fredag 24 januari 2014

Jakten på den försvunna tandjävlen!

Idag har det varit fullt upp med Krakel & Spektakel. Det är verkligen fantastiskt kul det här projektet! Lycko mig som får pyssla med det här, haha. Vissa dagar är det lite "nyp-mig-i-armen-känsla" när jag tänker på att jag faktiskt vågade satsa på det här och startade upp företaget. Trots att jag jobbar 18 timmar/dygn ibland så är det fantastiskt roligt!

Ibland är det dock lite väl mycket som snurrar i huvudet. Jag körde och hämtade Elton idag strax innan klockan fem. Sen gick vi in till skolan (som ligger precis bredvid) för att hämta Alice. Jag gick in i kapprummet och såg att hennes jacka var borta. Kollade i torkskåpet och där var den inte heller. Typiskt Alice att glömma den ute! Sen slog det mig. Alice var hos en kompis, haha. Jag kastade mig på telefonen och Freddy körde och hämtade. Supermorsan.

Väl hemma var det en stolt 6-åring som kom innanför dörrarna. Hon hade tappat en tand i skolan!


Haha, fina gluggen! Lyckan var dock kortvarig. "MAMMA-JAG-DÖR-OM-DEN-ÄR-BORTA-FÖR-DÅ-FÅR-JAG-INGEN-PENG-AV-TANDFÉN!!?" Tandhelvetet hade trillat ut ur hennes egengjorda kuvert och försvunnit. Vi letade igenom väskan och hallen i en halvtimme och Alice var hysterisk. Vi hittade 650 teckningar, 4 strumpor och en vante...men ingen tand. Hon tror inte på Tomten...men hon tror att det kommer en FÈ...som tar gamla äckliga tänder...och byter dem mot guldpengar?! Kom igen Alice!? Vi letade...och letade...och Alice grät. Ingen tand - inga pengar. Jag föreslog att vi skulle skriva ett brev till tandfén och berätta vad som hänt...och ställa det vid vattenglaset inatt. Det gick inte. Då föreslog jag att vi skulle fejka en tand av ett tuggat tuggummi. Det gick visst inte heller. Efter en halvtimmes gråtande hittande hon tanden i fickan. Tack.

Alice bestämde sig för att lägga den i ett kuvert istället för i vatten. "Om den ligger torrt så KANSKE det kan bli en papperspeng mamma!!" Smart unge det där, haha. Hon la den i kuvertet och vi kunde käka middag.

Ikväll när vi skulle borsta tänderna såg jag att den andra framtanden också var lös. Jättelös. Och då fick jag lite panik. Freddy var nämligen ute med jobbet och jag HATAR lösa tänder och själva utdragningsprocessen. Ni vet det där med blod...och baciller. Och detta ör ju en vidrig kombination. Fingrar i munnen...och blod...och ett hål rakt in i kroppen. Det kryper i hela kroppen på mig. Alice började glatt att vicka på tanden och log sedan ett skräckfilmsleende mot mig. (SKJUT MIG!) Varför gör de så?! Blod i hela munnen och jätteglad. Jag dör inombords och halsar handsprit mentalt.


Efter 15 minuters vickande och tryckande hängde tanden i en liten tråd men vägrade lossna. Fan!! Jag kan ju inte lägga henne så. Då sväljer hon den och jag har svårt att tänka mig att tandfén lämnar guldmynt som stolpiller. Tandhelvetet måste ut. "Fortsätt vicka gumman". Jag satt på en pall i badrummet och försökte att inte svimma och log mitt mentalt störda leende. "Åh vad spännande gumman! Snart är den ute!". Efter en stund kom hon till mig med ett papper. OH NO!?

"Dra ut den mamma! Det är bara lite kött som sitter fast i kanten!" Lite kött!?!

Tanden lossnade efter ett snabbt drag och jag började andas igen efter en stund. Dags att leta upp kuvertet. Två tänder = Dubbla papperspengar! Men nej...då är självklart den första tanden borta igen!!? KOM IGEN!? Resten av kvällen ägnades åt att leta efter den första jävla tanden och den är spårlöst försvunnen. Jag hittade dock en guldtia under soffan så det kanske är jag som är den lättlurade här..?

over and out.

//Meekatt...

8 kommentarer :

  1. *aaaaaaasg* Världens bästa Malin! Lider med dig en smula :D
    Men bästa morsor måste ha lite fantasi och därför så är det självklart så här:'
    Naturligtvis hittade du tanden när hon somnat och och så lade du den i kuvertet!
    Sedan får vi hoppas att Alice inte hittar tanden i soffan eller något.. xD

    Kramar

    SvaraRadera
  2. haha fyy. Det är bara lite kött :D Hoppas inte min 5 åring ska börja tappa tänder än på ett par år :P

    SvaraRadera
  3. Oh, tänder är inte lätt att hålla koll på och jag tycker du verkligen gick all in för att lösa det. Man kan också vara lika ond som mig, som glömde låta feen lägga ned en peng i glaset. Tre nätter i rad! Min lilla kille var mycket förvånad att hon aldrig kom. Personligen trodde jag att det var för att feen var på en mycket lång resa då det var många barn i Afrika just då som också tappat sina tänder. Jag kan också säga att feen till slut var väldigt generös när hon väl kom. Hon lämnade många guld pengar i glaset :-)

    SvaraRadera
  4. Jag minns det där med att tappa tänder som något häftigt. Hoppas att Alice behåller sin o-sjåpiga känsla kring sådant här. Osjåpiga tjejer är grymt bra att ha att göra med :)

    SvaraRadera
  5. HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!! Underbart! Älskar tuggumiidén! Du är bäst katten!

    SvaraRadera
  6. Hahaha! När jag var liten la vi tanden under huvudkudden, man skulle få papperspengar då. När jag vaknade var tanden borta och inga pengar fanns där, gissa om jag var besviken och tandjäveln gick inte att hitta.. Idag förstår jag varför det inte fanns någon peng under kudden, inte ville väl mamma riskera att väcka mig när jag väl hade somnat ;)

    SvaraRadera
  7. Vid minsta lilla lösa tand så brukade jag ta en gaffel och bända loss den jäveln. På mig själv alltså, inte ungarna. SÅ grym är inte ens jag.

    SvaraRadera
  8. OMG vad du är rolig!
    Men det ÄR något visst med tänder och tandféen!
    Här la jag en guldpeng i en liten ficka på en tygkudde (amerikansk tappa-tänderna-grej) på kvällen och på morgonen var pengen borta. Dottern blev superbesviken så klart och jag fick använda alla mina teaterkunskapstimmar (jodå, jag läste faktiskt det på gymnasiet!!) på att lösa problemet och samtidigt smussla dit en ny guldpeng... Tandféen kanske finns ändå! ;-)
    Kram!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!