fredag 11 oktober 2013

Fredag, Stora skräcken & Flatlöss!

Då var det fredag igen och svenska folket förbereder sig för fredagsmys. Värmeljusen är inhandlade, tacos står på handlelistorna och onepiecarna är nytvättade. Här hemma lär vi däcka i soffan vid halv nio i vanlig ordning. Men innan jag får däcka för den här veckan ska lite fixas. Ett möte i Helsingborg på förmiddagen, en MASSA tavlor ska packas och skickas, Elton och jag ska till biblioteket i Laholm och huset ska städas. Imorgon kommer det efterlängtade fikagäster och ja...ni vet ju hur det är. Kommer det gäster får man en anledning att städa... Väldigt praktiskt!

Stora skräcken har nått Mellbystrand. Magsjukan är här. Flera barn på dagis har blivit sjuka och jag bara väntar på det. Jag. Hatar. Det. Det är nu jag börjar byta ut floursköljet mot handsprit och sväljer vitpepparkorn som om min sista stund var kommen. SNÄLLA - låt mig slippa detta året! Jag bryter hellre en arm! Så fort barnen hostar till här hemma så stannar mitt hjärta. Det är nästan så att jag börjar tycka illa om de barnen som jag vet varit sjuka, haha. Friskt va? Men ja, som sagt...det är verkligen det värsta jag vet. Glöm inte 48-timmarsregeln föräldrar! Ni som inte håller den borde drabbas av flatlöss!

NU ska jag lära Therese att fakturera så att hon har något att roa sig med när jag är i Helsingborg. ;)

Ha en härlig fredag alla!

over and out.

//Meekatt...

9 kommentarer :

  1. Ikväll är vi lediga tillsammans alla 4 och vi ska ha ngn sorts fredagsmys tillsammans :)Helst hade jag velat träffa min nyfödda systerdotter...men hon är 1 månad för tidigt född och jag får vänta :(
    Kram till dig!!!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad skönt att höra att det finns fler. Jag trodde jag var ensam om att ha sån total-manisk skräck för magsjuka. Det är en fobi på riktigt alltså. Just den där känslan när nån hostar till, som du skriver. Fruktansvärt. Terror på extremt hög nivå.
    Vår definition av fredagsmys är för övrigt också att däcka i soffan. Det finns inte på kartan att man skulle orka vara vaken. Myset börjar på lördag morgon när man kan sagga runt i pyjamas i flera timmar och inte behöva stressa iväg. Så dä så. =)

    SvaraRadera
  3. Här blir det jobb ikväll & pulver dricka som mat. Skål på dig

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om att det värsta som finns är mag-sjuka. Jag jobbar på förskola och har många gånger blivit irriterad på föräldrar som inte håller på 48 timmars regeln. Fattar inte varför, om de inte tycker mag-sjuka är något hemskt utan accepterar att deras barn blir smittat av andra barn som kommer tillbaka till dagis för tidigt. En gång fick jag höra att storasyster hade magsjuka men småsyskonet kom till dagis ändå för de sov inte i samma rum????? Men de kanske använde samma toalett eller???? Och de kanske träffade föräldern båda???? Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av. Önskar dig och familjen en trevlig helg UTAN mag-sjuka. Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Föräldrar behöver komma i håg mer än 48 timmars regeln .. Dom kan få flatlöss för mindre ;)

    SvaraRadera
  6. "ni borde få flatlöss"... Kommer kunna garva mig genom fredagsmyset ikväll (fast vi har fajitas ikväll och jag struntar i att städa - för sån e JAG!)

    /Mmmaria

    SvaraRadera
  7. Hahaha, det kan vara det roligaste hot jag hört på länge! Inte så roligt är att jag häromdagen läste att det inte räcker med 48 timmar utan att calicivirus och norovirus kan smitta i 72 timmar efteråt. Sorry! Fast som plåster på såren ska jag komma med en ganska säker bot mot eländet, kolloidalt silver. Jag vet vad du menar med den stora skräcken för jag tycker det är lika vidrigt, men sedan jag hittade KS så känns det som om jag har ett eget hemligt vapen. Man köper på hälsokost, butik eller på nätet, och tar i 2-3 tsk per dag i förebyggande syfte när man vet att det grasserar. Om det är risk att man blivit smittad eller börjar känna sig dålig kan man ta 1-2 dl på stående fot för att häva utbrottet. Jag vet många familjer som klarat sig från smitta som ett dagisbarn dragit hem tack vare KS, och för egen del är jag numera aldrig utan. Bara ett tips i all välmening.

    SvaraRadera
  8. Googla kollodialt silver o läs på Livsmedelsverkets hemsida innan ni börjar klunka

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!