tisdag 18 januari 2011

Vilsen och galen!

Mysdag med Alice...

Alice har varit ledig idag och man gör ju vad man kan (= orkar) för att sysselsätta henne. Vi började dagen med ett "klä-på-dig-krig" som tog ungefär en halvtimme. Lagom genomsvettiga och arga satte vi oss i bilen och tog oss an fight nummer två - bilbältet! Jag bara ÄLSKAR den diskussionen!

Alice: "Mamma, jag vill inte HA bälte!!"
Jag: "Men Alice, man måste ha bälte, annars kommer Polisen och tar oss!"
Alice: "Men jag VILL inte mamma! Det gör ont! Jag vill inte ha bälte!!"
Jag: "Då åker vi ingenstans. Då får vi sitta här i bilen hela dan!" *jättearg*
Alice: "Okej mamma - det kan ju bli jätteroligt här i bilen! Sätt på Pippi-skivan!"
Jag: "Men Alice, vi skulle ju till skogen! DET ska väl bli mysigt!"
Alice: "Nej, jag vill sitta i bilen hela dan och ha roligt!"
Jag: *tänker onda tankar ifrån tiden före år 1979*

Ja, till slut kom vi i alla fall iväg och målet var "VILSE" - (=Vilse-stigen här på Hökafältet i Mellbystrand, som är en jättemysig slinga i skogen där barn får lära sig hur de ska bete sig om de skulle gå vilse).

Jättemysig...med rätt sällskap! Efter tredje "Vilse-skylten" med små övningar fick Alice ett utbrott. Det var en NY SKYLT!! Hallå!! Man ändrar inte på saker!! Mitt i mellan "Krama ett träd och stanna på samma plats så är det lättare att hitta dig-skylten" och "Håll dig varm, knäpp jackan-skylten" fanns det en NY skylt som löd "Se till att du hörs - har du en visselpipa så blås i den!"

"NEEEEJ MAMMA!!! Man ska INTE blåsa i Vüffelpipan NU!! Det är EFTER BACKEN!!" (Vüffelpipan!!? Hahahahah) Efter en kvarts diskussion om huruvida man skulle blåsa i den jävla Vüffelpipan eller inte var jag beredd att såga ner skylthelvetet, men till slut gav hon upp. Hon insåg att fikan hängde löst. Väl framme vid sista skylten där man återigen nämnde "Vüffelpipan" sa Alice "Där ser du mamma, du läste FEL innan! Men det gör inget, nu fikar vi!" *suck*


(Så HÄR ser man ut när man gått vilse och är JÄTTERÄDD, hahaha)

Bebisen i magen verkar vara på gott humör idag i alla fall. Sparkar och håller igång! :) Längtar tills Alice kan känna sparkarna! Bara några dagar kvar tills ultraljudet nu och här hemma håller vi tummarna för en "flagga i topp", men är ganska inställda på en flicka. Och ja - vi blir glada så länge det inte föds en 3-åring! ;)

Kvällens ICA MAXI-äventyr ballade ur vid konserverna och jag fick BÄRA ut mitt lilla monster, skrikandes för att väl ute i bilen återuppta den fantastiska bilbältes-diskussionen. Nu involverades lite våld i diskussionen som blev kortare än vanligt - men förbannat mycket mer effektiv! ;) Hela vägen hem fick vi lyssna på "JAG VILL SITTA DÄR BAK MAMMA, UTAN BÄLTE!! TA AAAAAAV DET!!" Vad är problemet?!?! Och hur f-n orkade mamma och pappa med TRE barn!? Skjut mig!


Nu sover trollet och jag tror minsann att jag ska ta en paus ifrån pluggandet och se en film med min kära make! Stayups och läppstift på! (= mysbyxor med extra plats för godiskräng och Idominsalva på läpparna, haha.) Frågan är bara - Ska jag sexa till det ordentligt och sätta mig i ett fotbad...?

//Meekatt.

6 kommentarer :

  1. Jag har tydliga minnen av en urgullig liten prinsessa som bara fnittrade, när blev hon ett monster? Fast visserligen så var det väl innan hon började prata kanske...

    SvaraRadera
  2. Din dotter är ju bara för underbar! Skrattar hela dagarna åt hennes uttryck, haha. Men jag kan tänka mig att det blir lite tjatigt ibland! Mín lille är inte så kaxig än så länge, med det kommer väl. ;D

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastiskt underhållande blogg!! En klar favorit som jag absolut kommer följa! Nyheterna är bara så kul! /Johanna

    SvaraRadera
  4. hehehe så gullig dotter du har!!

    SvaraRadera
  5. tack! Jag älskar din blogg! Du är helt underbar! Tänk att inte mina barn är helt unika, det finns fler barn som trotsar... Tack Alice! Men som Alice sa idag. "Det var längesedan vi träffades"... Vi får ses nån dag! Många kramar Tessan

    SvaraRadera
  6. Hehe,
    Om du tror att det går över innan dom blir utsparkade i trettioårsåldern tar du miste...fniss

    Anekdot från treårstrotsen..
    "Hur chockskada treåring på Konsum".
    Nämner inga namn bara metoden...asg
    När skriken sätter in...låt hållas.
    Stå ut en stund till...så lite till...
    Nuuuu.
    Släng dig på golvet och väsnas MER än treåringen...*L*
    Lovar, även treåringar inser snabbt pinsamhet...
    Vet juh att du vågar...

    Alice är juh en pärla som håller er på tåspetsarna...fniss
    Söt är hon också...underbar bild.

    Anondoderorsos

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!