fredag 7 september 2012

Shit happens, Radioprat & Tunga skor!

Det är fantastiskt att vara småbarnsförälder! Verkligen helt magiskt! Speciellt när det finns magsjuka med i bilden...

Imorse vaknade jag med en liten Kravallis liggandes halvt på mig med benet över mina ben. Jag vaknade av orden: "Mamma!? Mammaaaaa?  Jag har ont i magen! Jag är så jättefisenödig mamma!!". Yrvaken och lite smått irriterad över att återigen vakna med huvudet på sängbordet och med bara 30 procent av min blekfeta kropp I SÄNGEN svarade jag "Men FIS då!".

Snälla...påminn mig att ALDRIG mer säga så. Alice var inte "fisenödig"...hon var BAJSNÖDIG! 45 sekunder senare låg lakan och påslakan i tvättmaskinen, Elton satt på golvet och skrek i ren chock och Alice och jag stod i duschen och svor åt varandra. Den där förbannade "idag-vill-jag-INTE-ha-shampoo-diskussionen" fanns det liksom inte tålamod för en morgon som denna. Ja, jag kan ju säga att jag piggnade till ganska snabbt i alla fall. Det blev inget "ligga och dra sig" idag heller. God morgon världen!?

Efter frukosten kände jag att vi alla tre var i behov utav frisk luft. En viss "odör" hade etsat sig fast i huset...och i min hjärna...så jag drog ut barnen på långpromenad. Jag mutade med glass på Strandhugget och sen gick vi världens längsta omväg för att komma dit. Supermorsan goes Anna Skipper! Jag fick ett sms på vägen utav Fia som hade läst min bajs-uppdatering på Facebook. Hon skrev något om skadeglädje och jag svarade med en bild på barnen och skrev "Frisk luft!! Håll tummarna att ingen skiter på sig!!" Vi klarade oss...alla tre! Yeyh!?

Efter glassen gick vi ner och vände på stranden. Här blev jag ovän med Elton som hade bestämt sig för att BADA. När en 1-åring har bestämt sig för något är det ganska svårt att resonera med den. Så vi fick avbryta vår mysiga stund på stranden med att våldsknäppa fast lillebror i vagnen och springa därifrån. Återigen - magiskt...

När vi hade gått en bit ringde mobilen. Det var Hallands Radio. Hjälp!? Min första tanke var "Haha, de har ju ringt fel!" men så var det ju inte...tyvärr. En trevlig tjej ringde och grattade mig till nomineringen i "Årets Bloggmamma", frågade lite om mig och bloggandet och frågade om jag kunde tänka mig att vara med i radio på måndag. Min spontana reaktion var "Men fy fan! Jag pratar ju Skånska!?" Tydligen var detta inget hinder. Hon hade förstått allt jag hade sagt så jag bör klara mig utan tolk. Hon föreslog att jag skulle dyka upp redan vid sjutiden på måndag morgon och här kom ett spontant "Klockan SJU?! Tur att det är radio...då kan man vara ful!". Det var också okej. Ja, hjälp. Alice höll på att kissa på sig av lycka (ja, säkert skita ner sig också!) över att "MAMMA SKA VARA MED PÅ RADIO!". Som om hon någonsin lyssnar på radio?! Vet hon ens vad det är?! Men hon tycker det är jättecoolt så hon får helt enkelt följa med som moraliskt stöd. (Upprepar för mig själv: Snälla Malin - FÖRSÖK att behärska dig! Svär inte! Inga könsord! Men sen försvarar jag det med "Sån é ju jag?!")


Väl hemma igen fixade jag lunch och sen var det dags för Elton att sova. Han sov i 20 minuter...sen vaknade han och gallskrek i 20 minuter. Lilla hjärtat. De där jäkla öronen... Jag ringde till Dr Rolf och en kvart senare (<-- Kinderägg goes Formel 1) var vi där. Här uppstod dagens jobbigaste moment. Ja, doktorn undersökte Elton och mycket riktigt var det öroninflammation...igen. Eftersom att han inte tål Penicillin skulle det skrivas ut något annat och doktorn frågar efter hans vikt. Eeeeh? Ska man kunna det? Jag har väl ingen aning?! En 10-15 kilo? Allvarligt?! Hur dum kan man känna sig egentligen? Vi har inte vägt honom på tre månader och jag vet väl inte hur fort han ökar i vikt?! Jag frågade efter en våg och där ställde jag Elton. Yeah...right. Som om han skulle gå med på det!? Offentlig förnedring när den är som värst...

Jag skrattar lite nervöst samtidigt som jag inser vad doktorn tänker. Faaaaan!! "Ställ du dig på vågen med honom i famnen!" MEN SKJUT MIG!? Ska vi hålla hand och byta recept efteråt?! För ett kort ögonblick tänker jag "Men om Alice lyfter Elton...och ställer sig...nej." Fan. Jag kommer inte ur det här. Jag lyfter upp Elton, ställer mig på vågen och konstaterar "Herregud, han väger ju nästan trettio kilo!!" (Ja, man kan ju dosera om drogerna hemma?!) Men nej...sen fick jag sätta ner honom. Och väga mig ENSAM! "Jäklar vad de här skorna väger mycket!" Doktorn sa inget utan började knappa på datorn. Här väntar jag ju på en remiss direkt in till en Gastric Bypass men jag fick bara ett recept på antibiotika. Tack. Vi firade invägningen med ett besök på fiket. Jag fick ingen bulle. Mina tunga skor tog liksom bort sötsuget...


Ikväll har Freddy kelat med kaninen, Elton har medicinerats och somnade till slut efter en massa tårar och Alice har lyckats klara av sina behov på toaletten. En lyckad kväll med andra ord. Imorgon är det en ny dag - Fredag! "DÅ ska vi ha muuuus! Eller hur mamma?!"

over and out.

//Meekatt...

37 kommentarer :

  1. Skrattar gott!:-) Speciellt åt det där med vågen! Hemskt är vad det är:-)

    Ses snart!! Ska bli kul att träffa dig och knapra onyttigt mycket kakor!!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jättekul ska det bli! Och jäklar med socker jag ska trycka i mig! Har en och annan rynka som behöver fyllas ut! ;)

      Kram snygging!

      Radera
  2. Trodde en stund i mitt stilla sinne att dottern skulle somna om.. Fan för dig katten! Nu har jag ju återigen skrattat så illa att folk tror jag blivit skadad för livet. Jag som ville sova..

    SvaraRadera
  3. Folk som inte känner Dig trodde väl att du kidnappat det stackars barnet Trullbelton( bara älskar det smeknamnet)från stranden ,kedjat fast honom i vagnen och drar som en avlöning ;-)

    Fast vid såna gallskriksattacker så har man nog mer lust att kedja fast ungen på STRANDEN och dra själv fort som en avlöning. varför ha med sig sirenen menar jag? ungefär som att Rånare skulle åka runt med polissirén ;-)
    Kram på Dig bästa morsan !!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, antagligen! Och ändå reagerar ingen?! Typiskt svenskt "Ta honom du så slipper vi"? ;)

      Kram på dig!!

      Radera
  4. Visst är det märkligt att skor nu för tiden är så stora?
    Och, man kan ha jätte tung benstomme! Du vet det, va?
    // Nina

    SvaraRadera
  5. Vedervärdigt uppvaknande!
    Haha! Din stackare, blev ju nästan en offentlig vägning, minns vägningarna på Viktväktarna. Hualigen! Jag köade för att vara nykissad, sedan stod man kön och svettades innan man kom fram till vågen. Sedan när man väl var framme och konsulenten utan att skrika ut visade hur lite man gått ner så stammade jag fram en av alla ursäkter för att man bara hade minskat 0,3 kilo på 1 vecka... Vet att jag skyllde på kläder: - förra veckan hade jag tunna byxor och idag har jag tunga jeans ... Hahaha! Undra om det finns någon bok skrivet av en viktväktarkonsulent...
    Krya på er, njut av helgen och fredgsmuset!
    Själv börjar jag helgen med ett två timmarspass på gymmet innan jag kör hem till familjens med pizza.
    15 min i bil med nybakade pizzor efter att ha svettats som en gris. Det blir till att lägga dem i bagaget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja någon viktfäktare borde sammanställa en sån bok om ingen redan gjort det! Jag hade också bra ursäkter...inte kissat...tunga jeans....blött hår! ;)

      Duktiga du som gymmar! Ännu mer duktig som äter Pizza efteråt så att du inte skrumpnar ihop kvinna! För du äter väl också pizza!?

      Kram!

      Radera
  6. Jag sa ju det ! Tänk ett eget radio program ;) , det är bara en tidsfråga :) ... Du är helt underbar !!!

    Vilken morgon!!! -men Fis då.. Jag ska ha detta i minnet när jag hör det ;) ...

    Lycka till på måndag, och glöm ej vad du lovat ;)

    Stackars Elton :( hoppas han blir bra fort!

    Bloggmama2012 Det är du redan i mina ögon :) Hoppas alla andra ser det också!!!


    Kram


    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nu är det ju bara en liten pinsam intervju och inte alls någon möjlighet till egna utlopp! ;) Ska försöka få till den där sången bara, haha.

      Kram vännen!

      Radera
  7. Haha jag tror jag dör!
    Jag skall definitivt lyssna på radio Halland på måndag. Det vill jag inte missa!!
    Och vad jag har hört så är det modernt med Platåskor och vill man nu ha dem i betong som du valt är det helt ok. själv kör jag nog stål i mina. Väger nog 20 kilo styck, iaf säger vågen det....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de där jävla skorna! Konstigt att vi ens kan gå i dem?!

      Radera
  8. Malin - återigen har du lyckats. Gapflabbar här, blandat med lite tårar för Elton och lite äckel inför Alice fis... :)))))

    Men du, om nu Elton är allergisk mot penicilin kan ni alltid be att få ett sulfabaserat antibiotikum. Min B är öronbarn. Och allergisk.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, han fick nog det nu! Lät som något åt det hållet, haha. Ska in på öronkliniken på måndag och prata rör... Lilla gubben! <3

      Radera
  9. Nu har jag röstat på dig meekatten! :) Jag och lilly 5 mån håller tummarna för dig!! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tusen tack för er röst!

      Kram kram!

      Radera
  10. Vi är ju snart värsta värdskändisarna ju!! Häromdagen blev jag igenkänd när jag var i affären och idag hände det igen. Man tror ju inte det är sant, sjukt pinsamt!
    Nästa helg är det min tur att vara på mittuppslaget i tidningen. Efter det får jag väl gräva en grav och bosätta mig där ett tag om inte folk ska stirra ner mig på stan och tänka på mina Bondepök, flytkorvar och tampongproblem.
    Det har sina nackdelar att vara ärlig....

    Kram darling <3
    /Bondmoran
    www.bondmoran.nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja vi är ju nästan som Morgan och Ola-Conny! ;)

      Kram på dig snygging!

      Radera
  11. Men hej! Har nu varit in och röstat på dig på den där Mama-grejen. Har ALDRIG, ALDRIG röstat på någon i något liknande sammanhang med efter att sedan bara några dagar tillbaka ha upptäckt din blogg, med min syster, så håller jag bokstavligen på att skratta ihjäl mig. Å hur kul är inte det mitt i all vardag, jobb och slit? Jag tror tyvärr någon med second hand-stövlar vid sliten trädstege och vit bomullsgardin som fladdrar i vinden kommer att ta hem bloggpriset men det ska du inte hänga läpp för. Det är bara för att ingen riktigt orkar med sån där ärlighet som du marknadsför. Alla vill ju helst vara lite bättre och fiiiiinare än vi är. Men som sagt; you make my day. Måste nog också försöka ratta in Radio Halland på måndag. Ha det fantastiskt ditt roliga liv! //Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, du har nog helt rätt vad det gäller vinnaren! Kunde inte beskrivit det bättre själv! Jag är 100% inställd på att inte vinna - men bara nomineringen gör mig glad. Och ett gäng med röster visar ju i alla fall juryn att ärlighet är ganska bra ibland. ;)

      Tack för din röst!! Ha det gott!

      Radera
  12. Grattis till nomineringen :) Och bort med magsjukan, kryapåsig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Ja, bort med den...huh!

      Radera
  13. Grattis till nomineringen!
    Måste bara säga att jag ÄLSKAR din Blogg! Den har blivit min favorit! "Ramlade" in på din blogg efter att en vän på Facebook länkat den på sin sida.
    Är en 2 barns mamma till en tös vid namn Älva på 6år, och en liten? tös vid namn Elvina på 2 år.
    kan lugn säga att jag känner igen mej i dina inlägg. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad kul att du ramlade in just här, haha. Välkommen in!

      Kul att du gillar bloggen! Vad glad jag blir! :)

      Radera
  14. Det är sällan jag skrattar (och förfasas) så som när jag läser din blogg :-)

    Önskar jag kunde skriva lika bra och beskrivande!

    SvaraRadera
  15. alldig någonsin har jag läst så mycket text om triviala saker utan att tappa intresset.

    kan vi vara varandras motsatser ur manligt/kvinnligt? ordbajsare utan vettig poäng egentligen?

    skit samma. saknar en kommentar på mitt senaste inlägg om "glassmackan".
    men jag förstår om du inte orkar.

    http://dan-syndrom.se/?p=5253

    Kämpa älskling. det blir bättre snart och då kan du skyffla in praliner och billigt mousserade igen :-)

    puss dan-syndrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, menar du att bajs och fetma är triviala saker?! ;)

      Ja, vi har lite samma förmåga där...att få bajset glammigt...

      Missat? Jag hoppar in NU!

      Puss!

      Radera
  16. Ääääälskar din blogg! Dagens höjdpunkt när du lagt upp nått nytt :-D

    Snälla, snälla länka till radioprogrammet sen, jag gillar iaf skånska ;-)

    Kram/Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4380&artikel=5264325

      Radera
  17. Hittade hit via Fnulan, tack är väl ett bra ord för det? *bokmärker*

    Nu kan jag skratta för mig själv här i soffhörnet medans jag strejkar på servicefronten (dvs ingen matlagning, tvättning av annat än mina kläder, fixaochförbereda dittenochdatten...). Du och Monas universum - all I need på ett tag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, välkommen in hit!

      Strejka på! Vi har rätt till det! ;)

      Radera
  18. Jag gråter... och sambon undrar vad det är med mig. Försöker läsa inlägget men kommer bara till fis då innan jag dör av skratt och tårarna sprutar.

    För tusan kvinna! När ska du börja blogga så man kan läsa inläggen utan att framstå som sinnesrubbad?

    Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!