lördag 11 februari 2012

Överdragsbyxor, Dumma tanter & Lusingar!

Varför måste alla pensionärer handla på förmiddagen och varför måste de handla så jävla långsamt?! Igår skulle jag leka supermorsa...vilket innebar att jag var färdigduschad och klar, hade klätt på och gett båda barnen frukost, dammsugit hela huset och packat skötväskan innan klockan nio. Ja, jag vet att detta inte är något märkvärdigt alls för de flesta föräldrar... MEN för mig är det jättemärkvärdigt! Jag är ingen morgonmänniska och man blir fan lite förslöad när man har gått hemma i några år. Dessutom är sällan min 4-åring med på noterna när det handlar om att vara effektiv... Det GÅR INTE att ha mer än en sak om dagen planerad! Eller är det bara jag som känner så? Frågar någon "Vill ni komma och fika hos oss på torsdag?" svarar jag "Nej, på torsdag funkar det inte...då ska vi på BVC".  Ja, för det tar ju hela dagen?! Nej. Det tar tjugo minuter. Men den dagen hissar vi BVC-flaggan och INGET annat får planeras...för då blir det fullkomlig kaos (i min hjärna)!

Igår skulle vi till banken för att tömma Alice spargris och handla mat inför kusinbesöket. En snabb sväng till stan alltså. Hahaha. Eller hur?! Redan i hallen började kriget om de förbannade jävla skit-överdragsbyxorna! Jag är så TRÖTT på den diskussionen! Säger jag "Alice! Ska vi åka och köpa lite lördagsgodis?" så lovar jag att hon svarar "Då vill INTE jag ha överdragsbyxor!" Det är vinter!! Ge ungen en vinterpäls så att jag slipper tjata om de där förbannade byxorna!! Ja, jag vet att jag kan "låta henne gå utan så hon får känna på hur kallt det är". Jag vet det. Ni som säger det...har inte längre små barn och slipper därför ta konsekvenserna själva utav detta genialiska förslag - nämligen INGET DAGIS!! Eller förlåt...jag menar...en förkyld liten tös. Jag orkar inte det. Jag föreslog den svarta fina overallen, det rosa setet med byxor och jacka alternativt det röda setet. Alice är ju inte så mycket för mode utan kör mer på personlighet...och den är fan USEL när det handlar om påklädnad! Det hela resulterade i en "bortsprungen-aggressiv-4-åring-som-trillat-ner-i-en-UFF-container-i-Kvidinge-look" . Jippie. Tadaaaaaa:

(Suddig bild? Plasten är fortfarande kvar!!)

Här valde jag att vara glad över det faktum att hon faktiskt hade tagit på sig överdragsbyxor och släpade med mig min mindre attraktiva Kravallis till stan. Hon mjuknade till i bilen efter att ha skrattat åt mig när jag skrapade rutorna med Freddys gamla Phil Collins-cd. Första gången jag tyckt att den var bra! Elton somnade av utmattning redan under vårt påklädningskaos.

Väl framme i stan var det dags för "Projekt tömma spargris". Kan ju tyckas vara ett enkelt projekt...MEN självklart var detta pensionärernas stora utedag! Framför oss stod två käcka tanter i 120-årsåldern med varsin tygkasse...fulla med spargrisar! VAR KOMMER ALLA DESSA PENGAR IFRÅN?! Hur bra pension har de egentligen? Den idiotiska myntapparaten klarade inte av att ta emot för många mynt i taget...men tanten framför oss VÄGRADE inse att detta var problemet...trots att jag sa till henne TRE gånger att inte lägga i alla mynt på en gång. "Det funkar så bra så! Det är något annat som är fel" Eeeh? Det står i och för sig "Lägg inte i för många mynt åt gången" på en skylt ovanför apparaten men tant har kanske svalt linserna? Suck. Efter ungefär 15 minuter (vilket motsvarar ungefär 2 timmar för en icke-barnfamilj i kö) började Alice svettas i sina förbannade överdragsbyxor och jag misstänker att det kom rök ur mina öron. Jag blängde aggressivt på mannen i kassan som till slut kom till undsättning. "Lägg inte i för många mynt på en gång, det blir för tungt" sa han till tanten. Och vad svarar hon? "Jaha, ojdå. Då förstår jag!". Vafan!? PRATAR JAG ETT ANNAT SPRÅK?! (Jag vet Edyta...att du tycker Skånskan är svår, haha.) Vadå "ojdå?" Skit på dig. När tanten hade fått in hela sin förmögenhet i apparaten var det dags för nästa moment - känna i returfacket. FYRA gånger. Ja, det är okej att känna efter om man missat en krona eller två...men FYRA gånger....i slowmotion..?! Kom igen nu Agda lilla!! Snart behöver någon bajsa här - löser DU det!?

Nästa moment i denna otroligt intressanta berättelse (förlåt) är Kvitto-momentet. När tanten hade stirrat på skärmen i två lååånga och svettiga minuter sa jag "Tryck på den gröna knappen så får du kvitto!". Tanten vände sig inte ens om och tittade på mig utan fräste bara ur sig "Det är inte den gröna, det ska vara en annan!" Här kan jag erkänna att jag praktiskt taget misshandlade mig själv inombords för att inte få ett frispel och kasta mig över kärringen och trycka på knappen. Jag gav mannen i kassan BLICKEN (min mammas onda blick som jag tränat in) och han kom nästan springandes. "Tryck på den gröna knappen så kommer kvittot ut" säger han till tanten som svarar "Jaha! Den GRÖNA!" Här började till och med Alice fatta vad som pågick och sa jättehögt "Med du!? Det SA ju min mamma!" High five Alice! Jag älskar dig och idag ska jag belöna dig med socker.


Alice hade 197 kronor, två knappar, två klistermärken, en säkerhetsnål och ett minneskort till kameran i sin spargris. Perfekt! Vår insättning tog 2 minuter...inklusive två snabba känn i returfacket! Ha!

Elton sov fortfarande gott i vagnen och Alice var glad efter sitt lyckade bankbesök så jag tänkte att ICA skulle vara en bra idé. Det tänkte den slöa tanten och hela hennes armé också. Helt sjukt! Att gå in på ICA en fredag klockan 10,15 var som att stiga rakt in i ett demensboende på nedåttjack. Hallå!? Var kommer alla gamlingar ifrån?! SLÄPP FRAM MIG!! Fattar ni hur LÅNGSAMT de handlar? Inte för att de har ont i benen och inte kan gå...nejdå. De är snabba som små illrar mellan gångarna...men när de väl hittat det de ska ha så stannar allting upp. Då ska de blockera hela gången i EN TIMME och låååångsamt lyfta varan ifrån hyllan...studera priset i en evighet....hälsa på grannkärringen och diskutera "Göstas knuta på halsen" och "Stigs stödstrumpor" för att slutligen saaaaaakta lägga ner varan i vagnen och ta adjö av grannen. De vet att man står där bakom. Men de låtsas inte om det. Nej,  jag har ju så "unga och friska ben" så varför skulle jag få gå förbi och komma ut snabbare. Jag kan väl stå här inne HELA HELGEN med mina unga friska ben!?

Vi köpte 6 saker. Det fanns en snabbkassa för oss med mindre än 10 varor men barnvagnen var tydligen för bred för den kassan. Men med fullastad rullator kom man igenom. När jag insåg att min vagn inte kom igenom fick jag pinsamt nog backa tillbaks till den "vanliga kön" som då hade blivit dubbel så lång. Elton vaknade och skrek som en galning. Tanterna tittade på mig med sin "Så-där-lät-inte-barnen-på-min-tid-blick" och slöt ihop sina vagnar som en dragkedja. DÄR kom man jävlar inte före i kön! Vi kom ut till slut. Genomsvettiga, arga och trötta på tanter.

Den hetaste trenden just nu är att skicka runt bilder på Facebook på Fredrik Reinfeldt som "samlar arbetskraft" på ålderdomshem och kyrkogårdar. Det är så härligt att se hela sin umgängeskrets glimma till med lite politiskt engagemang för en minut...för att sedan återgå till normalläge lika snabbt igen. Skit i vad det handlar om för NU tycker "vi på fejjan" såhär! "SKICKA VIDARE!" Starta "vi som tycker att Reinfeldt är dum"-grupper och photoshopa bilder bäst fan ni vill - men han har en poäng! SÄTT TANTERNA I ARBETE så att vi föräldralediga kan få göra våra ärenden och handla i normal hastighet! Så jävla trötta såg de inte ut när de tryckte i sig hela brickan med smakprover framme vid charken!

Imorgon ska jag köpa en rullator på Blocket. Snabbkassan - here we come!

Igår sa Alice "Imorgon är det lördag och DÅ ska du få en lusing mamma." Eeeh? Okej. Jag väntar på den nu. Under tiden ska garaget städas, lördagsgodis ska inhandlas och har jag riktig tur blir det ett besök på tippen!

over and out.

//Meekatt...

28 kommentarer :

  1. HAHA, härligare människa (du) får man leta efter

    SvaraRadera
  2. Ja du ÄR helt underbar! Kan se detta framför mig :) .. Den bästa medicinen är nog din blogg ! Då glömmer man att man har ont och är febrig .. Tack! Vilket spännande liv du/ni har ;) ... Du får mig alltid att le.. Längtar tills jag får läsa din bok! :) Du är bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Tessan! Haha, ja visst är det spännande!? Bankärenden och ICA-besök! ;)
      Krya på dig vännen! <3

      Radera
  3. Jag vill också ha din blogg i bokform! Jag viker mig dubbel av skratt varje gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, har ni inte iPads?! ;)

      Ja, jag får väl ta tag i det här med boken kanske! Kul att man kan sprida lite skratt!

      Radera
  4. Ja, jag hade köpt den boken:) du skriver så himla bra:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag har verkligen lite beställningar! Haha, tack Pontus! <3

      Radera
  5. Vem fan behöver lyckopiller, när din blogg finns?! Helt underbar!

    SvaraRadera
  6. Ja man kan bli TOKIG på människor i situationer som du precis beskrev. Jag bitchar alltid efter ett besök i affären. Put them out of their misery. Ha ha din dotters kommentar - underbar!

    I övrigt, jag har också sett Reinfeldlustigheter på Facebook. Orkar inte se fler nu. Dessutom, alla dessa "placera den här på din Facebookprofil i tio minuter om du vågar/känner någon med cancer/har en syster/är emot barnaga/ etc" vägrar jag att delta i. Facebook är INTE mitt liv. Det är mitt tramsforum. Agerar mot orättvisor eller talar om för mina nära och kära hur jag känner för dem - gör jag på andra sätt än genom FB.

    Oj, kände att jag bitchade till mitt i sockerruset. Kram!! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. SKÖNT att vi är fler som reagerar! ;)

      Ut med det bara! Hahaha!

      Radera
  7. HAHAHAHA, det var en ny sida av "ut och jobba tills ni är 75-historien". NU förstår jag varför alla pensionärer ska ut o jobba istället ;)
    Och ja, visst är det komiskt att alla plötsligt blivit så politiskt engagerade på facebook och allt. XD
    Undra var reinfeldt tycker om allt ståhej runt det där :P

    Den där tanten på banken kanske hade övat upp en väldigt skicklig förmåga till selektiv hörsel och var därför helt övertygad om att du sa något helt annat och hon hade rätt från början till slut och trodde säkert att hon var jääättetrevlig! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ut med dem i arbetslivet bara! De är ju vakna tidigt iaf! ;)

      Reinfeldt är nog som jag - glad för all slags uppmärksamhet, haha.

      Tanten var dum. Så enkelt är det! ;)

      Radera
  8. HAHAH du är så grym! Allt det du skriver stämmer sååå bra ihop med verkligheten :D

    SvaraRadera
  9. Hahahaha! Underbar blogg! Har precis hittat hit på inrådan av en annan mamma som följer dig! Jodå det där känner man ju igen med BLICKARNA man kunde få under när man var hemma och var mammaledig! Alla dagiskonstverken är också ett bekant ämne. Det gäller att ha lite olika "arkiv" för dem, ähum, så brukar det lösa sig;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen in! Kul att du hittat hit! :)
      Ja, de där blickarna...usch! Jag gav dem själv innan jag fick barn!

      Radera
  10. Fy fan alltså för pensionärer!! De borde förbjudas!!! Alice har sina stunder, vilken underbar kommentar från henne!! :-)

    SvaraRadera
  11. Haha! Kan inte sluta skratta. Du är ju så skoj, om du skriver en bok så vill jag köpa!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Lovar att meddela om det blir en bok! ;)

      Ha det gott!

      Radera
  12. Haha usch låter som en enerverande dag :/ tur att du har Alice som har mer vett än en 75-åring:) hoppas ni haft en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Alice är nog den vettigaste jag känner! :)

      Radera
  13. Ja nu är ju jag en av de där Dumma Tanterna; borde gå i pension men envisas med att arbeta några år till. Ja, jag vet jag är långsam. Det tar mig en evighet att kränga av mig ryggsäcken, hitta plånboken och hitta bankkortet i plånbokens mes osannolika fack. Sedan vidtar evigheten i omvänd ordning. HaR jag något att säga till mitt försvar? Artros i vartenda fingerled, javisst. Långsammare processer i hjärnvindlingarna än när jag var 20 eller 40?

    Jaja, vi gamlingar kommer sakta att dö undan medan du...hehe...också åldras och blir gammal.Där råder den fulla rättvisan minnsann.

    Tack för många skratt!

    Tant Lisa

    SvaraRadera
  14. Haha, har nu tanterna hittat in hit med?! Ni förföljer mig!! ;)

    Åldras jag? Äh! Så länge jag fortsätter äta geisha och fylla ut eventuella rynkor kommer INGEN att ana det!

    Snälla Lisa: Måtte du och alla andra tanter idag bli 150 år gamla! Vem ska annars ta hand om vår slöa Facebook-generation när vi blir gamla?! Hjälp!

    Ha det gott! :)

    SvaraRadera
  15. Va tufft av alice att säga så. Det är då man känner sig stolt. Ja dessa tanter. Det är fan typiskt.

    SvaraRadera
  16. Så vansinnigt välskrivet! Jag dör. Äntligen en blogg värd att följa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, dö inte! Men ja, vad kul att du hittat in och gillar bloggen! :) Välkommen in!

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!