torsdag 10 mars 2011

Grönsaker, Mutor & Knipövningar!

Tredje dagen på mitt "nya" Semlefria liv och jag måste säga att det går oväntat...dåligt! Hela min kropp - inklusive min lilla inneboende SKRIKER efter Semlor, men jag ska nog stå emot! Jävla Barnmorska! Jag kände nog ditt "du-äter-för-mycket-semlor-flin" bakom ryggen när jag vägde mig! Men vem vet - min benstomme kanske blivit jättegrov de senaste veckorna!? Det KAN hända!! Och längden...den kollade ni inte!!? Vadå, "så lång är du väl ändå inte?" DET VET VÄL INTE DU!? Jag kanske böjer benen??  Jaja, jag fortsätter väl med mina äckliga frukter, linfrön, grovbröd och skit och försöker intala mig att "nyttigt är gott". EN Semla till...hade varit gott...men det är över nu...mellan semlorna och mig. Vårt förhållande dog på vågen i måndags...fan! I´ll miss u! Nu blir det frukt och grönt!



Jag var inne på en "jag-väntar barn-så-jag-måste-va-medlem-på-en-massa-dumma-sidor-sida" och läste på lite om hur det ligger till:

MAMMAKROPPEN: Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. - Ja,men det var väl ett jävla mätande och vägande!? Längden, vikten, bredden och blygdben och fan vet allt! Rena rama ViktVäktarsekten det här! Låt mig va! När mätte ni ert blygdben senast?! Har ni verkligen koll på era mått där nere?

Magen växer och blir tyngre. Allt eftersom kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck ned mot bäckenbotten. Kramper är vanligt och kommer att vara det även längre fram. Undvik att knipa med tårna. - VARFÖR skulle jag sitta och knipa med tårna?? Hm...trodde det var helt andra knipövningar man skulle koncentrera sig på nu?!

Barnet kan trycka på blåsan vilket medför att du måste gå på toaletten ofta. Det kan även hända att du lättare blir andfådd nu. Tänk på din hållning och vila mycket! - Ja, men det är ju jäkligt svårt att vila när man måste springa på dass hela tiden...anfådd! Får kanske börja vila på dass? Eller blogga på dass åtminstone?



Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst. - Ja, och vad gör det då om mamman ser ut som en galopperande flodhäst?!

Om du oroar dig inför förlossningen är det dags att börja fundera över hur du kan förbereda dig och vilken hjälp du vill ha. - Säger som jag sa (skrek) när Alice skulle ut: "SKJUT MIG!" Och på Barnmorskans fråga "Hur vill du ligga då?" svarade jag "DÖD!". (hahaha)

Som partner till en gravid kvinna börjar graviditeten också bli mer påtaglig. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång. - Ja, jag ska nog fram med vågen och måttbandet ikväll och kolla in Freddys alla mått! Vi börjar med längd och vikt och avslutar med avståndet mellan blygdbenet och...hjärnan?

Blivande föräldrar kan börja fundera över om man vill gå någon föräldrakurs och eventuellt anmäla sig till det. - Nej tack, vi har redan listat ut det: Hot och Mutor is the shit!



Under graviditeten är det inte helt ovanligt att man drabbas av halsbränna eller sura uppstötningar - Tro fan det om man ska leva på frukt och skit!? Jag har ALDRIG mått dåligt efter en Semla men eftersmaken av den förbannade makrillen kommer ge mig mardrömmar!

Många drabbas även av underlivssvamp - Inga problem, det fixar ju jag med filmjölk...för sån é jag!

Over and out.

//Meekatt.

4 kommentarer :

  1. Semlor och filmjölk - that's da shit!
    /Duden

    SvaraRadera
  2. Var får du alla bilder ifrån? Helt underbara helt rätta:)

    SvaraRadera
  3. Ja jag undrar också det! Hur i hela världen lyckas du hitta alla bilder? De är liksom klockrena... :P

    SvaraRadera
  4. Duden: Ja, eller hur? Jag har listat ut det!

    Pontus: I min mobilkamera? ;)

    Alicia: Haha, tack!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!