måndag 31 mars 2014

Freddy, Statistik & Förlossningar!

Waah! Jag har ju inte publicerat mina svar på frågestunden jag haft. Massor med frågor kom in och här kommer svar på en del av dem:

* Hur träffades du och Freddy och hur länge har ni varit gifta? Inte den vackraste historian kanske, haha. Jag blev kär i Freddy första gången jag såg honom. Jag var sambo med Freddys barndomsvän och det var så vi träffades. Freddy var också upptagen och ett år senare lite drygt bröt jag upp ifrån mitt förhållande och Freddys sambo flyttade. Då blev det vi...och det är 14 år sedan nu. Massor med kärlek, en hel del motgångar och sorger på vägen men vi är starka tillsammans. ♥ Att hitta någon som står ut med mig och mina svordomar är fan inte lätt.

* Varför började du blogga? Jag ville få fram en ärligare bild av familjelivet. Jag var sjukligt trött på allt jävla mysande och bakande som jag fick tryckt i ansiktet via alla sociala medier och föräldratidningar. Så jag ville ge min bild...av min vardag och verklighet. Att bloggen skulle läsas av så många och bli så uppskattad kunde jag ju aldrig drömma om. Kommer ihåg att jag ringde Freddy en dag och sa "Idag har tjugo personer läst min blogg! Undrar vilka det är!?"

* Du skriver ofta om din mamma? Är det för att få fler läsare? Haha, ja det är bara därför. Nu hoppas jag att jag får en dödlig sjukdom också så att statistiken får sig ett riktigt jävla uppsving.

* Har du en pappa och hur är han? Ja, jag har en pappa men skriver inte så ofta om honom kanske. Har lovat att lämna honom utanför bloggen tills han är pensionär, haha. Han bor i Malmö, är varm och kärleksfull och vi pratar och ses så ofta vi kan. Det blir inte så ofta som jag hade önskat men det beror på att jag har för många järn i elden alltid och flänger en massa. Jag är oerhört stolt över min pappa. Han har arbetat som rektor på Rosengårsskolan i Malmö i många år och är en stor förebild i min karriär. Man kan om man vill. Trots att jag slarvat med skolan och tagit ett par omvägar i livet så har han alltid uppmuntrat mig. Pappa är den smartaste jag vet och är alltid den som jag ringer för kloka råd när det gäller jobbet, formuleringar i krönikor, lediga objekt på hemnet och recept på äppelpaj. När vi var små var han lärare och vi hade långa härliga sommarlov tillsammans och trots skilsmässor och en del tårar på vägen så är min uppväxt FYLLD med glada härliga minnen och massor med kärlek.

* Varför svär du så mycket? Svär barnen med? Jag svär antagligen för att jag kokar av känslor åt alla håll, haha. Ibland räcker inte ett "katten också" som är barnens favorit-svordom. Barnen svär inte.

* Varför skriver du aldrig om politik? Jag tycker inte att min politiska ställning är viktig i bloggen. Jag har en massa åsikter och svär högt framför TV:n men bloggen är till för något helt annat. Jag får ofta mail om att jag "som offentlig person har ett ansvar" och "borde utnyttja det faktum att jag har så många läsare med att förmedla viktiga åsikter". Men fy fan vad tråkigt det skulle bli. Det är inte därför jag bloggar. Jag bloggar för att jag tycker det är kul och för att jag vill nå ut med ett budskap. Jag lägger vikten vid det - att nå ut till alla mammor som liksom jag ibland kämpar och tycker att det är pest att vara förälder. Jag vill visa att familjelivet inte bara är tacos och fina barnvagnar. Hela bilden. Sanningen. Och kärleken såklart! Det är viktigare än Jimmie Åkessons val av tårta till kaffet. Den kan man läsa om på Aftonbladet.

* Hur många syskon har du? Är du yngst/äldst? Jag har fyra syskon - en av varje sort. En storasyster, en storebror, en lillasyster och en lillebror. Lycko mig! ♥

* Jag undrar vad du jobbade med tidigare? Jag har jobbat som barnskötare, säljare, administratör på Kundservice och pluggat Personaladministration.

* Hur gammal är du? När fick du ditt första barn? Vill du ha fler barn? Jag är 34 år, Alice fick jag när jag var 27 år och njae...jag tror inte det blir fler barn här. Två är lagom.

* Strandhuset verkar ligga i närheten av ert "vanliga" hus. Hur kommer det sig att ni har två hus? Hur stort och hur modernt är strandhuset? Strandhuset ligger 5 minuter ifrån vårt "vanliga hus". Det har varit en dröm i många år att få köpa just det huset som tillhörde en släkting till Freddy. Hon dog nästan samtidigt som Freddys pappa och då valde vi att köpa ut övriga i familjen och göra huset till vårt. Det är 90 kvm och ett riktigt hus. Det är gammalt och charmigt. Dock för litet för oss och tanken är att vi en dag ska ha råd att riva och bygga nytt på den tomten. Tills vidare kämpar vi på med två huslån och älskar vårt strandhus.

* Hur tar du bäst hand om dig själv? Hm, här är jag nog som sämst. Jag borde så mycket men har alltid "fullt upp" tycker jag. Men jag har skaffat mig ett gymkort och vet att jag mår som bäst efter ett par veckor när jag är "igång" med träning. Jag försöker att göra saker som jag mår bra utav och jag har lärt mig att säga nej till saker som jag inte brinner för eller hinner med. Jag mår som bäst en fredagskväll när hela familjen sitter ihop i soffan och är aptrötta och har en ledig helg framför oss. Men ja, jag ska bli bättre på det där...att ta hand om mig själv.

* Hur går det med maten - har du testat något av all tips mer än att Freddy fick vara mästerkock? Haha, det är ungefär det samma. Men jag har lagt ner tjatandet för en tid nu och kör ignorans. ;)

* När du var yngre vilket var ditt drömyrke? När jag var liten ville jag bli frisör. Sen insåg jag hur ofräscha människor kan vara och drömmen dog. Sen ville jag bli lärare men kom på att jag inte har tålamod med andras ungar och gnälliga föräldrar, haha. Författare har alltid varit en dröm och statsminister står fortfarande högt på listan.

* Hur mycket Geisha äter du? Haha, numera är jag faktiskt jäkligt trött på Geisha så det blir inte så mycket.

* Du svär mycket i dina texter. Svär du lika mycket när du pratar? Ja, jag svär lika mycket när jag pratar. Jag skriver ju som jag pratar. Sån é jag.

* Tror du att dina barn lär sig ett bra språk när du som deras förebild har ett uselt språk? Mina barn har ett väldigt bra språk, svär inte och är artiga och väluppfostrade. (Det var väl ett jävla tjatande om kina svordomar!?) ;)


* Är det viktigt med fina kläder på barnen? Märkeskläder är absolut inte viktigt hemma hos oss. Jag kan lika gärna handla ett plagg på Ica Maxi som på Polarn & Pyret. Men hela, rena och fina kläder är viktigt. Jag är en mästare (!) på att hitta reaplagg och handlar nästan alla barnens kläder på halva reapriset. Jag köper i större storlekar när det är rea och lägger undan så att vi kan plocka fram när de växer. Igår hämtade jag en jättefin vårjacka till Alice i garaget som jag köpte för två år sedan. Den hade kostat 699 kr och jag gav 75 kr för den på en outlet i Båstad. Lite av en sport för mig det där, haha. Sen kommer ju barnens egen smak in och förstår mammas planer lite då det matchas lite hejvilt.

* Vilken bild menar du att du som mamma och förebild ger när du alltid skriver negativa saker om familjen? Är du inte rädd att skrämma andra ifrån att skaffa barn? Eller är det så hemskt så att du vill det? Haha, jag kanske skrämmer en del? Är man så lättskrämd är man kanske inte redo i alla fall? Jag skriver inte alltid negativa saker om familjen - jag skriver precis som det är. Det är fantastiskt att vara förälder - OCH skitjobbigt! Men jag skulle inte byta familjelivet mot något i världen. (Jo, ett par dagar kanske men tyvärr kan man inte trycka på pausknappen.)  Jag vill ge andra föräldrar som känner som jag bekräftelse på att det är okej att känna som de gör. Det är viktigt för mig.


* Vad jobbar du egentligen med och hur tjänar man pengar på att blogga? Jag startade upp företaget Meekatt Media, Event & Design och i det ingår bloggen, min webshop med tavlorna, marknadsföring på bloggen och olika event och mässor som jag är med och arrangerar. Just nu är Familjemässan Krakel & Spektakel en stor del av mitt arbete. Har man tillräckligt många läsare så hittar företagen dig och du kan erbjuda annonsplatser och samarbeten mot betalning.

* Vad har du för fritidsintressen? Jag har ingen fritid, haha. Jag älskar mitt jobb och får jag tid över pysslar jag med bloggen eller designar tavlor. Har vi som familj en ledig dag åker jag helst iväg till en mysig plats och har med lite fika och bara myser.

* Hur ofta har ni sex? Vi har tre små barn under sju år och det är liksom dött på den fronten och jag är nyfiken på hur andra har det. Ursäkta frågan. Haha, inte så ofta tyvärr. Vi har oftast barn i sängen och Freddy somnar vid nattningarna. Det går i perioder det där. Har vi en "bra period" är det några gånger i veckan - andra perioder kan det gå flera veckor mellan.

* Vilket är ditt bästa tips inför en förlossning? Glöm inte mobilladdare och kamera. Ladda med cola och choklad för energi. Ta med inneskor. Förbered dig mentalt på att det kan göra förbannat jävla ont och lyssna inte på alla "kloka råd" och låt dig inte skrämmas av att det känns som att du ska bajsa på dig. Antagligen bajsar du på dig och då är det snart över, haha. Under min första förlossning la jag en massa energi på att vara rädd för smärtan då jag trodde att det var fel. Jag trodde att jag skulle dö och att ingen tog mig på allvar. Alla hade sagt "Det gör inte SÅ ont." Det gjorde så ont på mig och jag hade klarat av det bättre om jag hade varit mer förberedd på den delen. I övrigt kan man inte förbereda så mycket. Förhoppningsvis hamnar man i händerna på Barnmorskor och läkare som guidar en igenom det hela på ett bra sätt. Vila i pauserna om du får några. Skäll på din man. Bajsa på dig. Skäms lite och kom igen!

* Om du får ta med dig en sak till en öde ö? Vad skulle det vara då? En båt?

Ja, det var några av frågorna. Lovar att ta tag i resten så fort jag får en stund över! Nu ska jag ta tag i Krakel & Spektakel!

over and out.

//Meekatt...

Strandhuset ♥

7 kommentarer :

  1. Tack för att du är så ärlig, bjuder på verkligheten. Under många år var jag så säker på att jag aldrig skulle bli mamma, för jag älskar inte alla barn villkorslöst eller ser framemot bajsblöjor. Fast du visade att man kan känna frustration och trötthet ibland, men ändå älska sina barn till döds.

    Så nu vågade även jag försöka mig på det där med bajsblöjor och middagskaos - och det kommer nog bli toppen. Tack för att du fick mig att våga också.

    Kram H

    SvaraRadera
  2. Tack för din (h)ärliga blogg :D Väntar min första till sommaren och är lite nervös (haha) inför förlossningen. Men tänker att det inte ska va någon prestige, kommer ta smärtstillande, fokusera, svära på min sambo och sen lita på att personalen guidar mig rätt :)

    SvaraRadera
  3. Jag bara älskar din ärlighet och din underbara humor. Mitt motto i föräldralivet blev just ditt att "jag älskar alltid mina barn men jag älskar inte alltid att vara mamma" . Längtar som en tok till Krakel & Spektakel fast jag har fortfarande inte bestämt om jag ska ta med mig två barn dit eller inte.

    SvaraRadera
  4. Ååååh åh ååååh kan du inte komma förbi Gbg igen så vi kan ta en till lunch på Rubinen!? :P
    Skulle nog ha 100 saker till att prata om då :P

    Jag har kvar ditt mob nr (om du har samma dvs) men jag vågar fan aldrig slänga iväg ett litet sms, kanske ska göra det!?
    Hoppas du minns mig :S

    Lisa som lunchade med dig på Rubinen (Ja dt har ju iofs redan framgått haha)
    Kramar på dig bästaste (kan man skriva så?) Malin!

    SvaraRadera
  5. Älskar din blogg! Kikar in flera ggr om dagen, mitt minus med att du har så mycket att göra nu är att jag inte kan få min dos av semlor arga barn glada barn trötta mammor vin geisha osv lika ofta längre! Haha men det är ju bra för dig alltså, att du har fullt upp! Lycka till med allt och.. Jag äääälskar din blogg, (igen) du är någon man vill ha som vän! :D

    SvaraRadera
  6. TACK som fan, roligt att läsa lite mer om dig :)
    (synd att det är så smurfigt att kommentera från mobil, orka starta dator för att vinka "heej katten, nu har jag läst ifatt igen..." ;) )

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!