söndag 5 juli 2015

Fördomar, Snoppar & Tältpinnar!

Många är nyfikna på det här med naturism och många har en massa fördomar. Jag ska försöka bena ut en del av dem. Nej, vi ligger inte nakna i en hög på campingen och byter kroppsvätskor. Nej, det vimlar inte av pedofiler här. Nej, man MÅSTE inte vara naken HELA tiden och ja - alla är liiiite obekväma första gången.

Vi har varit "nakenbadare" i 15 år av den naturliga anledningen att Mellbystrand har Sveriges längsta sandstrand och där också ett av Sveriges finaste nakenbad. Hemma hos oss har naket aldrig varit något konstigt eller fult. Inte så att pappa stod och gjorde helikoptern i köket när man vaknade men vi duschade nakna i uteduschen, lufttorkade utan att skämmas inför varandra och det var aldrig konstigt när vi var små. För mig är det oerhört viktigt att mina barn får en avslappnad syn på sina egna och andras kroppar. Alla människor är vackra. En del är vackrare på utsidan än insidan och det är en tuff läxa man lär sig i livet. Men alla människor är vackra och det yttre är bara ett skal. Vi naturister är ett avslappnat släkte. Vi njuter av livet, äter gott, dricker gott, solar och badar. Ingen kan "klä upp sig" och markera sin sociala status och det är heller ingen som bryr sig om du är arbetslös, bloggare, mattant eller polis. Här är alla lika. En del är dock lite brunare än andra, haha. Vi kommer i alla längder och viktklasser, en del är mer vältränade an andra och en del (som jag då) behöver stå på händer varannan dag för att få en snygg bränna - men alla är som de är och ingen bryr sig. Jag är aldrig så bekväm med min kropp som här.


Det första alla frågar är "MÅSTE MAN VA NAKEN HELA TIDEN?!" Vi är på semester och vi solar och badar utan blöta badkläder men vi är för fan inga självplågare, haha. Fryser vi klär vi självklart på oss. Det går inte runt "nakenpoliser" här och delar ut varningar till den som klär på sig. Men ja, vi är nakna så fort vädret tillåter så när som på lite fula foppatofflor (<--våga vägra!!) och solhattar. Jag lärde mig (den hårda vägen) förra året att tröja är att föredra när man ska steka bacon på morgonen. Aj. I övrigt så är nakenheten inget man ens funderar över här. Möter man en naken man på Ica Maxi kanske man stirrar och tycker det är skitkonstigt. Här är det så naturligt att man reagerar först när det kommer någon med kläder på.

Nej, det vimlar inte av pedofiler och fluktare här. Det finns ingenstans som jag är så trygg att släppa mina barn som här. Alla som är här är medlemmar i Naturistföreningen och det är familjer och par som blir medlemmar. Det är inte 50 singelgrabbar som springer runt här med stånd i hopp om att trilla över ett villigt par - vilket det är hemma på nakenbadet i Mellbystrand som ju Aftonbladet så flitigt hjälpt till att marknadsföra. Dit åker vi inte längre med barnen. Tack Aftonbladet för att ni marknadsfört Mellbystrand som fluktarnas och exhibitionisternas Mecka. Hit till campingen kommer familjer och par. Många har sina barn och barnbarn här så det finns alltid kompisar till barnen. Det är en liten och familjär camping och alla vet nästan vem alla är. Alla håller koll på alla - på ett bra sätt - och man behöver aldrig vara orolig när barnen går runt här. Dessutom har vi under våra 11 år på campingen hunnit få fina vänner här.

Var gör man hela dagen? Jo, man vaknar...går och morgonkissar och gör i ordning en god frukost som man äter ute i solen. Sen tar man en dusch, hoppar ner i den 28-gradiga poolen och låter barnen göra av med lite energi. Sen tar man en glass...sitter i skuggan och skriver lite, badar lite till, grillar lite god mat, tar ett glas vin, spelar Yatzi med barnen, badar lite till...och tar ett glas vin. Life is good liksom. Ingen stress, ingen tvätt, ingen telefon som ringer, ingen TV att slåss om utan bara 100% kvalitétstid med familjen och total avslappning för både kropp och själ. Är det riktigt bra väder sätter man ungarna, fikakorgen och vinet i en gummibåt och vadar ut på revet där man spenderar dagen på kritvit sand och med glasklart vatten. Sveriges motsvarighet till Thailand. Fantastiskt! Någon gång i veckan kör man in till Ica och systembolaget i Höllviken för att proviantera. Det är typ det jobbigaste som händer. Och ja, då klär man på sig, haha. Blir lite dålig stämning på systemet annars.

Första gången vi kom hit var det lite obekvämt inledningsvis. Vi har badat nakna i alla år men campinglivet var nytt för oss. Ska man klä av sig naken INNAN eller EFTER man slagit upp tältet? Jag menar - vill man verkligen utsätta sina grannar för sig själv ifrån de vinklarna som krävs när man bygger tält och bankar i tältpinnar?! Sen inser man att ingen bryr sig. Och att de istället för att spana kommer och erbjuder sin hjälp. Så funkar det här. Så ja, självklart behöver man "vänja sig" lite vid livet här men när man väl gjort det inser man att det är PRECIS så här man ska spendera sin sommar.

Så ja, tänk dig en helt ljuvlig plats. Ta bort all stress kring kroppsfixering, social status och tvätt. Då har ni vår semester. Inga konstigheter - bara lite enklare.

Nu ska jag hoppa i poolen. Sen ska vi åka och handla innan Freddy ska åka hem och ta tag i en arbetsvecka. Inte alla som har lyxen att kunna flytta sitt kontor till en skuggig plats på en nakencamping i Skanör. ♥

over and out.

//Meekatt...


12 kommentarer :

  1. Vilken underbar läsning!
    Heja er och er härliga semester👍🏼

    SvaraRadera
  2. Åh vad underbart det låter! Jag lekte med dottern naken idag så härligt och gräsigt (mannen hade klipp gräset) kram

    SvaraRadera
  3. Du köpte jordgubbar av mig i Trelleborg idag och jag höll på att kissa på mig så starstrucked jag blev Meekatt!! Åh, du gjorde min dag! <3 Du är verkligen bäst!! Ha det härligt i Skanör och kom och köp fler gubbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du skulle ju sagt att du var en läsare! ;) Jag kommer in och köper fler imorgon!

      Kram!

      Radera
  4. Låter som en toppensommar för dina barn! Härliga du som vågar vara dig själv trots att folk har ögonen på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett paradis för barnen här...och för mamman som är totalt avstressad!

      Radera
  5. Hörru, underbara lilla Naken-Malin <3
    Jag måste bara fråga ett par saker. Den första frågan är säkert totalt urkorkad men eftersom jag verkligen undrar så måste jag ju fråga. Den andra frågan är ren och skär nyfikenhet...

    - Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en naturistcamping! Jag gillar att gå naken och jag älskar att bada naken. Det är ju inte ofta man får chansen dock... Jag har en liten strand här på ön där jag vet att jag altid är ensam för ingen annan hittar dit så om det inte är några båtar utanför på sjön så skuttar jag i naken som gud skapade mig.
    Men... nu till det där konstiga med det hela... Om jag har ansat djungeln ordentligt som jag brukar så känner jag mig VÄLDIGT naken är och ännu mer försiktig för att någon ska se mig. Jag känner mig SJUKT naken om jag är naken där nere också om man säger så.
    Om jag däremot varit lite slapp med skogsröjningen och busken vuxit fritt ett tag så känner jag mig inte lika naken och slänger glatt iväg trosorna.
    Nu vet jag ju inte om du låter det växa fritt, lämnar en liten fin gräsmatta eller kör blankt och polerat men hur är det på naturistställen? Har så svårt att tänka mig att gå omkring utan skyddande buskar...

    - Och den nyfikna frågan. Även om jag skulle vilja testa naturistbad osv så har jag svårt att tänka mig att jag skulle få med mig Bonden... Han får ju liksom ståfräs om jag springer omkring naken här hemma så jag antar att han tänker att det kan hända då också. Men det måste väl hända någon gång ibland att en pitt står och lever sitt egna liv även på ett naturistbad/naturistcamping eller vad det nu kan vara? Är det helt okej eller händer det inte? Är de liksom avtrubbade?
    Var Freddy Naken-Freddy redan när du träffade honom eller fick du omvända honom? Var han i så fall orolig för ståpitten i början också?

    Så, nu har jag frågat mina otroligt viktiga frågor. Eller viktiga för MIG i alla fall.

    Kram på dig och hoppas du kommer och hälsar på snart. Saknar dig <3
    /Bondmoran
    www.bondmoran.nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej fina du! <3

      Klart man ska fråga, annars får man aldrig veta! Och ja, många frågar exakt samma. "Vad händer om man får stånd!!??" Det är klart att det händer och det är ju aspraktiskt om man letar efter en plats att hänga kökshandduken på! Haha, nej...det är liksom ingen som går runt och kikar på varandras kön här. Man bryr sig inte. Skulle det hända så händer det. En fördel att vara tjej i det läget. Man behöver ju inte ställa sig på bordet och göra helikoptern precis. ;) Sen är det nog mer vanligt i början när man är ny och lite nervös över hela grejen att klä av sig. Efter ett tag är det liksom det mest naturliga i världen och det finns inget sexuellt i nakenheten på det sättet.

      Alla är olika. Rakade, trimmade, vildvuxna. Man ska va som man trivs - det är ju det hela grejen går ut på. Så kom som du vill! Let it grow - let it groooow! Hahaha ;)

      Freddy är uppväxt i Mellbystrand och har varit på nakenbad under sin uppväxt så det var han som introducerade mig för nakenbad.

      Hoppas du fick svar på allt - annars hojta till! Och ja, snart kommer vi upp och myser med kossorna! ♥

      Love u!

      Radera
  6. TACK för det här inlägget! Så bra sammanfattat! Kontaktar dig via mail då jag vill ha en krönika i ämnet skriven! Hoppas du tar såna uppdrag!

    SvaraRadera
  7. Hej Malin
    Du får det att låta så enkelt men just första tiden kan kanske kännas jobbig.Jag var med mina ungar o hälsa på min väninna o hennes döttrar + kompis. Dom har en helt avskild badvik o självklart solar o badar man nakna där. Vi kom fram på em o självklart var det bad som gällde men då sa sonen att han inte ville bada naken . Det fordrades lite övertalning både av mej o min väninna. Men sen när isen väl var bruten hade ingen av ungarna några problem att njuta av att bada nakna ihop.Du skriver att det inte är några såna problem på en naturistcamping vilket jag tycker låter befriande

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!