onsdag 15 april 2015

Alla vill till himmelen...eller?

Delningarna på Facebook fortsätter och jag blir lika illa till mods varje gång jag ser dem. Den där pastorn...som säger att homosexuella kommer till helvetet. (Jag väljer att inte länka till artikeln då jag inte vill bidra till att den uppmärksammas ytterligare.) Jag ser honom överallt och jag får en massa mail hela tiden med frågan "VAD TYCKER DU?!". Vet ni vad jag tycker?


OM det nu (mot förmodan) finns en himmel där man behöver en "inträdesbiljett" av något slag - så lär ju JAG inte komma in oavsett, haha. Jag har fan brutit mot varenda budord som finns...nästan. Mord finns förstås kvar men det är inte omöjligt att jag hinner avverka det också under ett besök på Cecilias i Laholm när jag hamnar bredvid en gammal tant som andas in sitt kaffe eller äter en chokladbiskvi med 2 deciliter saliv i munnen. Jag tänker att om det är människor med en sådan människosyn som faktiskt hamnar i himlen...så vill jag inte in i alla fall!

Jag har aldrig haft en riktig tro på Gud. Jag har stor respekt för religioner och för dem som faktiskt tror. Min farmor har jobbat inom kyrkan under hela mitt liv och vi har varit i kyrkan en hel del. Det är en fantastiskt vacker och rofylld plats. Jag tycker att det är något fint och jag uppmuntrar mina barns nyfikenhet genom att ta med dem till Kyrkis och att svara på deras frågor om Gud. Ungefär som vi pratar om Tandfén. Man vet inte riktigt om hon finns men det är lite skönt i magen att få tro det. Lite lagom okomplicerat för deras ålder. Många människor tar sig igenom stora livskriser genom att luta sig mot en tro...på något. Något som stärker. Alice frågar ibland om Jesus och jag svarar att det var en man som levde för väldigt länge sedan och som sägs ha varit väldigt rädd om andra människor. Han dog och många tror att han började leva igen. Resten kommer hon få lära sig om senare. Allmänbildning. Som Lagan, Nissan, Ätran och Viskan. Och hon kanske väljer att tro. Jag tror på kärlek, empati, ärlighet och på skrattet. När mamma blev sjuk försvann de få tvivel jag hade. För MIG finns ingen Gud. För han skulle aldrig svika på det viset. För MIG är det så. Och det är ingen sorg för mig.

Att en tidning väljer att publicera en sån skittext är inte förvånande. Det som är förvånande är alla de som backar upp och hejar på. Lite som när Sverigedemokrater slåss med järnrör och kallar folk för hora och får en hejarklack. De utesluts dock ur sitt parti. Men en blonderad Kristdemokrat som säger att "allt är bögarnas fel" hyllas och backas upp av övriga medlemmar. År 2015. Skämmes ta mig fan. Mina barn ska växa upp i en värld där idioter får maktpositioner. Människor med usel människosyn är med och styr det här landet. Rädda PK-Sverige applåderar i smyg i duschen när SD utesluter medlemmar som uttryckt sig som praktarslen. Men en Kristdemokrat som öppet visar hat mot människor skickas upp i toppen. Någon skrev "Hets mot folkgrupp" men jag håller inte med. Skulle homosexuella vara en folkgrupp? En "annan sort"? Det vill inte jag lära mina barn. Man är den man är och man älskar den man älskar. Punkt. Kärlek är något fantastiskt och jag önskar av hela mitt hjärta att båda mina barn får uppleva riktig innerlig kärlek. (Till något annat än ipaden och Sportacus, haha.) VEM de älskar är totalt oviktigt. ATT de får lov att älska och bli älskade - DET är väl det viktiga? Det man som förälder önskar sina barn mest av allt!

Mina barn frågar ofta om mamma. Det hade varit enkelt att säga att "Hon är i himlen hos Gud!". Men är det sanningen? Jag svarar "Många tror att man hamnar i himlen men man vet ju inte förrän man själv är där. Ingen kommer ju tillbaks för att berätta. Men det är lite mysigt att tänka att mamma finns där någonstans och håller koll på oss." För så tänker jag. Tanken är mysig. Men man dör. Man försvinner. Man grävs ner eller så kremeras man. Min farmor är idag 91 år gammal och börjar bli...trött i kroppen. Vi pratade om det igår vid matbordet och Alice blev lite ledsen. Men sen sa hon "Tänk mamma! Hennes kropp har jobbat i 91 år. Inte konstigt att den är trött nu. Min är ju trött redan efter sju!" Man föds och man dör. Det är sanningen. Resten...är tankar som värmer.

Vi måste berätta sanningen även om den gör ont" backar pingstpastorerna upp texten med. Ja, jag håller med! Sanningen gör ont ibland. Någon tar sig rätten att säga att andra människors sätt att älska är fel. Människor hotas, diskrimineras och hånas...för att de älskar? Vet du Tommy Dahlman hur många HBTQ-människor som varje år tar sitt liv? Människor lever i skam, i lögner och i självhat...för att människor som du spyr upp en "sanning". Det kan inte handla om annat än en djupt rotad avundsjuka över förmågan att verkligen kunna öppna sitt hjärta och känna. Älska sig själv och andra. Stå ni och stryprunka över förbjudna fantasier i duschen bäst fan ni vill - sanningen kommer ifatt er också.

I´ll be on the dark side! ;)

over and out.

//Meekatt...

13 kommentarer :

  1. Malin, en människa så varm & omtänksam som du kommer komma till "rätt ställe". I min föreställningsvärld är "rätt ställe" den platsen DU vill komma till - om man sen kallar det himlen, helvetet, garaget eller fiket - spelar ingen roll. En sån som den-där-blonderade-fjanten kommer komma någon annanstans.

    Hälsningar från hon som tror sen typ alltid (tror dock inte på själva institutionen kyrkan, de är värre än landstinget i tramsiga föreställningar om organisation) /miiia

    PS. Förtydligande: i min värld är all ömsesidig kärlek mellan vuxna individer ok. För min handlar det om allas rätt att vara inkluderade. Jag förbehåller mig dock rätten att tycka lite illa om folk (typ såna som fördömer andra/mördar/våldtar eller på andra sätt är dumma (vilket även inkluderar vissa i min närhet som är ärligt talat korkade). Jag har för den sakens skull inte rätt att behandla dem illa (även om jag nog kliver över gränsen ibland och blir så illa tvungen att be om ursäkt) utan försöker helt enkelt ignorera dem.

    SvaraRadera
  2. Amen! Och du - dit vi kommer, kommer vara så bra! ;)

    SvaraRadera
  3. Vi som inte kommer till himlen kommer iaf att ha sjukt kul där vi hamnar. Slipper frysa också :-)

    SvaraRadera
  4. Älskar att du skrev det här. Skrattade rakt ut åt sista meningen. Hysteriskt roligt men samtidigt så ofantligt viktigt och allvarligt. Du lyckas alltid med båda delarna. Fenomenalt!

    //En bög som gärna möter dig "on the dark side" när livet är slut. Tar med en bib! ;P

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst denna pastors inlägg, men som kristen så håller jag inte alls med honom att bögar automatiskt skulle åka till helvetet. Hela pridedebatten har tragiskt nog blivit som en fars för mig, som ett ställningskrig där båda sidor sitter i varsin skyttegrav och skjuter snedvridna bibelord och tegelstenar på varandra.
    Min önskan är tolerans, från BÅDA sidor - både de trångsynta kristna och det maniska regnbågsfolket. Tolerans från de kristnas sida att acceptera att ingen har rätt att döma andra, att endast Gud dömer och att man som kristen bör söka i bibeln hur man själv bör leva. Tolerans även från det maniska regnbågsfolket, att acceptera att alla människor är fria att välja sin egen åsikt, att inte tvångsmässigt försöka omvända alla hetero till homo och att sluta försöka tysta och kasta tegelstenar på folk som gått från homo till hetero. (vilket hänt bl.a. Johan van den Sluis). Ju mera tolerans man visar andra, desto mera tolerans får man tillbaka.

    Läs gärna detta inlägg, som mera ingående beskriver samma åsikt: https://mattiaspvik.wordpress.com/2014/07/25/karlekslos-sanning-o-sanningslos-karlek/

    Jag skriver anonymt; inte för att jag inte vågar stå för min åsikt, folk som känner mig vet nog var jag står, utan för att undvika näthatet som alla så glatt hänger sig åt nuförtiden.

    SvaraRadera
  6. Ditt sätt att skriva, du äger som ongarna skulle sagt :)

    SvaraRadera
  7. Mer kärlek skulle göra världen till en bättre plats att leva på! Heja, heja.

    SvaraRadera
  8. Heja dig som levererar så bra budord ❤️😉

    SvaraRadera
  9. Ska vi vara riktigt krassa kan vi berätta för barnen att dom egentligen inte fanns förrän de hände något i mammas mage som pappa var orsak till. Innan du föddes var du egentligen död.Du fanns ju inte. Men så kan knappast säga till barn. Egentligen är det ju sanningen. Om man sedan i livet funderar över de existentiella frågorna blir det bara komplicerat och oförklarligt. Jag nöjer med att inse att efter detta blir det som innan, dvs - ingenting.

    SvaraRadera
  10. Som alltid: Jäkligt bra skrivet! Fullständigt enig!
    Kram Louise

    SvaraRadera
  11. Var på kalas för ett bra tag sedan, med ett gäng 50-60+. Där snackar vi trångsynthet, homo är bara fel.
    Och jag satt bara och tänkte, vilket århundrade lever ni i?
    Hur kan det NÅGONSIN vara fel att älska en annan människa?
    Han, hon, hen, svart, vit, gul, grön, alla är vi MÄNNISKOR!
    Som Jonas Gardell skrev i "Torka aldrig tårar..". "Jag vill någon gång i mitt liv få älska någon som älskar mig."
    Det säger väl allt?

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag blir lika arg som du! Jag är kristen och har äldre släktingar och kompisar i min ålder (ca 30) som är homosexuella OCH kristna! Min uppfattning är att de kristna inte är en homogen grupp, utan en massa människor som har olika uppfattningar om saker o ting. Jag ser denna grupp som är kritisk till homosexualitet, som en liten grupp av alla kristna. Däremot får de oproportionellt mycket plats i media. Min uppfattning, och många andra kristnas (de flesta?) är att "störst av allt är kärleken"! Kärleken framför allt alltså!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!