det finns så många sexuella avvikelser finns säker dom som gillar att sätta på ugnar också ;-) inget att skämmas för *skrattar så jag gråter av synen jag fick*
    Drar slutsatsen att du inte läst receptet "hur man bakar kakor med en unge i huset"
    ska fixa den åt Dig verkar behövas ;-)
    kladdiga/mjöliga *cooola ner kramar*

    SvaraRadera
  13. Bra jobbat, ni fick ju nåt att stoppa i formarna och sen in i ugnen trots "olyckorna"! :)

    SvaraRadera
  14. Jag hade legat inne på hispan redan om jag haft en sån fredagseftermiddag. *tittar mig omkring- va har dom varit snälla och tapetserat om när jag var på jobbet? dom här mjuka tapeterna känner jag inte igen inte dörren med mjuk yta heller* ;-)

    Vanlig helgfrukost räcker och blir över alla kanter och gränser. När man blir så arg så man bara lämnar köket för att INTE göra sånt man inte får göra. ( ja just sånt straffbart och självklart förbjudet)

    Undrar just om det finns NÅGON mamma med neuropsykiatriskahandikapp på föräldraliv? tror inte det va...... dom skulle ju ALDRIG skrika på sina barn el höja rösten, slänga barnets tallrik med mat kvar på i soppåsen i ren ilska. Nä supermorsorna skulle sitta ner med barnet i knät och lugnt förklara och tillrättavisa att så här lilla vän får man inte göra. man får inte slänga ägg över bordet för att det är en skalbit kvar (som barnet inte fått bort när man själv blivit bortmotad med "kan själv" ) el smörgås som hamnar på hallgolvet när sammma smörgås på tallrik smusslats med på en tjurrusning till vardagsrummet .... givetvis med leverpastejsidan NEDÅT!!!!! vem behöver nyspolade isar åk skridskor i småbarnsmammornas hem.......

    SvaraRadera
  15. Hahahaha köpa piroger Hahahaha

    SvaraRadera
  16. Tack för pratstunden idag i Båstad!! Blev så glad när jag såg din bil! ;D

    Kram Anna med Timoty

    SvaraRadera
  17. Jag är inte så förtjust i bloggar. Speciellt inte mammabloggar.

    Har halvhjärtat lovat en kompis flera gånger att ge dig en chans, men inte haft orken. Så läste hon några inlägg högt för mig i telefon här om dagen. Sen dess har jag suttit klistrad vid datorn var ledig stund. TACK! Vet inte när jag skrattade såhär sist! Så jäkla befriande!!

    SvaraRadera
  18. Åh i det här inlägget var allt väldigt igenkännande :P

    SvaraRadera
  19. Vilka framtidsplaner hon har :) Hahaha "det där ska jag köpa piroger för" Klockrent!

    SvaraRadera
  20. haha! nä malin, tog du PIROG PENGARNA?? det är inte lätt men hoppas ni fick en bra fredagskväll iaf :)

    / Hannaa Cramer

    SvaraRadera
  21. Visst är det underbart, här hotar jag barnen med att mamma ska äta upp lrdagsgodiset om man inte städar på rummet, tror du de blir tyst i huset då och alla går och städar på sina rum??? Eeeeee NOT, hehe, men 5 timmar senare är det rent och fint och de sitter framför tv och bråkar om de godiset de själva valt,
    jag kunde lika gärna käkat upp skite på en gång ;)

    SvaraRadera
  22. NU har jag läst ifatt! Rätt stolt att det, trots två småbarn, en make, en hund och ett heltidsjobb bara tog några veckor :-P Just det, har dessutom renoverat hallen uppe till ett lekrum!

    Fy fan vad jag har skrattat...och gråtit! Helt underbart hur du sätter ord på "allas" vardag. Här hemma finns inte fredagsmys...har liksom lagt ner försöken...det är enkelheten som är myset ;-)

    Ha en härlig helg!

    Malin

    SvaraRadera
  23. Hahaha! Jag är en nybliven läsare av din blogg och jag älskar den! =D Jag måste tipsa om den i min blogg =)
    Stor kram

    SvaraRadera
  24. Seriöst: kan jag få adoptera Alice? Hon skulle vara underbar ihop med mitt 3-åriga, manliga barnbarn. De skulle stötta varandra och förstå varandra i livets alla skiften. De är syskonsjälar.
    Men jag vill inte ta detta underbara barn ifrån dig, nej. Du kunde hälsa på den sista fredagen i varje månad och ha fredgsmus här. Garanterat: jag bakar aldrig! Jag köper chokladbullar på Coop. Till det serveras vatten. Ur vinglas. För jämlikhetens skull: skall jag få ett glas vin, skall barnen ha det också. Jag dricker vatten där jag droppar en msk vitt vin av billigaste sorten.Barnen skulle få vatten med några droppar julmust i.

    Detta är det sanna livet hos oss och jag förstår inte varför du envisas med att baka? Blir det musigare då?

    Farmor

    SvaraRadera
  25. Hahahaha!! Varje gång jag läser detta inlägget skrattar jag lika mycket!! fina lilla alice, funderar starkt på att skicka upp lite pirog-pengar till alice!;)
    Ha det bra
    Kram Svida <3

    SvaraRadera
  26. Haha :)
    Fredags mys är olika hos alla ..bara att inse :P
    Ha en fin vecka :)
    Kram Maya

    SvaraRadera
  27. Oh jag som tänkte, äsch skit i städningen, den är bättre o ta efter man haft besök ;-) Golvyta har vi ofta här hemma, för sån är jag, men dammsugning och dammtorkning mm det tar vi efter vi haft gäster speciellt om de också har barn, blir bara onödigt jobb annars ;-)
    Gulliga Alice, stackare som inte får köpa sina piroger ;-)
    Skrev föressten ett inlägg för ett tag sen hos mig där jag nämnde din blogg. Allt efter att mina barn pratat om kossorna som kommit tillbaka till hagen och var helt galna. Då kom jag o tänka på din blogg och din lille son Elton som är besatt av kossorna, haha.

    SvaraRadera
  28. Hahahaha jag blir så full i skratt de gånger jag läser här. Känner igen så mycket av det jag läser. Jag var hemma med mina tre barn på 80-90-talet och hade även 2-3 dagbarn. Det var både jobbigt och roligt. Det tråkiga är när man inte blir uppskattad för allt man gör för det syns ju inte alltid så länge. Nu har jag ett barnbarn och det bästa är att man själv väljer hur länge man vill passa honom sen kan man lämna tillbaka honom till föräldrarna igen. Sen kan jag ju säga att jag har ju mycket mer tålamod nu än vad jag hade med mina egna.

    SvaraRadera
  29. Hittade din blogg igår (läser inga i vanliga fall) och håller nu på och streckläser. Skrattar så jag gråter, telefonen hoppar och jag ser inget samtidigt som jag inte ska väcka man och barn som ligger bredvid mig i sängen - svårt!

    Helt underbart. Och din unge, Alice - så jäkla smart!! Underbara kommentarer, det går inte att skratta tyst till dem!!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!