torsdag 15 mars 2012

Bråk, TV-förbud & Nya könsord!

Underbara morgon! Vaknar av att Alice skriker på Freddy ifrån köket. Freddy hör inte henne eftersom att han borstar tänderna så jag går upp för att be henne sluta skrika. I köket möts jag av en mindre modekatastrof och ett hårsvall som inte ser ut att ha blivit borstat på 150 år... Här följer morgonens mogna och oerhört pedagogiska diskussion:

- Godmorgon gumman, sluta skrika är du snäll. Elton vaknar ju.
- Men mammaaaa, pappa HÖR ju inte annars!
- Men då får du väl gå in till honom istället för att skrika?
- Men jag är trött och måste skrika annars får jag ont i mina ben!
- Jag är också trött gumman. Ska vi se om vi hittar några fina kläder till dig nu?
- Men jag är ju färdig!
- Du kan inte gå med den korta tröjan...den är alldeles för liten och strumpbyxorna täcker ju knappt rumpan.
- Det gör inget!
- Alice, du får ta på dig ett par byxor idag istället, du kan inte gå i bara strumpbyxor och tröja. De är för små dessutom.
- NEEEEEEEEEEEEEEEJ!
- Kom igen nu Alice, ni ska ju snart åka. Vad vill du ha för byxor?
- INGA BUXOR ALLS MAMMA!
- Men man kan inte åka till dagis utan byxor. Då får du ta en klänning istället till strumpbyxorna.
- NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ
- Kom igen nu för fan Alice, vi har inte tid med det här varje morgon! (<--Supermorsan...)
- Jag VILL ha strumpbuxor och tröja mamma!!!
- Men det är inte fint Alice! (<--Supermorsan igen...yeyh...) Välj nu en fin klänning istället...eller jeans.
- Då vill jag ha den rosa kjolen mamma!
- Men den är i tvätten. Du får ta något annat idag. Snälla Alice, ta nu bara på dig och sluta bråka med mig.
- JAG VILL INTE!!! DUMMA FEGA MAMMA!!!!


- Kolla här nu (håller fram tre klänningar och ett par jeans och ler mitt "mentalt-ostabil-leende") Vilken tar du?
- INGEN MAMMA!!!! JAG VILL INTE HA NÅGOT ALLS!!! (Alice klär av sig och går och lägger sig igen.)
- (Skjut mig!) Alice! Du måste till dagis idag, mamma ska plugga! Klä på dig nu, jag hjälper ju dig!
- NEEEEJ!!
- Jo Alice!
- NEJ!! FEGISMAMMA!!!
- Okej! Då ringer jag dagis och säger att du inte kommer idag. Det blir ingen rolig dag om du tror det! Det blir INGEN TV på hela dagen!!! (Sen vräker jag ur mig alla fula ord jag kan inklusive två helt nya könsord som bara ploppade upp ifrån ingenstans, skällde på Freddy och ringde dagis och sa att "Alice kommer inte idag för vi har en skitmorgon och hon är tjurig. Vi får ta en ledig dag!" Eftersom att vi lyckligt nog har världens bästa dagispersonal förstod de precis vad jag menade och önskade en trevlig helg.

Men fan...ingen TV?! Inget Days of our Lives!? Hur tänkte jag där?! Jag bara älskar dessa fantastiska diskussioner tidigt på mornarna. Åh, jag kan riktigt känna hur arg mamma var på mig när jag var liten...eller ja...när gick i gymnasiet (haha)...och vägrade gå upp. Synd att jag ärvt hennes usla morgonhumör. Önskar att jag hade liiiite mer tålamod på morgonen (= önskar att jag slapp alla bråkiga jävlar på morgonen! LÅT MIG VA för fan!!!)

Visst...JAG VET alla ni fantastiska mammor ifrån familjelivs mamma-maffia...att jag hade kunnat skicka iväg henne i för små strumpbyxor och tröjan som hon hade valt själv. Personalen är van vid sånt. Jag vet det. Och jag vet att det var duktigt av henne att klä på sig själv. Jag vet det också. Jag hade säkert kunnat prata pedagogiskt med henne och fått henne att välja bättre kläder också. Men sån é inte jag! Jag skickar inte iväg Alice med hela brevlådan skyltandes....eller med navelkort tröja i storlek 98/104. Jag skickar inte iväg henne med fula kläder när vi har två garderober fulla med fina kläder - som passar! Jag har ju förlikat mig med hennes färgkombinationer á la "Kvidinge 1984" - det är ok! Men kläder ur "3-storlekar-för-små-lådan" går fan inte. Dessutom - jag är inte pedagogisk klockan sju på morgonen...alls...och Alice är heller inte mottaglig för sån skit då.

Så ja - mysfrulle i Birgersson Casa idag! Tadaaaa:


Nu följer en dag med tjat om TV-tittande och dagislängtan, jippie. Alice bröt ihop lite smått innan när hon förstod att hon missar FINALEN av veckans "Halv åtta hos mig" ikväll. Andra barn kollar på barnprogram - Alice kollar på matlagningsprogram. Sån é hon.

Nu ska jag dricka upp mitt mikrade kaffe, ta ner barnen en sväng på stranden och sen ska jag packa väskan inför min lyxhelg i Varberg! ÅH, det hade inte kunnat komma lämpligare! Jag har lovat Alice att komma hem som en lite gladare mamma och hon har lovat att ta hand om lillebror och lära honom säga fan. Toppen!

over and out. (och förlåt för ett ointressant inlägg, haha.)

//Meekatt...

48 kommentarer :

  1. Dina inlägg är ALDRIG ointressanta :-) Bara mer eller mindre sjuka... haha.

    Ett litet tips. Släng alla kläder som är för små så slipper hon ju ta på sig dem?!

    Jag vet precis hur du har det. Både Skräpfian och Babbelpellen var precis likadana!!! Pust...

    Kram på dig underbara du <3
    /Bondmoran
    www.bondmoran.nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack fina du!

      Ja, jag hade ju slängt undan dem i en låda...som fastnade i hallen och kom ivägen för Alice nyfikenhet imorse tyvärr. Skit.

      Kram!!

      Radera
  2. Blir alltid lika glad när jag ser att du skrivit! Den är min höjdpunkt på dagen... Så känn inga krav! ;)

    Härliga helg! Snart kommer vi! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga krav alls, haha. Skönt att min misär kan glädja er läsare! ;)
      Ni kan läsa och tänka "SÅ illa har vi ju inte det i alla fall", haha.

      Wiiiiiiih!

      Radera
  3. Jag tycker genast att jag inte längre ska klaga på mina mornar då jag bråkar med mig själv för att jag är för trött och otaggad för föreläsning ;P Hahhaah hon är så söt med sig "fegismamma" haha xD Vad menar hon med det :P?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du ska nog inte klaga! ;) Och vill du känna på hur det skulle kunna vara så låna gärna Alice en helg! "Bytes mot ett Geisha"-annonser dyker upp emellanåt.

      Fegis är det absolut värsta man kan vara enligt Alice...så fegismamma är hennes "jävla fitta"...typ! Hahaha, ganska nöjd med fegismamma...

      Radera
  4. Jag känner så igen mig i det du skriver, nu har jag iofs inte en fyraåring utan en tvååring och en fem-månaders. Men vi verkar vara lite "samma typ" du och jag, fast du skriver om det till skillnad från mig ;) Hoppas du får en riktigt go helg för det är du bannemej värd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Ska bli å skönt!

      Haha, skönt att höra att man inte är ensam iaf. ;)
      Två småttingar...wow. Jag är väldigt glad (för allas skull) att Alice är så pass stor som hon är. Två så små hade nog knäckt mig, haha. Heja dig!

      Radera
  5. Hade du bytt ut namnen hade det låtit som här hemma på morgonen. Och idag har jag två barn som är för hängiga för dagis, men för pigga för att göra ingenting, hemma. Vad de gör då? Tjafsar som faaaan med varandra. Redan innan klockan nio hade jag fått mitt första utbrott. Nu har jag mutat dem med tv (och hotat med tvförbud i en månad), för att jag ska få dricka lite kaffe i lugn och ro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hot och mutor is da shit! Jag sa det på BVC en gång men det gick inte hem riktigt, haha. Men så är det - här hemma i alla fall. Hoppas du fick lite kaffero!
      Alice somnade i ren ilska och sov två timmar i förmiddags... ;)

      Sen blev det nystart och en ganska bra dag - utan TV.

      Radera
  6. Haha! Dina inlägg bjuder alltid på så uppfriskande överraskningar som får mina barn att kännas som rena änglarna mellan varven. =)

    SvaraRadera
  7. Det finns inga supermorsor, bara lögnare. ;)

    Angående cacebolls, det är typ nya inne fikat liksom. ;) du blandar valfri sockerkaka med krossade kakor och färskost. Rundar till bollar på en pinne och.doppa i choklad. Min favo är kladdkaka med ballerina, gott säger jag.
    Bara att googla på cacebolls så kommer det upp massor. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! ;)

      Åh, måste provas!! Aldrig hört talas om...men jag är ju inte känd för att vara "inne", haha.

      Radera
  8. Haha! Fantastiskt inlägg! Älskar att läsa din blogg då du verkligen är jordnära och inte låtsas som allt är så perfekt hela tiden som många andra gör, speciellt på familjeliv (som jag för övrigt tröttnade på rejält och tog bort mig från där) Down to earth och rolig som bara den, det är du det :) ha de så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack snälla du!

      Ja, familjeliv borde vi nog alla radera våra konton på, haha. Inte den vänligaste atmosfären direkt. ;)

      Ha det gott!

      Radera
  9. När jag kör TV-förbudsstraff så gäller det ju bara barnen - inte mig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo...iofs...men svårt att hindra henne från att titta om jag gör. ;)

      Radera
  10. Jag har kapitulerat kläddebatten. Vill hon gå i försmå strumpbyxor och sommarlinne när det är minus 17, så får hon det. Sen att hon byter till reservkläder när hon kommer till dagis för att det ju inte var så skönt, ej heller varmt nog är en annan historia. (jag har alltid fina kläder i reservlådan numera)
    Kram på dig och ha en fantastisk helg i Varberg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, börjar jag släppa så kommer det sluta med att hon står naken i hallen och skriker om att få åka till dagis så. ;)
      Fan, jag vill ju bara att hon är lite snygg...men det går sådär. Hon lämnas med inbakade flätor, jeans och snygg tröja - hämtas i linne, strumpbyxor och frisyren from hell... Sån é hon!

      Kram!!

      Radera
  11. Lika roligt varje gång man går in här.. Haha
    Lite ot men jag var inne på Hanna w blogg. Så du hade skrivit där. Får man fråga vad du tycker om henne? Jag tycker hon är rolig och ännu bättre alla som provoceras av henne haha kram på dig katten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Hanna W är ju fantastiskt underhållande. Tycker det är roligt att följa henne...men jag tror att hatet mot henne kommer driva henne alldeles för långt i "leken". Men hon är nog smartare än vad vi tror. ;)

      Kul att du trivs här inne, trots brist på skandaler i Hanna-klass. Haha (Får se efter min lediga helg dock, haha)

      Kram!

      Radera
  12. Jag kan inte fatta. Fula kläder? För små kläder? Spela roll.

    Men okej man kan bli galen. Jag blir också galen ibland. På mitt barnbarn.

    Scen: hallen.
    Jag: nu är jag färdig att gå! (Har förhandlat en halvtimma om påklädning för att gå ut)
    Barnbarnet vänta jag kommer vill också ut!!!!
    Jag samarbetar jag samarbetar vänta farmor jag samarbetar....

    Här upplöses mitt hjärta i smetig gröt: jag har skadat mitt barnbarn för livet! Trauma!Allt är förstört! ( Tills vi kommer ut på gården och alla de 154 nya pinnarna skall plockas med och tas ut till parken). Och allt är snoriga pussar och allt är förlåtet.

    Barn. De gör så mycket för oss. De lär oss livet.
    (I morgon är en ny dag).

    Farmor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det spelar ju i grund och botten mindre roll. Ändå lägger jag energi på det, haha... Vill att hon ska avra snygg som sin mor! ;)

      "Barn. De gör så mycket för oss. De lär oss livet." <3

      Radera
  13. Jag hade nog gjort som du. Jag har aldrig tålt att ha fult klädda ungar. Inte vilka kombinationer som helst inte.

    Varberg?? De e ju min hemstad! Älskar den staden. Njut lite åt mig också! Själv ska jag till Lund o fira min dotter som fyller 22, hon klär sig själv utan mammas hjälp:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Man köper en massa snygga kläder och man vill ju se dem PÅ! Folk tror att vi shoppar i grannens garage...suck. Envisa unge!

      Lovar att njuta lite för dig med! ;) Ja, Varberg är en jättemysig stad!

      22 och klär på sig själv?! Hallefuckinglujah - you did it mom! Och du överlevde hela vägen! ;)

      Radera
  14. Hahaha stackare! vilken "underbar" morgon ;)
    Minns själv när man var liten och skulle klä sig själv, inte alls poppis av mamsen :D
    P.S Kör en tävling med massor med härliga saker lagom till sommaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? Man kan bara älska mornarna...

      Ja, fler roliga tävlingar måste jag absolut ha!! Får fundera ut något bra och se om jag kan få lite sponsring! ;)

      Radera
    2. Det skulle vara kul, men jag menade att Jag Just nu kör en tävling där DU för en gångs skull kan vinna massa fina saker :) Kika in hos mig och var med och tävla :)
      Trevlig helg förresten!

      Radera
    3. Haha, trög jag är. Får ursäkta mig med att jag svarade på detta mitt i natten! Tittar in såklart!!

      Radera
  15. Ja, jag skulle verkligen behöva åka på spa, eller bara en weekend någon stans :)

    SvaraRadera
  16. Jaja, alla mammor vet! Och alla mammor är mänskliga! Men alla erkänner det inte ;) Jag hade gjort exakt likadant och jag skickar inte heller iväg min dotter i försmå och fula kläder! Nu är hon visserligen vuxen, men pga funktionshinder har vi lixom ansvaret över hur snygg hon är fortfarande, så hon får inte heller välja kläder själv.. :) Svär gör jag oxå när jag blir väckt, och lite nu och då när det tjafsas mer än jag orkar. Men jag är säker på att våra ungar mår bra ändå! :)
    Kram Nina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, skönt med lite medhåll! Och ja, alla mammor är mänskliga...mer eller mindre. ;)
      Ibland undrar jag över hur alla "Supermorsor" orkar hålla fasaden uppe..eller är de verkligen så super?!

      Ja, jag är övertygad om att våra ungar mår bra, haha. Snygga är de iaf! ;)

      Kram!

      Radera
  17. Jag vaknade av en mardröm imorse... Jag fick nämligen i uppdrag av dig att gå med och ansvara för din Alice under en tipsrunda. Hon var ett yrväder utan like och jag KLARADE INTE AV ATT VARA PEDAGOGISK, jag gav upp... Men mest för att jag inte hittade alla lappar med frågor och inte kunde klura ut svaren. Men i drömmen gick jag verkligen till mitt yttersta med alla metoder. Sen skyllde jag misslyckandet på din dotter istället, "det gick ju inte, egentligen hade jag kunnat, men"... Hoppas du tar detta på rätt sätt! xD

    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha! Kravallis sätter skräck i alla mammor om nätterna! ;)

      Med Alice är det svårt att vara pedagogisk - men tack för försöket, hahaha.
      Underbart!

      Kram!

      Radera
  18. Ha, ha dessa härliga ungar, right!? Mina har aldrig varit som yrväder men bråkat sen dom var små. Nu är vi inne i en period då han/hon sa/gjorde det ena eller det andra och jag ska säga åt någon av den på skarpen fast jag inte har en aning om vad som hänt... annars är jag värdens sämsta mamma. Vilket jag verkar vara anyway liksom. Vänta du till som blir lite större, Ha, ha! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh no...varför säger alla så?! "vänta bara"! Haha, känns så hoppfullt liksom! ;)
      Äh, jag får helt enkelt se till att ta "time out" oftare och samla supermamma-kraft!

      Åh, skvaller...Alice är också där nu. Inte ALLS jobbigt! Kämpa på! ;)

      Radera
  19. Haha, det här är så himla typsikt barn. När jag jobbade som barnflicka så kom jag på den fantastiska iden att rensa ur lådorna från för små kläder, men efter ett tag så märkte dom att det fattades kläder och då gick helvetet lös. Det är en knivig situation. Det kanske skulle funka att ta med henne ut på en shopping-dag och säga att ni ska köpa nya kläder inför våren :)

    För övrigt så älskar jag att läsa din blogg, det är typ min höjdpunkt på dagen :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Vad roligt att du gillar bloggen! :)

      Ja, jag har försökt det där...åka och handla så att hon får välja själv. I affären är hon engagerad till tusen...men när vi kommer hem kastar hon in kläderna i garderoben, klär av sig till bara trosor och är nöjd. Alice är innerst inne en sann naturist - hade hon fått hade hon gått naken jämt!

      Radera
  20. Hahahaa, är det min Alice du skriver om - skulle kunna tro det :-D
    Jag har nyligen hittat din blogg och bara älskar den :-)
    Kram Mirka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skönt att det finns fler som har samma problem! ;)

      Kul att du hittat hit och att du gillar bloggen! Välkommen in!

      Kram!

      Radera
  21. Eftersom du helt enkelt är bäst har jag tillägnat dig mitt senaste blogginlägg. :) Fortsätt med det du gör, för det gör du riktigt bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men TUSEN tack fina du! Vad glad jag blir!!

      Radera
  22. Man kan nästa tro du skriver om min morgon haha

    SvaraRadera
  23. Håller med alla som inser att du beskriver VÅRA morgnar med ....... TACK när man lämnat av på dagis så känns det som om man gått igenom en hel arbetsdag och minst en mangel.......

    funderar just nu på ett löpband för dom att göra av med all energi på (förkylda och bli inomhus men har ju mer energi i sig än ett fullspeedat americanfootball lag ) puuuuh

    SvaraRadera
  24. Haha inte alltid lätt, kan jag tänka mig. ;-)

    Men seriöst. Days Of Our Lives, med det där jävla timglaset som intro, går den skiten fortfarande alltså? Går det inte ta död på dem på något vis? Det är som Glamour... For ever and ever, dör aldrig ut. ;-D

    SvaraRadera
  25. Hej är en ny läsare hos dig. Måste bara säga jag känner igen mig sååååå väl hos dig här. Såna dagar kan vi också ha min dotter är 6år=)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!