torsdag 8 maj 2014

Gynbesök, Fitteri & Nakenhet?

Hade en kul diskussion med Blingo-Cissi i förmiddags om det här med nakenhet och gynbesök. Och eftersom att jag (förlåt Freddy) inte har några direkta spärrar utan snarare en mild variant av Tourettes syndrom så tänkte jag diskutera detta med alla er, haha. Jag behöver helt enkelt få ur mig det här...och förhoppningsvis få lite medhåll. Eller perspektiv. Det behöver jag nog mer än medhåll.

Som ni vet så är jag inte den mest lyckade patienten hos gyn. Jag har liksom gjort bort mig förr och därav fått lite "gyn-skräck". Som om det inte var förnedrande nog INNAN...att sitta där med en främlings ansikte halva vägen in i södra Thailand och fundera över om man har fotsvett eller vara rädd för att släppa en fis i ren skräck!? Att jag lyckades få min egen autograf över hela härligheten gjorde liksom inte mina besök mer avslappnade. Fan.

Nu till saken. Jag tog ut min P-stav ur armen för ett par veckor sedan. Och nej, vi ska inte skaffa fler barn(!). Jag mådde helt enkelt inte bra av hormonerna och bestämde mig för att byta till en kopparspiral. Hej och hå - ut med stavhelvetet! En liten detalj bara... EFTERÅT frågade jag barnmorskan när jag skulle sätta in spiralen. "När du har mens." svarade hon då. Eeeeeh? VA FAN SA DU?! Hon menar på allvar att jag ska gå till gyn...klä av mig till bottomless, hoppa (nej, jag hoppar fortfarande inte med den här kroppen) upp i gynstolen, fläka ut hela södra Thailand...när jag har mens?! Ursäkta att jag blev 12 år gammal nu - MEN DET DÄR KOMMER FAN ALDRIG HÄNDA!

"Det är inget alls konstigt. Det är ju vårt jobb och vi ser det varje dag!" Men så jävla bra för dig då. JAG är dock inte med om det varje dag. Då hade jag gett mig själv sparken. Jag är ju den som nästan kräks när jag ser blodbussen på torget i Laholm utanför Cecilias. Jag grät nästan när Evelina började blöda på min vägg i köket. I. CAN. NOT. DO. IT. Och ja, jag har fött barn och allt det där. DET ÄR INTE SAMMA SAK. Och rent praktiskt brudar (förlåt mig) men HUR gör man? Hoppar man upp i gynstolen med tampong inne. VEM drar ut den? Känns ju jävligt skumt om läkaren ska göra det. Ännu mer skumt att göra det själv i ansiktet på läkaren. Och innan? I "provhytten"?! Ska man då gå med den i handen sen? Jag vill verkligen inte vara med om det där. Så ja, framöver sover vi gladeligen i skilda sovrum här hemma...

Till nästa diskussion...som inte heller är speciellt mogen: OM man nu tar sig till gyn...och ska ha någon annans ansikte i underlivet...VARFÖR byter man om bakom ett jävla skynke? Vad är meningen med det? Tryck upp hela fitteriet i ansiktet på läkaren men byt för fan om bakom skynket så att ingen ser dig? Och varför är det så jobbigt att gå ut? Man viker de där förbannade trosorna 6 varv, lägger flera minuter på den stora "strumpor-på-eller-strumpor-av-frågan" och man nästan smyger ut ur sin "provhytt" med pytteskinn över hela kroppen. Som att gå till slakt...mitt på torget. Hade det funnits en strykbräda bakom det där jävla skynket hade jag gladeligen strukit alla mina kläder innan jag vek ihop dem.

Och ja, jag är i vanliga fall nästan onaturligt bekväm naken. Vi åker på naturistcamping och diskar gladeligen nakna tillsammans med andra glada turister och solar och badar helst nakna i den här familjen. Men det är ju en annan sak. Där är alla nakna. (Ni minns väl hur upprörda mammamaffian blev över nakna pungar?Annars: läs här

Lösning: NAKEN gynekolog? Det skulle ju jämna ut plågan i rummet en aning? Eller?

Ja, det var lite torsdagsfunderingar ifrån Meekatt Casa. Förlåt Freddy. Men jag sover i alla fall på soffan...med min icke befintliga spiral. För sån é jag.

over and out.

//Meekatt...


Fixa avslutningspresent till skolan/förskolan, studentpresent, Mors Dags-present och mycket annat HÄR!

37 kommentarer :

  1. HAHAHAHAHA! Tack gode gud att mässan är över och att du är back in business. Livet är inte det samma utan dina inlägg. Du är tamejfan den roligaste jag vet! TACK för att du är du!

    Och ja, naken gynläkare hade nog fasen varit en lösning, haha.

    SvaraRadera
  2. Du kommer till gyn med en binda i trosan. Efter att spiralen är insatt får du inte ha tampong första tiden om inte jag minns helt totalt fel. Så det är binda i trosan när du går hem med. Alltså är problemet med vem som tar ut tampongen inget problem. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men BINDA känns ju ännu mer fruktansvärt när man ska till gyn...med mens!? Med tampong har man ju i alla fall stängt butiken... Jag kommer aldrig fixa det där. haha

      Radera
    2. Hahahaha! Dom brukar ha såna där fina tjocka tantbindor redo om man inte har nån egen... :-D

      Radera
    3. Guud så skönt med en rejäl tantbinda mellan benen, otroligt skönt utformade numera. Kvinnor mellan ca 40-57 års ålder har menskrångel innan det slutar helt. . Sedan är det inkontinensskydd (tena) som gäller om man inte övat knipmusklerna 😉😯😐

      Radera
  3. hahahahahahaahahahaha! Dagens bästa! Eller årets!?

    SvaraRadera
  4. Hej Meekatt

    Lika roande som vanligt :-)

    Jag hade också p-stav tidigare men det funka inte för mig. Jag hade flod i 3 veckor och uppehåll i en så mannen blev smått hysterisk.
    I varje fall, jag var och tog cellprov och diskuterade preventivmedel med BM. Jag var lite anti mot spiral då jag inte hade hört så mycket positivt utan bara mardrömsberättelser när folk har fått dom insatta. Jag var med på allt utom spiral ungefär.
    Men när jag ligger där, upphissad mot taket och henne nere vid härligheten så berättar hon för mig att hon har ett alldeles ypperligt läge att sätta in en spiral där jag låg (ingen mens).
    Man är ju någorlunda utsatt så jag kände bara att jaja, kör på.
    In kom den, lite småont men det funka.
    Jag gick hem med spiral och en härlig ordentlig mensvärk på köpet.
    Nu har jag haft den i ca 3 år, tror jag, och tycker vi kommer överens ganska bra faktiskt.
    Lycka till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar Linda! Men vafan. Varför fick jag inte det erbjudandet? Jag får helt enkelt boka ett cellprov och tigga när jag ligger där? hahaha

      Radera
  5. När jag var där med mens så fick den snälla gynekologen dra ut min mensiga tampong. Jättekul - not.... hehe. Oavsett vad de säger så kan det ju inte kännas "helt naturligt".....

    SvaraRadera
  6. Jag brukar klä av mig direkt när jag kommer in i rummet. Då brukar gynekologen bli lite obekväm eftersom man ska prata lite först.
    Jag brukar då bli inputtad bakom skynket och får sitta där ett tag, lite som i skamvrån. Sen finns det inget mer att skämmas för! Men det är jag det. Dock hade jag inte velat stå där med mens..

    SvaraRadera
  7. Satte in en kopparspiral förra året, det var ingen som sa något om att jag skulle ha mens... Det var desutom under amningsperioden så mensen kom inte förrens 7 månader senare.

    Gå någon annanstans, varför måste du ha mens????

    SvaraRadera
  8. Jag gick in på toaletten och tog ut tampongen precis innan jag skulle gå in till barnmorskan. Inga problem där och jag kände mig lite fräschare i en redan obekväm situation :)
    Sen fick jag ha elplattor på magen för att undvika smärtan vilket gick hur bra som helst! Just do it!

    SvaraRadera
  9. Kan ju säga det in person egentligen men skriver här ändå ;) Jag är inne på min andra spiral och det har då inte varit något snack om att man ska ha mens någon av gångerna. Bara bokat tid som passar och dykt upp. Sen att smärtan efter första gången fick mig att kräkas och bli sängliggande, det är ju en helt annan historia ;)

    SvaraRadera
  10. Hahahaha håller med de tidigare som kommenterat, thank you god att mässan är över och dina UNDERBARA inlägg är tillbaka !! Skrattar så jag gråter och springer ut till sambon i köket var 5sekund för att berätta vad jag läst ! UNDERBARA, BRUTALT ÄRLIGA MEEKATT VI HAR SAKNAT DIG !

    SvaraRadera
  11. Är också inne på min andra spiral och behövde inte ha mens. Så upp i stolen bara, sära på benen och låt dom putta in den ;).
    Dock kan jag meddela att det INTE är speciellt trivsamt att få den insatt. Inte heller efteråt då JAG fick sådan smärta att jag tuppade av. Denna smärta höll i sig två veckor, kom och gick mellan varven under hela min femårsperiod med första spiralen. Men skam den som ger sig och spiral nr två gör inget väsen av sig :)!

    SvaraRadera
  12. HaHaHa, jag tror jag döööööör lite!
    Vilken tur att jag tackade nej till den där spiralen jag fick erbjudande om för ett par veckor sedan :)

    SvaraRadera
  13. Tur att barnen var i skolan när jag läste. Svårt att förklara varför man sitter o gapflabbar för sig själv när det är ett sådan ämne.

    SvaraRadera
  14. Kan det vara så att om vill du ha oskyddat sex direkt så ska den in när du har mens, men det borde funka att sätta in den utan mens och sedan ha skyddat sex tills nästa mens har passerat?

    SvaraRadera
  15. Kan det vara så att om du vill ha oskyddat sex direkt så ska den in när du har mens, men annars borde det funka att sätta in den utan mens och sedan ha skyddat sex tills efter nästa mens?

    SvaraRadera
  16. Det där med att man ska ha mens är för att då är livmodertappen lite mjukare och lite öppen tror jag. När man har fått barn ska man sätta in spiral inom ett visst antal månader efter förlossningen för då har inte livmodern dragit ihop sig helt.

    SvaraRadera
  17. Anledningen till att de vill att man ska ha mens är troligtvis för att garantera sig om att man inte är gravid vid insättningen av spiralen. Jag har gjort samma resa fast tvärtom. Testade kopparspiral men tog ut den efter 5 månader då jag hade konstant ont och kände spiralen hela tiden. Lät sätta in en P-stav i armen istället vilket medförde att jag hade mens i 14 dagar i sträck. Tro fan att den preventivmetoden fungerar när karln inte får komma nära inpå pga konstant mens. Härligt att du är tillbaks katten. Kram

    SvaraRadera
  18. Annars kan man gå precis i slutet av mens, när det bara är lite kvar. Hyfsat ofräscht det med, men inte värre än de vanliga flytningarna och ingen risk att man slabbar ner undersökningsbritsen:). Funkade för mig. (Lite kinkigt att tajma in förstås.)

    SvaraRadera
  19. Kan rekommendera kjol när du går till gynekologen, bara att ta av strumpbyxor/tights och trosor o sen slipper man gå med rumpan bar till stolen och sen när man lagt sig är det bara att hissa upp den runt midjan, känns mycket bättre tycker jag.

    SvaraRadera
  20. Och p-spruta är inget alternativ?
    Jag har haft det i snart 3 år.
    Trivs ypperligt och har ingen mens alls. :)

    /Annika

    SvaraRadera
  21. Haha, jag dör lite här. Har haft kopparspiral men fick ta ut den för satan vad det forsade, vanlig biverkning men inte trodde jag att det skulle bli sååå mycket. Inne på min andra hormonspiral och vad det är skönt att slippa mensen helt. Har inte satt in någon av spiralerna mitt i en mens men i slutet av den. Känslig för hormoner annars men spiralen funkar :) Du är bäst!

    SvaraRadera
  22. Äsch...har löst problemet åt dig. Ta NuvaRing istället. Bara du som behöver fingra då ;) :)

    SvaraRadera
  23. Satte in spiral efter andra barnet, ca 7 månader efter förlossning tror jag. Ingen mens, kände ingenting när spiralen sattes in och ingenting efteråt heller.

    Och som alla andra skriver, ääääntligen massor av blogginlägg igen! <3

    SvaraRadera
  24. Malin med töserna8 maj 2014 kl. 21:26

    Jag har satt in kopparspiral efter jag fått mina barn, båda gångerna sex månader efter förlossningen. Har inte haft mens någon av dessa gånger. Varför måste du ha det? Kan säga att insättningen var näst intill smärtfri och har bara haft pluttelite värk i magen resten av dagen. Så det måste inte vara mensvärk och kräkvarning efteråt ;-)

    SvaraRadera
  25. Jag vägrade sätta in spiral med mens. Har du fött barn är det absolut inga problem. Livmoderhalsen har varit med om värre då ;)

    Man sätter ju in den vid mens för att underlätta eftersom allt är mjukt och avslappnat då.

    Min BM sa bara att jag skulle ta Ipren innan jag kom. Det gick som en dans, jag kände ett smått "obehag", fick lite mensvärkskänsla efteråt men hellre det än att fläka upp min blodiga Fia Jansson i huvudet på någon annan :D haha

    Det är inga problem att sätta in den utan mens. Säg bara till att du absolut inte vill göra det vid mens. säkerställatt du inte kan vara gravid

    SvaraRadera
  26. :-) kul att du skriver om det som alla tänker, men inte säger! ;-)
    OM du är helt klar med barn...alltså 100% så kan jag rekommendera sterilisering! "tjopp, tjopp" så stänger man äggledarna (titthåls operation)
    Sen får kroppen vara utan alla form av hormon manipulation. Det bästa jag gjort någonsin! :-)
    Men, jag var 39 år och precis fått 4:e barnet! :-)
    (jag tål ingen form av prev.medel...)

    SvaraRadera
  27. Jag har hormonspiral och min bm sa att det gick bra ett par dagar efter man slutat blöda, kan ju inte va så stor skillnad med kopparspiral?

    SvaraRadera
  28. Efter att ha sett en spiral och läst en massa skräckhistorier (!) så har vi skaffat barn istället :) Eller ja, barnen var halvplanerade och mycket efterlängtade...men efter tre stycken sa jag stopp, för då var jag (och min kropp) nöjd.
    För 3 år sen steriliserade jag mig med essure-metoden; ingen operation och knappt nått ont alls (som lite träningsvärk). Fast det är klart, man kan ju inte ångra sig sen och då är ju en spiral bättre :)

    SvaraRadera
  29. Håller med föregående skrivare, ta NuvaRing istället om du tycker att det är så jobbigt. Inte värre än att sätta in en tampong och den känns absolut inte :)
    Skönt att du är tillbaka, sitter här och småler mest hela tiden :)

    Kram Madde K

    SvaraRadera
  30. Hur man slipper walk of shame: innan gyn ta en klänning/tunika som täcker härligheten och slipp visa arslet mellan hytten och tortyrstolen ;-)

    SvaraRadera
  31. Om du inte varit iväg ännu så kan jag berätta att det går alldeles utmärkt att sätta in en spiral även när du inte har mens. Enda anledningen till att en del "föredrar" att sätta in den vid mens är för att de då kan vara säkra på att du inte är gravid, men annars gör de ett gravtest på plats.

    Så gå och sätt in spiralen när du inte har mens, men det kan däremot blöda lite efteråt så se till att ha en binda med dig så du slipper blöjorna de bjuder på gratis. :P

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!