fredag 18 oktober 2013

Kaosmorgon, Jeansjakt & Roccoballe?

Freddy åkte hemifrån vid kvart i fem i morse. Jag låg vaken och hörde honom koka kaffe, fixa gröt och greja. Vem äter gröt mitt i natten?! Sen somnade jag om... Klockan 07,30 ringde telefonen. HELVETE! En kvart innan lämning på dagis och idag är det fotografering!! Skjut mig. 

Jag slet upp Alice, skällde på henne för att hon inte hittade sina jeans (som senare visade sig hänga nytvättade på sträcket), mutade med "helgflingor" (<--såna-goda-med-en-massa-socker-i) för att få i henne lite frukost samtidigt som jag tvångsstylade Eltons snedklippta frisyr. Supermorsan. Jag hatar att försova mig. Allt är såklart Freddys fel eftersom att han inte var hemma så han fick sig en avhyvling med. Sån é jag.

Vi trillade in en minut i åtta på dagis. Elton var skitsnygg i nya fina kläder och stylat hår. Jag och Alice såg ut som två yrvakna puckon, haha. Nu fick vi ju prioritera idag. Elton vann. Men ja...en liten tröst i det hela var att han den där jätteglada pappan som man möter varje morgon hade GLÖMT att det var fotografering och fick åka hem efter nya kläder till dottern. Mouhaha! INTE bara jag som misslyckas på mornarna - till och med han den där superglada pappan som nästan sjunger sig in på dagis. Känns lite skönt faktiskt. ;) (Förlåt Niclas, haha)


Tips på god Fredagsmat emottages tacksamt! Gärna något med Roccoballe (<--fläskfilé) för det har jag i kylen! 

Dags att skriva på den där boken...som SKA bli klar snart!

over and out.

//Meekatt...

12 kommentarer :

  1. Malin med töserna18 oktober 2013 kl. 11:15

    Fläskfilepanna (arlas app) är jättegott och snabbt. Det ska vara grädde i också, dom har bara missat och skriva i det bland ingredienserna (endast fyra st!).
    Försova sig är alltid rena döden, och varför gör man det alltid när man absolut inte får?!

    Ser fram mot dina kommande alster :-)

    Malin

    SvaraRadera
  2. Ha inget är så som skadeglädje.
    Och aldrig uppskattar man det så mycket som när man själv är i samma sitts, typ småbarnsförälder.
    Så som jag njuter när jag ser en ANNAN (än min egna) treåring skrikandes på golvet.
    Jag vet! ;)

    God morgon föresten!
    Hoppas att du kommit ikapp.
    Hatar också att försova mig.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Bästa fläskfiléreceptet nånsin kommer här! Dela filén i bitar så dom blir typ 4-kantiga, salta, peppra och ha på stött rosmarin. Bryn bara helt lätt och sen in i ugnen och låt bli färdigt därinne. Nu till det bästa, såsen! Hacka rödlök och fräs ihop med kantareller, salt, peppar, mer rosmarin och stötta enbär. Späd med vatten och en köttbuljongtärning/ fond. Red med mjöl, i med grädde och crème fraiche samt svartvinbärsgelé. Slå även i eventuellt spad från köttet. Häll såsen över köttet, låt götta till sig några minuter, sen klart! serveras med potatis, gelé och en grönsallad. Så himla supergott!

    SvaraRadera
  4. Detta http://tingelingela.blogg.se/2009/july/ni-maste-prova.html#comment (inte min blogg) är jättegott!
    Står att köttet ska marineras under natten men jag har bara marinerat nån timme eller så och det funkar! Sist hade jag lite sweet chilisås till också, mums!

    SvaraRadera
  5. Jag har nog aldrig kommit ihåg (läs: brytt mig om) en fotografering någonsin, och då har min äldsta gått på dagis 4 år och i skolan 2 år. Det har gått bra ändå och det syns verkligen ingen skillnad på våra barn och de stylade barnen :)

    SvaraRadera
  6. Hahaha Roccoballe....aldrig hört tidigare - klockrent ju! ;D
    En god maträtt som går hem hos stora & små, (o kräsna gäster som knackar på...fasen vad jag kan rimma då, måste bero på att det lackar mot jul! höhö) HURSOMHELST!! Skär fläskfilé eller fläskytterfilé i skivor, stek på i pannan så de får fin färg men ej blir genomstekta (enligt receptet så behövs ej detta, men jag gör så=bättre), har även lite krydda på (fritt val, går utan enligt receptet också), lägg detta i en ugnsform, skär sedan 2 paket bacon i bitar o stek, låt rinna av på papper o lägg sedan ovanpå fläsket (i formen alltså...), skär sedan 2 st röda paprikor i lagom bitar (stek ej) o lägg överst. Häll 4-5 dl valfri grädde (jag kör matlagningsgrädde) i en kastrull och smula ner en sån där trekantig GRÄDDädelost (ta ej fel sort) o värm på medelvärme tills osten smält helt. Häll detta över allt i formen, och ha gärna lite riven ost över (jag kör Västerbottenost) In i ugnen på 200 gr i ca 15-20 min. Servera med pressad potatis eller ris. Det smakar inte ädelost av detta när det är klart! :)

    SvaraRadera
  7. Gott, enkelt och snabbt! Arla.se sök på fläskfile balsamico! / Ameli

    SvaraRadera
  8. Roccoballe, jag dör. Men det har du tamejtusan rätt i ;-)

    SvaraRadera
  9. Att fläskfilèn ser ut dom en balle är jag med på men "rocco" ? Hänger inte alls med, förklara/översätt snälla? Är nog jag som är lite trög här....här kallar vi fläskfilèn för typ dolmen....:-)//Weronica

    SvaraRadera
  10. Syftar nog till porrskådisen Rocco Siffredi (stavning?) skulle jag tippa på. :)

    SvaraRadera
  11. Är inte fläskfilé lite tunn för att kallas roccoballe? ;)

    SvaraRadera
  12. Aha....tack!! :-D Porrskådisar har jag inte nån direkt koll på...:-P //Weronica

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!