måndag 3 juni 2013

Usel mamma, Rosa fluff & Al-Qaida!

"Vilket hemskt märke stackars Elton har i pannan. Varför lägga upp en sån hemsk bild?! Stackars kille!!" (Följt av en lång utläggning om vilken usel förälder jag är.)

Hur tänker jag när jag lägger ut oretuscherade bilder på familjen? Shame on me. Förlåt att ni får se den fula bilden av oss. Verkligheten. Men såna é vi. Borde såklart fixa till alla bilder, ta bort övervikt och fula märken, lägga till Odd Molly-loggor på alla kläder och lägga ett ljusrosa skimmer över hela bloggen. ;)



 1. Märket i pannan fick han igår när han trillade ner ifrån poolstegen i trädgården. Jag höll honom i benet först men släppte när jag skulle rätta till hans byxor. Shit happens. För några veckor sedan kom en tant in i hallen och sa "Ursäkta, men har ni ett litet barn?" Det var inte så jävla bra. Vi har satt upp staket nu. En gång slarvade jag bort Alice på Ica Maxi och de ropade ut "MALIN? ALICE FINNS I INFORMATIONEN!" Det var inte ens "Vi har en liten flicka som tappt bort sin mamma..." utan "MALIN? ALICE FINNS I INFORMATIONEN!" Haha, supermorsan...

2.  Det han äter på bilden är hans frukost. Bara socker. Jättegott!

3. Skit på dig. Ungar slår ju sig HELA tiden! Man kan inte skydda dem ifrån hela världen. Du skulle se honom naken, haha Det ser ut som han nyss rymt ifrån ett träningsläger med al-Qaida. Blåmärken överallt, skrapsår på knäna, rivmärken efter slagsmål med katten, sönderkliade myggbett och lite annat smått och gott. Men han är ändå världens finaste Elton!

Ja, jag missar att fånga honom ibland när han skriker "HOOPPA!" och kastar sig ut ifrån trappor och kanter. Ja, jag ger honom socker nästan varje dag i form av saft, glass, en kaka eller annat. Ja, jag låter honom vara vaken för länge ibland, skäller på honom när han inte vill somna och får dåligt samvete som fan. Jag tjatar på honom när vi äter och håller fast honom med våld när inget annat funkar när jag byter bajsblöja. Det gör inte mig till världens bästa mamma - inte världens sämsta heller. Jag gör mitt bästa och ofta räcker det. Elton är en glad och mysig kille! Han är också en skitjobbig, klantig, envis och tjatig liten kille. Sån é han. Världens bästa Elton. 

Nu ska jag äta upp Alice lördagsgodis sen ska jag hämta på dagis. 

over and out.

//Meekatt...   
 

30 kommentarer :

  1. Du är världens bästa mamma till Elton och Alice för du är DERAS mamma, bara deras mamma och ni gör på erat sätt och det fungerar ju (iaf nästan alltid) haha.
    Dom kan inte få en bättre mamma, jag har träffat dig och jag har läst din blogg länge.
    Ni är verkligen skapta för varann, du och dina underbara bångstyriga barn :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Jag tycker du ska binda fast barnen tills dom är så stora att dom slutar ramla, då lär dom sig säkert att aldrig klättra. Och lås in er i garderoben tills sommaren är slut! Du kan inte utsätta barnen för myggbett, fattaruväl?!
    Sköna familjen! Bilden är jättefin! <3
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  3. Den (förmodat) barnlösa person som kom med den kommentaren skulle se min sjumånaders... som precis lärt sig gå längs möbler och ibland kryper för snabbt för sitt eget bästa. Häromdagen hade han tre blåmärken bara i ansiktet, ett på ögonbrynet, ett på näsan och ett på kinden. Man kan ju inte hålla ungen i tröjan hela dagen. Och det går ju tyvärr inte att sätta in honom i en sån där hamsterboll heller. De görs inte i hans storlek.

    SvaraRadera
  4. Det är så underbart härligt att du helt oglamoröst berättar hur livet som småbarnsmamma är.
    Man är inte perfekt, man misslyckas, man är elak man är aldrig perfekt som mamma för man har hela tiden det där dåliga samvetet som gnager heeeela tiden. Dom som påstår att livet som mamma är helt underbart hela tiden lider av något för livet är inte perfekt.
    Som föregående talare, du är den perfekta mamman för dina barn, jag är den perfekta mamman för mina barn.
    Vem är det egentligen som vågar kasta första stenen? Beskriv hur en dag i ditt (=stenkastaren) liv ser ut eftersom våra liv inte alls överensstämmer med hur du vill att det ska se ut.

    SvaraRadera
  5. Så in i helsikes bra skrivet!! Jag har en son som är likadan. Glömmer aldrig när han på min födelsedag slog i sitt öga när han skulle slänga skräp som skulle till tippen med sin far. Han fick då ett blått öga- skitfint verkligen! Is på ögat och sen skulle jag till stan o köpa tårta o kakor o så, kommer hem o en kille med TVÅ blåa ögon vinkar glatt till mamma Viktoria. "Suck" ( men inte förvånad för fem öre) frågar jag " vad har han nu gjort för att se så fin ut....Jo han skulle hämta lite skräp från stöva som också skulle till tippen och pappa tog enklaste vägen med plattgång men Emil tog vägen över muren.....typ. Gick inte så väldans bra men det KUNDE det ju gjort ;)

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte varför vissa tycker det är så viktigt att hålla upp den där perfekta fasaden!? Till vilken nytta..?? Nej, fram för mer verklighet! Det mår vi alla bättre av. Förresten.. Har du sett Liberos reklam?? "Älska varje ögonblick" Hahahaha! De reklam människorna har INTE barn.. Kram!

    SvaraRadera
  7. Den unge som INTE har blåmärken får inte vara barn utan sitter inlindade i bomull och föräldrarna står brevid och säger: gör inte si eller gör inte så för det är farligt - du kan slå dig. Nä, fram med mer barn som är både lortiga och fulla med blåmärken för de får utforska världen och lär sig massor av saker under tiden. :)

    SvaraRadera
  8. Bra att få veta att det finns nån annan som äter upp sina barns godis.
    Jag gör det jämt. Fast de äldre, som är 18 och 21, blir rätt sura nuförtiden ;)

    Underbar blogg! Keep up the goog work!

    Soliga hälsningar från Finland

    SvaraRadera
  9. Haha! Sitter själv och trycker i mig resten av lördagsgodiset jag med, tur att tiomånadersbebisen inte fattar vad jag gör:P

    SvaraRadera
  10. Haha underbart! Jag såg inte ens märket i pannan bara en söt Elton. ...och ibland vågar man nästan inte lämna pojkarna på dagis/skolan för dem har blåmärken å andra märken. ..jag gör allt som du gör och gör mitt bästa!
    Mina pojkar är gul å blå. ..får socker å så skäller jag på dem...å så har jag massa ångest sen! :)
    Vilket konstigt folk det finns. ..
    Kram

    SvaraRadera
  11. Men Gud, den som har kommenterat kan inte ha egna barn. Min Theodor ser näst intill misshandlad ut i jämförelse med bilden på Elton... Jag kan inte ens minnas när Theos ansikte var fritt från blåmärken eller bulor. Jag ser det snarare som ett tecken på barn som leker och har kul. Och mina barn äter också socker hela tiden, det finns ju i allt!
    Bilden på Elton är jättefin, med eller utan blåmärken!

    SvaraRadera
  12. Älskar dina inlägg, de gör alltid att man inte känner sig fullt så usel förälder som man ofta gör annars. Min son har blåmärken och små sår överallt! Vissa har han grejat själv genom att kasta sig ut från soffan eller liknande, andra har han fått hjälp att få av en storasyster som tröttnat på att han tar alla hennes grejer hela tiden. Jag kan omöjligt gå vid hans sida dygnet runt för det är det som skulle krävas i så fall, vem fasen kan det? Kram till dig1

    SvaraRadera
  13. Men någon som skriver så kan väl hoppas jag verkligen inte ha barn själv!!
    Vår 3,5 åring ser också ut sådär! Han snubblar och trillar jämt på allt och ingenting, vi har också tappat bort honom på Ica Maxi och letade en kvart innan vi hittade honom! Han får socker så mycket oftare än bara lördagar men så är han oxå världens goaste unge.
    Vår 9 månaders kille ramlade ner från vår säng för en månad sen och fick åka till akuten med lätt hjärnskakning... Ja fan vad man mår dåligt då men thats life!
    Dessutom har jag två tvillingkillar på 14 år som fortfarande lever och mår förträffligt trots att jag funderat på att sälja dom på Blocket bra mycket mer än en gång!!!
    Kram & heja oss!

    SvaraRadera
  14. Men omvänt då? Skulle jag lägga upp en bild på mig nu skulle en massa bitmärken, blåmärken och rivsår synas. Min lille har fått fler tänder och praktiserar gärna bit-teknik på mig.. Vad skulle mammamaffian säga om det? ;-)

    SvaraRadera
  15. På dem bah! Jag såg inte ens märket i pannan på sonen förrän du nämnde det. Sån é jag. Ser inte ett smack.

    Ungar gör illa sig. Vad konstigt! Min son (som idag är vuxen) har ett namn efter en av Astrid Lindgrens figurer, tro mig han klättrade högt och lågt. Blåmärken? Jadå massor. Men han verkar ha överlevt det också. Om man hela tiden ropar var försiktig, då får man barn som är livrädda för allting. Låt dem försöka själva och med tiden kommer de att förstå att vissa saker gör ont. Precis som du säger man kan inte vara där hela tiden. Ju äldre de blir desto klokare blir de... eller?

    SvaraRadera
  16. Vi sa så sent som häromdagen "hoppas att vi inte behöver åka till läkare med vår 6åring. De skulle tro att vi misshandlar honom, hårt!"
    Som han ser ut på benen! Blåslagen är inte rätt ord.
    Tydligen hänger dom som apor i en klätterställning i skolan och "slår i benen ibland"....
    Eller hur. Det måste vara var femte minut!
    Ungar som är skitiga och blåslagna har troligen haft kul! ;-)
    Och fått mycket frisk luft.

    SvaraRadera
  17. Du är inte riktigt klok :) (Obs - sagt med ett glatt skratt och stor beundran)!

    Kram
    /s

    SvaraRadera
  18. När min dotter fick ett skrapsår (typ hennes första riktiga skrapsår) för ett par veckor sen så sa min sambo: ''nu vet man att det är sommar!'' :)

    Herregud, barn slår sig och de ramlar. Som du sa, vi kan ju inte skydda dom från exakt allt här i livet! Känner inte dig, men jag är helt säker på att du är en bra mamma till dina barn!

    SvaraRadera
  19. Helt ärligt så såg jag inte ens det där märket. Varför ska allt vara så bajsnödigt hela tiden?

    SvaraRadera
  20. Det kallas SOMMARBEN när man har shorts på sig!! Precis som blommorna slår ut på ängen så får friska,glada & lekiga barn blåmärken!! Även klantiga mammor...;-)

    SvaraRadera
  21. Då skulle du se mina killar , 5 och 3 åringen är proppfulla med blåmärken och rivsår, så att jag ibland undrar om de lider av någon allvarlig sjukdom, tills jag inser att de hoppar, springer och klättra precis överallt. 3-åringen är så härdad att när han slår sig reagerar han knappt utan leker bara vidare, varför jag sällan vet vad alla blåmärken och rivsår kommre ifrån, ibland när de frågar på dagis vad han gjort om han tex har ett stort märke i pannan, så kan jag sällan svara :-), undrar just vad de tänker om mig, kan ju inte låsa in dom i ett madrasserat tomt rum heller. 9 månaders killen har nyligen börjat resa sig överallt, även på de mest omöjliga ställen så nu börjar även han få blåmärken. Ja och socker de får 5 och 3 åringen mer än bara på lördagar :-)

    SvaraRadera
  22. Ååå att folk orkar!? Jag har inte tänkt EN ENDA av de tankarna när jag läst dina inlägg!!
    Hejja dig Malin!

    SvaraRadera
  23. Bra sagt. Vem fan är " dom" att drömma liksom. Ingen en perfekt å jag måste då erkänna att fy fan va tråkigt om man hade eller om man va den perfekta mamman. När alla gör väl så gott man kan utifrån sina förutsättningar. Många är vi som dig, pepprar ungarna fulla med socker, skäller, gnatar, tjatar å blir även skit arga ivland. Va fan vi är väl inte mer än människor fast somliga höjer sig själv till skyarna men det får ju stå för dom de.
    När malin du en nog som oss flesta andra mammor, vi är inga A mammor utan mer N mammor dvs. NORMALA MAMMOR med fel och brister men med en jävla massa kärlek.

    Puss å hej

    SvaraRadera
  24. När jag pluggade utvecklings- och personlighetspsykologi sa en av universitetsprofessorerna att man inte behöver vara en perfekt förälder. Det räcker att vara good enough.
    En ganska fin tröst.

    SvaraRadera
  25. Du...hoppas vi inte träffas för det finns risk för att jag kommer krama ihjäl dig.
    Härliga människa!!!
    Super bäst mamma till dina barn!
    Kanske finns skitnödiga ungar som behöver skitnödiga mammor o då är ju det bra att det finns sånna oxå, fast dom behöver ju inte lägga sig i ert val av bild el så :0

    SvaraRadera
  26. Haha ungar!!! Du skulle se min 12 åring! Hela benen är fulla med blåmärken, Hur många som helst. Men jag väljer att tänka på vad min gympalärare alltid sa : smutsiga barn & barn med blåmärken är friska barn!!! Så dina barn, precis som mina måste vara hur friska som helst!

    SvaraRadera
  27. Haha! Ja vilken unge har INTE ett blåmärke, skrapsår eller rivmärke? Att folk bara orkar! Du är en FANTASTISK mamma Malin! PUSS

    SvaraRadera
  28. Katten, du är bara helt underbar! <3

    SvaraRadera
  29. Men va ä dä för folk som anser sej ha rätten att "klassa" ner någon annan på detta vis ??? Det blir nog ljuvliga tonåringar av deras barn........

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!