onsdag 19 september 2012

Kritik, Fontänorgasmer & Bajsmammor!

Jag förstår nu att det är en del som har tagit illa vid sig av mitt inlägg Maffiamail, Överlevnad & Världens bästa bullar! Det diskuteras vitt och brett här i bloggvärlden och inne på familjeliv om huruvida "Skit på dig" är ett bra uttryck eller inte - samt om jag tycker att mammor som slår sina barn är fantastiska.

Ni ofantastiska mammor som sitter där hemma och är besvikna på mig för att jag kallat er fantastiska - förlåt! Jag är ledsen för att mitt på tok för positiva "budskap"(?) trampar er på tårna och jag borde ha förstått att man alltid ska hålla sig neutral eller ja, helst negativ när man kommunicerar med mammor. NÅDE den som säger något upplyftande till den som inte förtjänar det!

Man kan alltid plocka saker ur sitt sammanhang. Det blir såklart mycket mer intressant om man gör det. Man kan bryta ner meningar i beståndsdelar, sätta ihop meningar med varann som inte alls hör ihop eller hitta på egna citat för att uppmärksamma folk på ståndpunkter som inte finns. Om jag sätter ihop två helt skilda meningar ifrån mitt senaste inlägg får jag fram "citatet" - "Ikväll blev det en tur till mysiga Skottorp igen. Alice var rastlös, jag behövde frisk luft, (...) två fina grabbar och en fontänorgasm? Mooooooh!" Ja, ni ser?! Det blir ju MYCKET roligare om man ändrar om lite och lägger in egna tolkningar. Just i det här fallet blev det ju i och för sig jätteroligt...så jag kanske skulle börja göra så jag med? 


Men nej, jag ber inte om ursäkt för mitt inlägg. Jag har fått hundratals fantastiska (!!) kommentarer och mail ifrån mammor runt om i Sverige (och andra länder) som tackar mig för mina ord. Jag är helt mållös. Responsen på mitt inlägg har varit enorm och det glädjer hela mitt trötta mammahjärta att så många har fått ut så mycket positivt av det jag skriver. DET tar jag åt mig av och det gör mig glad! Om bara EN mamma som vaknar och känner sig som världens sämsta...kan bli upplyft och glad utav mina ord - då är jag nöjd! Det är värt varje minut jag lägger ner på bloggen!

Utav 178 kommentarer på mitt inlägg är alla utom en positiv. Det säger mig att de allra flesta förstår mig. Men SJÄLVKLART finns det utrymme för misstolkningar - dem orkar jag inte lägga någon mer vikt vid. Man kan vända och vrida på varje ord jag skriver. Om man vill. Det är helt okej.


Ikväll har vi tittat på Svenska Hollywoodfruar och i vanlig ordning var debatten igång inne på bloggens Facebooksida. Trevlig tradition det där, haha. Tack allihop för trevligt sällskap! Gunilla Persson ska påbörja sin självbiografi. Hon ska "smida medan järnet är hett" och som den superkändis hon nu har blivit gäller det ju att synas och höras. Det blir en talbok...för det är ju så populärt nu...bland hörselskadade. Ja, det är ju verkligen en briljant idé Gunilla! Heja dig! Vi ses på bokmässan nästa år! Jag kör en variant i blindskrift - för människor utan händer. 

Nu ska jag hämta hö till kaninhelvetet, väcka Freddy så att han kan döda spindeln i badrummet och sen krypa ner till en varm och mysig 4-åring. Idag har jag bara varit "Bajsmamma" tre gånger. Först i morse när jag flätade Alice hår, sen när jag GICK och hämtade henne - i ösregn...för att hon skulle få gå hem med paraply, vilket hon jämt tjatar om...och slutligen ikväll när jag vägrade låta henne spraya rosa färg i hela mitt hår. Jag som trodde...att jag var fantastisk..?



over and out.

//Meekatt...

42 kommentarer :

  1. Svar
    1. Haha, hjälp! Med det kommer ju ett visst ansvar... ;)

      Radera
  2. Du ÄR fantastisk!!! Underbara Meekatt! Du räddar min dag - varje dag!! Tack!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK fina du! Och tack för att du kikar in!

      Radera
  3. Ha ha, jag borde kanske kolla Hollywoodfruar?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. SJÄLVKLART! Nästa tisdag bänkar du dig framför TV:n med ett glas rött, din dator och förfäras ihop med oss inne på Facebooksidan!

      Kram!

      Radera
  4. Men du, har du tänkt på en sak? Det är väl helt fantastiskt att folk skriver om dig! Om mig är det minsann ingen som skriver. Jag är alldeles anonym och bara en liten lort. :-( Fast det gör mig inte ett dugg, är alldeles nöjd ändå!!
    Men jag kommer aldrig att titta på Hollywoodfruarna. Förskräckligt program enligt mig. Tur att smaken är delad liksom en kroppsdel som rimmar på den.
    Usch för spindlar, ropar också på maken när de dyker upp. Ryyyyyyser.
    Ha en fantastiskt onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men vi tycker ju också att stora delar av det är förskräckligt! Det är därför vi ser det i grupp, haha. ;)

      Ja, spindlarna är mina värsta fiender! Jag. Hatar. Spindlar.

      Ha det gott!

      Radera
  5. Jag älskar din blogg!
    Var dock glad att dina barn ännu inte (?) kommit på hur de kan bråka med dig pga spindelrädsla... Det gör min son, senast i måndags då han lade en stor äcklig plastspindel i min säng - gissa om jag flög upp när jag såg den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! :)

      Alice är ju min lilla hjälte som plockar monsterspindlar med papper och spolar ner i toaletten! :)

      Hade hon lagt en i min säng...hade jag dött, haha.

      Radera
  6. Jag har ganska nyligen hittat din blogg å älskar den! Jag ska snart bli mamma för första gången å ser självklart jätte mycket fram emot detta! Jag hoppas innerligt att jag kan ha din sköna inställning till föräldraskap, släppa alla krav som byggs upp på oss föräldrar å bara göra så gott jag kan! Att folk verkar tro att du inte skulle älska dina barn bara för att du faktiskt skriver rakt ut vad jag iallafall tror varenda förälder tänker men inte vågar skriva e ju sjukt. Å att dom orkar sitta å läsa långa inlägg, sen lägga energi på att skriva ihop små negativa hat svar tillbaka e ju inte heller friskt! Herregud, om jag läser nåt i tex en blogg eller tidning jag inte håller med om så slutar jag läsa det å lägger bort det... Måste ju va mammor som faktiskt skulle vilja va lika öppna å ärliga som du men vågar inte för enligt nån väluppfostrad standard ska vi va så jävla duktiga å korrekta hela tiden!
    Jag e faktiskt lite nervös för vad som komma skall med detta med att bli mamma, men jag kommer fortsätta läsa din blogg å försöka stå på mig å inte dras med i alla måsten!
    Tack för en super-blogg som iallafall ger mig massa energi!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar! Och du, var inte nervös! Du kommer fixa det galant! Det finns egentligen inte så många måsten... Man måste gå upp på morgonen - men det är okej att gå i pyjamas hela dagen. Man måste äta och ge bebisen mat - men det är okej att göra det framför TV:n och Mamma Scans köttbullar är goda i brist på ork! Man måste byta blöjor...men det VILL man. Man vill liksom bli av med lukten. ;)

      Resten...löser man efter hand! Kraft hittar vi i skratt, choklad, andra kloka mammor och känslan av att "Det gick ju bra idag också. Alla överlevde!"

      Säger som Alice skriker till mig när jag cyklar: "JO KANN DO IT MAMMA!!" ;)

      Radera
  7. Varför ska du be om ursäkt?? Absolut inte säger jag! Du skriver helt underbart och fortsätt med det :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det måste jag ju inte! Idioti! ;)

      Tack snälla!

      Radera
  8. Hahahaha...fortsæt du endelig i samme stil. Det er sgu så dejligt befriende at læse din blogg ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att du trivs här inne! :)

      Radera
  9. Sicken underbar blogg du har.. Älskar din rättframhet och att du vågar säga vad du känner å tycker. Hoppas jag kan ha samma lugna inställning till mamma rollen den dag jag får barn.. Fortsätt vara den du är å skit i va mammamaffian säger..

    SvaraRadera
  10. Håller med alla positiva kommentatorer! Du är fruktansvärt rolig, skriver om baksidorna som alla upplever men på ett humorfyllt vis. Kärleken till dina barn lyser alltid igenom! Livet med barn är roligt, stökigt, kladdigt och upp och ner och varför ska man hymla med det? Jag har i princip blivit hatad när jag på ett annat forum uttryckte mitt hat (ja hat!!) över att vara gravid och må dåligt och inte orka jobba eller röra mig. Varför låtsas folk att det är gött att vara gravid? Skitkonstigt. Äh. Folk är dumma i huvve. Stå på dig och fortsätt skriv så jag får skratta varje dag! Kram från Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, kloka du! Tack snälla för fina ord!

      Och ja, graviditeten var fan inget drömtillstånd...alls!

      Kram!

      Radera
  11. Du ärliga människa- är åkpåsar ett måste? /nybliven mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisa! Det beror nog lite på var i landet du bor - dvs hur kallt det är. VI har haft overaller på barnen och det har räckt bra när man "stängt" vagnen och dragit igen dragkedjorna (om du har en vagn med den funktionen?)Åkpåsen blev aldrig använd här. Hade jag stoppat mina barn i en åkpåse - iklädda overaller...hade de svimmat av värmen, haha.

      Så overall, en gosig filt och en vagn med "lock" att dra igen har räckt bra för mina! Vi har haft Teutonia Spirit S3 till båda barnen och de har varit kanon även vintertid!



      Radera
    2. Och ja - är det kallt och barnen sover ute i vagnen så är en barnsovsäck ett bra och billigt alternativ! ;) Finns på Jysk för en hundralapp ca. ;)

      Radera
  12. Tack för svaret! Vi bor i Malmö, så kylan är inte något problem. Vår vagn går att stänga, så vi kör på en mysig nalleoverall och massa gosiga filtar som du sa. Och om Antarktis (Arktis?) isen smälter helt denna vintern satsar vi på sovsäcken!

    Nu Hollywoodfruar- tack för påminnelsen! ;)

    SvaraRadera
  13. Tack själv för i går jag har nu ÄNTLIGEN fått en anledning att tycka lite bättre om tisdagar.
    Är det kanske jag som är....utlandet? ;)
    Nästa gång är jag med från början.
    OM ungarna somnar och inte bråkar och karln underhåller sig med att skrika åt TV:n (ligadags på tisdagar).
    Kan vi fixa något som livar upp "tordagar from hell" också, så skulle det vara kalas.

    Ja hå hå ja ja om allt detta skriveriet. Jag läste på komentatorerna med på FL går jag inte in mer sedan jag nästan fick stora mobben på mig efter ett inlägg om att sonen inte åt.
    NU gör han det, peppar peppar. Och INTE tacka vara FL ;)

    Nu ska jag in och skriva lite sanningar inne hos mig....och vänta på brevbäraren naturligtvis ;)

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tisdagar is da shit! Välkommen in i gruppen, haha.

      Torsdagarna får vi ta tag i! Jag ska göra upp en plan, haha.

      Nu måste ju brevbäraren vara framme snar?!

      Radera
  14. You go girl!! Talbok för hörselskadade hahah....tyvärr har jag tröttnat på hollywoodfruar men du har väl inte missat programmet "Partaj" när Christine Meltzer härmar Gunilla Persson....hysteriskt kul!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det har jag missat!! Får leta på Youtube!!

      Radera
  15. Hahaha.. du ju bara för rolig...

    När Gunilla ändå är i gång kan hon ju lika gärna göra uppföljaren som CD bok... Totaly Silence: En given succe bland hörselskadade....

    Hon är bara för mkt... Men undrar samtidigt... om hon är ett smart fruntimmer som spelar dum för att vinna en massa publicitet...se på oss..vi kommenterar henne hela tiden iaf på tisdagarna.... Eller så är hon dum på riktigt... som den blondin hon försöker vara!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja ännu en succe!

      Jag är ganska övertygad om att hon är dum...på riktigt. ;)

      Radera
  16. Fortsätt att vara DU!! Älskar att läsa dina hysteriskt roliga inlägg och OJ vad jag känner igen mig i dem!! Mina barn är vuxna nu men hela deras uppväxt har präglats av ett bohemiskt, smått kaotiskt och i bland även hysteriskt liv ;))) Vi har alltid haft högt i tak härhemma, tongångarna kan vara råa men alltid hjärtliga. Har aldrig varit den konventionella bull-mamman, även om jag i perioder har försökt pga pressen av allt 'man borde'... Vårat familjeliv har alltid präglats av mkt humor, vi har aldrig, varken min man eller jag tagit oss själva på blodigt allvar utan vi har alltid kunnat driva friskt med oss själva. Även vårt språkbruk härhemma, har fått vissa snorkfröknar att häpna då vi kan svära både friskt och osande.. ;) MEN, vad jag vill komma till, är att våra barn idag är två ytterst välartade tjejer, som båda två studerar på högskola. De är starka,ärliga, trevliga, öppna, roliga, glada,med stort rättvisetänk och hjärta, mkt omtyckta av sin omgivning, sin uppväxt till trots,eller kanske tack vare..? Hur som helst, sån e JAG, kan inte vara nån annan, vill inte heller och det har ju gått så bra, så bra! Så mammamaffian därute; beware!! Våra ungar blir inte förtappade och förlorade för att vi uttrycker oss 'olämpligt' eller hatar att baka.. vi är ärliga i våra uppsåt och JA vi äskar våra ungar!!
    Kram/Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yeyh! Så skönt att få bevis på att det finns hopp för våra "stackars" barn med! ;)

      Med humor, självdistans och lite svordomar klarar man det mesta! Och JA, vi älskar våra ungar! <3

      Kram!

      Radera
  17. Meekatt. Du är bäst, spelar ingen roll vad idioterna på FL skriver. Du vet det, jag vet det.

    Idag hatar jag personer som inte vill vara med på tåget och bara utnyttjar oss hårt arbetande. Dig och dina vänner alltså.

    http://dan-syndrom.se/?p=5400

    puss / dan-syndrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skönt att någon förstår mig! ;)

      Radera
  18. Tycker det är komiskt att du som har en humoristisk blogg med så mycket ironi kan reta upp folk så otroligt. :)
    Stackars de människorna som inte har någon självdistans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det konstigt? Måste ju betyda att det finnas en jävla massa humorbefriade människor här ute... ;)

      Radera
  19. SV: Haha ja man får ju hoppas det. Sikken merit att kunna göra det bakifrån! Tack så mycket för dom värmande orden, verkligen! Hoppas du tar hem alltihopa med mama.

    SvaraRadera
  20. Läser ganska sällan bloggkommentatorerna. Gjorde det idag. Och är jävligt tacksam.
    Via de hittade jag dig. Hade nog bara hört ditt namn innan och tagit dig för en kizzie,kenza - bloggare (m.a.o - inget av intresse för mig)
    Men Ack, vad jag misstagit mig.
    När jag har tid - låt oss säga om en vecka... Jag flyttar imorgon. Så skall jag läsa ikapp mig lite härinne. Du verkar vara en skön böna med intelligensen på rätt ställe! Lovely!

    Och som en liten present som tack för det hysteriskt, fantastiska Ullaredsinlägget kommer denna till dig:
    http://www.youtube.com/watch?v=7KhJGrxpv70

    Tack för att du förgyllde min dag!
    //Hondjuret

    SvaraRadera
  21. Det är bara så härligt med fler mammor som blir irriterade framför hollywoodfruar!!!! Min make förstår mig inte alls när jag skriker åt Gunilla och pekar finger åt teven......

    SvaraRadera
  22. Jag mår så bra av din blogg:-)

    Hejja dig!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!