onsdag 22 april 2015

Fotgängare, Slöhögar & Nära döden!

Vi måste prata om det här med fotgängare. Jag har absolut inte något emot människor med ben rent generellt...men när de ger sig ut i trafiken blir jag lite...trött. Jag vet att de har företräde överallt och att man ska stanna och släppa fram den ena slöhögen efter den andra. Det som stör mig är att DE vet om det. De är som om de vaknar på morgonen, tar på sig en rånarluva bak och fram och kastar sig ut i trafiken. "Jag behöver inte titta för jag har FÖRETRÄDE!" Men så jävla bra då? Tänk om jag som kör skiter i det, sitter och sms:ar eller är full? Vad händer då?!

Nu brukar jag inte skita i trafikregler, sitta och sms:a eller köra full - men det finns ju de som gör det. Idag när jag körde in mot stan stannade jag vid ett övergångsställe. Det kom en mamma med barnvagn och mamman gick och grejade med mobilen och hade absolut ingen koll på vad som hände runt om henne. Jag kunde bytt ut hennes dyra fina Bugaboo mot en ölkärra utan att hon märkt något. Hon gick rakt ut i korsningen utan att titta upp. Bilen som kom ifrån andra sidan stannade inte och det var ett par centimeter ifrån att han körde på vagnen. Föraren ifråga panikbromsade och vek undan precis innan det skulle smällt. Fotgängaren släppte aldrig blicken från sin mobil. HALLÅ!? Ditt barn dog nästan nyss...idiot. Man har företräde. Det betyder inte att man garanterat överlever. ÖGONKONTAKT med bilföraren! Tjatar mig blå på mina barn om detta. Ögonkontakt så att ni ser att föraren ser er och stannar. Hur svårt kan det va?


Avslutningsvis tänker jag att man kanske skulle kunna korrigera reglerna kring det här med företrädet lite. Människor som går väldigt väldigt sakta...med rullator...de kanske inte ska ha företräde alls? Det är bara jävligt irriterande. ;)

Ett bra möte avklarat redan och nu ska jag hem och packa massor med tavlor och fortsätta rensa på hyllorna. Ikväll ska jag jaga mig själv runt slingan tänkte jag. Det här med träningsarmband är ju en jävla stressfaktor, haha. Uppdaterar appen hela tiden och kollar hur många steg jag gått. 15 000 steg/dag i 30 dagar satte jag upp som mål. Heja mig? Och heja Michael Kors som kommer belöna mig sen för ett job well done, haha. Han är så omtänksam den mannen.

over and out.

//Meekatt...

3 kommentarer :

  1. Instämmer till fullo: Bilar är hårda, människor mjuka och bara för att du har 'rätt' betyder det inte att du överlever. Eller som Doctor Who sa 'They can shoot me dead, but the moral high ground is mine!' Eh... Okej...

    SvaraRadera
  2. Sen finns det ju de cyklisterna, som tror att företrädet gäller dem oxå.
    Men se där har de FEL!
    Jo, OM du hoppar av cykeln o LER den över vägen, då har du företräde! Men INTE om du cyklar rätt ut i vägen!

    SvaraRadera
  3. Vilket aktivitetsarmband använder du? Sitter precis och googlar för att leta fram det "bästa".

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!