söndag 30 januari 2011

Fest på skåningarnas vis!

Fy FAN vad vi Skåningar är bra på att festa, haha. Jag har nog aldrig haft så kul nykter på en fest som jag hade igår - och det är enbart sällskapets förtjänst! Tack finaste Jottisarna med familj för att vi alltid får känna oss som en del av er underbara familj! Vi bara älskar er - allihop!

Dagen började med en "packning from hell" i vanlig ordning. Det innebär att Freddy får lägga en timme på att tömma bilen innan vi kan fylla den på nytt (dock med lite fräschare saker) - samtidigt som jag skäller på Alice som är uppe i varv inför resan och jag försöker packa åt alla tre och skälla på Freddy för att han inte tvättat "de enda" svarta byxorna jag har som passar. Efter elva år...är det fortfarande kaos varje gång vi ska iväg, men 11,00 satt vi alla i bilen redo för den vanliga konflikten - Bilbälteskonflikten! "Mamma, jag vill INTE ha bälte!!!!" Efter ett par aggressiva hot och några effektiva mutor kunde vi gasa iväg och mitt biega fullproppade Kinderägg diggade fram på E6:an med "Mikrofonkåt" på högsta volym! 

Väl framme i Sjöbo bjöds vi på Korv med bröd - MED korv! Sen var det förberedelser inför kvällens stora firande av GUDFADERN Jotte som fyllt 60 år! Alice hoppade frivilligt i sin nyaste festklänning, vi hämtade upp mormor Biggan och sen var det klackarna i taket! Och precis som vid alla stora fester börjar det med en halvskämmig ceremoni där alla står uppställda längs väggarna likt utställningsobjekt och de nyaste "objekten" tvingas svassa salen runt och skaka tass med hela gänget. Ju tidigare man kom - desto starkare är känslan av "Åh, vad skönt att vi kom tidigt så vi slapp gå runt till alla!!" Varför är det fortfarande ett pinsamt moment när man är över 30 år?! "Hej hej - Malin" upprepar man 60 gånger...som om NÅGON kommer ihåg det? När min farmor hade fest för många (MÅNGA) år sedan tvingade Anders (min storebror) mig att säga "Hej  - ANALIN" istället för att se om någon märkte det...det gjorde ingen...

I alla fall så kom finaste moster igår och kramade om mig och sa "Hej Bloggaren!!" och en trevlig tjej svarade "Ja, jag vet vem du är - dig känner jag igen ifrån Facebook!" Haha, tänk att man är kändis...i stora världen. DÄR fick du så du fes Freddy! Så har vi det...vi Facebookare, haha. Visste inte om jag skulle växa en centimeter av stolthet för att hon kanske är följare av min blogg - eller sjunka en decimeter...av precis samma anledning. Men jag gjorde antagligen som jag brukar på lördagarna - växte ett par centimeter på bredden!


När vi väl hade hälsat på gänget, fnissat åt alla smeknamn, torkat upp drinken "Mormor Biggan" spillde ut och skyllde på Milott, druckit vår goda välkomstdrink och hunnit reta upp oss på att "grabben i bandet" hade MJUKISBYXOR på sig, satte vi oss till bords. Till min stora glädje (antagligen inte hans, haha) fick jag trevliga Morgan som bordsdam och mitt emot mig satt "Kid med iPhonen" - och han släppte inte skärmen med blicken annat än för att lägga av ett gapskratt emellanåt - underbart! Fantastiskt god mat varvades med kampsånger i starkspritens tecken och jag lovar att INGEN tar i som vi skåningar gör när det handlar om Snapsvisor! (Eller är det bara vår släkt?) Jag snapsade Apelsinjuice och Ramlösa för att få den "rätta känslan" och jävlar vilken form jag kom i! Alice var uttråkad redan när vi satte oss till bords och somnade i vagnen strax efter tårtan och gick därmed miste om ALLT vi hade tjatat om i veckor...dans, goda drinkar & godis.

Freddy gjorde kvällens "groda" igår - och det är fortfarande hysteriskt roligt att det för en gångs skull inte var jag:

Vi stod ett gäng ute på gården för att hämta frisk luft. Då inser Freddy att det står en bil på parkeringen mitt emot med registreringsnummer RNK XXX. I en vanlig hjärna är inte det kul...men i Freddy's berusade hjärna var detta otroligt kul! "Kolla - Rrrrrunk!! EN RUNKBIL!! Hahahahahaha. Rrrrrruuuunk" Och ja, det lät ju lite kul så där stod vi ett helt gäng och skrattade glatt åt runkbilen...och Freddy fortsatte - "Hahaha, fy fan vad kul!! VEM FAN kör RUNKBILEN?!?!"
"Jag" säger en 2 meter lång och skallig man intill Freddy allvarligt. Då slutade Freddy skratta. Lysande älskling! 


I övrigt flöt kvällen på bra...och som den "bloggnörd" jag är förde jag anteckningar under kvällen (och eftersom att vi var på besök i mitt hemland fördes en del av anteckningarna på bredaste skånska):
  • "Milott haur buggad mé skålen"!
  • "Korre ré ´å en rua ifrån knéd. Sen åd hon ruan!" (Örk Kornelia!! hahahaha)
  • Jotte dååånsar mé allihoppa" - Já erbjöd en Ruuumba men han sa nää.
  • "Du é itt jäuvla Kioskmongo". Detta var ett helt nytt uttryck för mig - men efter att Morgan drog av en "Tididulej" mitt mellan verserna på allsången insåg vi alla vad ett Kioskmongo var - en sån som Morgan! 
  • "Men Jotte - du åd vel ente Tulpanen?!"
Och ja...idag vet jag en massa som jag inte visste när jag vaknade igår, bland annat att Totte har en nyckelpiga tatuerad på snoppen, att Freddy har en "vulgaritet", att det finns "runkbilar"...att Monica ska starta en blogg och Freddy ska skaffa Facebook, att Kåta Gun kan dansa utan att jucka och att Jotte är vegetarian! Och tänk, att jag fick hem maken precis innan han föll över i "jag måste spy i bilen-stadiet" och att han sovit sin skönaste sömn på tre år...och detta tack vare Kioskmongot Morgan som löste Freddys största bekymmer i livet på fyra sekunder - läckaget på vinden alltså!! (hallå?!)

Det jag redan visste och fick ytterligare bevis på igår är att Kornelia är en partyhöjare helt utan gränser(!), att Freddy gillar sprit, att Geisha är fantastiskt gott, att skåningar VET hur man ställer till fest och att Jag, Freddy och Alice är världens lyckligaste som är en del i familjen Andersson i Sjöbo! Kärlek!

Hemresan skedde i 140 km/h - då vi hemma hos "gamlamoster" kom på att vi höll på att missa Handbollen, "fick skita i toan" (toalettestolen vi skulle köra inom och köpa alltså) och trycka i oss lunch á la Burger King - i farten på vägen hem! NU är vi helt slut...så god natt alla!

 Finaste Mullan & Kid 

Kornelia mötte sin Idol!
 
Jotte & Thelma rockar loss!
 Jimmie Åkesson och hans flickvän tittade förbi!

Kärlek till Jotte!


Jottisarna!
Alice "partyhöjaren" Birgersson!


...och helgen avslutades med ett Spa-besök i Källaren!



Ni som ännu inte anmält er som följare till min blogg på Bloglovin...*blink blink*  Det tar bara två minuter och hjälper mig komma upp på "människonivå" ibland bloggarna, haha. 

//Meekatt...som måste börja på spinning nu när jag fått ett ljusblått sadelskydd! Tack kusin!

8 kommentarer :

  1. "Men Jotte - du åd vel ente Tulpanen?!" *asg* Antar att detta var i slutet på kvällen? ;D

    Väntat på en uppdatering här, helt klart värt väntan!

    SvaraRadera
  2. Vilket party! Där skulle man varit med, men stackars Freddy som stod brevid bilägaren, hahaha!

    SvaraRadera
  3. För första gången är jag nu en följare till en blogg:).
    Så rolig sammanfattning, så rolig fest och så fina bilder!
    Hoppas förresten nu att du sliter sadelskydden med hälsan;).
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  4. Andreas_Milo: Haha, hur kunde du ana?

    Jenny: Ja, det var en miss...hahaha

    Camilla: Wohooo, jag är din första! ;) Ja, visst var det en lyckad fest? Sadelskydden ska jag nog ha som badmössa nästa måndag! Kram!

    SvaraRadera
  5. Toalettstol? Har ni ingen bärbar toalettring med sittställning? *asg*
    /Duden

    SvaraRadera
  6. Åå man skulle vatt med! Det verkade ju vara en riktig pangfest, o var det inte det så är den berättad på precis rätt sätt! hahaha Jag bara älskar Freddys tabbe, hahaha Särskilt när jag vet tatt det är tuttes bil! Roligt att kunna följa era liv här på din blogg. Man ses ju inte allt för ofta.
    Kram Kusin Corinne

    SvaraRadera
  7. Duden: Nej, jag ska fan skaffa mig en! Hahahaha Fatta vilken grej när man är på fest och de är kö på toaletten!! Man kan ju hyra ut den! 10kr/sittning!?

    Corinne: Åh - hej kusin! Kul att du hittat hit! ;) Ja, du missade verkligen något! Freddys runk-tabbe är bara underbar. Jag kommer leva på den länge, hahaha. Du får se till att ta med dig David och komma upp en helg! Kram!!

    SvaraRadera
  8. Hahaha så klockrent skrivit!!! vilken fest..finner inga ord! Tänk att jag även fick möta min stora idol UNDERBART!!Undra 0om hon va lika glad! haha
    Kul att träffa er, hälsa familjen!
    Kram Kornelia

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!