tisdag 25 november 2014

Feber, Bajskorvar & Psykologi?

Idag vaknade Elton med feber så vi fick inleda dagen med soffhäng, varm choklad och fem avsnitt av hans älskade Lazy Town. Ganska mysigt med VAB ibland!
 
 
Vi passade också på att tända bajskorven (<-- den superfina ljusstaken som Elton gjort på dagis, haha) och hade lite mys i köket. Här måste jag antagligen in och förtydliga att jag älskar ljusstaken och Elton är stolt som en tupp! (Den ser i alla fall ut som en hundskit med floursocker på, haha.) Jag frågade Elton om han ville sjunga en julsång och han klämde i med "Vi gratuleeerar!" Ja, grattis i förskott Jesus? 

 
Och så har vi vårt kära grannland. Välkomna in alla nya norska läsare! Och tack för alla mail som jag nästan förstår, haha! ♥ Fantastiskt vilken spridning det fått!
 
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Hvor-gar-grensen-for-irettesette-egne-og-andres-barn--7801055.html

(HÄR kan ni läsa artikeln och experternas uttalande.) "Experterna" är inte eniga med mig...vilket jag ju visste, haha. Det är ju experterna som folk har lyssnat på...vilket lett till att många låtit barnen ta över helt! Och ja, så finns det ju en del som skriver att "Detta är väl inget problem?! Det finns väl inga barn som bråkar eller beter sig i skolorna?! Var har du fått DET ifrån?!" Ja, de närmare 200 mail jag fått ifrån lärare, pedagoger och förskollärare säger mig det. Varför slåss i debatten när vi alla vill samma sak? En del retar sig på att jag skriver "over and out" som avslutning. För DET är provocerande i detta? Jag har ju alltid skrivit så. Ska jag byta ut det mot "skjut mig" kanske? ;) Sen är det ju det här med att jag skriver att jag "ibland hatar att vara mamma". DET får man INTE skriva! (Följ diskussionerna här)

Ikväll har jag ägnat mig åt psykologi och "vård av mamma" på bästa sätt! Först en god middag hemma hos Familjen Wallquist och sen Hollywoodfruarna och den här:

TACK Jessica & Tobbe för Geishan! ♥
 
over and out. (<--För SÅN é jag!)

//Meekatt... 

4 kommentarer :

  1. Hej Malin!
    Vill bara säga att du behövs!! Följer det du skriver och tycker du gör det så bra. Heja dig!

    Stor kram!
    Cecce

    SvaraRadera
  2. Jag är otroligt glad att du är som du är och debatterar om detta för det ger mig styrka i min vardag! Jag blir så otroligt lättad över att läsa "När blev det förbjudet att läxa upp olydiga barn?" för det visar att jag inte är ensam om att tycka så (som jag många gånger känt)
    TACK!!
    //T

    SvaraRadera
  3. ÄLSKAR Skålen!! Hittade inte den i webshopen du skrev på insta!

    SvaraRadera
  4. Jag har bara en invändning mot det du skrivit om och det är ordet bestraffning. Det är ju mer konsekvenser av handlande och respekt för känslor det handlar om. Bestraffning känns opedagogiskt och gammeldags. Hur som så är ditt budskap viktigt. Man kan vara en bra förälder utan att vara auktoritär.
    Jag kör ofta på "jag hör vad du säger och förstår att du är arg, men du får inte göra så för..." Sen är det mkt möjligt att barnet blir förpassat till rummet eller något. Ser bara till att hen fattar att jag lyssnat på hen, även om det inte innebär att hen får viljan igenom.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!