måndag 17 september 2012

Sängproblem, Brännskador & Skitproblem!

Jag saknar min säng. Jag "råkade" somna på soffan igår och de där timmarna på en kall soffa, utan kudde och täcke var nog de skönaste timmarna sömn jag fått på länge. 

Klockan två inatt hörde jag en röst säga "Jag é fääädi!". Jag VET ju om att det är Elton som säger så, men klockan två på natten...när man ligger och dreglar i soffan blir man liite fundersam. VEM är färdig med VAD?! Freddy kan ju förhoppningsvis torka sig själv..? Men mycket riktigt var det Elton...som klockan två på natten stod upp i spjälsängen och förklarade för omvärlden att han minsann hade sovit färdigt. Skjut mig. Efter några försök att få honom trött igen gav jag upp och tog med honom in i sängen. Här låg han och snurrade runt, trängdes, pratade och sparkades resten av natten. Klockan fem kom Alice in. Fantastiskt. I vanlig ordning vaknar jag med ansiktet pressat mot sängbordet, halva min blekfeta kropp utanför sängen och med fyra fötter i ryggen. Det är fantastiskt att vara småbarnsförälder...


Igår lekte jag supermorsa och drog igång "operation storbak" här hemma. Och nej, jag stod inte i trädgården och moonade alla som gick förbi - jag hade bestämt mig för att fylla frysen med kanelbullar och därmed spara in en massa tid och pengar på "köpefika" varje gång vi åker på utflykt. Ja...vi äter socker. Ofta. För att det är skitgott!

Det började bra och Alice var engagerad i bakningen. Redan när jag smälte smöret så satte jag eld på en kökshandduk. Det knastrade lite på plattan...jag lyfte upp kastrullen och torkade av plattan med min nya fina kökshandduk...som började brinna?! Allvarligt?! Hur är det möjligt?! Jaja, jag kastade den i vasken medan Alice stod och hoppade av spänning på pallen. "Mamma! Mammaaaa?! Ska vi ringa elva-elva?" Suck. Bra att hon har koll på det där...känns tryggt! Vi fortsatte vårt projekt och utan några större skador på huset lyckades vi få till en deg. Mjölksyran i mina otränade armar kom efter tre minuters vevande i degskålen. Men degen jäste och efter 30 minuter såg den ut som...min kropp...i ett par tighta jeans:


När väl deghelvetet hade jäst var det dags för det "roliga". Alice vägrade tvätta händerna, jag skällde på henne för att hon vägrade tvätta händerna och Freddy skällde på mig för att jag skällde på Alice. Jättemysigt att baka...verkligen!

Till slut gick Alice och tvättade sig och återvände till köket med 1 dl tvål på händerna. Allvar?! Sen NÄR använder hon tvål utan att jag tvingar henne? "Alice...du kan ju inte knåda degen om du har en massa tvål på fingrarna. Då smakar ju bullarna tvål sen!" Till svar fick jag "du-är-en-idiot-blicken" och ett "Men mamma!! Du SA ju tvätta händerna med tvål!! Jag vill inte baka med dig! Bajsmamma!!" I detta läget vill jag nästan ta mitt "Korvkungen-förkläde" och strypa mig själv med skärpet. Varför bakar man?! Det FINNS ju att köpa färdiga goda bullar!?

Jaja, jag fortsatte i min ensamhet och fick till 96 fina kanelbullar. Under tiden jag bakade ut bullarna åt jag ALLA ändarna på degen. Örk. Vi fick alltid smaka degändarna av mamma när vi var små och jag inbillade mig nog att det fortfarande var gott... Det var det inte. Jag mår fortfarande illa...och min kropp ser ut som degen i skålen ovan...fast nu även i mina mjukisbyxor.

När det är dags att slänga in bullarna i ugnen gäller det att hålla tempot. Två galler på bordet...på min nya jättefina vaxduk...två plåtar i omlopp och sju bakplåtspapper med bullformar på. (Jag behöver fler plåtar!) När första omgången var klar, skulle bullarna av plåten och ner på gallret så att jag kunde använda plåten igen. Dock var plåthelvetet 250 grader varmt och min mormors hemmavirkade (SKIT-)grytlappar är rena mordvapnet i köket. Jag brände mig såklart, tappade plåten ner på bordet och brände ett stort hål i min fina 3 meter långa duk. FAN!!! Återigen - VARFÖR BAKAR MAN?!! Och varför gör mormor så tunna grytlappar?! Med HÅL i!?


Jaja, en kökshandduk, tre meter vaxduk och en massa svordomar senare hade jag frysen full med nybakta kanelbullar. Yeyh! I did it! Och dessutom hade jag 220 personer på Facebook som hejade på mig under tiden, haha. Inte konstigt att alla bakar cupcakes och skryter på Facebook när man har sån hejarklack!? Men tack - jag behöver alla glada tillrop jag kan få, haha.

När köket var städat och sanerat efter årets största chock åkte vi in till Båstad. Vi sa till barnen att vi skulle till lekplatsen men menade "Om vi åker till lekplatsen så kanske vi får sitta och fika ifred i några minuter i alla fall!" Det fick vi...

...i fyra minuter. Sen kom ett "Ja fääääädi!" och då konstaterade vi att Elton hade lyckats åstadkomma ÅRETS absolut värsta bajsblöja. En "bajs-ända-upp-till-nacken-bara-för-att-mamma-glömt-extrakläder-blöja". Life is good... Tack Elton.

over and out.

//Meekatt...
Bloggens Facebooksida hittar ni HÄR

43 kommentarer :

  1. Hahahaha tack gode Gud för ICAs färdiga bullar i frysdisken :) Goda är de oxå!!

    Puss på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tack gode gud för dem, haha. Underbara! (Man kan ju byta ut papperna!!)

      Puss!

      Radera
  2. Hahaha! Just därför har vi inga minnen från när vi var små av att vi bakade MED mamma!! ;) Jag bakar också helst utan barn, haha, men åt dem såklart! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ligger något i det! Jag fick nog också skäll...och lite degändar! Jag jäser ju än!?

      Radera
  3. Jag har aldrig ens försökt att baka bullar... Min självbevarelsedrift är som tur är större än så!

    Den där bilden med måsen hade jag på Fejan i går eller om det var i förrgår. Googlar vi samma saker eller? Hahah

    När tröskningen är slut här hemma så tänkte jag komma ner till dig en sväng och låtsas att jag inte alls är Bondmora. Och äta upp dina bullar. Och måla Alice naglar. Sedan ska jag kidnappa dig ner till strandhuset, bara du, utan bihang...

    I miss you <3

    /Bondmoran
    www.bondmoran.nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bright minds think alike? ;)

      JA!!! KOM NER!!! Nu!!!Jag ska spara bullar till dig, du behöver tjocka upp dig!

      Miss you! <3

      Radera
  4. Jisses!
    Varför bakar man?
    Men så är det, hoppet är det sista som överger en. Man kan ju vara en gömd bullbakemamma i väntan på återuppståndelse ;)
    Påminner om när jag skulle baka pepparkakshus med Guldklimpen.....det blev INGET men det blev jul ändå.

    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/december/lucia-i-vart-hus.html

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den här kroppen gömmer sig ingen bullbakemamma!! ;)

      Hahaha, kollade pepparkakshuset - har gjort exakt samma sak...flera gånger! Knepet är KARLSSONS KLISTER! Jag skickar ner till dig i början på december, haha.

      Radera
  5. haha jag säger som jag säger om pepparkaksdeg dvs man gör inte degen själv utan man köper FÄRDIG deg! annars är det - förspilld kvinnokraft!

    SvaraRadera
  6. Har det gjorts någon uträkning på pengavinsten för detta bullbak...?
    "Inte köpa köpebullar" vs "Tid och skadekostnader"...
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, NEJ! Vi förtränger och går vidare. Ungefär som ett kvitto på Gekås! Man köper billigt (betalar dyrt), slänger kvittot och går vidare i tron om att man fyndat! ;)

      Radera
  7. Duktiga du! Och goda bullar var det också! :)

    Lättast är det att baka utan barn. Men ibland överraskar de och då blir man allt lite stolt :) , en gång hände det mig ;)

    Skönt att veta att det inte bara är här, som det blir kaos när man ska baka. :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, det gick att äta i alla fall! Slog dock inte din supermorse-kaka. Fan att du alltid ska glänsa! ;)

      Om det händer här hemma måste jag se till att filma det!! ;)

      Radera
  8. Mamma till fyra pojkar17 september 2012 kl. 14:14

    Hihihihihiih! JAg skrattar så jag kissar på mig!

    SvaraRadera
  9. Jag skrattar så tårarna rinner, känner alltför väl igen mig i det hela...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att fler har samma upplevelse... ;)

      Radera
  10. Min spontana tanke: jippie köpa ny duk!!!! Ett klockrent sätt att få köpa ny duk ;-) ( har man en make som tycker att man är shopoholic så har man) nu blir det bullbak här hemma också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men min VAR ju ny!? Haha, men ja...annars är det ju en bra tanke!

      Hoppas bullbaket blev bra!

      Radera
  11. Skulle aldrig ge mig på att baka bullar, inte ens utan barn, HaHa!!
    Här köper vi färdiga kanelbullar :)

    KRAM

    SvaraRadera
  12. Så går det när man är ambitiös. Skitdåligt!!!

    SvaraRadera
  13. Åhh du fantastiska kvinna!

    Jag skrattade så tårarna rann , och tänker fortfarande på bajsmamma.
    Det var inte länge sen jag hittade hit, gillade facebook sidan och är fan i mig hooked i en mammablogg, ohlord, en stjärtis hooked i en mammablogg!

    Jag fullkomligt älskar dina inlägg och önskar dig här med en fantastisk kväll och du , skit på dig! ( skrattar ) !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bajsmamman är jag. Innan hette jag Fegismamman...vet inte vilket som är värst?!

      Vad glad jag är att du hittat hit! Välkommen in! Skit på dig du med, hahaha. <3

      Radera
  14. Hahaha aaahhhh!! Bästa bloggen! :) Konstigt nog blev jag sugen på att baka bullar... Nu är jag ju ensam, så det borde inte vara såna problem... eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Är du ensam så kan det nästan bli en trevlig upplevelse... Då slipper man stå och bli upprörd för att ingen hjälper till. ;)

      Radera
  15. Jeg er flad af grin...utroligt hvad der kan komme ud af at skulle bage lidt kanelboller..hahahaha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte så lätt som man kan tro, haha. ;)

      Radera
  16. Attans va duktig du är! Men de dagar bullbaket inte funkar eller det blir halvfabrikat till kidsen så får man trösta sig med att de troligen växer upp och flyger ur boet så småningom ändå som helt normala människor:-) Jag vet att det funkar så, har en 21-åring som bevis och den stackarn är uppväxt med en mamma som säger att Knorrs lasagnepaket o dyl är "25 kronor frihet", inte mycket bullbak här inte!
    Tack för en härlig blogg och goa FB-inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar in här! Skönt med levande bevis på att våra barn inte automatiskt blir massmördare bara för att vi inte bakar våra egna bullar och odlar våra egna grönsaker, haha. ;)

      25-kronors frihet - bra uttryck! :)

      Radera
  17. Ha ha, ja visst e de underbart att baka, speciellt med barn:-) Förr bakade jag jämnt men nu har jag gett upp. Mina numera vuxna barn saknar det.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen avslappnande och roligt! ;)

      När barnen är vuxna är det väl deras tur att baka till oss?!

      Radera
  18. Jag som aldrig bakar (och jag menar aldrig, jag KAN inte baka) har nu drabbats av något som måste vara gravidpsykos eller liknande, för nu bakas det mittiallt pajer, kakor och bullar utav h-lv-te. Jag har fortfarande inte lärt mej baka, men nu gör jag det tydligen ändå. Och när jag läser ditt inlägg förstår jag ännu bättre varför jag vanligtvis inte bakar. Som sagt - psykos?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pausa inte om du har fått upp farten - när du väl har fött kommer du varken vilja eller orka se ditt kök på flera år, haha. ;)

      Radera
  19. Hahaha! Är hyfsat ny läsare här - och jag älskar din blogg! Det är ju precis såhär det är! :) Skönt med någon som kan förmedla känslan i ord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen in hit! :) Vad härligt att bloggen uppskattas!

      Radera
  20. Duken var verkligen jättefin så jag förstår att du inte är helt nöjd med brännskadorna. Men se det från den ljusa sidan, Alice kan få 50 små dock-dukar att spilla på. Eller klipp ut 10 fyrkanter så har du underlägg för tallrikarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, ett supermorsatips? Till mig?? Hahaha! Min plan var att kasta den och köpa ny...
      Nu får jag ju lite ångest här, haha. Alice kan väl få ha den att klippa i. ;)

      Radera
  21. Ha ha. Skrattar här så tårarna rinner.
    Hoppas bullarna blev goda iaf :)

    Ska jag ringa elva elva? Goa unge :)kram & tack för alla goda skratt du bjuder på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bullarna blev jättegoda! Eller ja...lite torra...men vafan! ;)

      Ja, vi får nog öva på det där med 112, haha.

      Kram!

      Radera
  22. Hahaha! Man behöver mod... en herrans massa tålamod om man ska ge sig på att baka med ungarna :-) Nu är jag ingen bakmamma, men lussebullar bakar jag EN gång där innan jul. Då får barnen en egen liten degklump att kladda med, med smutsiga fingrar och snoret i två "snören" under borrarna... min deg och mina bullar är det ingen som petar på. Jag har fortfarande en påse små, knöliga och snoriga lussebullar i frysen. Jag har inte hjärta att slänga dom, men heller inte mage att äta upp dom ;-)

    Tack för kul läsning :-)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!