måndag 17 juni 2013

Hela Malin bakar - igen!

Jag väntar finbesök och dagen till ära har jag bakat (<--Ja, helt själv!) en egenpåhittad paj/kladdkaka. Eller ja, jag hittade inte receptboken och stod och svor i köket samtidigt som jag gissade vilt bland ingredienserna och höftade lite.

Det blev...
 ÄGGLOSSNING!!

Jävla skit! Men ja, efter lite svordomar och nya könsord fortsatte jag mitt improviserande och jag fick ihop en... JORDGUBBSKLADDKAKA..? Tadaa!! Nu blir det lite lättare att hålla volangerna spända i sommar!




  • 100 gram smält smör
  • 2 ägg
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 2,5 dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1/2 pressad citron
  • 1/2 liter fäska jordgubbar

Blanda allt (utom bären) i en skål och kör med elvispen. Häll upp smeten i en smörad o bröad form. Jag hittade inget ströbröd så jag tog kokosflingor. Konstigt, jag vet...men det var bättre än kattens torrfoder! Skiva sedan över 1/2 liter jordgubbar - in i ugnen på 175 grader i EXAKT 18 minuter och tadaaa?!

Grädde till...för att då kan jag låtsas att jag går på LCHF.

over and out.

//Meekatt...

6 kommentarer :

  1. Jag har också gjort paj med ägglossning idag, faktiskt. Och lite svordomar...

    Min ägglossning (äggstanningen) svämmade över när jag skulle ställa in pajen i ugnen. På hela den heta insidan av ugnsluckan, ner bland plåtarna och vidare ut på golvet. Men pajen blev god :)

    Kram Nina

    SvaraRadera
  2. Åh, det låter gott! Måste jag testa nån dag =)

    SvaraRadera
  3. Låter livsfarligt, jag som skulle "börja tänka på vad jag äter" igår. Men iofs slutade kvällen ändå med popcorn och lite chips ;)
    Tack för receptet!

    SvaraRadera
  4. Låter smarrigt! Du har oanade talanger helt enkelt ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ser god ut. Jag brukar ha kokos istället för ströbröd när jag bakar sockerkaka. Det blir mycket godare tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Jag använder också ofta kokos istället för ströbröd! :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!