torsdag 15 mars 2012

Mormor visar rumpan!

"Mamma!!! Mammaaaa!! Titta upp i himlen! Ser du så starkt det lyser där? Det är mormor som visar rumpan för oss! Jag vet det! Ser du att hon vinkar och skrattar?!"


Finaste Alice. Hon är inne i en period nu när det är mycket "mormor". Flera gånger om dagen kommer det frågor om mormor, hon ritar teckningar som föreställer mormor och pratar med henne inne på rummet. Samtidigt som hjärtat nästan går i bitar av saknad är det mysigt och lite roligt att höra hur Alice funderar. Igår kväll gick vi ut och hon stannade till och bara skrek rakt ut när hon såg de starka ljusen på himlen. "Det är mormor som visar rumpan!" Haha, ja...vem vet?! Det kanske hon gör... Vi stod där och tittade en stund och jag fotade "stjärnorna" som jag idag förstått var planeterna Venus och Jupiter som möts. Länk till Aftonbladet Lite coolt ju! Måste berätta det för Alice imorgon...eller nej...kanske inte.

Det kommer mycket frågor om döden och sjukdomar nu. "Varför dör man?", "Dog mormor på golvet?", "Var jag död innan jag kom hit?", "Finns det godis i himlen?", "Kan man se att jag pillar i näsan om man är död?" (<--haha), "Kan jag dö och åka upp till mormor så kan du, Elton och pappa följa med?", "Sparkade jag på mormor när jag var i din mage?". Ja, alla dessa funderingar... Jag försöker att uttrycka mig tydligt så att hon inte blir rädd varje gång vi säger att någon är sjuk...och hon är ganska klok min lilla tjej. Hon har förstått skillnaden på sjuk...och sjuk. Jag antar att det är åldern...och det faktum att det ofta kommer mormödrar och hämtar på dagis som drar igång hennes funderingar, men det är ju inga enkla frågor att svara på. Ibland bara stirrar hon på mig och säger "VET DU MAMMA!? Mormor sa att jag skulle krama dig nu!" Då ler jag...kramar om min lilla tös så att hon nästan går av på mitten...sen låser jag in mig i badrummet och gråter sönder mig en stund. Ja, sån é jag...


Snart - lyxhelg! Åh, vad jag behöver det!

over and out.

//Meekatt...

21 kommentarer :

  1. Hm, är du också en sån som låser in sig i badrummet... Jag är likadan.

    Vad synd att Alice inte får ha sin mormor kvar i livet. Mormrar och farmrar (oj vad det såg konstigt ut....) är ju det bästa som finns!

    Jag kan ställa upp som låtsasmormor ;-)

    Kram till er båda!
    /Bondmoran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, är inte du lite ung för det? Men JA TACK! ;)

      Kram fina du!

      Radera
  2. Åh vilken fin bild du tog! Såg också "stjärnorna" och läste efteråt på Aftonbladet vad det var. Ganska coolt att se planeter.
    Vår tjej är stor nu men jag minns att hon i Alice ålder pratade mycket om döden. Svåra frågor det där när man inte ens vet själva.

    Stor kram till dig! <3

    SvaraRadera
  3. Vad fin hon är Alice ibland. Kunde inte sluta skratta tidigare idag heller när jag läste att hon hade tagit med sig "snipp-karta" till dagis och din BH en annnan gång, hahha, sjukt härligt.

    SvaraRadera
  4. Goa unge! Och härliga du!
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  5. Åh, finaste Alice! Då ska du nog se att mormor är där och tittar till er:)!!!! Barn ska ju va mycket mer mottagliga för sådana "påhälsningar" än vad vi vuxna kan va :). Ja om man nu tror på sånt vill säga;). ( jag e övertygad );)
    KRAM på er

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att Alice har dig! Du är en toppen mamma. Du hjälper ju även oss vanliga föräldrar i vardagen! Och många tips får man... Både vad man ska göra och Inte ska göra - tänkte på eran "semester" i stugan ;) ... Ja frågor om döden är många... Tycker själv man har många frågor som inte blir besvarade... Varför.?! ... Sorgen är jobbig! Men man kan se hur duktig du varit som delat med dig den biten , på ett positivt sätt, till Alice! :)

    Snart är det lyxhelg på hög nivå! :)
    Tack för att du finns!!!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skönt att man kan vara ett avskräckande exempel - hjälper alltid någon! ;)

      Tack fina du!! Imorgon drar vi!!!!! <3

      Radera
  7. Åh vad duktig hon är på att rita din Alice!

    Tack för att du delar med dig av denna sidan av dig med! Inte några lätta frågor. Men Alice verkar vara en förståndig liten tjej.

    Stor kram!

    Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är duktig...och förståndig...oftast! ;)

      Kram!

      Radera
  8. Aw så söt. Men klart, mycket funderingar. Alla har vi varit i den perioden. :)

    Och jag var nog som dig, gjorde allt för något som gick att äta (eller dricka), hahaha!

    Yeeesh! Videobloggen kommer upp lite senare. :D Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla funderar vi väl ibland på sånt...lite exta mycket när man är fyra år tydligen. :)

      Hahahaha!

      YEYH!! Videoblogg!!! Älskar!!

      Kram!

      Radera
  9. Jag är imponerad av din styrka :) kram

    SvaraRadera
  10. Döden är ju ett ämne som fascinerar barn.
    När jag hämtade Molly på Mammut (=dagis) frågar en fröken om henns farfar har dött. Ja, 2007, svara jag. Då visar det sig att Molly gråtandes har beeättat att hennes farfar har dött... Jomen det var ju två år INNAN hon föddes!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naw, lilla Molly! Lite konstigt det där. Alice träffade ju aldrig sin mormor - hon dog en vecka innan Alice föddes... Ändå pratar hon så mycket om henne...

      Kram!

      Radera
  11. Tror du hon kommunicerar med din mamma på riktigt? Det tror jag i alla fall :D Barnen som föds nu är extremt öppna. Jag var hemskt öppen när jag var liten, men min mamma och pappa gjorde mig rädd för det! Det tycker jag var hemskt synd att de gjorde!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tror jag det...skulle ju vara otroligt häftigt om det vore så!
      Ja, vad synd att de gjorde så...tänk vilken gåva!

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!