måndag 29 februari 2016

Kryssning, Fattiga Fnulor & Mumin!

I helgen har vi varit på ett sportlovsäventyr och det bar av till grannlandet Finland. Elton var mest upphetsad över det faktum att han skulle få åka tåg för första gången i sitt liv och klädde sig i "kontuktörshängslor" - för det har man ju sett på TV att man ska ha, haha. Fina Elton! Han var så uppjagad att han somnade så fort vi kommit i ordning på tåget. 


Vi inledde med ett kärt återseende i Hässleholm där Fnulan och hennes dotter väntade på tåget. Jag och barnen lyckades ta oss på tåget med alla väskor och hittade våra platser. Väl framme på rätt plats tappade jag mitt kaffe och det rann kaffe över halva tågvagnen. Fantastiskt. Mitt i sörjan tappade jag såklart min mobil. Den överlevde. Tack för det. I samma kaos började Fnulan leta efter sin plånbok och insåg då att den låg kvar på hemmaplan. Lysande, haha. Det händer ALLTID konstiga saker när vi ses. Därför det blir så sällan, mitt psyke kan inte hantera det.. ;)


Barnen fann varandra direkt och har haft superkul hela resan! Detta gjorde ju att vi mammor hade en MASSA tid att bara slappna av, prata och ha det skönt. Ljuvligt! Precis vad jag behövde! Nu följer en MASSA bilder:

  
Spända barn i väntan på att få stiga omborg på Silja Serenade. 

Hejdå Stockholm! 


Fina Muminhytten som vi bodde i. 4 sängar, en bäddsoffa, litet skrivbord, toalett med dusch och garderob. Allt man behöver för 2 dygns kryssning. TV med svenska kanaler så Mellon var säkrad och kyl med Muminbubbel till barnen! Toppen!


Utsikten ifrån våning 11 som vi bodde på. Som en egen liten stad där nere. 


Vi har ätit. Och ätit. Och ätit, haha. Första kvällen åt vi jättefin buffé och andra kvällen åt vi god oxfilé på en italiensk restaurang. Det fanns jättemycket bra mat till barnen på båda ställena. 

Vackra tös! 

Fnulan roar sig i lekrummet...i brist på shopping. Har man inga pengar så får man göra det bästa av situationen... ;)

Nu var ju inte Fnulan så jättepigg efter sin operation men jag lyckades släpa henne med in i baren och parkerade henne i en soffa med en drink i alla fall. Den gula var hennes. Jätteäcklig. Smakade gamla ägg. 

Alice spanar på utsikten

Höjdpunkten för Elton! "Krama delfinen!!" Nu är det ju ingen delfin...men vem vill krossa en 4-åring som är lyckligast i världen? 

Coola discogänget - laddade för Mumindisco på lördagen

Klart att barnen också ska få drinkar!

Och ja, det var såklart succé med Mumindisco!

När man dansar så att håret och handväskan flyger - DÅ är det bra!

Kärlek!

Blir helt såld på Fnulans fina kamera. Vilka bilder!! 

Utsikt från hissen


På lördagen lämnade alla båten i Helsingfors...utom vi. Fnulan hade inget leg eller pass och skulle säkert inte komma på båten igen...och att lämna henne i Finland kändes lite hårt. Så vi passade på att njuta av spaavdelningen och fick den nästan för oss själva. Tre stora bubbelpooler, fantastisk utsikt och en öppen bar. Vad mer kan man önska? Jo, en stol till fattiga Fnulan så att hon kunde vila sig, haha. 

Kompisarna! SÅ roligt de haft!!

Vi är supernöjda med resan. Barnen  ÄLSKADE allt. Maten var fantastisk, spaavdelningen impade på barnen, utbudet på butiker och matställen var jättebra. Lekrummet var bäst av allt. Jag som hatar lekrum! Men här kunde vi sitta och jobba och ta en öl i lugn och ro och barnen roade sig i bollhavet, spelade playstation, målade och hade kul. Super! Vi kommer garanterat åka igen! Mello såg vi i hytten och Alice blev glad när hon insåg att låtarna INTE var dubbade till finska. Roligaste ordet i helgen var kuukiiistuuui (stavning!?). Vi vet inte riktigt vad det betyder men det var jätteroligt. Vi gissar på att det handlar om att mannen är hemma...typ?

Den stora följetången i helgen blev ju Fnulans brist på pengar, haha. Lite ironiskt med tanke på att det var hon som bjöd med oss på resan och hade fixat allting. Jag har skrattat så jag nästan kissat på mig. Folk har till och med swishat pengar så att hon kunde få korv, öl och drinkar, haha. Detta kan ni följa inne på våra instagramkonton (Meekatt & Fnulan såklart) under taggen #fnulanharingapengar. Det gjorde liksom hela resan 10 gånger roligare. Tack ni som bidrog! ;)

Idag är det vardag igen. Alice har feber och Elton är trött. Jag ska styra upp mitt Gekåsevent och sen ska jag skicka iväg 220 beställda böcker - yeyh! 

over and out.

//Meekatt...

3 kommentarer :

  1. Skulle gärna varit med där alltså. Ni har ju haft en helt Fnuligt roligt tur Meekatt och allt.
    Fina drinkar till barnen. Så gjorde vi med när grabben var liten. Fixade fina alkoholfria drinkar åt honom. Alla ska ha det gott på en sån tur.
    Tack för att man fick följa med.

    SvaraRadera
  2. Vilken silja båt är det ni åkt? Och vad är det för kamera fnulan har? Mobilkamera?

    SvaraRadera
  3. Tänk vilka olika upplevelser man kan ha! Vi åkte samma jäkla båt i mellandagarna... och jag gör aldrig om det! Fruktansvärt! Nu bodde vi i en skräphytt på ditvägen vilket såklart gjorde sitt med blod på lakanen och dylikt men vi bodde på våning 10 på vägen hem och det hjälpte bara marginellt. Aldrig mer Finlandsbåt! Fish and chips x2 och tre dricka... 360 kr. Fnulan ska vara glad som glömde plånboken. Buffén var väl okej och lekrummet, men annars nej tack. Och "delfinen" hade inte ens tid att kramas!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!