torsdag 22 mars 2012

Diskare, Storkok och Dr Rolf!

Diskare sökes! Gärna en snygg diskare...som kan massera...och putsa fönster...och passa barn...och vafan - göra mitt projektarbete i affärsjuridik!? Fan vad mitt kök ser ut! Precis avslutat årets storkok á la Malin...och när jag gör storkok är det liksom inte så bra planerat. Det bara händer liksom...

Men ja, ikväll ringde finaste Inger och Kjell, våra goa vänner här i Mellbystrand. De är 75 och 77 år gamla och agerar lite "extraföräldrar" åt oss när vi behöver kärlek, samt fungerar som extramormor och extrafarfar åt Alice och Elton. Idag fick de åka in och avliva sin älskade hund efter över 2 års kämpande med en tumör i magen. När Inger ringde var hon så ledsen att hon knappt kunde andas. Fy vad tomt det kommer bli för dem nu... Gode gud - låt dem inte deppa ihop och bli "gamla" nu. De måste ALLTID finnas kvar. Så det så.

Men ja, mitt i all sorg så vet jag att lite färdiglagade middagar kan vara en liten men skön tröst. Slippa handla...fundera på vad man ska äta...och laga mat. Så jag och Alice åkte till Ica Maxi och storhandlade klockan sju ikväll och har sedan kockat hela kvällen. Nu har de en veckas middagar räddade. Köttfärssås, Orientalisk kasslergryta, Fläskfilégryta med kantareller och Laxgratäng blev resultatet och just nu ser mitt kök ut att ha genomlidit en Ekebo-förfest år 1995. Men nej, jag orkar bara inte. Det får vara kaos tills imorgon... Freddy kommer bli jätteglad när han vaknar, haha.

Efter att vi lämnat av all mat imorgon förmiddag är det dags att åka till Dr Rolf och Alice har förberett mig på att detta kommer bli en kamp. "Mamma, jag ska INTE visa mina knäck i lurarna för Rolf!!!!" Jag har försökt vara pedagogisk och förklarat hur viktigt det är - vi har till och med tittat i "kroppen och snoppen-boken"(!) - men hon säger bara "Jag VILL ha kvar mina knäck mamma! Jag VILL inte höra allt ditt tjat mamma!" Skjut mig.


Tessan har lovat att passa Elton under tiden så att jag kan lägga all min energi på att hota och muta min halvdöva och bestämda 4-åring. Giv. Mig. Styrka. OM hon är duktig blir det  en sväng inom fiket i vanlig ordning...annars får jag helt enkelt trycka i mig mitt "nöd-Geisha" i smyg i bilen. Ikväll smög jag in till henne när hon hade somnat och droppade i de där dropparna i örat på henne. Då satte hon sig upp...yrvaken och med årets roligaste trollfrisyr och sa "Mamma!? Var det Rolf?!?" Haha, tänk om!? Han kanske vill komma och diska...och massera?

11 kommentarer :

  1. haha skrattade till högt och för mig själv här inne på kontoret.. jag ser henne framför mig när hon sätter sig upp så där halvt vaken havlt sovande.. jag har gjort mycket ed medicinering eller lindande av fot, eller byte av förband när de sovit.. och haha fan de vaknar alltid.
    Men skyll på Rolf.. EFTER det hon skall göra i dagsåklart.. hon måste ju dit idag ja.. glömde nästan.
    :)
    Lycka till.

    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det kvittar hur bra man smyger - de vaknar alltid! I vanliga fall kan Alice sova sig genom en dammsugning eller ett byte av sängar...men handlar det om medicin - då vaknar hon direkt!

      Ja, jag får skylla på Rolf...efteråt! ;)

      Tack! Ha en bra dag!

      Radera
  2. Hahaha, "var det Rolf"! Jag älskar din blogg, du är så fantastiskt rolig, och skriver så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men - tack snälla du! Vad glad jag blir!

      Radera
  3. Jag hittade din blogg av en slump för ett tag sedan, och är totalt beroende av det! Det är så JÄVLA SKÖNT att läsa om sina egna tankar (hehe) skrivna på ett så genialt sätt som du nu skriver på! Jag har skrattat så jag gråtit och nickat hysteriskt igenkännande, efter att ha läst om semlevolanger, dagishämtningar, chokladbegär - och min personliga favorit när du skrev om bodyn du hade på dig vid någon fest.. Jag dog lite när jag läste det, hade nämligen gått igenom samma fruktansvärda sak alldeles nyligen!

    Och det här med "Var det Rolf?" HAHAHAHAHA!!! Du och din dotter ser till att jag får magträning, för jag skrattar ofta så att jag på riktigt får ont i mag"musklerna" :DD

    Hälsningar från en mullig mamma i Finland (yes, din blogg är ett internationellt fenomen!! hehe)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, TACK snälla du!! Vad kul att folk läser och känner igen sig i mina dumheter!

      "Ett internationellt fenomen" - Haha, låter ju inte så dumt det där?! ;)

      Åh, vad glad jag blir - alltid lika roligt att få kommentarer och få ett hum om vilka det är som läser bloggen! Så - yeyh - tack igen!

      Ha en härlig dag!

      //Meekatt

      Radera
  4. Ljuvliga du- snart får du ta till med större mutor än fika......Ge tösen ett barbiehus eller nåt? ;-)

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Herregud! Jag då?!? JAG vill ju fika! Hahaha ;)

      Radera
  5. "Jag orkar inte höra ditt tjat mamma" hahahaha! Jag tror jag dööör! Men om du mutar henne med ett löfte om att tjata lite mindre då? :-)

    SvaraRadera
  6. Tycker en nöd-Geisha kan tryckas i bilen oavsett!

    SvaraRadera
  7. haha så jävla roligt...var det dr rolf...hahaha

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!