onsdag 23 februari 2011

Vi klarade Tandläkarbesöket - yeyh!!

Ja, då var tandläkarbesöket avklarat och jag är i chock! Vilken duktig tös jag har!! Är allt lite stolt i mitt mammahjärta idag! Jag hämtade Alice på dagis strax innan elva och hade med mig Semlor till hela personalstyrkan - som nu kommer orka med min trotsiga treåring ett par veckor till. Mutor is the shit! Ja, och sen hade jag ju en bra ursäkt att köpa en extra "när jag ändå var där" liksom. ;)

Vi anlände glada - och i tid - till tandläkaren, smög fint fram till disken med den aggressiva tanten i vita kläder och sa "Hej, vi har en tid om en kvart och en bot att betala!" Tanten bläddrade lite i sina papper, tryckte på tangenterna och sa "Jaha, ni missade senaste tiden?" Här gäller det ju att va lugn och trevlig..."Ja, jag är hemskt ledsen att jag inte ringde. Vi missförstod varandra hemma om vem som skulle ringa och avboka". (Alltid lite skönt när man kan skylla ifrån sig!) Men det gick sådär... Alice tittade på den vita tanten, gick fram till disken och sa högt och tydligt "Vi missade inte det. Mamma var ledsen och jag var jättearg så vi gick och la oss och tittade på Tingeling istället!" Tack hjärtat! 160 kronor från din spargris - *poff*!

Men väl inne i tandläkarstolen skötte sig lillfisen exemplasiskt! Hon låg fint och stilla, gapade stort och skröt om sin tandborstning!



Att ungen utelämnade en viktig detalj om hur vi sitter gränsle över henne, håller fast hennes armar och borstar med våld var och varannan dag är ju inte så viktigt. "Jag är faktiskt en stor flicka och jätteduktig!" - och ja...jag bjuder på den gumman...bara du uppför dig!

Efter undersökningen frågade tandläkaren Alice om hon äter godis. (= Skjut mig, nu kommer den fula sanningen fram!) Men Alice svarade "Ja, på lördagar!". Eeeh...ska man verkligen uppmuntra att hon ljuger här? JA, det ska man! Men på vägen ut vände hon sig SJÄLVKLART om i dörren och sa "Men jag och mamma äter choklad på torsdagar med, och onsdagar, och söndagar - och lördagar! Och chips! Men vi säger inget till pappa!" Jag la upp ett nervöst fniss, tog Alice i handen och sa "Tack för idag, hejdå!!"



På vägen ut slet Alice till sig...en..."plupp"?! Det fanns bokmärken, klistermärken, små ringar, suddgummin och en massa smått i "belöningslådan"...men på kanten satt det fast...en plupp?! En liten gummigrej som antagligen trillat av en RIKTIG belöningssak - DEN valde Alice! Haha, min lilla duktiga tös! We did it!

//Meekatt.




10 kommentarer :

  1. Åå, vad du är underbar! Lillfisen är verkligen helt klockren!:)
    Älskar att du skriver sånna härliga texter, ibland läser jag till och med två gånger. Jag blir lika glad varje gång jag ser att du har uppdaterat, tack! Du förgyller verkligen mina dagar:)
    Kram på er allihopa!

    SvaraRadera
  2. Hahahaha! Underbart! Duktiga lilla Alice! Glömmer aldrig när Saga var hos tandläkaren en gång när hon var typ 2,5 år - när han frågade "hur ofta äter du godis" svarade hon "varje kväll EFTER jag har borstat tänderna!". Vilket inte var sant! Får vi också semlor som belöningssystem när vi kommer ner nästa vecka? LÄNGTAR! Kram till världens roligaste & snyggaste bloggare /Storasyster

    SvaraRadera
  3. HAHAHAHA, Underbara Alice! Hur tuff som helst i sina brillor! Precis så man tänker sig henne!
    Semlor till dagisfröknarna - check! Ska ta med det imorgon! Tack för tipset!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. ~ ♥ Lovely Kidz ♥ ~23 februari 2011 kl. 19:22

    Härlig liten tjej du har ;))) Hon är ju ärlig, inte den biten om tandborstningen då ;))) Men resten tror jag på ;)
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  5. Ärlighet varar längst eller? hehe

    Tack för igår jättegod mat:)

    SvaraRadera
  6. Duktiga Alice! Skönt att det gick bra :)

    SvaraRadera
  7. Kul att gästen Pontus gillade maten! :)

    Din unge är fantastisk!!! <3

    Min kväll är räddad när du uppdaterat bloggen! :)

    SvaraRadera
  8. haha klockrent, hoppas nu vi har samma tur när det är dags för tandläkaren, långt kvar tills dess men det kanske är dags att börja drilla sonen redan nu :P

    SvaraRadera
  9. Caroline: Tack för en jättegullig kommentar! Vad GLAD jag blir!! Yeyh! Kram!

    Marie: Semlor? Alltid semlor här! haha

    Eva: Mutor är bra! Och tänk att de står ut med våra trotsiga ungar hela dagarna! Vi borde minsann skämma bort dem lite mer!

    Elin, Tessan & Flerbarnslivet: Ja, hon har ju sina ljusa stunder! ;)

    Saija: Naaaw tack! :) Och ja, alla älskar maten! Vilket supertips, haha. Kram!

    Rebecca: Ja, det är nog bra att börja förbereda i tid och öva in bra lögner! ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!