onsdag 30 oktober 2013

Höstlov, Frukostmiss & Applåder ifrån Mammamaffian?

Det här med höstlov... Jag försöker verkligen att vara en bra mamma här men det går sådär. "Barnen ska vara lediga och ha lov onsdag, torsdag och fredag!" Ja, för då är man ju en bra mamma? Barnen måste få ha lov och få känna skillnad på jobb och ledigt. Det fick alltid jag när jag var liten. Pappa var lärare på den tiden och var det lov så var vi hemma. Jag är en idiot. Jag är ju liksom inte lärare. Jag har inte lov. Jag jobbar i snitt 12 timmar/dag just nu och tre lediga dagar finns liksom inte riktigt med i den beräkningen.

Dag 1 på "lovet": 

Vi skulle åka till hembygdsparken i Ängelholm med kompisarna och deras mamma idag. Mysig utflykt och en lunch i Ängelholm. Igår kväll insåg jag att det inte skulle funka för mig. Jag har på tok för mycket att göra just nu och hade fått panik bland alla jävla ungar på lekplatsen, haha. Så jag avbokade varpå snälla mamma Caroline erbjöd sig att ta med sig Alice i alla fall. Lycka för Alice! TACK!

Dagen började med soffhäng och barnprogram i pyjamas. Det regnade så utflykten blev såklart inställd...i min hjärna. Men nej, mamma Caroline är en sån mamma som går ut när det regnar! "Vi har ju regnkläder! Vi åker i alla fall!" Chockad av beundran kläckte jag ur mig "Jaså, du är en sån mamma?!" Haha, sån é inte jag! Jag stressade på Alice kläder, kammade håret på henne, packade ryggsäck med extrakläder, frukt, lunch- och glasspengar och gasade inom Fritids för att hämta regnkläderna som Freddy självklart glömde att ta hem igår. Därefter säger Alice: "Mamma, jag fick ju aldrig någon frukost!" Skjut mig. Räddningen blev Drick-Yoggi och fralla i bilen som åts under en guidad tur genom Mellbystrand. Supermorsan!


Alice kom iväg och jag återvände hem till Elton och Therese. Vi fick i oss en "fralle-frulle" och Elton kollade på Djungelboken. Jag stressade runt efter en grafiker och försökte förklara mina dumma problem. Jag är verkligen i behov av utbildning så att jag kan lösa mina bekymmer själv. Hatar att lämna bort saker och tappa kontrollen. När jag väl löst ett av mina problem var det dags att åka till Simsalabim i Halmstad och hämta bilder jag beställt. Världens bästa service på det stället! På vägen in körde det dock ihop sig lite...igen.

"Hej Malin, det är Cathrine på KlippKompaniet. Har du glömt något?" Skjut mig igen. Tyst i luren... Var det inte imorgon?! Fan!! Två klipptider inbokade och fel dag uppskriven på min stora "jag-är-cool-för-jag-har-en-jättestor-whiteboard"-tavla. 2 minuter senare satt Elton i frisörstolen. Skönt med lov. Verkligen. Men snygg blev han. Han fick välja färg till håret själv och valde svart och "WANSCH!" - helt i Halloweenstil!


Efter klippningen blev det klubba och rally till Halmstad. Therese körde och jag satt med datorn i knät och mailade fram och tillbaka med grafikern. Elton somnade i bilen. På vägen hem köpte vi Happy Meal!

Alice var kvar hos kompisen hela dagen, Therese fick stressa ner till Ikea efter ramar och jag och Elton hann med lite Djungelboken och välling mellan klippandet och tejpandet.

Freddy är i Norge och ikväll blev det Varma Koppen och tunnbröd, haha. Mammamaffian ställer sig upp och applåderar misstänker jag. JAG bugar och tackar för att jag överlevde dag 1 på lovet. Nu tar jag ett STORT glas vin! För sån é jag!

Dag 2 på höstlovet - Bring it on! :)

over and out.


//Meekatt...

7 kommentarer :

  1. Hahahaha :-D Du får mig alltid att må så mycket bättre! Jag är lärare, men på friskola, så inget lov där. Idag var båda barnen helt ensamma på förskola resp. fritids när jag kom 17.30. Fast de var iofs glada för det, för de äääälskar förskola/fritids. Tur det. <3

    SvaraRadera
  2. Hahahaha .. DU är fantastiskt!

    Jag tror nog Alice fullkomligt älskade sin frukost on the road. i would!

    SvaraRadera
  3. Friskt och ärligt som alltid. Jag har Meekat dagar ibland och mammamaffiadagar ibland. Man kan inte alltid ligga på topp ;)

    SvaraRadera
  4. Tycker du klarar det här gallant ju!
    Själv har jag inte satt foten utanför dörren nästan och kläder, vad är det??

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jag har insett att mina barn har det bättre på fritids/förskolan på loven än att jag tar ledigt fast jag egentligen inte har tid...för jag blir så stressad av att vara hemma då och det går ut över barnen. Igår var det maskerad och idag är det bio på schemat för dem så de är väldigt nöjda och glada, sen ska jag försöka sluta ha dåligt samvete för att "alla andra" är lediga.

    Tyckte iaf att du klarade dagen med bravur :)

    SvaraRadera
  6. Håller med Minimi. De brukar ha en massa extra roliga aktiviteter på fritids när de har hand om barnen hela dagarna och så många andra barn är lediga. Ha inte dåligt samvete om barnen inte får vara lediga på loven! Låt dem vara på förskola/fritids om du behöver jobba, och ge dem extra korta dagar någon annan gång när ditt schema inte är lika fullspäckat. Du är en toppenmamma ändå, även om du behöver jobba just när skolan har bestämt att det är höstlov.

    /En annan jobbande mamma

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!