lördag 15 november 2014

Delningar, Skydd & Bebisar?

Det förekommer en MASSA delningar av mina blogginlägg på Facebook och ingen är såklart gladare än jag för det! Ett som delas frekvent är mitt Ullaredsinlägg och det har blivit väldigt uppmärksammat. Över 100 000 läsare på ett inlägg - galet och fantastiskt!

Dock finns det de som kopierar texten och lägger upp den på Facebook som om det var deras egen. Det är absolut inte ok. All text är skyddad enligt upphovsrätten och får inte kopieras, citeras eller delas utan källhänvisning. Texterna är liksom mina bebisar. Man får inte bara ta dem!



Det blir lite konstigt dessutom när så många känner igen mitt skrivande och min stil. Jag har fått 11 mail på två dagar ifrån folk som uppmärksammar samma person som lagt upp min text på sin wall via delningar därifrån. Jag har mailat personen ifråga utan resultat.

Gällande bilder som jag publicerar på min sida är jag alltid noga med att aldrig plocka något med © på, finns en hänvisning till en person/fotograf frågar jag om lov. Jag får massor med bilder mailade till mig varje dag ifrån läsare som tycker att de "passar mig" och ifrågasätter inte källan. Sen finns det oändligt med bildbanker där man får lov att plocka bilder. Jag uppger ofta google som källa på bilder men för att vara på den säkra sidan ska vi bloggare kanske helt sluta med "icke privata" bilder då bilder som kan vara skyddade från början hamnar i fel register..? Jag vill också göra rätt och absolut inte stjäla någons "verk".

Så ja -  dela på! ♥ Men glöm inte ange källa!

Lördagsfrullen avklarad med falukorv och makaroner (örk!). Nu ska vi snabbstäda innan gästerna kommer. Den som öppnar ett skåp eller en garderob här hemma ikväll - ha hjälm på!

over and out.

//Meekatt...

6 kommentarer :

  1. Åh jag vill egentligen bara bita mig själv i tungan och vara TYST för jag älskar din blogg och upphovsrättslagen men... Kom ihåg att samma sak gäller bilder! Oavsett vart man hittar dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast bilder som åker runt på Facebooksidor och google och utan vattenstämpel är väl inte samma sak som att sno en text och skriva in sig själv som författare.

      Radera
    2. Om man ska hårdra det så jo egentligen... Finns ju en upphovsman till de också. En bild är alltid skyddad av upphovsrättslagen, oavsett vattenstämpel eller inte. Skillnaden är väl bara att de där bilderna har delats i cyberspace så himla många gånger att upphovsmannen tappades bort för länge sedan.

      Radera
  2. En liten present till personen i fråga kanske?
    http://www.shitexpress.com/?language=se

    :-)

    SvaraRadera
  3. En kompis till mig snodde din Familjelivtext och la upp den på sin Facebook och skrev att hon skrivit den. De första tre kommentarerna ´var "Det är ju meekatts inlägg!!" Hahaha. Alla känner katten! ;) Pinsamt för henne som tog bort den snabbt.

    SvaraRadera
  4. Så bra att så många har uppmärksammat att din text har delats.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!